REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adwokaci pomogą bez VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą mieć większy dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej np. przez adwokatów. Pomoc pro bono nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Takie działanie mieści się w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i podatku nie trzeba naliczać – podało Ministerstwo Finansów.


Wątpliwości dotyczące opodatkowania VAT nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej w ramach organizowanych przez korporacje akcji, pojawiają się cyklicznie i stale im towarzyszą. Tym razem akcję pro bono zapowiedziała Naczelna Rada Adwokacka. Termin akcji „Adwokaci pro bono” został wyznaczony na 19 maja 2012 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Opodatkowanie VAT-em tylko odpłatnych usług


Konieczność opodatkowania VAT-em powstaje między innymi w przypadku odpłatnego świadczenia usług (na terytorium kraju opodatkowaniu podlega także odpłatana dostawa towarów). Rozliczają go podatnicy, czyli osoby (zarówno fizyczne jak i prawne), a także jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (np. spółki jawne, cywilne), które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą. Cel i rezultat tej działalności dla statusu podatkowego nie ma już znaczenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera także definicję działalności gospodarczej, która w sposób szeroki określa aktywności mieszczące się w jej zakresie.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zwolnienie podmiotowe nie dla prawników


Podatku nie muszą rozliczać ci przedsiębiorcy, którzy wybrali tzw. zwolnienie podmiotowe. Oznacza to, że choć spełniają definicję podatnika VAT i wykonują czynności, które są opodatkowane tym podatkiem, to ze względu na nieprzekroczenie ustawowego limitu obrotu podatku nie naliczają (roczny limit to 150 000 zł; przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku obliczają go proporcjonalnie do liczby miesięcy, przez które prowadzą firmę). Ale uwaga! Są podmioty, które bez względu na wysokość obrotu nie mogą skorzystać z takiego zwolnienia. Należą do nich między innymi przedsiębiorcy świadczący usługi prawnicze oraz usługi doradcze. Oznacza to, że takie osoby od początku swojej działalności muszą doliczać VAT do świadczonych przez siebie usług (korzystając jednocześnie z prawa do odliczenia, gdy dokonują zakupów związanych z ich opodatkowaną działalnością).

REKLAMA

 


Prawnik na etacie VAT-u nie płaci


Tak więc problem ewentualnego opodatkowania nieodpłatnych świadczeń dotyczy tych podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Ustawa wymienia natomiast aktywności zawodowe, które nie mieszczą się w zakresie działalności gospodarczej, a tym samym osoby, które ją wykonują nie są podatnikami VAT. Należy do nich między innymi praca na podstawie umowy o pracę. Tak więc gdy prawnik, zatrudniony na przykład w kancelarii (podatnikiem VAT jest w takiej sytuacji kancelaria będąca np. spółką komandytową), jednocześnie poza etatem nieodpłatnie świadczy pomoc prawną i dokonuje tego we własnym imieniu (np. aplikant - adwokat nie może wykonywać praktyki na podstawie umowy o pracę), to również takie świadczenie nie podlega opodatkowaniu VAT-em, na co wskazują wyjaśnienia Ministerstwa Finansów. Należy więc przyjąć, że podobnie będzie wyglądała sytuacja, gdy taką nieodpłatną pomoc świadczy np. radca prawny zatrudniony w firmie (jeśli jednocześnie obok etatu nie prowadzi własnej działalności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nieodpłatnie = odpłatnie


Skoro opodatkowaniu podlegają tylko odpłatne świadczenia usług, to skąd te wątpliwości? Otóż wynikają one z dość przewrotnej (ale odpowiadające dyrektywie unijnej) definicji odpłatnego świadczenia usług. Zgodnie z ustawą o VAT, odpłatnym świadczeniem usług jest także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Kreowanie pozytywnego wizerunku mieści się w celu działalności


Kluczowe miejsce w tej definicji zajmuje właśnie cel takiego świadczenia. To od niego zależy, czy konkretna czynność będzie opodatkowana VAT, czy też nie. Tak też wskazują wyjaśnienia opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: „(...) Świadczenie pomocy prawnej za zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym - w szczególności na rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna. Działalność taka kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Zatem należy uznać, iż tak określona działalność pro bono wpisuje się, co do zasady, w zakres prowadzonej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...).” Takie wyjaśnienia mogą doprowadzić do tego, że w organizowanych akcjach pro bono weźmie udział więcej prawników, nie obawiając się negatywnych skutków podatkowych sowich działań. Dzięki temu bezpłatna pomoc prawna świadczona na przykład przez kancelarie, będzie dla drobnych przedsiębiorców bardziej dostępna.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA