REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje elektroniczne i udzielanie pełnomocnictw

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 8 kwietnia 2009 r. podatnik lub płatnik może składać deklaracje drogą elektroniczną bez konieczności przechodzenia skomplikowanej procedury. Uproszczona jest też procedura udzielania pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie.

Warunki składania deklaracji elektronicznych

Jak wiadomo, deklaracje składane elektronicznie powinny zawierać:

Autopromocja

1) dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach (dostępne na www.e-deklaracje.gov.pl),

2) jeden podpis elektroniczny - powinien to być bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu; należy pamiętać, że jak dotąd jedynie zeznanie roczne PIT-37 za 2008 r. podatnicy mogli złożyć bez zabezpieczenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zatem podatnicy lub płatnicy mogą składać deklaracje drogą elektroniczną. Muszą jednak posiadać bezpieczny podpis elektroniczny. Podpis ten jest zawsze wydawany na konkretną osobę fizyczną. Dlatego też w przypadku podatników będących osobami prawnymi do złożenia deklaracji drogą elektroniczną wymagane jest albo posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego przez wszystkie osoby upoważnione do podpisywania deklaracji w imieniu danej osoby prawnej, albo upoważnienie innej osoby (udzielenie pełnomocnictwa) posiadającej bezpieczny podpis elektroniczny (np. księgowej w firmie lub osoby z biura rachunkowego obsługującego firmę).

Bezpieczny podpis elektroniczny

Procedura uzyskiwania bezpiecznego podpisu elektronicznego jest czasochłonna i kosztowna. W Polsce są tylko trzy centra certyfikacyjne, do których można się zgłosić po wydanie certyfikatu. Należy tam przedstawić szereg dokumentów, tj. aktualny wyciąg z KRS, dowód tożsamości i poświadczony notarialnie podpis osoby, która będzie podpisywała dokumenty elektroniczne (certyfikaty są bowiem imienne). Należy też podpisać umowę i wnieść opłatę za usługę certyfikacji. Koszt certyfikatu ważnego 1 rok waha się w granicach 400 zł. Przedłużenie ważności certyfikatu to kolejne koszty, z tym że niższe, mieszczące się w granicach 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nic więc dziwnego, że korzystniej jest udzielić pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych osobie, która dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym, niż samemu zabiegać o jego uzyskanie.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji elektronicznych

Przed 8 kwietnia 2009 r. również udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych było skomplikowane. Zgodnie z poprzednio obowiązującymi przepisami należało najpierw złożyć zawiadomienie o zamiarze udzielenia pełnomocnictwa. Później należało elektronicznie złożyć zgłoszenie o udzieleniu upoważnienia, a następnie należało czekać miesiąc na zaświadczenie z urzędu skarbowego o zgodności danych między pisemnym zawiadomieniem a elektronicznym zgłoszeniem.

8 kwietnia 2009 r. sytuacja się zmieniła. Został uchylony art. 3c Ordynacji podatkowej. Obecnie do udzielenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych wystarczy, aby podatnik (lub płatnik) przesłał do urzędu skarbowego wypełniony formularz UPL-1, czyli formularz „Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej”. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwa do podpisania tej deklaracji muszą udzielić wszystkie te osoby. W takiej sytuacji każda osoba upoważniona do podpisywania deklaracji musi osobno złożyć formularz UPL-1. Wymagane jest więc złożenie tylu formularzy, ile jest osób, których podpis jest wymagany na deklaracji.

Procedura odwołania takiego pełnomocnictwa również nie jest skomplikowana. Wystarczy, że podatnik złoży w urzędzie skarbowym wypełniony druk zawiadomienia OPL-1, czyli formularz „Zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej”. W tym przypadku wystarczy, że odwołanie pełnomocnictwa złoży jedna z osób, która udzieliła upoważnienia. Nie muszą tego robić wszystkie osoby. Nie ma bowiem takiego wymogu ustawowego.

Po zmianach udzielenie (i odwołanie) pełnomocnictwa, np. pełnomocnikowi z biura rachunkowego, będzie więc zdecydowanie łatwiejsze.

• art. 80a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 57, poz. 466

• rozporządzenie Ministra Finansów z 8 kwietnia 2009 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa - Dz.U. Nr 57, poz. 470

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MF ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail o zwrocie podatku

    Ministerstwo Finansów ostrzegło dzisiaj przed fałszywymi wiadomościami o zwrocie podatku. Resort podkreślił, że ani MF, ani KAS nie wysyłają tego typu wiadomości do podatników.

    Zamknięcie roku podatkowego 2023 – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy?

    Przedsiębiorcy przed zakończeniem roku podatkowego muszą wykonać wiele różnych czynności, takich jak sporządzenie inwentaryzacji czy weryfikacja ujęcia wszystkich wydatków w działalności gospodarczej. Przygotowana roczna dokumentacja pozwoli na sporządzenie i złożenie zeznania rocznego.

    Czy zostaną nałożone nowe podatki na spółki Skarbu Państwa?

    Nie ma planów nakładania dodatkowych podatków na spółki Skarbu Państwa - powiedziała posłanka Polska2050 Paulina Hennig-Kloska. Dodała, że Orlen do tej pory korzystał z uprzywilejowanej pozycji i nie rozliczył się z nadmiarowych zysków.

    Wysoki wzrost wynagrodzeń. Jak bardzo ożywi inflację?

    Wynagrodzenia realne wzrosły w najwyższym tempie od lutego 2019 r. Natomiast dwucyfrowe tempo wzrostu nominalnych płac, które jest czynnikiem napędzającym inflację, utrzymuje się od początku 2022 r. Dynamika konsumpcji znów rośnie.

    Funkcjonariusze KAS wykryli proceder obrotu podrabianą odzieżą. Wartość zajętego towaru to ponad 1 mln zł

    Warmińsko-mazurscy funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wspólnie z policją ujawnili proceder obrotu odzieżą z podrabianymi znakami znanych marek odzieżowych - poinformowały obie służby. Wartość ubrań zabezpieczonych w magazynach i mieszkaniach na terenie Elbląga i Pasłęka to ponad 1 mln zł.

    Szybki szacunek inflacji w listopadzie 2023 r. Dane GUS

    Główny Urząd Statystyczny zaprezentował szybki szacunek wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2023 r. Pełne dane o listopadowej inflacji GUS przekaże 15 grudnia.

    „Biały wywiad” – nie tylko wywiad gospodarczy wykorzystuje OSINT do zdobywania informacji

    Metody stosowane przez wywiad gospodarczy należy zaliczyć do tzw. wywiadu białego lub z ang. OSINT (ang. open-source Intelligence) czyli do kategorii wywiadu, polegającego na gromadzeniu informacji pochodzących z ogólnie dostępnych źródeł, jakim jest między innymi Internet. Jednak nie tylko wywiad gospodarczy wykorzystuje OSINT do zdobywania niezbędnych informacji. Od dawna metodę tę stosują wywiady państwowe, a wraz z rozwojem Internetu i mediów społecznościowych, OSINT w Internecie zyskiwał na znaczeniu. Obecnie, ocenia się, że informacje zdobywane w ten sposób stanowią od 70 do 90% wszystkich informacji pozyskiwanych przez państwowe służby wywiadowcze.

    Tabela kursów średnich NBP z 30 listopada 2023 r. - NBP nr 232/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 30 listopada 2023 r. NBP nr 232/A/NBP/2023. Średni kurs euro w tym dniu to 4,3492 zł.

    Ulga termomodernizacyjna 2024. Ile zwrotu?

    Ulga termomodernizacyjna w rozliczeniu PIT dokonywanym w 2024 roku daje możliwość odliczenia maksymalnie 106 tys. zł. Tak wysokie odliczenie w PIT występuje w przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, gdzie każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 tys. zł.

    Kiedy nieruchomość (np. budynek) powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku od nieruchomości jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych maksymalne stawki podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej są znacznie (a w przypadku budynków - wielokrotnie) większe od stawek dotyczących np. nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne. Rodzi to częste konflikty właścicieli nieruchomości z organami podatkowymi (gminami). Bo przecież nie każda nieruchomość będąca własnością przedsiębiorcy jest związana z prowadzoną przez niego działalnością. Choć czasem granica jest subtelna i cienka. Jakie kryteria decydują o tym, że nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą?

    REKLAMA