REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 stycznia jest czas na złożenie ZUS IWA

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Jest to informacja dotycząca danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do 31 stycznia 2012 r. płatnicy składek są zobowiązani do złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. Na podstawie informacji złożonych za lata 2009, 2010 i 2011 ZUS ustali wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej płatnika od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 r. O wysokości składki wypadkowej płatnicy, którzy złożyli informację ZUS IWA za trzy ostatnie, kolejne lata kalendarzowe, zostaną zawiadomieni do 20 kwietnia 2012 r.

Kto jest zobowiązany do złożenia ZUS IWA za 2011 r.

Do złożenia informacji dotyczącej danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA za 2011 r. zobowiązani są płatnicy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

• byli zgłoszeni nieprzerwanie do ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2012 r. (art. 31 ust. 7 ustawy wypadkowej),

REKLAMA

• w 2011 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych (art. 28 ust. 2 ustawy wypadkowej),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podlegają wpisowi do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON (art. 29 ust. 1 ustawy wypadkowej).

WAŻNE!

Termin składania informacji ZUS IWA za 2011 r. mija 31 stycznia 2012 r.

Nieprzerwane zgłoszenie

Płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe jest płatnik, który w każdym z miesięcy 2011 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej jedną osobę. W związku z tym nie mają obowiązku złożenia informacji ZUS IWA za 2011 r. płatnicy, którzy chociaż w jednym miesiącu 2011 r. nie byli płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe, czyli nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia wypadkowego.

Ustalenie liczby ubezpieczonych

Liczbę ubezpieczonych płatnik ustala w następujący sposób:

Krok 1. Sumuje osoby ubezpieczone podlegające ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy 2011 r., uwzględniając wszystkie osoby, które podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu przez przynajmniej jeden dzień miesiąca - przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych w ciągu miesiąca każdą z osób uwzględnia jako jednego ubezpieczonego;

PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnił Iwonę K. na podstawie umowy zlecenia w okresie od 7 do 19 maja 2011 r. Następnie od 20 maja 2011 r. zatrudnił ją na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji pracodawca uwzględnił w maju pracownicę jako ubezpieczoną tylko raz.

Krok 2. Sumę ubezpieczonych dzieli przez 12 miesięcy;

Krok 3. Uzyskany wynik (liczbę osób ubezpieczonych) zaokrągla do pełnych jedności w górę, jeśli końcówka jest większa bądź równa 0,5, lub w dół, jeśli jest mniejsza od 0,5.

Ustalając liczbę ubezpieczonych w 2011 r., nie uwzględnia się osób:

• które podlegały ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu (np. osoby wykonujące pracę nakładczą),

• które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, pobierały zasiłek macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego bądź też zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej,

• za które za dany miesiąc zostały rozliczone składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (w miesiącu, za który składany jest imienny raport za daną osobę, jeżeli nie podlegała ona ubezpieczeniu wypadkowemu ani przez jeden dzień) - dotyczy to m.in. osób, którym po ustaniu zatrudnienia zostało wypłacone świadczenie podlegające oskładkowaniu - np. wyrównanie wynagrodzenia.

PRZYKŁAD

Firma Z. była od 1 stycznia do 31 grudnia płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe. W poszczególnych miesiącach 2011 r. zgłaszała do ubezpieczenia wypadkowego następującą liczbę ubezpieczonych:

miesiąc

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

liczba ubezpieczonych

12

16

13

14

17

19

20

20

17

16

12

15

Suma ubezpieczonych: 191

Przeciętna liczba ubezpieczonych w 2011 r.: 191 osób : 12 miesięcy = 15,92 osoby; po zaokrągleniu 16 osób.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Do końca stycznia 2012 r. płatnicy muszą złożyć ZUS IWA za 2011 r.

 

• art. 2 pkt 8, art. 3 ust. 4 i 5, art. 27-34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 138, poz. 808

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 200, poz. 1692; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 50, poz. 304

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - Dz.U. Nr 251, poz. 1885; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 59, poz. 489

Karolina Jagielska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA