REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne zmiany w prawie 2025. Nowe limity, co się zmieni w księgach rachunkowych

W 2025 roku mnij firm będzie zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości, limity idą mocno w górę
W 2025 roku mnij firm będzie zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości, limity idą mocno w górę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdą zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zgodnie  z nowelizacją ustawy o rachunkowości, próg ten wzrośnie z obecnych 2 mln euro do 2,5 mln euro.

Od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdą zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zgodnie  z nowelizacją ustawy o rachunkowości, próg ten wzrośnie z obecnych 2 mln euro do 2,5 mln euro.

REKLAMA

Autopromocja

– Oznacza to, że więcej przedsiębiorców będzie mogło skorzystać z uproszczonych form księgowości, takich jak podatkowa księga przychodów i rozchodów – PKPiR), wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl.

Pełna rachunkowość 2025: kto musi prowadzić księgi rachunkowe

Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości czyli ksiąg rachunkowych dotyczyć będzie osób fizycznych, wspólników spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeśli ich przychody netto przekroczą równowartość 2,5 mln euro.
Do przeliczenia limitu na złotówki stosowany będzie kurs euro z 1 października 2024 roku, który wyniósł 4,2846 zł.
– W efekcie, przedsiębiorcy, których przychody w roku obrotowym przekroczą 10 711 500 zł, będą zobowiązani do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych – zaznacza ekspertka Systim.

– Nowe przepisy obejmą przedsiębiorstwa, które przekroczą nowy limit w 2024 roku, a pełną księgowość będą musiały prowadzić już w roku obrotowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2024 roku – dodaje.

Obowiązek pełnej księgowości: co oznacza

Prowadzenie pełnej księgowości to obowiązek ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych, zarówno tych z kategorii przychodów i kosztów podatkowych jak i tych, które ustawy podatkowe wyłączają z tej kategorii.
– W konsekwencji powoduje to zwiększoną ilość pracy po stronie działów księgowych – podkreśla Beata Tęgowska. – Jednocześnie z pełnej ewidencji możemy uzyskać więcej informacji o stanie finansowym przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Podatki 2025

Obowiązek pełnej księgowości: dodatkowo obowiązki sprawozdawcze

– Prowadzenie pełnej księgowości to także dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Po zakończeniu roku obrotowego należy przygotować sprawozdanie finansowe według ustalonych wzorów i przesłać je do KRS lub KIS – wyjaśnia ekspertka z Systim.pl.
Jak radzi, firmy, które zbliżają się do nowego limitu, powinny już teraz rozważyć przygotowania do prowadzenia pełnej księgowości.
– To zmiana, która wiąże się z większą odpowiedzialnością i precyzją w raportowaniu finansowym. Wprowadzenie odpowiednich narzędzi księgowych i automatyzacji może pomóc w płynnym przejściu oraz uniknięciu potencjalnych problemów – przekonuje Beata Tęgowska.
– Konfiguracja systemów księgowych dla potrzeb automatyzacji procesów księgowych nie tylko zmniejsza liczbę zatrudnionych osób i pozwala przenieść ciężar obowiązków na inne zadania, ale daje także większą pewność poprawności prowadzonej ewidencji eliminując ewentualne błędy pracowników – tłumaczy ekspertka.
Z drugiej strony, podniesienie limitu o 25% to, zdaniem Beaty Tęgowskiej, ułatwienia dla mniejszych firm.

Zmiana limitu dla pełnej rachunkowości: kto skorzysta

– Te regulacje odciążą mniejsze firmy, które dzięki nowym przepisom będą mogły dłużej korzystać z uproszczonych form księgowości. To z kolei zmniejszy obciążenia administracyjne i koszty związane z koniecznością prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zmiany te są korzystne zwłaszcza dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami inflacji, którzy będą mieli więcej przestrzeni na rozwój swoich działalności – ocenia ekspertka Systim.

Oprócz podwyższenia limitu przychodów dla pełnej księgowości, zmieniają się również przepisy dotyczące obowiązku badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów.

Nowy próg dla sumy aktywów bilansu wyniesie 3 125 000 euro (zamiast 2,5 mln euro) Czyli 13 389,375 zł, a przychody netto ze sprzedaży oraz operacji finansowych muszą przekroczyć 6 250 000 euro czyli 26 778 750 zł (wcześniej 5 mln euro).
Średnioroczne zatrudnienie, które jest jednym z kryteriów, pozostaje bez zmian – minimalnie 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA