REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Malta - realna alternatywa dla Cypru?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obok Cypru, Malta jest jednym z najlepszych miejsc do międzynarodowej optymalizacji podatkowej.

Malta w Unii Europejskiej

 

REKLAMA

Malta jest w Unii Europejskiej od 2004 roku. Oznacza to, że do jej porządku prawnego należy prawo pierwotne Unii Europejskiej (traktaty) oraz prawo wtórne (dyrektywy, rozporządzenia, decyzje, opinie oraz zalecenia).

 

Przeniesienie rezydencji podatkowej osoby fizycznej na Maltę

 

Podatkowa atrakcyjności Malty dla osób fizycznych przejawia się w możliwości uzyskania przez obywatela UE rezydencji podatkowej na Malcie. Prawo maltańskie oferuje w tym zakresie dwa reżimy: Permanent Residence Scheme (PRS) oraz Ordinary Residence Permit (ORP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy te są jednymi z najatrakcyjniejszych planów dla osób fizycznych, które chcą zmienić rezydencję podatkową na bardziej przyjazną, a tym samym obniżyć osobiste obciążenia podatkowe. Wymagania do skorzystania z PRS oraz ORP nie są trudne do spełnienia, a uzyskanie statusu permanentnego rezydenta w ramach planu PRS, statusu zwykłego rezydenta w ramach planu ORP pozwala m.in. skorzystać z następujących preferencji:

- brak wymagań w zakresie minimalnego okresu przebywania na terytorium Malty;

- kwota rocznego podatku do zapłaty wynosi zazwyczaj EUR4,230;

- ograniczenie opodatkowania tylko do dochodów przekazywanych na Maltę bądź przechowywanych na Malcie (dochody z innych źródeł nie podlegają opodatkowaniu);

- brak obowiązku zakupu nieruchomości (wystarczy długoterminowy najem);

- brak minimalnych wymogów inwestycyjnych;

- brak podatku od zgromadzonego majątku.

 

Preferencyjne zasady opodatkowania spółek - system refundacji

 

W odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie ma jedna 35% stawka podatkowa. Malta oferuje system tzw. pełnej refundacji (pełnego przypisania) zgodnie, z którym podatek zapłacony przez spółkę zostaje zaliczony na poczet podatku płaconego przez udziałowców w momencie wypłaty dywidendy.

Jeżeli dywidendę wypłaca spółka handlowa, to odbiorcy dywidendy mają prawo do refundacji w wysokości 6/7 kwoty podatku dochodowego zapłaconego przez spółkę na Malcie. Biorąc pod uwagę powyższe odliczenia efektywna stawka opodatkowania CIT spółek na Malcie wynosi ok. 5%.

W przypadku wypłat dokonywanych przez spółkę maltańską na rzecz udziałowców z zysku pochodzącego z odsetek oraz należności licencyjnych, mogą oni ubiegać się o refundację w wysokość 5/7 kwoty podatku zapłaconego przez spółkę maltańską w momencie dokonania wypłaty.

Refundacja w wysokość 6/7 kwoty zapłaconego podatku oraz w wysokości 5/7 będzie możliwa, jeżeli spółka nie skorzystała z ulgi w zakresie unikania podwójnego opodatkowania. Jeżeli wypłacana dywidenda pochodzi z zysku przypisanego, jako zysk zagraniczny i w związku, z którym spółka skorzystała z ulgi w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, udziałowcy mają prawo do refundacji w wysokości 2/3 podatku zapłaconego przez spółkę maltańską.

Opisane powyżej refundacje są realizowane poprzez dokonywanie wypłat odpowiednich kwot do uprawnionych udziałowców w terminie 14 dni od ostatniego dnia miesiąca, w którym złożono wniosek w tej sprawie.

 

Zwolnienie partycypacyjne


Prawo maltańskie przewiduje zwolnienie podatkowe w odniesieniu do dochodów z dywidend oraz zysków kapitałowych wypłacanych przez tzw. participation holding, czyli spółkę której udziały posiada spółka maltańska. Do skorzystania z tego zwolnienia wymagane jest spełnienie szeregu wymogów, które w praktyce bardzo łatwo dopełnić.

Ostatnie zmiany w prawie rozszerzyły powyższe zwolnienie o spółki będące rezydentami na Malcie. Powyższe oznacza, że po spełnieniu odpowiednich wymogów, zyski wypłacane przez participating holding będący rezydentem podatkowym na Malcie na rzecz innej spółki posiadającej status rezydenta są zwolnione z opodatkowania.

 

 

Brak opodatkowania wypłat dokonywanych z Malty

 

O podatkowej atrakcyjności Malty decyduje również system zwolnień w zakresie opodatkowania u źródła. Malta generalnie nie nakłada podatku u źródła z tytułu wypłaty dywidend.

Również wypłata odsetek generalnie nie podlega opodatkowaniu na Malcie. Podatek w wysokości 35% może jednak wystąpić, jeżeli wypłata odsetek nastąpi na rzecz: nierezydenta kontrolowanego pośrednio lub bezpośrednio lub działającego w imieniu osoby bądź osób fizycznych będących maltańskimi rezydentami, które przebywają na Malcie.

Wypłata należności licencyjnych  nie podlega, co do zasady, opodatkowaniu u źródła na Malcie. Opodatkowanie u źródła w wysokości 35% wystąpi, jeżeli odbiorcami należności licencyjnych będą takie same podmioty, jak w przypadku opodatkowania odsetek.

 

Malta alternatywą dla Cypru

 

Dla polskiego rezydenta podatkowego Malta jest realną alternatywą wobec spółek cypryjskich. Powyższe przejawia się w możliwości opodatkowania dywidendy otrzymanej z Malty na poziomie 4% podczas gdy w przypadku dywidendy wypłacanej przez spółkę cypryjską opodatkowanie w Polsce wynosi 9% . Tak jak na Cyprze brak będzie jednocześnie opodatkowania dywidendy podatkiem u źródła na Malcie. Możliwość zastosowania powyższej preferencji wynika z istnienia instytucji tzw. fikcyjnego zaliczenia (tax sparing) w obowiązującej do końca 2011 r.  umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania  z Maltą. Na koniec warto również wspomnieć, że 29 lipca 2011 r. Sejm przyjął ustawę zmieniającą umowę podatkową z Maltą. Zmiany zakładają likwidację opisanego powyżej mechanizmu tax sparing. Nowe zasady opodatkowania będą miały zastosowanie w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła od kwot należnych w dniu lub po 1 stycznia 2012 roku oraz w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu, do podatków należnych za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu lub po 1 stycznia 2012 roku.

Z punktu widzenia planowania podatkowego ciekawym rozwiązaniem jest rozszerzenie podmiotów objętych nową umową o trusty. Trusty nie mają osobowości prawnej, nie są również podatnikami podatków dochodowych. Zaliczenie trustów do kategorii osób w rozumieniu umowy może otwierać nowe możliwości inwestycyjne w stosunkach polsko-maltańskich.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA