REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać nieodpłatne świadczenia dla pracowników

Kamila Pawłowska

REKLAMA

Z nieodpłatnymi świadczeniami dla pracowników wiążą się określone skutki podatkowe. Są one nie tylko istotne z punktu widzenia pracodawcy, jako przekazującego świadczenie, ale i z perspektywy pracowników – gdyż często to oni ponoszą podatkowy ciężar takich świadczeń.

W części pierwszej artykułu omówione zostaną ogólne zasady opodatkowania PDOF, PDOP i VAT w odniesieniu do nieodpłatnych świadczeń dla pracowników finansowanych przez pracodawców z ich środków obrotowych. Natomiast w części drugiej, szczegółowej, wskażemy na rozliczenia najczęściej spotykanych w praktyce świadczeń.

REKLAMA

Autopromocja

I. Zasady opodatkowania nieodpłatnych świadczeń dla pracowników

I.1. Skutki w PDOF

Nieodpłatne świadczenia stanowią przychód pracowników. Wynika to z art. 11 ust. 1 updof: przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis ten zasadniczo należy stosować do wszystkich nieodpłatnych świadczeń zapewnianych przez pracodawcę swoim pracownikom, gdyż updof nie przewiduje szczególnych zasad ustalania przychodu w podziale na rodzaje świadczeń.

Z przytoczonego przepisu wynika, że przychód po stronie pracownika powstanie w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) świadczenie na rzecz pracownika jest świadczeniem nieodpłatnym,

2) wartość otrzymanego przez pracownika świadczenia można ustalić.

Ad 1) Świadczenie nieodpłatne

Przepisy updof nie definiują pojęcia „nieodpłatne świadczenia”. Na podstawie komentarzy w prasie fachowej, interpretacji wydanych przez MF oraz orzeczeń sądów administracyjnych można jednak ustalić ogólną definicję nieodpłatnych świadczeń.

REKLAMA

Przykładowo w wyroku z 5 marca 2010 r. (sygn. akt II FSK 256/2007) NSA uznał, że: przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, które skutkują nieodpłatnym (bez ponoszenia kosztów lub innego ekwiwalentu) przysporzeniem w majątku danej osoby mającym konkretny wymiar finansowy.

Chodzi zatem o takie nieodpłatne świadczenia, które mają charakter osobisty. Dzięki nim pracownik uzyskuje materialną korzyść. Ponadto nie są one związane z wykonywaną przez niego pracą. W razie niezapewnienia przez pracodawcę takiego świadczenia pracownik sam musiałby ponieść koszt jego zakupu, co prowadziłoby do uszczuplenia jego majątku prywatnego.

Ad 2) Wartość otrzymanego świadczenia

Najwięcej wątpliwości budzi jednak warunek drugi, tj. wskazanie wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Ponieważ najczęściej świadczenia nieodpłatne są nabywane przez pracodawców, art. 11 ust. 2a updof stanowi, iż: wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń ustala się m.in. według cen zakupu, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione.

W praktyce wiele problemów pojawia się szczególnie w związku z ustaleniem jednostkowej wartości świadczenia dla pracownika, jeżeli pracodawca kupuje łączną usługę, której cena jest określona ryczałtowo i nie zawsze zależy od liczby pracowników.

W interpretacjach fiskusa pojawiał się pogląd, że przychodem pracownika są świadczenia, w przypadku których możliwe jest ustalenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika. W opinii fiskusa możliwe jest to jednak nawet wówczas, gdy pracodawca ponosi ryczałtową opłatę za zakup usługi. Zdaniem organów podatkowych o powstaniu obowiązku podatkowego w PDOF nie decyduje także to, ile razy pracownik faktycznie skorzystał z danego świadczenia, ale sama możliwość skorzystania z niego.

Dlatego w opinii fiskusa niekiedy przychód pracownika powinien być ustalony przez pracodawcę statystycznie, tj. poprzez podzielenie ceny nabycia świadczenia przez liczbę pracowników, którzy z danego świadczenia oficjalnie (pisemnie) nie zrezygnowali.

Kluczowa w tym aspekcie okazała się także uchwała NSA z 24 maja 2010 r. w składzie siedmiu sędziów dotycząca opodatkowania PDOF pakietów medycznych (sygn. akt II FPS 1/10). Poszerzony skład sędziowski stwierdził w niej, iż:

a) opodatkowaniu PDOF podlega sama możliwość skorzystania z pakietów medycznych (a nie faktyczne skorzystanie z konkretnych usług medycznych) oraz

b) wartość powyższego świadczenia można ustalić statystycznie, dzieląc cenę nabycia przedmiotowych usług poniesioną przez pracodawcę przez liczbę pracowników.


 

Omówienie zasad rozliczania wydatków na m.in. pakiety medyczne, spotkania integracyjne, karnety sportowe znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Nieodpłatne świadczenia dla pracowników - jak je prawidłowo rozliczyć

 


• art. 11 ust. 1 i 2a, art. 13 pkt 7, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 178, poz. 1059

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 38 i 59 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 178, poz. 1059

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3, art. 8 ust. 2, art. 29 ust. 10 i 12, art. 43 ust. 1 pkt 19a, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 4 art. 106 ust. 4 i 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• poz. 7 załącznika nr 1 w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 798

• poz. 33 załącznika nr 1 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930

Kamila Pawłowska

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA