REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach zdarzenia po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo zaksięgować i ująć w księgach i sprawozdaniu finansowym zapłacone kwoty z tytułu podatku akcyzowego, odsetek i opłaty prolongacyjnej? Zapłaty dokonano w lipcu 2011 r., tj. po złożeniu sprawozdania do rejestru, a dotyczy ona podatku za 2005 r. naliczonego w wyniku kontroli przez urząd celny.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu jednostka powinna zidentyfikować tzw. błąd (wcześniej błąd podstawowy) i odnieść kwoty podlegające wpłacie i dotyczące lat ubiegłych na konto „Rozliczenia wyniku finansowego” tytułem zysku/straty z lat ubiegłych. Jeżeli kwota nie jest istotna, jednostka może ująć to zdarzenie gospodarcze w wyniku roku bieżącego. Ustawa o rachunkowości przewiduje sytuacje, w których jednostka gospodarcza prowadząca pełną księgowość dowiaduje się o zdarzeniach gospodarczych dotyczących lat ubiegłych. Zgodnie z art. 54 ustawy o rachunkowości ujmowanie zdarzeń po dniu bilansowym w księgach rachunkowych zależy od momentu otrzymania informacji o przeszłych zdarzeniach.

REKLAMA

Autopromocja

Jednostka może otrzymać informacje mające wpływ na stan aktywów i pasywów roku obrotowego, za który sporządza się sprawozdanie finansowe, zarówno przed zatwierdzeniem sprawozdania, jak i po jego zatwierdzeniu. W danym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy jednostka dowiedziała się o wynikach kontroli po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Pytanie, czy skutki tych zdarzeń należy wykazać w księgach 2011 r., czy należy skorygować wynik z lat ubiegłych.

Błąd

O zdarzeniach po dniu bilansowym mówimy też w sytuacjach, gdy jednostka otrzyma informacje kilka lat później. Może być to związane ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas kontroli skarbowych, które zazwyczaj są wykonywane z opóźnieniem, tzn. za przeszłe okresy obrotowe. Ustawa o rachunkowości definiuje, co należy rozumieć przez błąd. Zgodnie z art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości z błędem mamy do czynienia, gdy w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za rzetelnie i jasno przedstawiające sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Ocena popełnionego błędu należy do kierownika jednostki. Ma ona charakter subiektywny i zależy od sytuacji finansowej i majątkowej spółki.

TABELA. Zdarzenia po dniu bilansowych w księgach rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W odpowiedzi na pytanie należy stwierdzić, że kwota podatku akcyzowego naliczona przez urząd celny stanowi, w zależności od stopnia istotności, obciążenie wyniku lat ubiegłych lub bieżącego roku. Należy podkreślić, choć nie wynika to z przepisów ustawy o rachunkowości, ale z MSR 10, że nie traktuje się jako błędu skutków:

1) zmian w polityce rachunkowości dokonywanych przez jednostkę,

2) określenia nowej stawki amortyzacyjnej, gdyż przepisy bilansowe dopuszczają jej weryfikację,

3) zmian wartości szacunkowych, traktowanych jako wielkości przybliżone, np. odpisów aktualizujących, rezerw,

4) sytuacji, o których jednostka nie miała wiedzy, np. wyroki sądowe po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

PRZYKŁADY

1. W wyniku kontroli przeprowadzonej w spółce przez urząd celny, obejmującej marzec 2005 r., stwierdzono zaniżenie kwoty podatku akcyzowego podlegającego wpłacie do urzędu o 100 000 zł. Kontrola miała miejsce w marcu 2011 r.

Odsetki z tytułu zwłoki w zapłacie podatku akcyzowego na 31 marca 2011 r. wyniosły łącznie: 65 000 zł, w tym 8000 zł za rok bieżący.

Jednostce naliczono także opłatę prolongacyjną z tytułu odroczenia płatności stwierdzonej zaległości o pół roku w kwocie 6200 zł. Kierownik jednostki, biorąc pod uwagę sytuację majątkową spółki, uznał, że jest to kwota istotna.

EWIDENCJA KSIĘGOWA

1. Kwota podatku wynikająca z decyzji urzędu celnego:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 100 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 100 000

2. Kwota odsetek z tytułu zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego - dotycząca lat ubiegłych:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 56 705

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 56 705

3. Kwota odsetek z tytułu zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego - dotycząca roku bieżącego, tj. 2011 r.:

Wn „Koszty finansowe” 8000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 8000

 

4. Naliczenie opłaty prolongacyjnej:

Wn „Podatki i opłaty” 6200

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 6200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

2. W wyniku kontroli skarbowej przeprowadzonej w spółce, obejmującej rok 2008 r., stwierdzono zawyżenie kosztów podatkowych o kwotę 5000 zł i co za tym idzie - zaniżenie podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 950 zł. Kontrola miała miejsce w marcu 2011 r. Odsetki z tytułu zwłoki w zapłacie podatku (na dzień 31 marca 2011 r.) wyniosły łącznie 150 zł. Kierownik jednostki, biorąc pod uwagę sytuację majątkową spółki, uznał, że jest to kwota nieistotna i że można ją ująć w wyniku okresu bieżącego.

EWIDENCJA KSIĘGOWA

1. Kwota podatku wynikająca z decyzji:

Wn „Podatek dochodowy” 950

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 950

2. Kwota odsetek z tytułu zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego:

Wn „Koszty finansowe” 150

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 150

3. Wpłata zobowiązania podatkowego wraz z odsetkami w przewidzianym w decyzji terminie:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1100

Ma „Rachunek bankowy” 1100

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Kwestią dyskusyjną może być ujęcie w kosztach podatkowych opłaty prolongacyjnej. Ustawa podatkowa wyklucza z kosztów jedynie odsetki, nie wspominając o opłacie. Można na tej podstawie uznać, że będzie uwzględniana w kalkulacji podatku dochodowego. Potwierdza to interpretacja indywidualna ILPB3/423-99/09-3/JG:

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę od należności budżetowych. Wprawdzie de facto podstawą do ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej są odsetki za zwłokę, co wynika z przepisów art. 57 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), jednakże opłata ta jest odrębną instytucją i skoro jako taka nie została wymieniona w powyżej powołanym przepisie ustawy podatkowej, to wyłączenie z niego wynikające do tej opłaty mieć zastosowania nie może. Opłata prolongacyjna stanowi więc koszt uzyskania przychodu.

W nawiązaniu do powyższego, uznać należy, iż koszty ponoszone w związku z opłatą prolongacyjną stanowią koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przychodami, których moment poniesienia uregulowany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów (...) uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (...).

Ujęcie (zaksięgowanie) kosztu w księgach rachunkowych określa datę powstania kosztu podatkowego. Przepisy o rachunkowości decydują, na który dzień ujmuje się w księgach rachunkowych koszt, a tym samym przesądzają o dacie poniesienia kosztu podatkowego, z zastrzeżeniem rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jerzy Rybka

główny księgowy w sp. z o.o., licencja MF

Podstawa prawna:

art. 4 ust. 1, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA