REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwalifikacja zdarzeń po dniu bilansowym

Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe za rok 2008 należy sporządzić do 31 marca 2009 r. Nie jest to jednak data ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych. Między styczniem a kwietniem, lub później, mogą wystąpić zdarzenia, które również należy uwzględnić w sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok.

Jeżeli rok obrotowy organizacji jest rokiem kalendarzowym, to sprawozdanie finansowe należy przygotować w stanie na 31 grudnia 2008 r. Faktyczne sporządzenie sprawozdania musi nastąpić (zgodnie z ustawą o rachunkowości) do 31 marca 2009 r. na podstawie zamkniętych ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Organizacje kontynuujące działalność powinny ostatecznie zamknąć księgi rachunkowe w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008 r. - tj. do 15 lipca 2009 r. Takie rozwiązanie wynika z wymogu zasady ostrożności, zgodnie z którą - bez względu na wysokość wyniku finansowego - należy w nim uwzględnić:

• zmniejszenie wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów - w tym również dokonywane w postaci odpisów amortyzacyjnych,

• wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski nadzwyczajne,

• wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne i straty nadzwyczajne, rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą stosować zasady ostrożności.

Zdarzenia te należy uwzględnić także wtedy, gdy zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście nastąpi zamknięcie ksiąg rachunkowych. Są to tzw. zdarzenia po dniu bilansowym.

UWAGA!

Zdarzenia następujące po dniu bilansowym to wszystkie zdarzenia - niezależnie od tego, czy ich skutki negatywnie czy pozytywnie wpływają na wynik finansowy.

Zdarzenia po dniu bilansowym mogą więc występować między 1 stycznia a 30 czerwca lub później. MSR nr 10 - „Zdarzenia następujące po dniu bilansowym” dzieli je na dwa rodzaje.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak wynika ze schematu, korekt wymagają jedynie te zdarzenia, które istotnie wpływają na stan aktywów i pasywów lub na wynik finansowy na 31 grudnia 2008 r. Ich ujęcie w księgach i wykazanie w sprawozdaniu finansowym zależy od tego, w którym momencie po dacie bilansu zostały one ujawnione.

Ustawa o rachunkowości odnosi się do zdarzeń, które następują po dniu sporządzania sprawozdania finansowego:

• w terminie między sporządzeniem a zatwierdzeniem: jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione - powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

• w terminie po zatwierdzeniu - tj. po ostatecznym zamknięciu: jeżeli po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym jednostka informacje te otrzymała. Jeżeli w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za spełniające wymagania określone w art. 4 ust. 1, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako zysk (strata) z lat ubiegłych.

Zdarzenia występujące przed sporządzeniem sprawozdania finansowego wcześniej należy ująć w księgach rachunkowych 2008 r., ponieważ nie zostały one jeszcze zamknięte.

Od 1 stycznia 2009 r. z ustawy o rachunkowości wykreślono pojęcie błędu podstawowego, zgodnie z MSR nr 8 - „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów”.

W konsekwencji nie należy odróżniać błędu istotnego i błędu podstawowego. Według obecnie obowiązującej definicji, z błędem w latach poprzednich mamy do czynienia, jeżeli powoduje on, że sprawozdania finansowego za rok, którego ono dotyczy, nie można uznać za wierne i rzetelne.

Przykład 1 Przeciwko organizacji toczy się proces sądowy. 10 kwietnia organizacja dowiaduje się, że sąd rozstrzygnął ten proces niekorzystnie dla niej - co oznacza, że będzie musiała zapłacić 12 000 zł kary.

Wariant 1 - kwota 12 000 zł jest nieistotna.

Ponieważ sprawozdanie finansowe nie zostało jeszcze zatwierdzone, organizacja powinna ten fakt odpowiednio opisać w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego za 2008 r.

Wariant 2 - kwota 12 000 zł jest istotna.

Ponieważ sprawozdanie finansowe nie zostało jeszcze zatwierdzone, organizacja powinna odpowiednio skorygować sprawozdanie finansowe oraz dodatkowo opisać ten fakt w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego za 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2 W sierpniu 2009 r. urząd skarbowy przeprowadził kontrolę za 2007 r. Ujawniono, że organizacja powinna zapłacić w 2007 r. podatek dochodowy.

Wariant 1 - wysokość podatku dochodowego 1200 zł, kwota jest nieistotna.

Organizacja powinna ująć podatek wraz z odsetkami w księgach w roku 2009.

Wariant 2 - wysokość podatku dochodowego 25 000 zł.

Ponieważ z powodu niezapłaconego podatku dochodowego nie można uznać za rzetelne sprawozdania finansowego za 2007 r., kwotę tego podatku należy ująć w księgach rachunkowych 2009 r. jako błąd.

Warto też podkreślić, że niektóre zdarzenia nie mają wprawdzie wpływu na stan aktywów i pasywów na dzień bilansowy, jednak mają istotne znaczenie przy ocenie dalszego funkcjonowania jednostki w następnym roku.

Dlatego np. w czasie obecnego kryzysu na rynku walutowym informacje o spadku kursu złotówki - jeżeli jednostka posiada znaczące ilości euro lub ma istotne zobowiązania wyrażone w tej walucie - należy opisać w informacji dodatkowej.

Taką ważną informacją może być również np. wiadomość, że główny, stały darczyńca organizacji (np. fundator) ma kłopoty finansowe.

Gyöngyvér Takáts

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA