REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje elektroniczne i udzielanie pełnomocnictw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 8 kwietnia 2009 r. podatnik lub płatnik może składać deklaracje drogą elektroniczną bez konieczności przechodzenia skomplikowanej procedury. Uproszczona jest też procedura udzielania pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie.

Warunki składania deklaracji elektronicznych

Jak wiadomo, deklaracje składane elektronicznie powinny zawierać:

REKLAMA

1) dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach (dostępne na www.e-deklaracje.gov.pl),

REKLAMA

2) jeden podpis elektroniczny - powinien to być bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu; należy pamiętać, że jak dotąd jedynie zeznanie roczne PIT-37 za 2008 r. podatnicy mogli złożyć bez zabezpieczenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zatem podatnicy lub płatnicy mogą składać deklaracje drogą elektroniczną. Muszą jednak posiadać bezpieczny podpis elektroniczny. Podpis ten jest zawsze wydawany na konkretną osobę fizyczną. Dlatego też w przypadku podatników będących osobami prawnymi do złożenia deklaracji drogą elektroniczną wymagane jest albo posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego przez wszystkie osoby upoważnione do podpisywania deklaracji w imieniu danej osoby prawnej, albo upoważnienie innej osoby (udzielenie pełnomocnictwa) posiadającej bezpieczny podpis elektroniczny (np. księgowej w firmie lub osoby z biura rachunkowego obsługującego firmę).

Bezpieczny podpis elektroniczny

Procedura uzyskiwania bezpiecznego podpisu elektronicznego jest czasochłonna i kosztowna. W Polsce są tylko trzy centra certyfikacyjne, do których można się zgłosić po wydanie certyfikatu. Należy tam przedstawić szereg dokumentów, tj. aktualny wyciąg z KRS, dowód tożsamości i poświadczony notarialnie podpis osoby, która będzie podpisywała dokumenty elektroniczne (certyfikaty są bowiem imienne). Należy też podpisać umowę i wnieść opłatę za usługę certyfikacji. Koszt certyfikatu ważnego 1 rok waha się w granicach 400 zł. Przedłużenie ważności certyfikatu to kolejne koszty, z tym że niższe, mieszczące się w granicach 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nic więc dziwnego, że korzystniej jest udzielić pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych osobie, która dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym, niż samemu zabiegać o jego uzyskanie.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji elektronicznych

REKLAMA

Przed 8 kwietnia 2009 r. również udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych było skomplikowane. Zgodnie z poprzednio obowiązującymi przepisami należało najpierw złożyć zawiadomienie o zamiarze udzielenia pełnomocnictwa. Później należało elektronicznie złożyć zgłoszenie o udzieleniu upoważnienia, a następnie należało czekać miesiąc na zaświadczenie z urzędu skarbowego o zgodności danych między pisemnym zawiadomieniem a elektronicznym zgłoszeniem.

8 kwietnia 2009 r. sytuacja się zmieniła. Został uchylony art. 3c Ordynacji podatkowej. Obecnie do udzielenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych wystarczy, aby podatnik (lub płatnik) przesłał do urzędu skarbowego wypełniony formularz UPL-1, czyli formularz „Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej”. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwa do podpisania tej deklaracji muszą udzielić wszystkie te osoby. W takiej sytuacji każda osoba upoważniona do podpisywania deklaracji musi osobno złożyć formularz UPL-1. Wymagane jest więc złożenie tylu formularzy, ile jest osób, których podpis jest wymagany na deklaracji.

Procedura odwołania takiego pełnomocnictwa również nie jest skomplikowana. Wystarczy, że podatnik złoży w urzędzie skarbowym wypełniony druk zawiadomienia OPL-1, czyli formularz „Zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej”. W tym przypadku wystarczy, że odwołanie pełnomocnictwa złoży jedna z osób, która udzieliła upoważnienia. Nie muszą tego robić wszystkie osoby. Nie ma bowiem takiego wymogu ustawowego.

Po zmianach udzielenie (i odwołanie) pełnomocnictwa, np. pełnomocnikowi z biura rachunkowego, będzie więc zdecydowanie łatwiejsze.

• art. 80a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 57, poz. 466

• rozporządzenie Ministra Finansów z 8 kwietnia 2009 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa - Dz.U. Nr 57, poz. 470

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA