REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zwrotu akcyzy od paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zostały zmienione przepisy regulujące zasady składania wniosków i zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Nowelizacja w tym zakresie została wprowadzona ustawą o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.


Dotychczas zwrot podatku następował w okresach półrocznych na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych do właściwych gmin od 1 do 31 marca (dla pierwszego okresu zwrotu podatku) oraz od 1 do 30 września (dla drugiego okresu zwrotu podatku). Po zmianie wnioski o zwrot podatku akcyzowego producenci rolni będą składać w terminach od 1 lutego do ostatniego dnia lutego i od 1 do 31 sierpnia danego roku. Przy czym na podstawie przepisu przejściowego - art. 34 ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustaw budżetowych, pierwszy zwrot podatku realizowany w 2012 r. powinien obejmować okres od września 2011 r. do stycznia 2012 r., tzn. okres pięciu miesięcy. Zmianie uległy także terminy wypłaty zwrotu.

REKLAMA

REKLAMA


Osoba uprawniona do zwrotu


Podstawą prawną składania wniosku o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego jest ustawa z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Ustawa ta kompleksowo określa zasady oraz tryb zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, wykorzystywanego do produkcji rolnej. Podmiotem, któremu taki zwrot przysługuje, jest producent rolny, czyli osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca posiadaczem gospodarstwa rolnego w myśl przepisów o podatku rolnym. Ustawa określa także limit zwrotu. Jest on obliczany na podstawie danych o powierzchni gruntów zapisanych w ewidencji gruntów i budynków na dany dzień. Otóż dotychczas był to dzień 1 kwietnia danego roku. Natomiast po zmianie przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie będzie to 1 lutego danego roku. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.


Termin składania wniosków


Zmiany w ustawie o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej dotyczą również terminów składania przez producentów rolnych do gmin wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. Wprowadzając tego rodzaju zmiany, ustawodawca miał na celu zapewnienie spójności procesu zwrotu podatku z postanowieniami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którą (art. 154 ust. 2) wnioski do Ministra Finansów o podział rezerwy celowej powinny być składane do 30 września danego roku.

 

REKLAMA

Zobacz: Aktywne druki akcyzowe w Internetowym Serwisie Księgowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dotychczas zwrot podatku następował w okresach półrocznych na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych do właściwych gmin:

• od 1 do 31 marca (dla pierwszego okresu zwrotu podatku) oraz

• od 1 do 30 września (dla drugiego okresu zwrotu podatku).

Zwrot części akcyzy zapłaconej w cenie oleju napędowego wykorzystywanego podczas produkcji rolnej realizowany jest właśnie ze środków z rezerwy celowej budżetu państwa. Artykuł 154 ustawy o finansach publicznych stanowi natomiast, że aby procedura uruchamiania środków z rezerwy celowej budżetu państwa przebiegła prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, najpóźniej w terminie do 30 września do Ministra Finansów powinien trafić wniosek o podział rezerwy celowej, z której finansowany jest proces zwrotu podatku.

Ponieważ drugi termin składania wniosków, tj. od 1 do 30 września, nie był spójny z postanowieniami art. 154 ustawy o finansach publicznych, przepis regulujący terminy składania wniosków został w tym zakresie znowelizowany.

Po zmianie przepisów, aby uzyskać zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego, producenci rolni będą zobowiązani składać wnioski do właściwych gmin w terminach:

• od 1 lutego do ostatniego dnia lutego (dla pierwszego okresu zwrotu podatku), oraz

• od 1 do 31 sierpnia danego roku (dla drugiego okresu zwrotu podatku).


Zamów praktyczny e-book: Jak uniknąć akcyzy od węgla >>

 

W związku ze zmianą ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego (art. 34) do ustawy nowelizującej został wprowadzony przepis przejściowy regulujący pierwszy w roku 2012 zwrot podatku. Otóż ostatni dokonany zwrot podatku był realizowany na podstawie wniosków składanych we wrześniu 2011 r. Wnioski te obejmowały zakup oleju napędowego dokonany przez producentów rolnych w okresie od marca do sierpnia 2011 r.

Zatem pierwszy zwrot podatku realizowany w 2012 r. powinien obejmować okres od września 2011 r. do stycznia 2012 r., tzn. pięć miesięcy.


Termin wypłaty zwrotu podatku


Zmiany w ustawie o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego dotyczą również terminu wypłaty zwrotu podatku.

Przed zmianą przepisów wypłata zwrotu podatku przyznanego na podstawie decyzji wydanej przez organ administracyjny, tj. wójta, burmistrza (prezydenta miasta), właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, następowała w terminach:

• od 1 do 31 maja - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 31 marca,

• od 1 do 30 listopada - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 30 września.

Obecnie ze względu na zmiany w terminach składania wniosków wypłata środków będzie następowała w terminach:

• od 1 do 30 kwietnia - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 lutego do ostatniego dnia lutego,

• od 1 do 31 października - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od 1 do 31 sierpnia.

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT i akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA