REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec podwójnych polis OC

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 lutego 2012 r. właściciele samochodów zobowiązani do posiadania obowiązkowych polis OC nie będą już zmuszani do opłacania jednocześnie składki z dwóch polis OC.


Po pierwsze, ubezpieczyciel musi obecnie informować ubezpieczonego o zbliżającym się terminie automatycznego odnowienia polisy. Po drugie, chwilą wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC stała się data nadania listu na poczcie (poprzednio była to data dotarcia listu do ubezpieczyciela). Ponadto właściciel pojazdu obciążonego składkami z dwóch (lub więcej) polis będzie mógł wypowiedzieć taką umowę, jeżeli jedna z tych umów została zawarta automatycznie (możliwość wypowiedzenia nie będzie już ograniczona żadnym terminem).

REKLAMA

Autopromocja

Do sytuacji podwójnego ubezpieczenia dochodziło najczęściej w efekcie:

• niewypowiedzenia w odpowiednim terminie umowy (polisa ulegała wtedy wbrew woli ubezpieczonego automatycznemu odnowieniu na następny okres) i jednoczesnego nabycia innej polisy OC (art. 28 ustawy o OC),

• niewypowiedzenia przez nabywcę samochodu przed upływem 30 dni od dnia nabycia polisy OC zakupionej przez poprzedniego właściciela i jednoczesnego nabycia innej polisy OC.

Kłopoty z wypowiedzeniem umowy

Zjawisko podwójnego ubezpieczenia było wynikiem stosowania art. 28 ustawy o OC. Przepis ten zakłada automatyczne odnawianie ważności polisy OC. Odbywa się to w ten sposób, że jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy. W przypadku gdy właściciel samochodu chce zawrzeć umowę z innym ubezpieczycielem, musi powiadomić o tym dotychczasowy zakład ubezpieczeń w dniu poprzedzającym upływ okresu ubezpieczenia poprzez złożenie wypowiedzenia. Jeżeli tego nie zrobi i jednocześnie dojdzie do zawarcia umowy z innym zakładem ubezpieczeń, powstaje sytuacja podwójnego ubezpieczenia. W konsekwencji trzeba opłacać podwójną składkę. Ponadto przed nowelizacją ubezpieczyciele za datę wypowiedzenia uznawali datę dotarcia listu z wypowiedzeniem. Ponieważ często właściciele samochodów wysyłali listy z wypowiedzeniem w ostatniej chwili, wypowiedzenia były uznawane za bezskuteczne i następowało automatyczne odnowienie niechcianej polisy OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kłopoty nabywców samochodów

Kłopoty nabywców samochodów wynikały ze stosowania art. 31 ustawy o OC. Podobnie jak art. 28 ustawy o OC przepis ten zakładał zasadę kontynuacji dotychczasowego ubezpieczenia. Przed nowelizacją ubezpieczony miał jedynie krótki okres na wypowiedzenie umowy, którą przejął wraz z samochodem. Artykuł 31 ustawy o OC stanowił, że w razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulegała rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowiedział ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy rozwiązywała się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego.

 

Takie regulacje oznaczały, że nabywca samochodu miał prawo wypowiedzieć umowę OC tylko w ściśle określonym przez ustawę okresie. Jeżeli tego nie zrobił, pierwotna umowa obowiązywała w dalszym ciągu. Nieświadomi tej zasady nabywcy samochodów zawierali na swoje imię i nazwisko drugą umowę OC i w konsekwencji byli zobowiązani opłacać składki z obu umów OC bez możliwości wypowiedzenia jednej z nich. W praktyce ubezpieczyciele uważali bowiem, że sytuacja, w której nabywca samochodu posiadał dwie polisy OC, nie była podstawą do wypowiedzenia jednej z tych umów. Powoływali się przy tym na art. 33 ustawy o OC, który zawierał zamknięty katalog sytuacji, kiedy umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mogła ulec rozwiązaniu (przepis ten nie wymieniał sytuacji posiadania dwóch polis jako podstawy rozwiązania umowy ubezpieczenia OC).

Wypowiadanie umów OC - zmiany od 11 lutego 2012 r.

Ustawodawca nie zmienił art. 28 ust. 1 ustawy o OC. W dalszym ciągu umowa OC, która nie została wypowiedziana, jest automatycznie odnawiana na kolejny okres. Po nowelizacji w odniesieniu do uregulowanych w ustawie ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników i ubezpieczeń budynków rolniczych) wprowadzono jednak zasadę, iż w przypadku nadania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy ww. ubezpieczenia obowiązkowego drogą pocztową za datę jego złożenia uważa się datę stempla pocztowego (nowy art. 18 ust. 3 ustawy o OC). Wypowiedzenie nie musi więc dotrzeć do ubezpieczyciela przed terminem automatycznego odnowienia polisy. Wystarczy, że w tym terminie list z wypowiedzeniem trafi na pocztę (ważne, aby była to placówka operatora publicznego, czyli placówka Poczty Polskiej).

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Od 11 lutego 2012 r. kupujący samochód nie będzie musiał płacić podwójnych polis OC


• art. 18, 28, 28a, 31 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1210

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA