REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia zamiast zaświadczeń - czy znikną kolejne bariery administracyjne?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 24 listopada 2010 r., kiedy do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (druk sejmowy nr 3656), nadal trwa proces legislacyjny, którego zakończenia wszyscy z niecierpliwością oczekujemy.

Uchwalenie projektu ustawy w niedalekiej przyszłości może okazać się znaczącym krokiem na drodze do ułatwienia obrotu gospodarczego w Polsce, oraz ograniczenia kontaktów obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną.

Autopromocja

Projekt ustawy został przygotowany po dokonaniu kompleksowej analizy obowiązujących w Polsce przepisów ponad 200 ustaw, w szczególności w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego. W wyniku tej analizy w projekcie ustawy zaproponowano nowelizację aż 92 z nich.

Do najważniejszych zmian wskazanych w projekcie ustawy należy prawo składania oświadczeń w miejsce obecnego obowiązku przedstawiania zaświadczeń. Celem projektowanych zmian jest wyeliminowanie obowiązku załączania przez interesantów różnego rodzaju zaświadczeń uzyskiwanych w urzędach. W ich miejsce będą składane oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. W wielu przypadkach pozostawiono wybór, obywatele i przedsiębiorcy będą mogli złożyć oświadczenie albo dostarczyć zaświadczenie. W sytuacji niepewności, co do stanu faktycznego lub prawnego, będą oni nadal mieli możliwość przedstawienia zaświadczenia. Wprowadzenie oświadczeń w miejsce zaświadczeń ma również na celu zmianę dotychczasowej praktyki nakładającej na interesantów ciężar udowodnienia stanu faktycznego i prawnego. Wprowadzenie oświadczeń będzie wyrazem zaufania organów administracji do obywateli i przedsiębiorców, jednocześnie pozwoli osiągnąć ten sam skutek dowodowy, redukując czas, a nieraz i koszty ponoszone przez obywatela w celu  uzyskania zaświadczenia, a także czas urzędników konieczny do jego wystawiania.

W przypadku, gdy organ administracji (urząd) będzie miał uzasadnione podejrzenia, co do poświadczenia nieprawdy przez obywatela, będzie mógł szukać potwierdzenia informacji zawartych w oświadczeniu, ale jedynie fakultatywnie. Powyższe, wraz ze świadomością poniesienia odpowiedzialności karnej, ma zapobiec składaniu przez obywateli fałszywych oświadczeń.

Projekt ustawy zawiera również m.in. propozycję uchylenia przepisów nakładających obowiązek przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub zaświadczeń (wypisów, odpisów) o wpisie do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w sytuacji, gdy numer w odpowiednim rejestrze udało się przenieść do wniosku. W innych przypadkach ww. zaświadczenia zamieniono na oświadczenia, co w połączeniu z oczekiwaną elektronizacją obu rejestrów (tzn. dostępem do nich przez internet) jest rozsądnym i dobrym rozwiązaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, w projekcie ustawy wprowadzono korzystną dla przedsiębiorców propozycję uchylenia przepisów nakładających obowiązek przedkładania w kontaktach z  organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku.

Jeżeli projekt ustawy wejdzie w życie, zamiast oryginałów, urzędowo poświadczonych odpisów świadectw, dyplomów, aktów stanu cywilnego urodzenia, zgonu itp. będzie można przedstawiać kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kopie odpisów aktu stanu cywilnego. Zmiana ta będzie korzystna dla każdego z nas, gdyż pozwoli nam zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze.

Dodatkowo, zgodnie z projektem ustawy, nawet zamiast zaświadczeń o dochodach, niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych możliwe będzie składanie oświadczeń. W sytuacji, gdy organ administracji, który uzyskał takie oświadczenie, będzie miał uzasadnione podejrzenie oświadczenia nieprawdy, będzie mógł uzyskać informację od właściwego urzędu skarbowego lub ZUS.

Podsumowując, zakres zmian wynikających z projektu ustawy jest bardzo szeroki, a uproszczenia przy składaniu różnego rodzaju wniosków będą odczuwalne w życiu każdego z nas, a przede wszystkim w obrocie gospodarczym. Skutkiem wprowadzenia zmian zawartych w projekcie ustawy będzie między innymi ograniczenie biurokracji, oraz wielu czasochłonnych i kosztownych obowiązków związanych z przedstawianiem różnego rodzaju urzędowych zaświadczeń lub też oryginałów dokumentów, co niewątpliwie spowoduje ułatwienie załatwiania wielu urzędowych spraw.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA