REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec podwójnych polis OC

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 lutego 2012 r. właściciele samochodów zobowiązani do posiadania obowiązkowych polis OC nie będą już zmuszani do opłacania jednocześnie składki z dwóch polis OC.


Po pierwsze, ubezpieczyciel musi obecnie informować ubezpieczonego o zbliżającym się terminie automatycznego odnowienia polisy. Po drugie, chwilą wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC stała się data nadania listu na poczcie (poprzednio była to data dotarcia listu do ubezpieczyciela). Ponadto właściciel pojazdu obciążonego składkami z dwóch (lub więcej) polis będzie mógł wypowiedzieć taką umowę, jeżeli jedna z tych umów została zawarta automatycznie (możliwość wypowiedzenia nie będzie już ograniczona żadnym terminem).

REKLAMA

REKLAMA

Do sytuacji podwójnego ubezpieczenia dochodziło najczęściej w efekcie:

• niewypowiedzenia w odpowiednim terminie umowy (polisa ulegała wtedy wbrew woli ubezpieczonego automatycznemu odnowieniu na następny okres) i jednoczesnego nabycia innej polisy OC (art. 28 ustawy o OC),

• niewypowiedzenia przez nabywcę samochodu przed upływem 30 dni od dnia nabycia polisy OC zakupionej przez poprzedniego właściciela i jednoczesnego nabycia innej polisy OC.

REKLAMA

Kłopoty z wypowiedzeniem umowy

Zjawisko podwójnego ubezpieczenia było wynikiem stosowania art. 28 ustawy o OC. Przepis ten zakłada automatyczne odnawianie ważności polisy OC. Odbywa się to w ten sposób, że jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy. W przypadku gdy właściciel samochodu chce zawrzeć umowę z innym ubezpieczycielem, musi powiadomić o tym dotychczasowy zakład ubezpieczeń w dniu poprzedzającym upływ okresu ubezpieczenia poprzez złożenie wypowiedzenia. Jeżeli tego nie zrobi i jednocześnie dojdzie do zawarcia umowy z innym zakładem ubezpieczeń, powstaje sytuacja podwójnego ubezpieczenia. W konsekwencji trzeba opłacać podwójną składkę. Ponadto przed nowelizacją ubezpieczyciele za datę wypowiedzenia uznawali datę dotarcia listu z wypowiedzeniem. Ponieważ często właściciele samochodów wysyłali listy z wypowiedzeniem w ostatniej chwili, wypowiedzenia były uznawane za bezskuteczne i następowało automatyczne odnowienie niechcianej polisy OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kłopoty nabywców samochodów

Kłopoty nabywców samochodów wynikały ze stosowania art. 31 ustawy o OC. Podobnie jak art. 28 ustawy o OC przepis ten zakładał zasadę kontynuacji dotychczasowego ubezpieczenia. Przed nowelizacją ubezpieczony miał jedynie krótki okres na wypowiedzenie umowy, którą przejął wraz z samochodem. Artykuł 31 ustawy o OC stanowił, że w razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulegała rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowiedział ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy rozwiązywała się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego.

 

Takie regulacje oznaczały, że nabywca samochodu miał prawo wypowiedzieć umowę OC tylko w ściśle określonym przez ustawę okresie. Jeżeli tego nie zrobił, pierwotna umowa obowiązywała w dalszym ciągu. Nieświadomi tej zasady nabywcy samochodów zawierali na swoje imię i nazwisko drugą umowę OC i w konsekwencji byli zobowiązani opłacać składki z obu umów OC bez możliwości wypowiedzenia jednej z nich. W praktyce ubezpieczyciele uważali bowiem, że sytuacja, w której nabywca samochodu posiadał dwie polisy OC, nie była podstawą do wypowiedzenia jednej z tych umów. Powoływali się przy tym na art. 33 ustawy o OC, który zawierał zamknięty katalog sytuacji, kiedy umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mogła ulec rozwiązaniu (przepis ten nie wymieniał sytuacji posiadania dwóch polis jako podstawy rozwiązania umowy ubezpieczenia OC).

Wypowiadanie umów OC - zmiany od 11 lutego 2012 r.

Ustawodawca nie zmienił art. 28 ust. 1 ustawy o OC. W dalszym ciągu umowa OC, która nie została wypowiedziana, jest automatycznie odnawiana na kolejny okres. Po nowelizacji w odniesieniu do uregulowanych w ustawie ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników i ubezpieczeń budynków rolniczych) wprowadzono jednak zasadę, iż w przypadku nadania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy ww. ubezpieczenia obowiązkowego drogą pocztową za datę jego złożenia uważa się datę stempla pocztowego (nowy art. 18 ust. 3 ustawy o OC). Wypowiedzenie nie musi więc dotrzeć do ubezpieczyciela przed terminem automatycznego odnowienia polisy. Wystarczy, że w tym terminie list z wypowiedzeniem trafi na pocztę (ważne, aby była to placówka operatora publicznego, czyli placówka Poczty Polskiej).

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Od 11 lutego 2012 r. kupujący samochód nie będzie musiał płacić podwójnych polis OC


• art. 18, 28, 28a, 31 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1210

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA