REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec podwójnych polis OC

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 lutego 2012 r. właściciele samochodów zobowiązani do posiadania obowiązkowych polis OC nie będą już zmuszani do opłacania jednocześnie składki z dwóch polis OC.


Po pierwsze, ubezpieczyciel musi obecnie informować ubezpieczonego o zbliżającym się terminie automatycznego odnowienia polisy. Po drugie, chwilą wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC stała się data nadania listu na poczcie (poprzednio była to data dotarcia listu do ubezpieczyciela). Ponadto właściciel pojazdu obciążonego składkami z dwóch (lub więcej) polis będzie mógł wypowiedzieć taką umowę, jeżeli jedna z tych umów została zawarta automatycznie (możliwość wypowiedzenia nie będzie już ograniczona żadnym terminem).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do sytuacji podwójnego ubezpieczenia dochodziło najczęściej w efekcie:

• niewypowiedzenia w odpowiednim terminie umowy (polisa ulegała wtedy wbrew woli ubezpieczonego automatycznemu odnowieniu na następny okres) i jednoczesnego nabycia innej polisy OC (art. 28 ustawy o OC),

• niewypowiedzenia przez nabywcę samochodu przed upływem 30 dni od dnia nabycia polisy OC zakupionej przez poprzedniego właściciela i jednoczesnego nabycia innej polisy OC.

REKLAMA

Kłopoty z wypowiedzeniem umowy

Zjawisko podwójnego ubezpieczenia było wynikiem stosowania art. 28 ustawy o OC. Przepis ten zakłada automatyczne odnawianie ważności polisy OC. Odbywa się to w ten sposób, że jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy. W przypadku gdy właściciel samochodu chce zawrzeć umowę z innym ubezpieczycielem, musi powiadomić o tym dotychczasowy zakład ubezpieczeń w dniu poprzedzającym upływ okresu ubezpieczenia poprzez złożenie wypowiedzenia. Jeżeli tego nie zrobi i jednocześnie dojdzie do zawarcia umowy z innym zakładem ubezpieczeń, powstaje sytuacja podwójnego ubezpieczenia. W konsekwencji trzeba opłacać podwójną składkę. Ponadto przed nowelizacją ubezpieczyciele za datę wypowiedzenia uznawali datę dotarcia listu z wypowiedzeniem. Ponieważ często właściciele samochodów wysyłali listy z wypowiedzeniem w ostatniej chwili, wypowiedzenia były uznawane za bezskuteczne i następowało automatyczne odnowienie niechcianej polisy OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kłopoty nabywców samochodów

Kłopoty nabywców samochodów wynikały ze stosowania art. 31 ustawy o OC. Podobnie jak art. 28 ustawy o OC przepis ten zakładał zasadę kontynuacji dotychczasowego ubezpieczenia. Przed nowelizacją ubezpieczony miał jedynie krótki okres na wypowiedzenie umowy, którą przejął wraz z samochodem. Artykuł 31 ustawy o OC stanowił, że w razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulegała rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowiedział ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy rozwiązywała się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego.

 

Takie regulacje oznaczały, że nabywca samochodu miał prawo wypowiedzieć umowę OC tylko w ściśle określonym przez ustawę okresie. Jeżeli tego nie zrobił, pierwotna umowa obowiązywała w dalszym ciągu. Nieświadomi tej zasady nabywcy samochodów zawierali na swoje imię i nazwisko drugą umowę OC i w konsekwencji byli zobowiązani opłacać składki z obu umów OC bez możliwości wypowiedzenia jednej z nich. W praktyce ubezpieczyciele uważali bowiem, że sytuacja, w której nabywca samochodu posiadał dwie polisy OC, nie była podstawą do wypowiedzenia jednej z tych umów. Powoływali się przy tym na art. 33 ustawy o OC, który zawierał zamknięty katalog sytuacji, kiedy umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mogła ulec rozwiązaniu (przepis ten nie wymieniał sytuacji posiadania dwóch polis jako podstawy rozwiązania umowy ubezpieczenia OC).

Wypowiadanie umów OC - zmiany od 11 lutego 2012 r.

Ustawodawca nie zmienił art. 28 ust. 1 ustawy o OC. W dalszym ciągu umowa OC, która nie została wypowiedziana, jest automatycznie odnawiana na kolejny okres. Po nowelizacji w odniesieniu do uregulowanych w ustawie ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników i ubezpieczeń budynków rolniczych) wprowadzono jednak zasadę, iż w przypadku nadania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy ww. ubezpieczenia obowiązkowego drogą pocztową za datę jego złożenia uważa się datę stempla pocztowego (nowy art. 18 ust. 3 ustawy o OC). Wypowiedzenie nie musi więc dotrzeć do ubezpieczyciela przed terminem automatycznego odnowienia polisy. Wystarczy, że w tym terminie list z wypowiedzeniem trafi na pocztę (ważne, aby była to placówka operatora publicznego, czyli placówka Poczty Polskiej).

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Od 11 lutego 2012 r. kupujący samochód nie będzie musiał płacić podwójnych polis OC


• art. 18, 28, 28a, 31 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1210

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA