REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną, która prowadzi księgi rachunkowe. Czy zakup wizytówek (ogólne firmowe) dla celów ewidencji księgowej powinien być zaliczony jako koszty zarządu czy koszty pośrednie?

Marta Dziedzia

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Europejskie Centrum Audytu

Wątpliwości nie budzi fakt, że zakup wizytówek nie stanowi kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem usług budowlanych. Niemożliwe jest przyporządkowanie kosztów związanych z ich zakupem do realizowanych kontraktów budowlanych, gdyż celem zakupu wizytówek jest przede wszystkim funkcja informacyjno-reklamowa przedsiębiorstwa jako całości.

Czy w związku z powyższym należy traktować koszty te jako pośrednio związane ze świadczeniem usług budowlanych? Pośredni związek z produkcją na pewno istnieje, jednak zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości, nie można ich naszym zdaniem zaliczyć do kosztów pośrednio produkcyjnych. Koszty pośrednie produkcji powstają najczęściej w miejscach produkcji (na wydziałach). Cechą wspólną, charakterystyczną dla tej kategorii, jest ich luźny związek z produkcją oraz stałość. Stałość w ponoszeniu kosztów przygotowania wizytówek może przejawiać się wprawdzie w regularnych zamówieniach, lecz fakt niezależności tych wydatków od produkcji przesądza o braku możliwości potraktowania ich jako kosztów pośrednio produkcyjnych. Tym samym koszty związane z wizytówkami wyłączone są z procesu kalkulacji kosztu wytworzenia. Nadmienić tutaj należy, iż koszty pośrednie są elementem składowym w kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobów gotowych (produkcji w toku), a ich rozliczenie następuje przy zastosowaniu logicznych kluczy podziału poprawnie odzwierciedlających zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące między danym produktem a pośrednimi kosztami jego produkcji. Koszty zakupu wizytówek nie mogą być rozliczane zgodnie z żadnym z tych algorytmów - stanowią one natomiast zawsze koszt okresu (koszt w momencie poniesienia).

REKLAMA

Kosztami księgowanymi w ciężar rachunku zysków i strat w momencie poniesienia są koszty zarządu - druga z kategorii kosztów wymienionych w pytaniu czytelnika. Do tej kategorii zalicza się koszty, które mają związek z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (koszty administracji, kadry zarządzającej itp.). Ogólnie rzecz ujmując, są to koszty niezwiązane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. W związku z powyższą analizą, jak i sugestią czytelnika uzasadnione wydaje się uznanie kosztów wizytówek za koszty ogólnego zarządu. Nie jest to jednak naszym zdaniem prawidłowe, gdyż układ kalkulacyjny kosztów, do którego zalicza się koszty pośrednie i koszty zarządu, przewiduje trzecią nie wymienioną przez czytelnika kategorię kosztów - mianowicie koszty sprzedaży. Zalicza się do nich koszty ponoszone przez dany podmiot w związku ze sprzedażą produktów, dające się przypisać do określonej partii produktów, jak: koszty opakowania, wysyłki oraz koszty reklamy. Reklama może dotyczyć naszym zdaniem zarówno konkretnego asortymentu wyrobów (świadczonych usług), jak również może mieć na celu ogólne szerzenie informacji o spółce i zakresie jej działalności. W związku z faktem, iż u podstaw decyzji o przygotowaniu wizytówek leżała zapewne chęć pozyskania nowych klientów oraz dążenie do zwiększenia sprzedaży i osiągnięcia dodatkowych obrotów, powinny one być ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty sprzedaży. Podobnie jak koszty ogólnego zarządu koszty sprzedaży nie są wliczane do kosztów wytworzenia i nie podlegają rozliczeniu w czasie. Stanowią one bezwarunkowo koszt w momencie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, koszt zamówienia wizytówek informujących ogólnie o działalności spółki zaliczyć należy do kosztów sprzedaży.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA