REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki a handel w Internecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedawcy wystawiający towary na aukcjach internetowych często nie są świadomi, że powinni zapłacić podatek. Również kupujący powinni wiedzieć, kiedy ich zakupy wiążą się z wizytą w urzędzie skarbowym.


Rozpatrując problem transakcji sprzedaży przez Internet, bardzo istotnym jest ustalenie czy transakcje te zawierane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie. Od tego zależy, bowiem, zakres obowiązków formalnych wobec fiskusa.

REKLAMA

Autopromocja


Czy to już działalność gospodarcza?


Ustawy podatkowe na własne potrzeby określają co należy rozumieć przez działalność gospodarczą. Ustawa o pit wymaga dla takich sprzedaży ciągłości i prowadzenia ich w sposób zorganizowany. Dla ustawy o VAT wystarczająca jest jednorazowa sprzedaż, jeśli tylko okoliczności wskazują, że mamy zamiar wykonywać ją często. Zgodnie z orzecznictwem, jeśli dokonujemy wielu sprzedaży wyzbywając się w ten sposób własnego majątku, to nie prowadzimy działalności gospodarczej. Jeśli jednak dokonujemy nawet jednorazowej sprzedaży rzeczy, którą wcześniej w tym celu kupiliśmy możemy liczyć się, że zostaniemy uznani za podatnika VAT.


Rejestracja obowiązkowa


Jeśli więc aktywność sprzedawcy na aukcji internetowej wskazuje, że jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, to stanowi zwykłą działalnością gospodarczą. Zobowiązany jest on do zarejestrowania się w odpowiedniej ewidencji, uzyskania numerów REGON i NIP, a także do odprowadzania należnych podatków i składek na ZUS.


Można wybrać formę opodatkowania...


W momencie rozpoczynania działalności gospodarczej, jednak nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży przedsiębiorcy mogą wybrać, czy chcą rozliczać się na zasadach ogólnych, w formie karty podatkowej, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czy liniowo. Formę opodatkowania można zmienić na początku każdego roku podatkowego (do 20 stycznia), informując o tym naczelnika urzędu skarbowego.


... i sprzedawać bez VAT


Jeśli przewidywana sprzedaż nie przekroczy 150 000 zł w ciągu roku (gdy działalność jest rozpoczynana w trakcie roku kwotę tę oblicza się proporcjonalnie do ilości miesięcy jakie pozostały w tym roku) można wybrać zwolnienie podmiotowe z VAT. Nie trzeba wtedy rejestrować się na potrzeby tego podatku, a jedynie prowadzić ewidencję sprzedaży. W momencie gdy wartość obrotu będzie wyższa, podatnik traci zwolnienie i zobowiązany jest do opodatkowania późniejszych transakcji podatkiem od towarów i usług. Podatnik może także zrezygnować z tego przywileju informując o tym naczelnika urzędu skarbowego. Sprzedawcy, którzy przewidują większe obroty muszą jednak złożyć zgłoszenie VAT-R i rozliczać ten podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Przedmioty nowe i używane


Nawet jeśli nie prowadzimy działalności gospodarczej, od sprzedaży nowych przedmiotów a także tych posiadanych krócej niż pół roku, trzeba zapłacić podatek dochodowy stosując skalę podatkową według odpowiednio dobranej stawki podatku. Dochody ze sprzedaży rzeczy należy wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36) i zapłacić podatek do 30 kwietnia. Natomiast w sytuacji, gdy sprzedawca pozbywa się rzeczy co najmniej po 6 miesiącach jej używania, nie rozlicza podatku dochodowego.


Jak nie VAT, to PCC


W przypadku gdy transakcja nie była opodatkowana VAT, to kupujący będzie musiał zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnej. Wynosi on 2% wartości rynkowej kupowanej rzeczy. Obowiązek jego uregulowania powstaje, jeżeli wartość nabytego od osoby fizycznej towaru przekracza kwotę 1 000 złotych. Wtedy kupujący ma 14 dnia na złożenie deklaracji i wpłatę podatku.


Można złożyć czynny żal


Jeśli nasza sprzedaż podlega opodatkowaniu a nie złożymy deklaracji lub nie wpłacimy podatku musimy się liczyć z postępowaniem karnym skarbowy. Możemy jednak uniknąć odpowiedzialności składając tzw. czynny żal. Gwarantuje nam bezkarność jeśli poinformujemy urząd o niewywiązaniu się z naszych obowiązków wobec fiskusa zanim ten będzie o tym wiedział. Musimy jednocześnie złożyć deklaracje, zapłacić podatek i wyjaśnić dlaczego tego wcześniej nie zrobiliśmy.

Elżbieta Węcławik, Dominik Mędrzycki

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA