REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełniać i kiedy złożyć roczny PIT-4R

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po raz kolejny płatnicy podatku dochodowego będą wypełniać PIT-4R, czyli roczną informację PIT-4R o pobranych zaliczkach na podatek od dochodów za 2009 r.

Termin złożenia formularza właściwemu urzędowi skarbowemu przypada na ostatni dzień stycznia. W tym roku ten dzień to niedziela, a zatem termin ulega przesunięciu na 1 lutego 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracja PIT-4R jest składana do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeśli płatnik nie jest osobą fizyczną - według siedziby lub jego miejsca prowadzenia działalności, jeśli nie ma siedziby.

Jak wypełnić PIT-4R

Formularz zaczynamy wypełniać od lewego górnego rogu, w którym jest miejsce na NIP płatnika. W dalszej kolejności wpisujemy rok, za który PIT-4R jest składany.

W dwóch pierwszych częściach PIT-4R - A i B należy zamieścić dane techniczne, takie jak w każdej innej deklaracji PIT. Tam płatnik wskazuje urząd skarbowy, któremu podlega, a w kolejnym polu zaznacza właściwy kwadrat: z numerem 1, jeśli jest to pierwsza deklaracja, a z numerem 2, gdy składa korektę.

REKLAMA

Część B przeznaczona jest do wpisania danych płatnika (nazwisko, imię, data urodzenia, regon, adres zamieszkania lub siedziby).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część C deklaracji odnosi się do zaliczek na podatek. Każdy płatnik wybiera właściwy dla siebie wiersz.

Wiersz 1 wypełniają płatnicy, którzy są zakładami pracy, komornikami sądowymi (lub podmiotami niebędącymi następcami prawnymi zakładów pracy) i w 2009 r. pobierali zaliczki na podatek od dochodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków z ubezpieczenia społecznego, które wypłacali, a spółdzielnie pracy - od wypłat z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W polach od 19 do 42 wpisuje się liczbę podatników, czyli osób, które uzyskiwały wymienione dochody, oraz płatników i zaliczki pobrane od tych dochodów w poszczególnych miesiącach roku podatkowego, w kwotach pomniejszonych o potrącone składki na ubezpieczenie zdrowotne, z uwzględnieniem ograniczenia do 7,75% podstawy wymiaru, oraz liczbę podatników, czyli osób uzyskujących dochody z tego źródła.

Wiersz 2 wypełniają płatnicy, którymi są: rolnicze spółdzielnie produkcyjne, organy rentowe (ZUS), podmioty wypłacające stypendia, emerytury lub renty z zagranicy, organy zatrudnienia, spółdzielnie, oddziały WAM, areszty śledcze i zakłady karne, biura terenowe FGŚP. Tutaj również wpisują obliczone przez siebie zaliczki na podatek od wypłaconych świadczeń.

W wierszu 3 należy podsumować kwoty wcześniej wykazanych zaliczek.

Wiersz 4 wypełniają tylko ci płatnicy, którzy w ciągu roku ograniczyli, na wniosek pracownika, pobór zaliczek na podatek (na podstawie art. 32 ust. 2 updof). Dotyczy to sytuacji, w których świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługiwały za okres dłuższy niż miesiąc i nie było możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada za jeden miesiąc. Doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej. Dlatego zakład pracy, na wniosek podatnika, mógł ograniczyć pobór zaliczki za dany miesiąc i pobrać pozostałą jej część w następnych miesiącach roku podatkowego.

PRZYKŁAD

Pracodawca umorzył pracownikowi udzieloną pożyczkę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Kwota umorzenia stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w miesiącu otrzymania nieodpłatnego świadczenia. W przypadku tego pracownika kwota umorzenia wyniosła kilka tysięcy złotych. Doliczenie jednorazowo całej tej kwoty do wynagrodzenia pracownika mogłoby spowodować, że nie tylko nie otrzymałby pensji, ale jeszcze musiałby sporo dopłacić pracodawcy z tytułu zapłaconego podatku. W sytuacji więc, kiedy wynagrodzenie pieniężne pracownika jest niewystarczające do poboru przez płatnika zaliczki na podatek we właściwej wysokości i nie jest on w stanie dopłacić płatnikowi powstałej różnicy - pracownik ma prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o ograniczenie poboru zaliczki za dany miesiąc i pobieranie różnicy zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Pobór ograniczonej zaliczki musi być dokonany przez pracodawcę do końca tego roku podatkowego, w którym nastąpiło ograniczenie. Zatem w wierszu 4 płatnik wykazuje właśnie te ograniczone zaliczki.

 

W wierszu 5 powinny znaleźć się zaliczki, które przypadały do pobrania w związku z ograniczeniem poboru w poprzednich miesiącach.

Wiersze 6 i 7 dotyczą zakładów pracy, które dokonywały pracownikom rocznego obliczenia podatku PIT-40 za 2008 r. zakończone niedopłatą lub nadpłatą podatku.

Niedopłatę pobraną z dochodu za marzec 2009 lub za kwiecień, jeżeli pracownik o to wnioskował, wykazuje się w wierszu 6. W wierszu 7 zaś powinna być wpisana nadpłata, która została zaliczona na poczet zaliczki należnej za marzec 2009 r. lub zwrócona pracownikowi w gotówce, jeżeli po pobraniu tej zaliczki nadpłata jeszcze pozostała.

W wierszu 8 jest miejsce na kwoty pobranego podatku przekazanego na PFRON i zfron.

Wiersz 9 wypełniają płatnicy, którzy w 2009 r. byli zobowiązani do obliczania i pobierania zaliczek podatkowych od dochodów:

• z działalności wykonywanej osobiście, a więc:

- od umów zleceń, o dzieło (uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, właściciela/posiadacza nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora; jednak z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze),

- z kontraktów menedżerskich i innych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,

- z tytułu pełnienia funkcji w zarządach, radach nadzorczych, komisjach rewizyjnych lub innych organach stanowiących osób prawnych

- z działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej,

- z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi,

- z wykonywania przez osoby czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 3,

- z wykonywania określonych czynności przez osoby, którym zlecił je organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, a zwłaszcza przychody biegłego w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym, płatnika, inkasenta należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej,

• z praw majątkowych na podstawie art. 18 ustawy o pdof (np. należności po zmarłym pracowniku, wypłacone uprawnionym członkom rodziny).

Zaliczki na podatek, które trzeba tu wpisać, odpowiadają kwotom pomniejszonym o potrącone składki zdrowotne w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy wymiaru.

Wiersz 10 wypełniają osoby, które zatrudniały np. pomoc domową lub opiekunkę do dziecka na podstawie umowy aktywizacyjnej, zawartej przed 26 października 2007 r. i pobierały zaliczki na podatek od wypłacanych z tego tytułu wynagrodzeń (również po odliczeniu składki zdrowotnej).

W polach wiersza 11, oznaczających kolejne miesiące 2009 r., płatnik wpisuje kwoty pobranego podatku do przekazania do urzędu skarbowego. W tym celu od sumy kwot poszczególnych miesięcy z wierszy 3, 5, 6, 9 i 10, należy odpowiednio odjąć sumę kwot z wierszy 4, 7 i 8. Jeżeli w danym miesiącu różnica jest liczbą ujemną, to wpisuje się 0.

W wierszu 12 płatnik wykazuje przysługujące mu zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego na rzecz budżetu państwa, za poszczególne miesiące, zgodnie z Ordynacją podatkową.

 

Ostatni, 13 wiersz części C to „Należne kwoty do wpłat za poszczególne miesiące roku podatkowego”. W tym wierszu należy wykazać należne kwoty do wpłaty. Kwoty wpłat należy ustalić odejmując od kwot za kolejne miesiące z wiersza 11 odpowiednio kwoty z wiersza 12. Jeżeli w danym miesiącu różnica jest liczbą ujemną, to wpisuje się 0.

W części D płatnik wyjaśnia w formie opisu ewentualne różnice między podatkiem pobranym a wpłaconym, jeżeli takie powstały. Inaczej urząd skarbowy może wezwać płatnika do złożenia wyjaśnień. Czasami bowiem nie zgadzają się kwoty podatku pobranego i faktycznie przekazanego na konto urzędu skarbowego. Może tak być w sytuacji, gdy płatnik wpłacił wyższy bądź niższy podatek niż wynikał z obliczeń.

W ostatniej części E płatnik lub inna osoba odpowiedzialna za pobranie i wpłaty podatku wpisuje swoje imię, nazwisko oraz składa podpis z pieczątką.

Sankcje za niezłożenie deklaracji

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do sporządzania i przekazywania informacji m.in. w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach (art. 82 § 1 pkt 3 Ordynacji Podatkowej).

Oznacza to, że płatnik, który wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, ponosi odpowiedzialność karną skarbową i podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych (art. 80 § 2 k.k.s.). Z podobnymi sankcjami spotka się płatnik, który w informacji podał nieprawdziwe dane (do 240 stawek dziennych) (art. 80 § 3 k.k.s.).

• art. 32 ust. 2, art. 37 ust. 4, art. 38 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 80 § 2 i 3 Kodeksu karnego skarbowego,

• załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 74, poz. 445 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Artykuł pochodzi z Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń nr 1/2010

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA