REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną, która prowadzi księgi rachunkowe. Czy zakup wizytówek (ogólne firmowe) dla celów ewidencji księgowej powinien być zaliczony jako koszty zarządu czy koszty pośrednie?

Marta Dziedzia

REKLAMA

Europejskie Centrum Audytu

Wątpliwości nie budzi fakt, że zakup wizytówek nie stanowi kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem usług budowlanych. Niemożliwe jest przyporządkowanie kosztów związanych z ich zakupem do realizowanych kontraktów budowlanych, gdyż celem zakupu wizytówek jest przede wszystkim funkcja informacyjno-reklamowa przedsiębiorstwa jako całości.

Czy w związku z powyższym należy traktować koszty te jako pośrednio związane ze świadczeniem usług budowlanych? Pośredni związek z produkcją na pewno istnieje, jednak zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości, nie można ich naszym zdaniem zaliczyć do kosztów pośrednio produkcyjnych. Koszty pośrednie produkcji powstają najczęściej w miejscach produkcji (na wydziałach). Cechą wspólną, charakterystyczną dla tej kategorii, jest ich luźny związek z produkcją oraz stałość. Stałość w ponoszeniu kosztów przygotowania wizytówek może przejawiać się wprawdzie w regularnych zamówieniach, lecz fakt niezależności tych wydatków od produkcji przesądza o braku możliwości potraktowania ich jako kosztów pośrednio produkcyjnych. Tym samym koszty związane z wizytówkami wyłączone są z procesu kalkulacji kosztu wytworzenia. Nadmienić tutaj należy, iż koszty pośrednie są elementem składowym w kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobów gotowych (produkcji w toku), a ich rozliczenie następuje przy zastosowaniu logicznych kluczy podziału poprawnie odzwierciedlających zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące między danym produktem a pośrednimi kosztami jego produkcji. Koszty zakupu wizytówek nie mogą być rozliczane zgodnie z żadnym z tych algorytmów - stanowią one natomiast zawsze koszt okresu (koszt w momencie poniesienia).

Kosztami księgowanymi w ciężar rachunku zysków i strat w momencie poniesienia są koszty zarządu - druga z kategorii kosztów wymienionych w pytaniu czytelnika. Do tej kategorii zalicza się koszty, które mają związek z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (koszty administracji, kadry zarządzającej itp.). Ogólnie rzecz ujmując, są to koszty niezwiązane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. W związku z powyższą analizą, jak i sugestią czytelnika uzasadnione wydaje się uznanie kosztów wizytówek za koszty ogólnego zarządu. Nie jest to jednak naszym zdaniem prawidłowe, gdyż układ kalkulacyjny kosztów, do którego zalicza się koszty pośrednie i koszty zarządu, przewiduje trzecią nie wymienioną przez czytelnika kategorię kosztów - mianowicie koszty sprzedaży. Zalicza się do nich koszty ponoszone przez dany podmiot w związku ze sprzedażą produktów, dające się przypisać do określonej partii produktów, jak: koszty opakowania, wysyłki oraz koszty reklamy. Reklama może dotyczyć naszym zdaniem zarówno konkretnego asortymentu wyrobów (świadczonych usług), jak również może mieć na celu ogólne szerzenie informacji o spółce i zakresie jej działalności. W związku z faktem, iż u podstaw decyzji o przygotowaniu wizytówek leżała zapewne chęć pozyskania nowych klientów oraz dążenie do zwiększenia sprzedaży i osiągnięcia dodatkowych obrotów, powinny one być ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty sprzedaży. Podobnie jak koszty ogólnego zarządu koszty sprzedaży nie są wliczane do kosztów wytworzenia i nie podlegają rozliczeniu w czasie. Stanowią one bezwarunkowo koszt w momencie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, koszt zamówienia wizytówek informujących ogólnie o działalności spółki zaliczyć należy do kosztów sprzedaży.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA