REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 stycznia jest czas na złożenie ZUS IWA

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Jest to informacja dotycząca danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

 

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Na podstawie informacji złożonych za lata 2009, 2010 i 2011 ZUS ustali wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej płatnika od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 r. O wysokości składki wypadkowej płatnicy, którzy złożyli informację ZUS IWA za trzy ostatnie, kolejne lata kalendarzowe, zostaną zawiadomieni do 20 kwietnia 2012 r.

Kto jest zobowiązany do złożenia ZUS IWA za 2011 r.

Do złożenia informacji dotyczącej danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA za 2011 r. zobowiązani są płatnicy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

• byli zgłoszeni nieprzerwanie do ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2012 r. (art. 31 ust. 7 ustawy wypadkowej),

REKLAMA

• w 2011 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych (art. 28 ust. 2 ustawy wypadkowej),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podlegają wpisowi do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON (art. 29 ust. 1 ustawy wypadkowej).

WAŻNE!

Termin składania informacji ZUS IWA za 2011 r. mija 31 stycznia 2012 r.

Nieprzerwane zgłoszenie

Płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe jest płatnik, który w każdym z miesięcy 2011 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej jedną osobę. W związku z tym nie mają obowiązku złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. płatnicy, którzy chociaż w jednym miesiącu 2011 r. nie byli płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe, czyli nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia wypadkowego.

Ustalenie liczby ubezpieczonych

Liczbę ubezpieczonych płatnik ustala w następujący sposób:

Krok 1. Sumuje osoby ubezpieczone podlegające ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy 2011 r., uwzględniając wszystkie osoby, które podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu przez przynajmniej jeden dzień miesiąca - przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych w ciągu miesiąca każdą z osób uwzględnia jako jednego ubezpieczonego;

PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnił Iwonę K. na podstawie umowy zlecenia w okresie od 7 do 19 maja 2011 r. Następnie od 20 maja 2011 r. zatrudnił ją na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji pracodawca uwzględnił w maju pracownicę jako ubezpieczoną tylko raz.

Krok 2. Sumę ubezpieczonych dzieli przez 12 miesięcy;

Krok 3. Uzyskany wynik (liczbę osób ubezpieczonych) zaokrągla do pełnych jedności w górę, jeśli końcówka jest większa bądź równa 0,5, lub w dół, jeśli jest mniejsza od 0,5.

Ustalając liczbę ubezpieczonych w 2011 r., nie uwzględnia się osób:

• które podlegały ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu (np. osoby wykonujące pracę nakładczą),

• które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, pobierały zasiłek macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego bądź też zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej,

• za które za dany miesiąc zostały rozliczone składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (w miesiącu, za który składany jest imienny raport za daną osobę, jeżeli nie podlegała ona ubezpieczeniu wypadkowemu ani przez jeden dzień) - dotyczy to m.in. osób, którym po ustaniu zatrudnienia zostało wypłacone świadczenie podlegające oskładkowaniu - np. wyrównanie wynagrodzenia.

PRZYKŁAD

Firma Z. była od 1 stycznia do 31 grudnia płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe. W poszczególnych miesiącach 2011 r. zgłaszała do ubezpieczenia wypadkowego następującą liczbę ubezpieczonych:

miesiąc

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

liczba ubezpieczonych

12

16

13

14

17

19

20

20

17

16

12

15

Suma ubezpieczonych: 191

Przeciętna liczba ubezpieczonych w 2011 r.: 191 osób : 12 miesięcy = 15,92 osoby; po zaokrągleniu 16 osób.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Do końca stycznia 2012 r. płatnicy muszą złożyć ZUS IWA za 2011 r.

 

• art. 2 pkt 8, art. 3 ust. 4 i 5, art. 27-34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 138, poz. 808

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 200, poz. 1692; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 50, poz. 304

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - Dz.U. Nr 251, poz. 1885; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 59, poz. 489

Karolina Jagielska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA