REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT obowiązujące od 1 stycznia - plusy i minusy

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb VAT należy stosować PKWiU z 2008 r. Zmiany objęły też m.in. stawki podatku, zasady przesyłania faktur drogą elektroniczną, limit zwolnienia podmiotowego, zasady odliczania VAT z tytułu wydatków na samochody i paliwo. Które ze zmian są korzystne dla podatników, a które - nie? Przedstawiamy podsumowanie zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

Nowy VAT. Bądź na bieżąco ze zmianami w VAT

REKLAMA

Autopromocja

 

Czasopisma specjalistyczne (-)

 

Od 1 stycznia 2011 r. została podwyższona stawka na czasopisma specjalistyczne z 0% na 5%. Niewątpliwie zmianę tę należy ocenić jako niekorzystną dla podatników. Podwyżka stawek VAT stanowi bowiem element cenotwórczy. Ze względu na koszt podwyżki VAT sprzedawcy mogą być zmuszeni do podwyższania cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Z kolei niektórzy nabywcy (np. osoby fizyczne niebędące podatnikami VAT oraz podatnicy VAT, którzy nie mają prawa do odliczania VAT od zakupów) poniosą wyższy koszt zakupu takiego czasopisma. Do 28 lutego 2011 r. dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu czasopism specjalistycznych podatnicy mogą jeszcze stosować stawkę 0% na podstawie § 36 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem dystrybucja tych czasopism rozpoczęła się w 2010 r. (art. 2 pkt 27f)

 

Dostawa książek, gazet, czasopism i magazynów (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. szczególny moment powstania obowiązku podatkowego ma zastosowanie m.in. do dostawy drukowanych książek adresowych i telefonicznych oraz nut. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 obowiązek podatkowy w przypadku książek drukowanych w  tym książek wymienionych powyżej powstaje z chwilą wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

 

 Jako pozytywną zmianę należy ocenić zapisanie wprost w ustawie, że wspomniany termin powstania obowiązku podatkowego dotyczy wyłącznie książek, gazet, czasopism i magazynów drukowanych. Obecnie bowiem wydawcy oferują klientom również tego rodzaju produkty w formie elektronicznej. Przy tego rodzaju produktach nie ma „faktycznych dostaw” ani też „rozliczania zwrotów wydawnictw”. Nie było też uzasadnienia do stosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Były natomiast wątpliwości, czy przy tego rodzaju produktach w formie elektronicznej obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

 

Dostawy dla armatorów morskich (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. stawkę 0% można stosować tylko do dostaw określonych jednostek pływających dla armatorów morskich, przy czym dodano, że stawkę 0% można stosować tylko do dostaw jednostek pełnomorskich. Usuwa to wątpliwości co do możliwości stosowania stawki 0%. Podatnicy dokonujący dostaw dla armatorów morskich oraz świadczący usługi remontu, przebudowy i konserwacji jednostek należących do tych armatorów powinni zapoznać że z nową treścią regulacji art. 83 ust. 1 pkt 1, pkt 14 i 15, aby upewnić się co do prawa stosowania stawki 0% na swoje dostawy i usługi.

 

Faktury elektroniczne (+)

 

Podatnicy zyskują większą swobodę w zakresie wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie może znacząco obniżyć koszty podatników związanych z dokumentowaniem transakcji oraz rozliczaniem zakupów.

 

Pełne podsumowanie zmian w VAT znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Plusy i minusy zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

 

Ewa Sławińska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA