REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 stycznia jest czas na złożenie ZUS IWA

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Jest to informacja dotycząca danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

 

REKLAMA

Autopromocja

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Na podstawie informacji złożonych za lata 2009, 2010 i 2011 ZUS ustali wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej płatnika od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 r. O wysokości składki wypadkowej płatnicy, którzy złożyli informację ZUS IWA za trzy ostatnie, kolejne lata kalendarzowe, zostaną zawiadomieni do 20 kwietnia 2012 r.

Kto jest zobowiązany do złożenia ZUS IWA za 2011 r.

Do złożenia informacji dotyczącej danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA za 2011 r. zobowiązani są płatnicy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

• byli zgłoszeni nieprzerwanie do ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2012 r. (art. 31 ust. 7 ustawy wypadkowej),

• w 2011 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych (art. 28 ust. 2 ustawy wypadkowej),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podlegają wpisowi do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON (art. 29 ust. 1 ustawy wypadkowej).

WAŻNE!

Termin składania informacji ZUS IWA za 2011 r. mija 31 stycznia 2012 r.

Nieprzerwane zgłoszenie

Płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe jest płatnik, który w każdym z miesięcy 2011 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej jedną osobę. W związku z tym nie mają obowiązku złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. płatnicy, którzy chociaż w jednym miesiącu 2011 r. nie byli płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe, czyli nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia wypadkowego.

Ustalenie liczby ubezpieczonych

Liczbę ubezpieczonych płatnik ustala w następujący sposób:

Krok 1. Sumuje osoby ubezpieczone podlegające ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy 2011 r., uwzględniając wszystkie osoby, które podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu przez przynajmniej jeden dzień miesiąca - przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych w ciągu miesiąca każdą z osób uwzględnia jako jednego ubezpieczonego;

PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnił Iwonę K. na podstawie umowy zlecenia w okresie od 7 do 19 maja 2011 r. Następnie od 20 maja 2011 r. zatrudnił ją na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji pracodawca uwzględnił w maju pracownicę jako ubezpieczoną tylko raz.

Krok 2. Sumę ubezpieczonych dzieli przez 12 miesięcy;

Krok 3. Uzyskany wynik (liczbę osób ubezpieczonych) zaokrągla do pełnych jedności w górę, jeśli końcówka jest większa bądź równa 0,5, lub w dół, jeśli jest mniejsza od 0,5.

Ustalając liczbę ubezpieczonych w 2011 r., nie uwzględnia się osób:

• które podlegały ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu (np. osoby wykonujące pracę nakładczą),

• które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, pobierały zasiłek macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego bądź też zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej,

• za które za dany miesiąc zostały rozliczone składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (w miesiącu, za który składany jest imienny raport za daną osobę, jeżeli nie podlegała ona ubezpieczeniu wypadkowemu ani przez jeden dzień) - dotyczy to m.in. osób, którym po ustaniu zatrudnienia zostało wypłacone świadczenie podlegające oskładkowaniu - np. wyrównanie wynagrodzenia.

PRZYKŁAD

Firma Z. była od 1 stycznia do 31 grudnia płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe. W poszczególnych miesiącach 2011 r. zgłaszała do ubezpieczenia wypadkowego następującą liczbę ubezpieczonych:

miesiąc

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

liczba ubezpieczonych

12

16

13

14

17

19

20

20

17

16

12

15

Suma ubezpieczonych: 191

Przeciętna liczba ubezpieczonych w 2011 r.: 191 osób : 12 miesięcy = 15,92 osoby; po zaokrągleniu 16 osób.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Do końca stycznia 2012 r. płatnicy muszą złożyć ZUS IWA za 2011 r.

 

• art. 2 pkt 8, art. 3 ust. 4 i 5, art. 27-34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 138, poz. 808

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 200, poz. 1692; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 50, poz. 304

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - Dz.U. Nr 251, poz. 1885; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 59, poz. 489

Karolina Jagielska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA