REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenia w obcych środkach trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Trzpioła
Katarzyna Trzpioła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pojęciem „ulepszenie obcego środka trwałego” posługuje się ustawa o rachunkowości. Natomiast ustawy o podatkach dochodowych mówią o nakładach na inwestycje w obcych środkach trwałych. Potocznie pojęcia te są używane zamiennie.

Jednostki często ponoszą nakłady na środki trwałe będące własnością innych podmiotów, a które są przez nie użytkowane. Nakłady te mają zwykle na celu dostosowanie obcego środka trwałego do potrzeb jednostki, mają umożliwić czerpanie z niego korzyści. Z taką sytuacją możemy mieć np. do czynienia, gdy jednostka:

REKLAMA

REKLAMA

• wynajmie pomieszczenia biurowe, a następnie ponosi nakłady na ich przygotowanie do użytkowania, adaptację, np. wstawia ścianki działowe, maluje je, buduje sieć informatyczną itp. Później rozpoczyna eksploatację;

• używa samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego i ponosi nakłady na nadbudowę powierzchni ładunkowej,

• modernizuje maszynę, która jest użytkowana na podstawie umowy najmu albo dzierżawy,

REKLAMA

• nieodpłatnie użytkuje lokal (umowa użyczenia) i ponosi nakłady na jego zmodernizowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wymienione przykłady nie wyczerpują sytuacji, z jakimi możemy się spotkać w życiu. Zawsze jednak pojawia się ta sama reguła: podmiot gospodarujący ponosi nakłady umożliwiające mu korzystanie z określonej nieruchomości lub rzeczy ruchomej, które nie są jego własnością.

Ocena charakteru nakładów

Nie zawsze istnieje konieczność zaliczania nakładów poniesionych na środek trwały do kategorii ulepszenia w obcych środkach trwałych. Decydujący jest charakter ponoszonych nakładów, a w szczególności fakt, czy przysparzają one dodatkowej wartości składnikowi majątkowemu, czy zwiększają w istotny sposób osiągane korzyści ekonomiczne.

Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca - będziemy mieć do czynienia z ulepszeniami w obcych środkach trwałych, bez względu na kwotę ponoszonych nakładów.

Jeżeli natomiast odpowiemy na zadane pytanie przecząco - powinniśmy zaliczyć te nakłady do kosztów działalności jednostki.

 

Decydujące znaczenie ma więc charakter wykonanych prac. Jeśli będą to prace odtworzeniowe, wówczas bez względu na wysokość poniesionych wydatków należy zaliczyć je bezpośrednio do kosztów działalności (także podatkowych) jako wydatki remontowe. Jeżeli jednak prace te będą prowadziły do ulepszenia, czyli wzrostu wartości użytkowej środka trwałego, należy je rozliczać w kosztach jako ulepszenie w obcym środku trwałym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W przepisach prawa bilansowego nie ma zdefiniowanych pojęć ulepszenia i remontu. W art. 31 ust. 1 uor zawarte jest wskazanie, że ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji środków trwałych używanych w działalności gospodarczej. Ustawa o rachunkowości nie odwołuje się do wartości ponoszonych nakładów. Wskazuje tylko, że w wyniku prac wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Na temat różnic między ulepszeniem a remontem wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 stycznia 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 119/97). Sąd stwierdził, że wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, wraz z wymianą zużytych składników technicznych, można uznać za remont. Remont jest wynikiem normalnego zużycia i przeprowadza się go w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika. Ma on na celu podtrzymanie, odtworzenie wartości użytkowej środków trwałych i jest rodzajem konserwacji bądź naprawy. Jeżeli taki charakter będą miały przeprowadzone prace, wówczas ich wartością można obciążyć koszty działalności.

Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, a także przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych. Nie ma zatem znaczenia, czy nakłady są ponoszone na własne składniki rzeczowe, czy na składniki będące własnością innych jednostek.

Samodzielnie należy więc ocenić, czy jednostka może zakwalifikować poniesione nakłady jako inwestycję w obcym środku trwałym. Jeśli tak, to nie ma prawa zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów. Wydatki te będą rozliczane w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Ulepszenia w obcych środkach trwałych

 


• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

• § 6, 10, 15-21 i 40-62 MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe

• art. 676 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 222

• art. 16j ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 620

dr Katarzyna Trzpioła

Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA