W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek
REKLAMA
REKLAMA
Marta Dziedzia
REKLAMA
Europejskie Centrum Audytu
Wątpliwości nie budzi fakt, że zakup wizytówek nie stanowi kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem usług budowlanych. Niemożliwe jest przyporządkowanie kosztów związanych z ich zakupem do realizowanych kontraktów budowlanych, gdyż celem zakupu wizytówek jest przede wszystkim funkcja informacyjno-reklamowa przedsiębiorstwa jako całości.
Czy w związku z powyższym należy traktować koszty te jako pośrednio związane ze świadczeniem usług budowlanych? Pośredni związek z produkcją na pewno istnieje, jednak zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości, nie można ich naszym zdaniem zaliczyć do kosztów pośrednio produkcyjnych. Koszty pośrednie produkcji powstają najczęściej w miejscach produkcji (na wydziałach). Cechą wspólną, charakterystyczną dla tej kategorii, jest ich luźny związek z produkcją oraz stałość. Stałość w ponoszeniu kosztów przygotowania wizytówek może przejawiać się wprawdzie w regularnych zamówieniach, lecz fakt niezależności tych wydatków od produkcji przesądza o braku możliwości potraktowania ich jako kosztów pośrednio produkcyjnych. Tym samym koszty związane z wizytówkami wyłączone są z procesu kalkulacji kosztu wytworzenia. Nadmienić tutaj należy, iż koszty pośrednie są elementem składowym w kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobów gotowych (produkcji w toku), a ich rozliczenie następuje przy zastosowaniu logicznych kluczy podziału poprawnie odzwierciedlających zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące między danym produktem a pośrednimi kosztami jego produkcji. Koszty zakupu wizytówek nie mogą być rozliczane zgodnie z żadnym z tych algorytmów - stanowią one natomiast zawsze koszt okresu (koszt w momencie poniesienia).
Kosztami księgowanymi w ciężar rachunku zysków i strat w momencie poniesienia są koszty zarządu - druga z kategorii kosztów wymienionych w pytaniu czytelnika. Do tej kategorii zalicza się koszty, które mają związek z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (koszty administracji, kadry zarządzającej itp.). Ogólnie rzecz ujmując, są to koszty niezwiązane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. W związku z powyższą analizą, jak i sugestią czytelnika uzasadnione wydaje się uznanie kosztów wizytówek za koszty ogólnego zarządu. Nie jest to jednak naszym zdaniem prawidłowe, gdyż układ kalkulacyjny kosztów, do którego zalicza się koszty pośrednie i koszty zarządu, przewiduje trzecią nie wymienioną przez czytelnika kategorię kosztów - mianowicie koszty sprzedaży. Zalicza się do nich koszty ponoszone przez dany podmiot w związku ze sprzedażą produktów, dające się przypisać do określonej partii produktów, jak: koszty opakowania, wysyłki oraz koszty reklamy. Reklama może dotyczyć naszym zdaniem zarówno konkretnego asortymentu wyrobów (świadczonych usług), jak również może mieć na celu ogólne szerzenie informacji o spółce i zakresie jej działalności. W związku z faktem, iż u podstaw decyzji o przygotowaniu wizytówek leżała zapewne chęć pozyskania nowych klientów oraz dążenie do zwiększenia sprzedaży i osiągnięcia dodatkowych obrotów, powinny one być ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty sprzedaży. Podobnie jak koszty ogólnego zarządu koszty sprzedaży nie są wliczane do kosztów wytworzenia i nie podlegają rozliczeniu w czasie. Stanowią one bezwarunkowo koszt w momencie poniesienia.
Reasumując, koszt zamówienia wizytówek informujących ogólnie o działalności spółki zaliczyć należy do kosztów sprzedaży.
(AP)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat