REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zwrotu akcyzy od paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zostały zmienione przepisy regulujące zasady składania wniosków i zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Nowelizacja w tym zakresie została wprowadzona ustawą o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.


Dotychczas zwrot podatku następował w okresach półrocznych na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych do właściwych gmin od 1 do 31 marca (dla pierwszego okresu zwrotu podatku) oraz od 1 do 30 września (dla drugiego okresu zwrotu podatku). Po zmianie wnioski o zwrot podatku akcyzowego producenci rolni będą składać w terminach od 1 lutego do ostatniego dnia lutego i od 1 do 31 sierpnia danego roku. Przy czym na podstawie przepisu przejściowego - art. 34 ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustaw budżetowych, pierwszy zwrot podatku realizowany w 2012 r. powinien obejmować okres od września 2011 r. do stycznia 2012 r., tzn. okres pięciu miesięcy. Zmianie uległy także terminy wypłaty zwrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Osoba uprawniona do zwrotu


Podstawą prawną składania wniosku o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego jest ustawa z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Ustawa ta kompleksowo określa zasady oraz tryb zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, wykorzystywanego do produkcji rolnej. Podmiotem, któremu taki zwrot przysługuje, jest producent rolny, czyli osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca posiadaczem gospodarstwa rolnego w myśl przepisów o podatku rolnym. Ustawa określa także limit zwrotu. Jest on obliczany na podstawie danych o powierzchni gruntów zapisanych w ewidencji gruntów i budynków na dany dzień. Otóż dotychczas był to dzień 1 kwietnia danego roku. Natomiast po zmianie przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie będzie to 1 lutego danego roku. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.


Termin składania wniosków


Zmiany w ustawie o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej dotyczą również terminów składania przez producentów rolnych do gmin wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. Wprowadzając tego rodzaju zmiany, ustawodawca miał na celu zapewnienie spójności procesu zwrotu podatku z postanowieniami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którą (art. 154 ust. 2) wnioski do Ministra Finansów o podział rezerwy celowej powinny być składane do 30 września danego roku.

 

REKLAMA

Zobacz: Aktywne druki akcyzowe w Internetowym Serwisie Księgowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dotychczas zwrot podatku następował w okresach półrocznych na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych do właściwych gmin:

• od 1 do 31 marca (dla pierwszego okresu zwrotu podatku) oraz

• od 1 do 30 września (dla drugiego okresu zwrotu podatku).

Zwrot części akcyzy zapłaconej w cenie oleju napędowego wykorzystywanego podczas produkcji rolnej realizowany jest właśnie ze środków z rezerwy celowej budżetu państwa. Artykuł 154 ustawy o finansach publicznych stanowi natomiast, że aby procedura uruchamiania środków z rezerwy celowej budżetu państwa przebiegła prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, najpóźniej w terminie do 30 września do Ministra Finansów powinien trafić wniosek o podział rezerwy celowej, z której finansowany jest proces zwrotu podatku.

Ponieważ drugi termin składania wniosków, tj. od 1 do 30 września, nie był spójny z postanowieniami art. 154 ustawy o finansach publicznych, przepis regulujący terminy składania wniosków został w tym zakresie znowelizowany.

Po zmianie przepisów, aby uzyskać zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego, producenci rolni będą zobowiązani składać wnioski do właściwych gmin w terminach:

• od 1 lutego do ostatniego dnia lutego (dla pierwszego okresu zwrotu podatku), oraz

• od 1 do 31 sierpnia danego roku (dla drugiego okresu zwrotu podatku).


Zamów praktyczny e-book: Jak uniknąć akcyzy od węgla >>

 

W związku ze zmianą ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego (art. 34) do ustawy nowelizującej został wprowadzony przepis przejściowy regulujący pierwszy w roku 2012 zwrot podatku. Otóż ostatni dokonany zwrot podatku był realizowany na podstawie wniosków składanych we wrześniu 2011 r. Wnioski te obejmowały zakup oleju napędowego dokonany przez producentów rolnych w okresie od marca do sierpnia 2011 r.

Zatem pierwszy zwrot podatku realizowany w 2012 r. powinien obejmować okres od września 2011 r. do stycznia 2012 r., tzn. pięć miesięcy.


Termin wypłaty zwrotu podatku


Zmiany w ustawie o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego dotyczą również terminu wypłaty zwrotu podatku.

Przed zmianą przepisów wypłata zwrotu podatku przyznanego na podstawie decyzji wydanej przez organ administracyjny, tj. wójta, burmistrza (prezydenta miasta), właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, następowała w terminach:

• od 1 do 31 maja - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 31 marca,

• od 1 do 30 listopada - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 30 września.

Obecnie ze względu na zmiany w terminach składania wniosków wypłata środków będzie następowała w terminach:

• od 1 do 30 kwietnia - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 lutego do ostatniego dnia lutego,

• od 1 do 31 października - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 31 sierpnia.

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT i akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA