REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyplomowany Księgowy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Dyplomowany Księgowy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce
Dyplomowany Księgowy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

W związku z deregulacją zawodów związanych z finansami w tym usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zdaniem ekspertów branży wzrastać będzie prestiż i zapotrzebowanie na certyfikaty gwarantujące klientowi wysoką jakość świadczonych usług przez księgowych.

Dzisiaj by uzyskać certyfikat księgowy należy spełnić szereg warunków: odbyć praktykę, należy posiadać wyższe wykształcenie lub średnie, wtedy jednak należy złożyć z wynikiem pozytywnym państwowy egzamin.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca deregulację w zakresie wydawania certyfikatów księgowych - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zmiany zakładają całkowitą deregulację wyżej wskazanej profesji, jedynymi wymogami będzie: posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, nie bycie karanym za poszczególne przestępstwa oraz opłacanie składki OC. W związku z tym każdy będzie mógł zostać księgowym. Nie będzie wymagane jakiekolwiek sprawdzenie kompetencji kandydatów, jedynym wyznacznikiem jakości świadczonych usług będzie rynek. Na Zachodzie gdzie od lat zawód księgowego jest zderegulowany istnieją najróżniejsze dobrowolne certyfikaty potwierdzające znajomość zagadnień z zakresu finansów i rachunkowości wydawane przez korporacje zawodowe lub prywatne podmioty.

W Polsce księgowi mają możliwość zdobycia tytułu Dyplomowanego Księgowego wydawanego przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.

Poniżej prezentujemy procedurę uzyskania tytułu Dyplomowanego Księgowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DEKLARACJA ZGŁOSZENIOWA

W pierwszej kolejności osoba chcąca przystąpić do egzaminu na dyplomowanego księgowego wypełnia wniosek dostępny na stronie www.dk.skwp.pl o dopuszczenie do egzaminu i przesyła go do Instytutu Certyfikacji Zawodowej SKwP

Egzamin dla kandydatów na dyplomowanych księgowych składa się z 4 części:

Część A - zakres tematyczny stopnia I (księgowy) i stopnia II (specjalista ds. rachunkowości) systemu certyfikacji,

Część B - zakres tematyczny stopnia III (główny księgowy) systemu certyfikacji,

Część C - zakres tematyczny stopnia IV (dyplomowany księgowy) systemu certyfikacji,

Część D - zadanie problemowe.

Na wniosek kandydata Komisja może uznać część A i B egzaminu za zaliczoną w następujących przypadkach:

1) część A uznaje się za zaliczoną w przypadku, gdy kandydat:

a) zdał egzamin kończący II stopień ścieżki edukacyjnej Stowarzyszenia lub

b) posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydany przez Ministerstwo Finansów, lub

2) część A i B uznaje się za zaliczoną w przypadku, gdy kandydat:

a) zdał egzamin kończący III stopień ścieżki edukacyjnej Stowarzyszenia lub

b) ukończył kurs IV stopnia ścieżki edukacyjnej Stowarzyszenia.

Jeżeli dany kandydat jest uprawniony do zwolnienia z części egzaminu, składa odpowiedni wniosek, załączając do niego kopię zaświadczenia o ukończeniu danego stopnia. Wzory wniosków dostępne są na stronie www.dk.skwp.pl.

Wnioski rozpatrywane są przez Główną Zawodową Komisję Egzaminacyjną, która dokonuje ich weryfikacji a następnie zawiadamia zainteresowanego o dopuszczeniu do udziału w procesie sprawdzania kwalifikacji.

Na podstawie decyzji Komisji kandydat, po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej, dostaje zaproszenie na egzamin z podaną datą, miejscem i godziną egzaminu.

ZAKRES EGZAMINÓW CZĘŚCI C I D

Egzaminy są egzaminami pisemnymi.

Przebieg i kryteria oceny części C egzaminu na tytuł zawodowy „dyplomowany księgowy” dla osób po kursie IV stopnia:

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej - pytania testowe – 20; zagadnienia sytuacyjne – do 3.

Konsolidacja sprawozdań finansowych -  pytania testowe – 20, zagadnienia sytuacyjne – do 2.

Rachunkowość w szczególnych sytuacjach z elementami etyki zawodowej - pytania testowe – 20, zagadnienia sytuacyjne – do 2.

Elementy wiedzy na temat organizacji i biznesu - pytania testowe – 10

Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 280

Przy ocenie prac stosowane są następujące kryteria:

1) w pytaniach testowych:

- za udzielenie poprawnej odpowiedzi kandydat otrzyma dwa punkty,

- za udzielenie błędnej odpowiedzi kandydat otrzyma jeden punkt ujemny,

- za nieudzielenie żadnej odpowiedzi kandydat otrzyma zero punktów.

2) w zagadnieniach sytuacyjnych:

- przy ocenie nie stosuje się punktów ujemnych,

- za rozwiązanie każdego z zagadnień sytuacyjnych można uzyskać punkty według kryteriów podanych w tematach egzaminacyjnych.

Pozytywna ocena z egzaminu jest uwarunkowana uzyskaniem przez kandydata ogółem 168 punktów, tj. co najmniej 60% ogólnej liczby punktów możliwych do uzyskania.

Przebieg i kryteria oceny części D egzaminu na tytuł zawodowy „dyplomowany księgowy”

 W skład części D egzaminu wchodzi jedno zadanie pisemne – studium przypadku, przy ocenie którego:

- przy ocenie nie stosuje się punktów ujemnych,

- za rozwiązanie zadania – studium przypadku można uzyskać punkty według kryteriów podanych w tematach egzaminacyjnych.

Pozytywna ocena z egzaminu jest uwarunkowana uzyskaniem przez kandydata ogółem 54 punktów, tj. co najmniej 60% ogólnej liczby punktów możliwych do uzyskania.

PROCEDURA EGZAMINACYJNA

Część C trwa 3 godziny zegarowe, część D – 2 godziny zegarowe. Każda z części egzaminu organizowana jest innego dnia.

REKLAMA

Prace powinny być pisane przyborem dającym pismo utrwalone, kolorem niebieskim lub czarnym, wyłącznie na papierze, ostemplowanym pieczątką GZKE, dostarczonym przez zespół przeprowadzający egzamin. Prace wykonane bez zachowania tych warunków nie podlegają ocenie.

W czasie egzaminu wolno korzystać z przepisów prawa, w tym MSR/MSSF - bez komentarzy, dopisków czy notatek. W czasie egzaminu wolno korzystać z kalkulatorów, które nie posiadają funkcji gromadzenia, przetwarzania i przenoszenia danych.

W przypadku braku własnych materiałów przekazanie materiałów przez innego zdającego może odbywać się za zgodą i w obecności członka zespołu egzaminacyjnego.

Informacje o wynikach egzaminu są przekazywane zdającym poprzez stronę internetową Instytutu Certyfikacji Zawodowej Księgowych, z zachowaniem anonimowości poprzez zakodowanie dostępu.


NADANIE TYTUŁU

Po pomyślnym zdaniu egzaminu kandydat na dyplomowanego księgowego SKwP składa wniosek o wpis do rejestru dyplomowanych księgowych. Do wniosku załącza dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań opisanych w Uchwale Zarządu Głównego SKwP w sprawie tytułu zawodowego „dyplomowany księgowy” (m.in. wymóg wykształcenia, praktyki zawodowej, niekaralności, członkostwa w Stowarzyszeniu).

Na podstawie weryfikacji wniosków, przeprowadzonej przez Główną Zawodową Komisję Egzaminacyjną, tytuł zawodowy nadaje w formie uchwały Prezydium Zarządu Głównego SKwP.

Dyplomy oraz certyfikaty dyplomowanych księgowych zostają po wydrukowaniu przesłane do Oddziałów Okręgowych Stowarzyszenia. Oddziały zapraszają kandydatów na uroczystość złożenia przyrzeczenia i odbiór dyplomów.

   „Przyrzekam, że jako dyplomowany księgowy, wykonując zawód księgowego będę wypełniać powierzone mi obowiązki w poczuciu odpowiedzialności, z należytą rzetelnością, kierując się w swoim postępowaniu etyką zawodową i nie splamię godności nadanego mi tytułu dyplomowanego księgowego. Przyrzekam, że będę stale poszerzać wiedzę i doskonalić umiejętności zawodowe zgodnie z nałożonymi na mnie obowiązkami oraz w celu osobistego rozwoju zawodowego.”

 Przyrzeczenie odbierane jest przez Prezesa Zarządu Oddziału Okręgowego SKwP.

Źródło: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA