REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność lecznicza na nowych zasadach

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2011 r. łatwiej rozpocząć działalność leczniczą, a jednostki zarządzające SPZOZ otrzymały szereg motywacji do przekształcenia publicznych ZOZ w spółki kapitałowe. Takie zmiany wprowadziła ustawa o działalności leczniczej.

Dnia 1 lipca 2011 r. weszła w życie znaczna część przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r., Nr 112, poz. 654), która to ustawa zastąpiła m.in. dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z najistotniejszych konsekwencji wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej z punktu widzenia przedsiębiorców, jest wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi działalność lecznicza jest obecnie działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. roku o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220 poz. 1447, ze zm. dalej „ustawa o swobodzie działalności gospodarczej”). Należy wyjaśnić, że ilekroć w przepisach regulujących daną dziedzinę życia gospodarczego ustawodawca odsyła do pojęcia działalności regulowanej, oznacza to, że dziedzina ta podlega specyficznej formie ingerencji państwa w sferę wolności gospodarczej, której ramowe zasady określa właśnie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Sformułowanie „działalność regulowana” mogłoby prowadzić do wniosku, że mamy w takim wypadku do czynienia z daleko idącą ingerencją organów administracji publicznej w wykonywanie określonej działalności. Wbrew pozorom jednak, jest to forma daleko mniej restrykcyjna dla przedsiębiorcy od innych typowych sposobów ingerencji państwa w sferę wolności gospodarczej, polegających np. na wymogu uzyskania koncesji, zezwolenia, licencji lub innego rodzaju decyzji administracyjnej warunkującej rozpoczęcie działalności w określonym zakresie.

Na gruncie dotychczasowych przepisów ustawy o zoz, rozpoczęcie działalności przez zakład opieki zdrowotnej było możliwe dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru, prowadzonego przez wojewodę, przy czym wpis następował w formie decyzji administracyjnej. Jeśli określony podmiot (np. spółka prawa handlowego) zamierzał prowadzić wiele zakładów opieki zdrowotnej na terenie różnych województw, konieczne było uzyskanie wpisów do rejestru w formie decyzji administracyjnej we wszystkich takich województwach, dla każdego zakładu. Obecnie wystarczy złożyć jeden wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W przypadku tzw. podmiotów leczniczych (spółek, przedsiębiorców będących osobami fizycznymi itp.) wniosek składa się do wojewody właściwego dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu, w przypadku zaś praktyk zawodowych lekarzy lub pielęgniarek, do właściwej ze względu na miejsce wykonywania praktyki, okręgowej rady lekarskiej lub okręgowej rady pielęgniarek i położnych. Wpis do rejestru nie będzie obecnie następował w drodze decyzji administracyjnej, organ będzie wydawał jedynie zaświadczenie o jego dokonaniu. Działalność leczniczą będzie można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do ww. rejestru, jednakże jeśli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku i od dnia złożenia tego wniosku upłynie już 40 dni, wnioskodawca będzie mógł rozpocząć działalność nawet pomimo braku wpisu do rejestru, jeśli zawiadomi o tym na piśmie organ, który opóźni się z dokonaniem wpisu. Powyższe uregulowania należy zatem ocenić pozytywnie, jako korzystniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców, w stosunku do poprzedniego stanu prawnego.

Niezależnie od powyższego, ustawa o działalności leczniczej, podobnie jak dotychczasowa ustawa o zoz przewiduje szereg szczegółowych i restrykcyjnych regulacji dotyczących wymogów, jakie należy spełnić podejmując działalność leczniczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz zmian istotnych przede wszystkim z punktu widzenia przedsiębiorców działających w sektorze prywatnym, ustawa o działalności leczniczej wprowadza także systemowe zmiany, umożliwiające przekształcenia w publicznej służbie zdrowia. Również jednak przepisy dotyczące tej sfery, mogą mieć istotne znaczenie dla prywatnych przedsiębiorców działających na rynku medycznym.

REKLAMA

Nowe przepisy nadal przewidują formę prawną samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (dalej „SPZOZ”), która to forma prawna miała najistotniejsze znaczenie w publicznej służbie zdrowia, na gruncie dotychczasowych przepisów. Od dnia wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej, co do zasady jednak nie będą mogły być tworzone nowe SPZOZ. Przepisy ustawy o działalności leczniczej, przewidują także szereg motywacji dla tzw. podmiotów tworzących (jednostek samorządu terytorialnego, organów administracji itp.), do przekształcania SPZOZ w spółki kapitałowe (możliwość umorzenia należności publicznoprawnych, możliwość uzyskania dotacji, jeśli dojdzie do przekształcenia).

Otwarcie drogi do przekształcania SPZOZ w spółki kapitałowe, może więc mieć istotne znaczenie z punktu widzenia wierzycieli SPZOZ, którymi częstokroć są prywatni przedsiębiorcy, działający na rynku medycznym. Na gruncie dotychczasowych przepisów, zobowiązania SPZOZ po jego likwidacji stawały się zobowiązaniami co do zasady Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe rozwiązanie w znacznym stopniu chroniło interes wierzycieli zadłużonych SPZOZ. Zgodnie natomiast z art. 70 - 72 ustawy o działalności leczniczej, w przypadku przekształcenia SPZOZ w spółkę kapitałową, przejęcie zobowiązań SPZOZ przez tzw. podmiot tworzący, będzie obligatoryjne tylko, jeśli tzw. wskaźnik zadłużenia przekroczy 0,5. Wskaźnik zadłużenia ustalać się będzie zaś jako relację sumy zobowiązań długoterminowych i krótkoterminowych, pomniejszonych o inwestycje krótkoterminowe SPZOZ do sumy jego przychodów. Powyższa regulacja zmniejsza zatem gwarancje dla wierzycieli SPZOZ, którzy do tej pory, w przypadku likwidacji SPZOZ, mogli liczyć na całkowite przejęcie zobowiązań SPZOZ przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Istotne jest przy tym, że spółki kapitałowe powstałe z przekształcenia SPZOZ będą miały możliwość ogłoszenia upadłości na takich zasadach jak każda inna spółka kapitałowa. Powyższa regulacja, stwarza zatem potencjalną możliwość pogorszenia sytuacji wierzycieli przekształcanych SPZOZ.

Podsumowując, ustawa o działalności leczniczej przewiduje systemowe zmiany zarówno dotyczące prywatnego, jak i publicznego sektora rynku usług leczniczych. Zmiany otwierające drogę do przekształceń publicznej służby zdrowia, mają przy tym niebagatelne znaczenie także dla prywatnych przedsiębiorców działających na szeroko pojętym rynku medycznym. Należy mieć zatem nadzieję, że pozytywne skutki ułatwień dla przedsiębiorców, wprowadzonych ustawą o działalności leczniczej, nie zostaną zniweczone przez zagrożenia, związane z umożliwieniem daleko idących zmian w publicznej służbie zdrowia, które to zagrożenia można dostrzec analizując przepisy nowej ustawy.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA