REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT obowiązujące od 1 stycznia - plusy i minusy

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb VAT należy stosować PKWiU z 2008 r. Zmiany objęły też m.in. stawki podatku, zasady przesyłania faktur drogą elektroniczną, limit zwolnienia podmiotowego, zasady odliczania VAT z tytułu wydatków na samochody i paliwo. Które ze zmian są korzystne dla podatników, a które - nie? Przedstawiamy podsumowanie zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

Nowy VAT. Bądź na bieżąco ze zmianami w VAT

REKLAMA

REKLAMA

 

Czasopisma specjalistyczne (-)

 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. została podwyższona stawka na czasopisma specjalistyczne z 0% na 5%. Niewątpliwie zmianę tę należy ocenić jako niekorzystną dla podatników. Podwyżka stawek VAT stanowi bowiem element cenotwórczy. Ze względu na koszt podwyżki VAT sprzedawcy mogą być zmuszeni do podwyższania cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Z kolei niektórzy nabywcy (np. osoby fizyczne niebędące podatnikami VAT oraz podatnicy VAT, którzy nie mają prawa do odliczania VAT od zakupów) poniosą wyższy koszt zakupu takiego czasopisma. Do 28 lutego 2011 r. dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu czasopism specjalistycznych podatnicy mogą jeszcze stosować stawkę 0% na podstawie § 36 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem dystrybucja tych czasopism rozpoczęła się w 2010 r. (art. 2 pkt 27f)

 

Dostawa książek, gazet, czasopism i magazynów (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. szczególny moment powstania obowiązku podatkowego ma zastosowanie m.in. do dostawy drukowanych książek adresowych i telefonicznych oraz nut. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 obowiązek podatkowy w przypadku książek drukowanych w  tym książek wymienionych powyżej powstaje z chwilą wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

 

 Jako pozytywną zmianę należy ocenić zapisanie wprost w ustawie, że wspomniany termin powstania obowiązku podatkowego dotyczy wyłącznie książek, gazet, czasopism i magazynów drukowanych. Obecnie bowiem wydawcy oferują klientom również tego rodzaju produkty w formie elektronicznej. Przy tego rodzaju produktach nie ma „faktycznych dostaw” ani też „rozliczania zwrotów wydawnictw”. Nie było też uzasadnienia do stosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Były natomiast wątpliwości, czy przy tego rodzaju produktach w formie elektronicznej obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

 

Dostawy dla armatorów morskich (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. stawkę 0% można stosować tylko do dostaw określonych jednostek pływających dla armatorów morskich, przy czym dodano, że stawkę 0% można stosować tylko do dostaw jednostek pełnomorskich. Usuwa to wątpliwości co do możliwości stosowania stawki 0%. Podatnicy dokonujący dostaw dla armatorów morskich oraz świadczący usługi remontu, przebudowy i konserwacji jednostek należących do tych armatorów powinni zapoznać że z nową treścią regulacji art. 83 ust. 1 pkt 1, pkt 14 i 15, aby upewnić się co do prawa stosowania stawki 0% na swoje dostawy i usługi.

 

Faktury elektroniczne (+)

 

Podatnicy zyskują większą swobodę w zakresie wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie może znacząco obniżyć koszty podatników związanych z dokumentowaniem transakcji oraz rozliczaniem zakupów.

 

Pełne podsumowanie zmian w VAT znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Plusy i minusy zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

 

Ewa Sławińska

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA