Jak sporządzić zarządzenie w sprawie inwentaryzacji
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzenie w sprawie inwentaryzacji jest niejako „aktem wykonawczym” do instrukcji inwentaryzacyjnej - obszernego dokumentu szczegółowo regulującego zasady i techniki przeprowadzania inwentaryzacji przyjęte w danej firmie. Przygotowując się do przeprowadzenia inwentaryzacji, kierownik jednostki na podstawie przepisów takiej instrukcji inwentaryzacyjnej (oraz przepisów ustawy o rachunkowości) każdorazowo wydaje zarządzenie, w którym powołuje komisję inwentaryzacyjną, zespoły spisowe, oraz precyzuje zakres i poszczególne czynności, które należy wykonać podczas przeprowadzania bieżącej inwentaryzacji.
REKLAMA
Zarządzenie musi mieć formę pisemną. Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują procedury powoływania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych. Dlatego na potrzeby firmy zasady te powinny być opisane w instrukcji inwentaryzacyjnej.
Zwyczajowo komisja inwentaryzacyjna liczy od 3 do 6 osób (w tym: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz oraz członkowie).
• Na przewodniczącego komisji kierownik jednostki powołuje zazwyczaj osobę zajmującą w danej firmie stanowisko kierownicze, jednak nie jest to główny księgowy.
• Na pozostałych członków komisji (na wniosek przewodniczącego oraz w uzgodnieniu z głównym księgowym) kierownik jednostki powołuje osoby spośród pracowników - najlepiej, gdy są to osoby obeznane z gospodarką magazynową i znające przepisy dotyczące inwentaryzacji oraz zasady przeprowadzania spisu z natury.
Zespoły spisowe powoływane są w zależności od potrzeb do każdego rejonu (pola) spisowego. Zespoły takie liczą z reguły od 2 do 3 osób (w tym przewodniczący).
Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Jak sporządzić zarządzenie w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych
oprac. Gyöngyvér Takáts
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat