REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełniać i kiedy złożyć roczny PIT-4R

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po raz kolejny płatnicy podatku dochodowego będą wypełniać PIT-4R, czyli roczną informację PIT-4R o pobranych zaliczkach na podatek od dochodów za 2009 r.

Termin złożenia formularza właściwemu urzędowi skarbowemu przypada na ostatni dzień stycznia. W tym roku ten dzień to niedziela, a zatem termin ulega przesunięciu na 1 lutego 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Deklaracja PIT-4R jest składana do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeśli płatnik nie jest osobą fizyczną - według siedziby lub jego miejsca prowadzenia działalności, jeśli nie ma siedziby.

Jak wypełnić PIT-4R

Formularz zaczynamy wypełniać od lewego górnego rogu, w którym jest miejsce na NIP płatnika. W dalszej kolejności wpisujemy rok, za który PIT-4R jest składany.

W dwóch pierwszych częściach PIT-4R - A i B należy zamieścić dane techniczne, takie jak w każdej innej deklaracji PIT. Tam płatnik wskazuje urząd skarbowy, któremu podlega, a w kolejnym polu zaznacza właściwy kwadrat: z numerem 1, jeśli jest to pierwsza deklaracja, a z numerem 2, gdy składa korektę.

REKLAMA

Część B przeznaczona jest do wpisania danych płatnika (nazwisko, imię, data urodzenia, regon, adres zamieszkania lub siedziby).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część C deklaracji odnosi się do zaliczek na podatek. Każdy płatnik wybiera właściwy dla siebie wiersz.

Wiersz 1 wypełniają płatnicy, którzy są zakładami pracy, komornikami sądowymi (lub podmiotami niebędącymi następcami prawnymi zakładów pracy) i w 2009 r. pobierali zaliczki na podatek od dochodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków z ubezpieczenia społecznego, które wypłacali, a spółdzielnie pracy - od wypłat z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W polach od 19 do 42 wpisuje się liczbę podatników, czyli osób, które uzyskiwały wymienione dochody, oraz płatników i zaliczki pobrane od tych dochodów w poszczególnych miesiącach roku podatkowego, w kwotach pomniejszonych o potrącone składki na ubezpieczenie zdrowotne, z uwzględnieniem ograniczenia do 7,75% podstawy wymiaru, oraz liczbę podatników, czyli osób uzyskujących dochody z tego źródła.

Wiersz 2 wypełniają płatnicy, którymi są: rolnicze spółdzielnie produkcyjne, organy rentowe (ZUS), podmioty wypłacające stypendia, emerytury lub renty z zagranicy, organy zatrudnienia, spółdzielnie, oddziały WAM, areszty śledcze i zakłady karne, biura terenowe FGŚP. Tutaj również wpisują obliczone przez siebie zaliczki na podatek od wypłaconych świadczeń.

W wierszu 3 należy podsumować kwoty wcześniej wykazanych zaliczek.

Wiersz 4 wypełniają tylko ci płatnicy, którzy w ciągu roku ograniczyli, na wniosek pracownika, pobór zaliczek na podatek (na podstawie art. 32 ust. 2 updof). Dotyczy to sytuacji, w których świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługiwały za okres dłuższy niż miesiąc i nie było możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada za jeden miesiąc. Doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej. Dlatego zakład pracy, na wniosek podatnika, mógł ograniczyć pobór zaliczki za dany miesiąc i pobrać pozostałą jej część w następnych miesiącach roku podatkowego.

PRZYKŁAD

Pracodawca umorzył pracownikowi udzieloną pożyczkę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Kwota umorzenia stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w miesiącu otrzymania nieodpłatnego świadczenia. W przypadku tego pracownika kwota umorzenia wyniosła kilka tysięcy złotych. Doliczenie jednorazowo całej tej kwoty do wynagrodzenia pracownika mogłoby spowodować, że nie tylko nie otrzymałby pensji, ale jeszcze musiałby sporo dopłacić pracodawcy z tytułu zapłaconego podatku. W sytuacji więc, kiedy wynagrodzenie pieniężne pracownika jest niewystarczające do poboru przez płatnika zaliczki na podatek we właściwej wysokości i nie jest on w stanie dopłacić płatnikowi powstałej różnicy - pracownik ma prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o ograniczenie poboru zaliczki za dany miesiąc i pobieranie różnicy zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Pobór ograniczonej zaliczki musi być dokonany przez pracodawcę do końca tego roku podatkowego, w którym nastąpiło ograniczenie. Zatem w wierszu 4 płatnik wykazuje właśnie te ograniczone zaliczki.

 

W wierszu 5 powinny znaleźć się zaliczki, które przypadały do pobrania w związku z ograniczeniem poboru w poprzednich miesiącach.

Wiersze 6 i 7 dotyczą zakładów pracy, które dokonywały pracownikom rocznego obliczenia podatku PIT-40 za 2008 r. zakończone niedopłatą lub nadpłatą podatku.

Niedopłatę pobraną z dochodu za marzec 2009 lub za kwiecień, jeżeli pracownik o to wnioskował, wykazuje się w wierszu 6. W wierszu 7 zaś powinna być wpisana nadpłata, która została zaliczona na poczet zaliczki należnej za marzec 2009 r. lub zwrócona pracownikowi w gotówce, jeżeli po pobraniu tej zaliczki nadpłata jeszcze pozostała.

W wierszu 8 jest miejsce na kwoty pobranego podatku przekazanego na PFRON i zfron.

Wiersz 9 wypełniają płatnicy, którzy w 2009 r. byli zobowiązani do obliczania i pobierania zaliczek podatkowych od dochodów:

• z działalności wykonywanej osobiście, a więc:

- od umów zleceń, o dzieło (uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, właściciela/posiadacza nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora; jednak z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze),

- z kontraktów menedżerskich i innych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,

- z tytułu pełnienia funkcji w zarządach, radach nadzorczych, komisjach rewizyjnych lub innych organach stanowiących osób prawnych

- z działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej,

- z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi,

- z wykonywania przez osoby czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 3,

- z wykonywania określonych czynności przez osoby, którym zlecił je organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, a zwłaszcza przychody biegłego w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym, płatnika, inkasenta należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej,

• z praw majątkowych na podstawie art. 18 ustawy o pdof (np. należności po zmarłym pracowniku, wypłacone uprawnionym członkom rodziny).

Zaliczki na podatek, które trzeba tu wpisać, odpowiadają kwotom pomniejszonym o potrącone składki zdrowotne w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy wymiaru.

Wiersz 10 wypełniają osoby, które zatrudniały np. pomoc domową lub opiekunkę do dziecka na podstawie umowy aktywizacyjnej, zawartej przed 26 października 2007 r. i pobierały zaliczki na podatek od wypłacanych z tego tytułu wynagrodzeń (również po odliczeniu składki zdrowotnej).

W polach wiersza 11, oznaczających kolejne miesiące 2009 r., płatnik wpisuje kwoty pobranego podatku do przekazania do urzędu skarbowego. W tym celu od sumy kwot poszczególnych miesięcy z wierszy 3, 5, 6, 9 i 10, należy odpowiednio odjąć sumę kwot z wierszy 4, 7 i 8. Jeżeli w danym miesiącu różnica jest liczbą ujemną, to wpisuje się 0.

W wierszu 12 płatnik wykazuje przysługujące mu zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego na rzecz budżetu państwa, za poszczególne miesiące, zgodnie z Ordynacją podatkową.

 

Ostatni, 13 wiersz części C to „Należne kwoty do wpłat za poszczególne miesiące roku podatkowego”. W tym wierszu należy wykazać należne kwoty do wpłaty. Kwoty wpłat należy ustalić odejmując od kwot za kolejne miesiące z wiersza 11 odpowiednio kwoty z wiersza 12. Jeżeli w danym miesiącu różnica jest liczbą ujemną, to wpisuje się 0.

W części D płatnik wyjaśnia w formie opisu ewentualne różnice między podatkiem pobranym a wpłaconym, jeżeli takie powstały. Inaczej urząd skarbowy może wezwać płatnika do złożenia wyjaśnień. Czasami bowiem nie zgadzają się kwoty podatku pobranego i faktycznie przekazanego na konto urzędu skarbowego. Może tak być w sytuacji, gdy płatnik wpłacił wyższy bądź niższy podatek niż wynikał z obliczeń.

W ostatniej części E płatnik lub inna osoba odpowiedzialna za pobranie i wpłaty podatku wpisuje swoje imię, nazwisko oraz składa podpis z pieczątką.

Sankcje za niezłożenie deklaracji

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do sporządzania i przekazywania informacji m.in. w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach (art. 82 § 1 pkt 3 Ordynacji Podatkowej).

Oznacza to, że płatnik, który wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, ponosi odpowiedzialność karną skarbową i podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych (art. 80 § 2 k.k.s.). Z podobnymi sankcjami spotka się płatnik, który w informacji podał nieprawdziwe dane (do 240 stawek dziennych) (art. 80 § 3 k.k.s.).

• art. 32 ust. 2, art. 37 ust. 4, art. 38 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 80 § 2 i 3 Kodeksu karnego skarbowego,

• załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 74, poz. 445 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Artykuł pochodzi z Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń nr 1/2010

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA