REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki a handel w Internecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedawcy wystawiający towary na aukcjach internetowych często nie są świadomi, że powinni zapłacić podatek. Również kupujący powinni wiedzieć, kiedy ich zakupy wiążą się z wizytą w urzędzie skarbowym.


Rozpatrując problem transakcji sprzedaży przez Internet, bardzo istotnym jest ustalenie czy transakcje te zawierane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie. Od tego zależy, bowiem, zakres obowiązków formalnych wobec fiskusa.

REKLAMA

Autopromocja


Czy to już działalność gospodarcza?


Ustawy podatkowe na własne potrzeby określają co należy rozumieć przez działalność gospodarczą. Ustawa o pit wymaga dla takich sprzedaży ciągłości i prowadzenia ich w sposób zorganizowany. Dla ustawy o VAT wystarczająca jest jednorazowa sprzedaż, jeśli tylko okoliczności wskazują, że mamy zamiar wykonywać ją często. Zgodnie z orzecznictwem, jeśli dokonujemy wielu sprzedaży wyzbywając się w ten sposób własnego majątku, to nie prowadzimy działalności gospodarczej. Jeśli jednak dokonujemy nawet jednorazowej sprzedaży rzeczy, którą wcześniej w tym celu kupiliśmy możemy liczyć się, że zostaniemy uznani za podatnika VAT.


Rejestracja obowiązkowa


Jeśli więc aktywność sprzedawcy na aukcji internetowej wskazuje, że jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, to stanowi zwykłą działalnością gospodarczą. Zobowiązany jest on do zarejestrowania się w odpowiedniej ewidencji, uzyskania numerów REGON i NIP, a także do odprowadzania należnych podatków i składek na ZUS.


Można wybrać formę opodatkowania...


W momencie rozpoczynania działalności gospodarczej, jednak nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży przedsiębiorcy mogą wybrać, czy chcą rozliczać się na zasadach ogólnych, w formie karty podatkowej, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czy liniowo. Formę opodatkowania można zmienić na początku każdego roku podatkowego (do 20 stycznia), informując o tym naczelnika urzędu skarbowego.


... i sprzedawać bez VAT


Jeśli przewidywana sprzedaż nie przekroczy 150 000 zł w ciągu roku (gdy działalność jest rozpoczynana w trakcie roku kwotę tę oblicza się proporcjonalnie do ilości miesięcy jakie pozostały w tym roku) można wybrać zwolnienie podmiotowe z VAT. Nie trzeba wtedy rejestrować się na potrzeby tego podatku, a jedynie prowadzić ewidencję sprzedaży. W momencie gdy wartość obrotu będzie wyższa, podatnik traci zwolnienie i zobowiązany jest do opodatkowania późniejszych transakcji podatkiem od towarów i usług. Podatnik może także zrezygnować z tego przywileju informując o tym naczelnika urzędu skarbowego. Sprzedawcy, którzy przewidują większe obroty muszą jednak złożyć zgłoszenie VAT-R i rozliczać ten podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Przedmioty nowe i używane


Nawet jeśli nie prowadzimy działalności gospodarczej, od sprzedaży nowych przedmiotów a także tych posiadanych krócej niż pół roku, trzeba zapłacić podatek dochodowy stosując skalę podatkową według odpowiednio dobranej stawki podatku. Dochody ze sprzedaży rzeczy należy wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36) i zapłacić podatek do 30 kwietnia. Natomiast w sytuacji, gdy sprzedawca pozbywa się rzeczy co najmniej po 6 miesiącach jej używania, nie rozlicza podatku dochodowego.


Jak nie VAT, to PCC


W przypadku gdy transakcja nie była opodatkowana VAT, to kupujący będzie musiał zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnej. Wynosi on 2% wartości rynkowej kupowanej rzeczy. Obowiązek jego uregulowania powstaje, jeżeli wartość nabytego od osoby fizycznej towaru przekracza kwotę 1 000 złotych. Wtedy kupujący ma 14 dnia na złożenie deklaracji i wpłatę podatku.


Można złożyć czynny żal


Jeśli nasza sprzedaż podlega opodatkowaniu a nie złożymy deklaracji lub nie wpłacimy podatku musimy się liczyć z postępowaniem karnym skarbowy. Możemy jednak uniknąć odpowiedzialności składając tzw. czynny żal. Gwarantuje nam bezkarność jeśli poinformujemy urząd o niewywiązaniu się z naszych obowiązków wobec fiskusa zanim ten będzie o tym wiedział. Musimy jednocześnie złożyć deklaracje, zapłacić podatek i wyjaśnić dlaczego tego wcześniej nie zrobiliśmy.

Elżbieta Węcławik, Dominik Mędrzycki

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA