REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne zmiany w prawie 2025. Nowe limity, co się zmieni w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W 2025 roku mnij firm będzie zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości, limity idą mocno w górę
W 2025 roku mnij firm będzie zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości, limity idą mocno w górę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdą zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zgodnie  z nowelizacją ustawy o rachunkowości, próg ten wzrośnie z obecnych 2 mln euro do 2,5 mln euro.

Od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdą zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zgodnie  z nowelizacją ustawy o rachunkowości, próg ten wzrośnie z obecnych 2 mln euro do 2,5 mln euro.

REKLAMA

Autopromocja

– Oznacza to, że więcej przedsiębiorców będzie mogło skorzystać z uproszczonych form księgowości, takich jak podatkowa księga przychodów i rozchodów – PKPiR), wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl.

Pełna rachunkowość 2025: kto musi prowadzić księgi rachunkowe

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości czyli ksiąg rachunkowych dotyczyć będzie osób fizycznych, wspólników spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeśli ich przychody netto przekroczą równowartość 2,5 mln euro.
Do przeliczenia limitu na złotówki stosowany będzie kurs euro z 1 października 2024 roku, który wyniósł 4,2846 zł.
– W efekcie, przedsiębiorcy, których przychody w roku obrotowym przekroczą 10 711 500 zł, będą zobowiązani do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych – zaznacza ekspertka Systim.

– Nowe przepisy obejmą przedsiębiorstwa, które przekroczą nowy limit w 2024 roku, a pełną księgowość będą musiały prowadzić już w roku obrotowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2024 roku – dodaje.

Obowiązek pełnej księgowości: co oznacza

Prowadzenie pełnej księgowości to obowiązek ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych, zarówno tych z kategorii przychodów i kosztów podatkowych jak i tych, które ustawy podatkowe wyłączają z tej kategorii.
– W konsekwencji powoduje to zwiększoną ilość pracy po stronie działów księgowych – podkreśla Beata Tęgowska. – Jednocześnie z pełnej ewidencji możemy uzyskać więcej informacji o stanie finansowym przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Podatki 2025

Obowiązek pełnej księgowości: dodatkowo obowiązki sprawozdawcze

– Prowadzenie pełnej księgowości to także dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Po zakończeniu roku obrotowego należy przygotować sprawozdanie finansowe według ustalonych wzorów i przesłać je do KRS lub KIS – wyjaśnia ekspertka z Systim.pl.
Jak radzi, firmy, które zbliżają się do nowego limitu, powinny już teraz rozważyć przygotowania do prowadzenia pełnej księgowości.
– To zmiana, która wiąże się z większą odpowiedzialnością i precyzją w raportowaniu finansowym. Wprowadzenie odpowiednich narzędzi księgowych i automatyzacji może pomóc w płynnym przejściu oraz uniknięciu potencjalnych problemów – przekonuje Beata Tęgowska.
– Konfiguracja systemów księgowych dla potrzeb automatyzacji procesów księgowych nie tylko zmniejsza liczbę zatrudnionych osób i pozwala przenieść ciężar obowiązków na inne zadania, ale daje także większą pewność poprawności prowadzonej ewidencji eliminując ewentualne błędy pracowników – tłumaczy ekspertka.
Z drugiej strony, podniesienie limitu o 25% to, zdaniem Beaty Tęgowskiej, ułatwienia dla mniejszych firm.

Zmiana limitu dla pełnej rachunkowości: kto skorzysta

– Te regulacje odciążą mniejsze firmy, które dzięki nowym przepisom będą mogły dłużej korzystać z uproszczonych form księgowości. To z kolei zmniejszy obciążenia administracyjne i koszty związane z koniecznością prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zmiany te są korzystne zwłaszcza dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami inflacji, którzy będą mieli więcej przestrzeni na rozwój swoich działalności – ocenia ekspertka Systim.

Oprócz podwyższenia limitu przychodów dla pełnej księgowości, zmieniają się również przepisy dotyczące obowiązku badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów.

Nowy próg dla sumy aktywów bilansu wyniesie 3 125 000 euro (zamiast 2,5 mln euro) Czyli 13 389,375 zł, a przychody netto ze sprzedaży oraz operacji finansowych muszą przekroczyć 6 250 000 euro czyli 26 778 750 zł (wcześniej 5 mln euro).
Średnioroczne zatrudnienie, które jest jednym z kryteriów, pozostaje bez zmian – minimalnie 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA