REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultant zewnętrzny w dziale księgowości - korzyści i problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Woźniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W skomplikowanej i szybko zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej konieczne jest często wsparcie zewnętrznego konsultanta.

 

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca doradcy zewnętrznego z przedsiębiorstwem powinna być czymś więcej niż sugerowaniem czy podpowiadaniem. Powinna być aktywnym współdziałaniem obu stron podczas tworzenia oraz wdrażania zalecanych przez doradców rozwiązań. 

Bardzo często zdarza się, że głównym kryterium branym pod uwagę przy wyborze konsultanta jest cena. Dzieje się tak szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, którym zbytnie „szaleństwo” w tym zakresie ogranicza przede wszystkim mała zasobność „portfela” firmowego. Takie podejście nie zawsze jednak jest uzasadnione ekonomicznie. Alternatywne zainwestowanie w profesjonalne doradztwo doświadczonej firmy konsultingowej może bowiem przynieść zdecydowanie większe efekty. Może, ale nie w każdym przypadku musi! Tego typu niezwykle istotne zależności bardzo znacząco komplikują decyzję o tym, na jakiego konsultanta postawić.

Rozwiązanie problemu własnymi siłami

Problemem, z którym przy tej okazji zmagają się przedsiębiorcy, jest decyzja dotycząca tego, czy w ogóle zatrudniać w firmie zewnętrznego konsultanta, czy też rozwiązać problem lub zrealizować wdrożenie własnymi siłami (angażując w nie wyłącznie zatrudnionych na stałe w przedsiębiorstwie pracowników). To bardzo ważna decyzja, ponieważ może się okazać, że zasoby intelektualne i narzędziowe dostępne wewnątrz przedsiębiorstwa na to pozwalają (np. firma trzy lata temu zbudowała nowy system obiegu i kontroli dowodów księgowych, który z małymi defektami funkcjonuje do dziś, należy go tylko udoskonalić). Po co więc ponosić koszty, zatrudniając kogoś z zewnątrz?

REKLAMA

Mimo niewątpliwych zalet opisanego rozwiązania m.in. w postaci pełnej znajomości specyfiki firmy (pracownik zna firmę bardzo dobrze, nie musi tracić czasu na wdrażanie się w podstawowe jej działalności) problemy w tym obszarze mogą się pojawiać. Praktyka pokazuje bowiem, że świeże, często bardziej obiektywne spojrzenie na dany problem przez zewnętrznego konsultanta będzie nieocenione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktycy często potwierdzają tezę, że od czasu do czasu warto polegać na kimś, kto ma diametralnie inny punkt widzenia, szczególnie jeśli ta osoba nie jest pod wpływem wewnętrznej polityki firmy. Pozwala to na pracę w charakterze advocatus diaboli, co daje firmie szansę na uzyskanie cennych, ale czasami bardzo trudnych do zaakceptowania opinii.

UWAGA

Przy ocenie tego, czy rzeczywiście przedsiębiorstwo potrzebuje pomocy zewnętrznego doradcy, warto wspomagać się odpowiedziami na następujące pytania:

• czy w przedsiębiorstwie są specjaliści posiadający wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania tego zadania,

• czy pracownicy ci znają najnowsze osiągnięcia wiedzy w tej dziedzinie,

• czy można ich oderwać od realizacji bieżących zadań i zlecić przygotowanie opracowań niezwiązanych z bieżącą pracą,

• czy zdołają oni dostarczyć profesjonalnie przygotowane opracowania w wymaganym, często krótkim terminie,

• czy firma powinna służyć do nauki na błędach?

Na tym etapie procesu decyzyjnego w zakresie konsultingu warto jeszcze wskazać na jeden zasadniczy problem. Otóż w praktyce przedsiębiorcy, którzy dotychczas nie korzystali z usług zewnętrznych doradców, często obawiają się utraty opinii lub posądzenia o nieudolność w zarządzaniu. Nic bardziej mylnego. Pozyskanie zewnętrznego doradcy dla przedsiębiorstwa nie jest oznaką słabości czy nieudolności. Jest natomiast dowodem rozwagi i mądrości tych ludzi, którzy nie muszą wymyślać nowych rozwiązań, ale są odpowiedzialni za dokonanie wyboru najlepszych.

Obawa o brak profesjonalizmu

Ważną kwestią, o której warto w tym miejscu powiedzieć, jest występujący dość często w praktyce brak zaufania do profesjonalizmu zewnętrznego doradcy. Wielu dyrektorów finansowych czy głównych księgowych wypowiada się otwarcie, że wizyta zewnętrznego konsultanta w przedsiębiorstwie bardziej im przeszkadza niż pomaga. Są przekonani, że i tak wiedzą lepiej, jak rozwiązać dany problem. Często również poddają krytyce aktualny poziom firm konsultingowych i zalecają bardzo dużą ostrożność przy podejmowaniu decyzji na podstawie wyciągniętych przez nich wniosków, zadeklarowanych opinii lub proponowanych sugestii.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Konsultant zewnętrzny w działach finansowo-księgowych - korzyści i problemy

 


Renata Woźniak

specjalista z dziedziny finansów

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA