REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie spółki z o.o. przez Internet

REKLAMA

Na początku roku weszła w życie nowelizacja ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw. Celem nowelizacji było ułatwienie i przyspieszenie zakładania spółki z o.o., a także uproszczenie związanej z tym procedury.


Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 531)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Nowelizacja wprowadziła alternatywny model tworzenia i rejestrowania spółki z o.o., który będzie obowiązywał obok dotychczasowej procedury. Umożliwiła ona zawarcie umowy spółki z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy, udostępnianego w systemie teleinformatycznym. Warto przy tym zaznaczyć, że skorzystanie z elektronicznego wzorca umowy zastąpi w tym przypadku wymóg zawarcia umowy spółki z o.o. w formie aktu notarialnego, zatem notariusze nie będą w żaden sposób uczestniczyć w zawiązywaniu spółki z o.o. w tym trybie.

Zgodnie z nowelizacją, jeśli założyciele spółki z o.o. chcą skorzystać z uproszczonego i przyspieszonego procesu rejestracji spółki z o.o., to powinni zastosować ww. wzorzec umowy. Co ważne dla założycieli spółki z o.o. i przyszłych wspólników, ingerencja w treść wzorca umowy na etapie zakładania spółki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niedopuszczalna. Założyciele mogą wybrać tylko poszczególne warianty lub uzupełnienia postanowień umowy spółki z o.o., dopuszczone w ramach wzorca umowy. W przypadku jednak, gdyby uznali, że dany wzorzec nie spełnia ich oczekiwań, mogą zastosować tradycyjną metodę zawiązania i rejestracji spółki z o.o., czyli podpisanie umowy w formie aktu notarialnego i następnie złożenie do sądu rejestrowego wniosku o rejestrację zawiązanej spółki z o.o. Treść wzorca umowy spółki z o. o. udostępnianego w systemie teleinformatycznym została wskazana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 299, poz. 1774).

Jeśli założyciele spółki z o.o. zdecydują się na wykorzystanie elektronicznego wzorca umowy, to w systemie teleinformatycznym wypełniają jedynie formularz umowy spółki, formularz listy wspólników oraz  formularz oświadczenia wszystkich członków zarządu, że wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione w przypadku, gdy wkłady pieniężne zostaną wniesione najpóźniej w chwili zgłoszenia spółki do rejestru. Wszystkie powyższe dokumenty powinny być opatrzone podpisem elektronicznym. Umowa spółki z o.o. zostaje zawarta z chwilą wprowadzenia do systemu teleinformatycznego wszystkich koniecznych danych i z chwilą opatrzenia ich podpisem elektronicznym. W przypadku skorzystania z elektronicznego wzorca umowy, również zgłoszenie spółki z o.o. do rejestru następuje za pomocą systemu teleinformatycznego. Co istotne, zgodnie z nowelizacją, wniosek o wpis spółki z o.o. zawiązanej przy wykorzystaniu elektronicznego wzorca umowy, sąd rejestrowy rozpoznaje w terminie jednego dnia od daty jego wpływu.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja wyłączyła możliwość wnoszenia na kapitał zakładowy spółki wkładów niepieniężnych w przypadku zakładania spółki przy wykorzystaniu wzorca umowy. Jest to uzasadnione naturą wkładu niepieniężnego, a także ideą nowej procedury, która ma być szybka i nieskomplikowana. Wyłączenie to jednak trwa tylko do momentu dokonania wpisu spółki z o.o. do rejestru, bowiem po rejestracji spółki wkłady mogą być wnoszone na zasadach ogólnych, a więc zarówno pieniężne, jak i niepieniężne. Ponadto, nowelizacja nie wymaga wniesienia wkładów pieniężnych przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie spółki z o.o. (jak przy tradycyjnym sposobie założenia spółki z o.o.), a umożliwia wniesienie ich dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru, przy czym nie później niż w terminie 7 dni od dnia jej wpisu do KRS.

Nowelizacją zostały określone także dokumenty, które są wymagane przy zgłoszeniu do rejestracji spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy oraz dokumenty, które muszą zostać złożone do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od daty wpisu spółki do rejestru.

Warto wspomnieć także, iż zgodnie z nowelizacją, istnieje możliwość zmiany umowy spółki, utworzonej za pomocą uproszczonej procedury, po jej rejestracji - na zasadach ogólnych, czyli poprzez podjęcie przez zgromadzenie wspólników stosownej uchwały, zaprotokołowanej w protokole posiadającym formę aktu notarialnego.

Podsumowując, naszym zdaniem, zmiany wprowadzone nowelizacją należy ocenić pozytywnie. Możliwość zawarcia umowy spółki z o.o. i zarejestrowania jej przy wykorzystaniu Internetu stanowi znaczne uproszczenie procedury zakładania spółek z o.o. Jeżeli zaś chodzi o koszty, to tryb ten pozwoli zaoszczędzić wspólnikom na kosztach notarialnych. Będzie jednak droższy o jednorazowy koszt uzyskania podpisu elektronicznego, który jest niezbędny, aby skorzystać z możliwości założenia i rejestracji spółki z o.o. przez Internet, lecz do którego nie wszyscy mają dostęp. Pozostałe opłaty związane ze zgłoszeniem spółki z o.o. do rejestru są analogiczne, jak w przypadku zakładania spółki w sposób tradycyjny. Należy jednak wskazać także na pierwsze niedociągnięcia, które pojawiły się już w związku z funkcjonowaniem powyższych rozwiązań w praktyce. Przykładowo, system teleinformatyczny w praktyce nie pozwala na złożenie wniosku o rejestrację spółki z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy przez profesjonalnego pełnomocnika, pomimo że taką możliwość dają przepisy prawne. Takie niedociągnięcia powinny zostać poprawione w przyszłości.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA