REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata składki wypadkowej na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Dorawa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2010 r. do 31 marca 2011 r. będzie trwał nowy okres składkowy. Płatnicy muszą ustalić wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, jaka będzie ich obowiązywała w tym okresie.

Dla płatników, którzy w 2009 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób, wysokość tej składki musi zostać ustalona na podstawie wynikającego z kodu „PKD 2007” rodzaju przeważającej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Płatnik, który zaniży stopę procentową składki wypadkowej, powinien liczyć się z obowiązkiem opłacania tej składki przez cały rok składkowy w wysokości wyższej o połowę. Natomiast w sytuacji, gdy rażąco narusza przepisy bhp, naraża się na obowiązek opłacania tej składki w podwójnej wysokości.

 

Zobacz kalkulator do wyliczania składki wypadkowej na nowych zasadach

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku (art. 27 w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy wypadkowej). Ustaloną na dany rok składkowy wysokość ustalonej stopy procentowej składki należy odprowadzać za wszystkich ubezpieczonych, którzy podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu, bez względu na tytuł do ubezpieczeń. Składkę naliczoną według nowej stopy procentowej ustalonej na rok składkowy 2010/2011 należy opłacać począwszy od składek należnych za kwiecień 2010 r., opłacanych w maju br.

Uwaga!

Aby w programie Płatnik poprawnie wyliczyć składkę na ubezpieczenie wypadkowe, należy wpisać do Rejestru Płatnika obowiązującą dla danego płatnika stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe. Przy tworzeniu dokumentów rozliczeniowych należy bezwzględnie pamiętać o wprowadzeniu wysokości stopy procentowej składki do pola 03 w bloku III deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA (za pomocą przycisku Wstaw).

Ważny jest kod „PKD 2007”

Dla płatników, którzy podlegają wpisowi do rejestru REGON, nowy rok składkowy oznacza zmianę sposobu ustalania składki na ubezpieczenie wypadkowe. Ustalając stopę procentową składki na rok składkowy rozpoczynający się 1 kwietnia 2010 r., płatnicy powinni zwracać szczególną uwagę na właściwe ustalenie swojej grupy działalności opartej na rodzaju działalności według PKD, z jakim byli ujęci w rejestrze REGON na dzień 31 grudnia 2009 r. Należy bowiem mieć na uwadze, że do 31 grudnia 2009 r. wszyscy płatnicy ujmowani byli w rejestrze REGON zarówno według „PKD 2004”, jak i „PKD 2007”. Natomiast stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe na najbliższy rok składkowy płatnicy muszą ustalać na podstawie grupy działalności wynikającej z klasyfikacji określonej kodem „PKD 2007” (art. 29 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Kto ustali wysokość składki

Część płatników nie musi samodzielnie ustalać stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Chodzi o płatników, którzy przekazali do ZUS informacje ZUS IWA za 3 ostatnie kolejne lata kalendarzowe (2007 r., 2008 r. i 2009 r.). Tacy płatnicy otrzymają informację z ZUS o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, jaką będą musieli opłacać w roku składkowym trwającym od 1 kwietnia 2010 r. do 31 marca 2011 r. (art. 28 ust. 2 w zw. z art. 32 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Pozostali płatnicy muszą samodzielnie ustalić wysokość obowiązującej ich składki na ubezpieczenie wypadkowe. Sposób, w jaki muszą ustalić stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, zależy od tego, czy:

• podlegają/nie podlegają wpisowi do rejestru REGON,

• zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w 2009 r. mniej niż 10 osób lub co najmniej 10 osób (w przeliczeniu na miesiąc).

 

Gdy wysokość składki ustala ZUS

Płatnicy, którzy złożyli informacje ZUS IWA za 3 ostatnie lata kalendarzowe, otrzymają do 20 kwietnia 2010 r. zawiadomienie z ZUS o wysokości obowiązującej ich stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe (art. 32 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Podstawą do ustalenia przez ZUS stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe (ściślej - kategorii ryzyka, na podstawie której jest ustalana właściwa stopa procentowa tej składki) są dane wykazane w przekazanych przez niego informacjach ZUS IWA o:

• liczbie ubezpieczonych zgłaszanych do ubezpieczenia wypadkowego,

• rodzaju przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

• liczbie poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem,

• liczbie poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich,

• liczbie zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

ZUS ustala wysokość stopy procentowej składki wypadkowej mnożąc stopę procentową składki określoną dla grupy działalności, do której należy płatnik, przez wskaźnik korygujący (art. 28 ust. 2 ustawy wypadkowej).

Stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe dla poszczególnych grup działalności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Obowiązujący od 1 kwietnia 2010 r. załącznik określa aż 64 grupy działalności. Wcześniejszy załącznik dzielił płatników na 29 grup. Uszczegółowiony podział grup działalności wprowadzono w celu bardziej adekwatnego przyporządkowania wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla poszczególnych płatników ze względu na zróżnicowane ryzyko zawodowe występujące u tych płatników.

Więcej na temat nowych zasad ustalania składki znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Od 1 kwietnia 2010 r. płatnicy muszą opłacać składkę wypadkową ustaloną na nowych zasadach



• art. 2 pkt 8, art. 27-36 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322),

• art. 41 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz.U. Nr 200, poz. 1692 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 26 marca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw),

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885).

Roman Dorawa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA