REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną, która prowadzi księgi rachunkowe. Czy zakup wizytówek (ogólne firmowe) dla celów ewidencji księgowej powinien być zaliczony jako koszty zarządu czy koszty pośrednie?

Marta Dziedzia

REKLAMA

Europejskie Centrum Audytu

REKLAMA

Wątpliwości nie budzi fakt, że zakup wizytówek nie stanowi kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem usług budowlanych. Niemożliwe jest przyporządkowanie kosztów związanych z ich zakupem do realizowanych kontraktów budowlanych, gdyż celem zakupu wizytówek jest przede wszystkim funkcja informacyjno-reklamowa przedsiębiorstwa jako całości.

Czy w związku z powyższym należy traktować koszty te jako pośrednio związane ze świadczeniem usług budowlanych? Pośredni związek z produkcją na pewno istnieje, jednak zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości, nie można ich naszym zdaniem zaliczyć do kosztów pośrednio produkcyjnych. Koszty pośrednie produkcji powstają najczęściej w miejscach produkcji (na wydziałach). Cechą wspólną, charakterystyczną dla tej kategorii, jest ich luźny związek z produkcją oraz stałość. Stałość w ponoszeniu kosztów przygotowania wizytówek może przejawiać się wprawdzie w regularnych zamówieniach, lecz fakt niezależności tych wydatków od produkcji przesądza o braku możliwości potraktowania ich jako kosztów pośrednio produkcyjnych. Tym samym koszty związane z wizytówkami wyłączone są z procesu kalkulacji kosztu wytworzenia. Nadmienić tutaj należy, iż koszty pośrednie są elementem składowym w kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobów gotowych (produkcji w toku), a ich rozliczenie następuje przy zastosowaniu logicznych kluczy podziału poprawnie odzwierciedlających zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące między danym produktem a pośrednimi kosztami jego produkcji. Koszty zakupu wizytówek nie mogą być rozliczane zgodnie z żadnym z tych algorytmów - stanowią one natomiast zawsze koszt okresu (koszt w momencie poniesienia).

Kosztami księgowanymi w ciężar rachunku zysków i strat w momencie poniesienia są koszty zarządu - druga z kategorii kosztów wymienionych w pytaniu czytelnika. Do tej kategorii zalicza się koszty, które mają związek z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (koszty administracji, kadry zarządzającej itp.). Ogólnie rzecz ujmując, są to koszty niezwiązane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. W związku z powyższą analizą, jak i sugestią czytelnika uzasadnione wydaje się uznanie kosztów wizytówek za koszty ogólnego zarządu. Nie jest to jednak naszym zdaniem prawidłowe, gdyż układ kalkulacyjny kosztów, do którego zalicza się koszty pośrednie i koszty zarządu, przewiduje trzecią nie wymienioną przez czytelnika kategorię kosztów - mianowicie koszty sprzedaży. Zalicza się do nich koszty ponoszone przez dany podmiot w związku ze sprzedażą produktów, dające się przypisać do określonej partii produktów, jak: koszty opakowania, wysyłki oraz koszty reklamy. Reklama może dotyczyć naszym zdaniem zarówno konkretnego asortymentu wyrobów (świadczonych usług), jak również może mieć na celu ogólne szerzenie informacji o spółce i zakresie jej działalności. W związku z faktem, iż u podstaw decyzji o przygotowaniu wizytówek leżała zapewne chęć pozyskania nowych klientów oraz dążenie do zwiększenia sprzedaży i osiągnięcia dodatkowych obrotów, powinny one być ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty sprzedaży. Podobnie jak koszty ogólnego zarządu koszty sprzedaży nie są wliczane do kosztów wytworzenia i nie podlegają rozliczeniu w czasie. Stanowią one bezwarunkowo koszt w momencie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, koszt zamówienia wizytówek informujących ogólnie o działalności spółki zaliczyć należy do kosztów sprzedaży.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

REKLAMA

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

REKLAMA

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA