Jak złożyć deklarację przez Internet?
REKLAMA
REKLAMA
Jakie deklaracje można złożyć drogą elektroniczną?
W rozliczeniu za 2010 r. podatnicy mogą przesyłać drogą elektroniczną bez e-podpisu następujące zeznania podatkowe:
REKLAMA
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2010: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39;
- zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2010 (PIT-28);
- deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego 2010 (PIT-16A);
- deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego 2010 (PIT-19A);
- wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16) składany w roku 2011 oraz jego korekta.
Drogą elektroniczną podatnik może złożyć również korektę zeznania podatkowego za lata wcześniejsze. Możliwe jest korekta deklaracji:
- PIT-36, PIT-36L, PIT-37,PIT-38, PIT-39 za 2010 r.;
- PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za 2009 r.;
- PIT-37 za 2008 r.
Kto może złożyć deklarację?
Formularz zeznania PIT-36 oraz PIT-37 z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu mogą przesłać podatnicy opodatkowujący swoje dochody indywidualnie, łącznie z dochodami małżonka albo w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Przy czym, w przypadku składaniu przez małżonków wspólnych zeznań PIT, wniosek o wspólne opodatkowanie może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów.
Więcej na temat wspólnych rozliczeń w artykule: Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem
Żaden z przesyłanych drogą elektroniczną formularzy nie może być przesłany i podpisany przez pełnomocnika.
Podpis elektroniczny pod deklaracją?
Podpis elektroniczny zapewniający autentyczność składanej deklaracji oparty jest na zestawie następujących cech informacyjnych podatnika:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
- kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje wartość "0" (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.
Za kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu za 2009 r. uważa się:
- kwotę z poz. 44 z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2009 (PIT-28; formularz oznaczony indeksem 14), lub
- kwotę z poz. 84 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36; formularz oznaczony indeksem 14) albo kwotę z poz. 127, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,
- kwotę z poz. 24 lub poz. 29 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36L; formularz oznaczony indeksem 5),
- kwotę z poz. 62 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-37; formularz oznaczony indeksem 14) albo kwotę z poz. 89, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,
- kwotę z poz. 25 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-38; formularz oznaczony indeksem 5),
- kwotę z poz. 21 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-39; formularz oznaczony indeksem 1),
- kwotę z poz. 64 z rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym 2009 (PIT-40; formularz oznaczony indeksem 16 lub 17),
- kwotę z poz. 33 z rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy 2009 (PIT-40A oznaczony indeksem 15 i 16).
Dodać warto, że jeżeli podatnik złożył za 2009 r. więcej niż jedno zeznanie (np. oprócz zeznania PIT-36 złożył np. zeznanie PIT-38 oraz PIT-39), jako element podpisu elektronicznego użyta może być kwota przychodu z dowolnego z tych zeznań. Nie zostały określone zeznania, z których kwota przychodu ma pierwszeństwo przed innymi.
Jakie są sposoby złożenia deklaracji?
Złożenie deklaracji za 2010 r. przez Internet jest możliwe na jeden z dwóch sposobów, czyli przez:
1) wypełnienie wzorów deklaracji elektronicznych
lub
2) skorzystanie ze specjalnie przygotowanej aplikacji desktopowej e-Deklaracje.
Jak złożyć deklarację elektroniczną?
Elektroniczne formularze zeznań rocznych PIT dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.e-deklaracje.gov.pl w dziale „Formularze”. Deklaracje elektroniczne mogą być przesłane do właściwego urzędu skarbowego wraz z załącznikami.
Aby wypełnić i wysłać zeznanie przez Internet podatnik musi posiadać:
- komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (2000, XP, Vista lub 7) i skonfigurowanym dostępem do Internetu;
- zainstalowane oprogramowanie Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 (wersja polska lub angielska) - wersja do pobrania na stronie www: http://www.adobe.com/pl lub http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html;
- pobraną ze strony www.e-deklaracje.gov.pl i zainstalowaną w systemie wtyczkę do programu Adobe Reader (w przypadku posiadania wtyczki z roku poprzedniego należą ją odinstalować a następnie zainstalować wersję na rok 2011);
- pobrany ze strony MF formularz interaktywny i zapisany na dysku lokalnym komputera (możliwe jest także otwarcie formularza bezpośrednio na stronie www.e-deklaracje.gov.pl);
- uprawnienia administratora systemu operacyjnego na danym komputerze (w celu instalacji wtyczki); samo wypełnianie i przesłanie formularza nie wymaga uprawnień administratora.
Deklaracje przesłane mogą być elektronicznie łącznie z większością załączników (inne niż wymienione poniżej załączniki powinny być składane w formie papierowej).
Aby uzyskać dostęp do poszczególnych załączników, należy:
REKLAMA
- w przypadku zeznania PIT-28 - dla załącznika PIT/O należy wpisać cyfrę 1 w polu 131, dla załącznika PIT/D należy wpisać cyfrę 1 w polu 132, dla załącznika PIT-2K należy wpisać cyfrę 1 w polu 133, dla załącznika PIT-28A należy wpisać cyfrę 1 w polu 136, dla załącznika PIT-28B należy wpisać cyfrę 1 w polu 137;
- w przypadku zeznania PIT-36 - dla załącznika PIT/B należy wpisać cyfrę 1 w polu 310, dla załącznika PIT/D należy wpisać cyfrę 1 w polu 311, dla załącznika PIT-2K należy wpisać cyfrę 1 w polu 312, dla załącznika PIT/M należy wpisać cyfrę 1 w polu 313, dla załącznika PIT/O należy wpisać cyfrę 1 w polu 314, dla załącznika PIT/ZG należy wpisać cyfrę 1 w polu 315, dla załącznika PIT/Z należy wpisać cyfrę 1 w polu 316, zaś dla załącznika SSE-R należy wpisać cyfrę 1 w polu 317;
- w przypadku zeznania PIT-36L - dla załącznika PIT/B należy wpisać cyfrę 1 w polu 110, dla załącznika PIT/Z należy wpisać cyfrę 1 w polu 111, zaś dla załącznika PIT/ZG należy wpisać cyfrę 1 w polu 112;
- w przypadku zeznania PIT-37 - dla załącznika PIT/O należy wpisać cyfrę 1 w polu 129, dla załącznika PIT/D należy wpisać cyfrę 1 w polu 130, zaś dla załącznika PIT-2K należy wpisać cyfrę 1 w polu 131;
- w przypadku zeznania PIT-38 - dla załącznika PIT/ZG należy wpisać cyfrę 1 w polu 64;
- w przypadku zeznania PIT-39 - dla załącznika PIT/ZG należy wpisać cyfrę 1 w polu 57.
Po wpisaniu cyfry 1 we wskazane pola załączniki zostaną automatycznie dołączone (jako kolejne strony) do formularza interaktywnego. W przypadku gdy podatnik chce załączyć więcej niż jeden załącznik (np. dwa załączniki PIT/B do zeznania PIT-36), należy zastąpić w przykładach cyfrę 1 odpowiednią wartością.
Jak skorzystać z aplikacji desktopowej e-Deklaracje?
Aby ułatwić sobie korzystanie z interaktywnych formularzy deklaracji rocznych PIT, służących do przesyłania deklaracji elektronicznych do systemu e-Deklaracje, podatnik może skorzystać z aplikacji e-Deklaracje Desktop, dostępnej na stronie www.e-deklaracje.gov.pl w sekcji „Do pobrania”. Aplikacja działa w środowiskach systemów operacyjnych Windows, Linux oraz Mac OS.
Wypełnianie deklaracji przy pomocy tego programu znacznie ułatwiają interaktywne komunikaty oraz krótkie opisy w postaci wyświetlanych podpowiedzi, które pojawiają się przy poszczególnych polach formularza. Aby dowiedzieć się jakiego typu dane należy wprowadzić do danej komórki formularza, należy najechać na nią kursorem myszki.
Jak otrzymać potwierdzenie złożenia deklaracji?
Po wysłaniu wypełnionej deklaracji przypisany zostaje mu unikalny numer referencyjny na podstawie którego podatnik może sprawdzić status wysłanego dokumentu.
W przypadku pozytywnej weryfikacji (wyłącznie status 200 - „Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”), podatnik może pobrać i wydrukować lub zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) świadczące o złożeniu deklaracji.
Ważne!
Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO).
Urzędowym Poświadczeniem Odbioru Dokumentu Elektronicznego (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” na interaktywnym formularzu Weryfikacja Statusu Wysyłanego Dokumentu Elektronicznego. Przycisk „Pobierz UPO” pojawia się wyłącznie dla dokumentów, dla których po naciśnięciu przycisku „Sprawdź status dokumentu”, status dokumentu będzie 200. Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu! Dla dokumentów ze statusami innymi niż 200 nie będzie widoczny przycisk „Pobierz UPO”, a przesyłane zeznanie nie trafi do systemu.
Urzędowe Poświadczenie Odbioru (dokument wydrukowany i/lub zapisany w formie elektronicznej po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO”) stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia zeznania podatkowego. Pobranie UPO możliwe jest wyłącznie dla dokumentów o statusie 200.
W celu uzyskania szerszych informacji zachęcamy do zapoznania się z treścią broszury informacyjnej do konkretnego zeznania lub załącznika:
Broszura informacyjna do zeznania PIT-37 za 2010 r.
Broszura informacyjna do zeznania PIT-36 za 2010 r.
Broszura informacyjna do zeznania PIT-38 za 2010 r.
Broszura informacyjna do załącznika PIT-D za 2010 r.
Broszura informacyjna do załącznika PIT-O za 2010 r.
oprac. Adam Kuchta
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat