REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adwokaci pomogą bez VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą mieć większy dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej np. przez adwokatów. Pomoc pro bono nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Takie działanie mieści się w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i podatku nie trzeba naliczać – podało Ministerstwo Finansów.


Wątpliwości dotyczące opodatkowania VAT nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej w ramach organizowanych przez korporacje akcji, pojawiają się cyklicznie i stale im towarzyszą. Tym razem akcję pro bono zapowiedziała Naczelna Rada Adwokacka. Termin akcji „Adwokaci pro bono” został wyznaczony na 19 maja 2012 roku.

REKLAMA

Autopromocja


Opodatkowanie VAT-em tylko odpłatnych usług


Konieczność opodatkowania VAT-em powstaje między innymi w przypadku odpłatnego świadczenia usług (na terytorium kraju opodatkowaniu podlega także odpłatana dostawa towarów). Rozliczają go podatnicy, czyli osoby (zarówno fizyczne jak i prawne), a także jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (np. spółki jawne, cywilne), które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą. Cel i rezultat tej działalności dla statusu podatkowego nie ma już znaczenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera także definicję działalności gospodarczej, która w sposób szeroki określa aktywności mieszczące się w jej zakresie.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zwolnienie podmiotowe nie dla prawników


Podatku nie muszą rozliczać ci przedsiębiorcy, którzy wybrali tzw. zwolnienie podmiotowe. Oznacza to, że choć spełniają definicję podatnika VAT i wykonują czynności, które są opodatkowane tym podatkiem, to ze względu na nieprzekroczenie ustawowego limitu obrotu podatku nie naliczają (roczny limit to 150 000 zł; przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku obliczają go proporcjonalnie do liczby miesięcy, przez które prowadzą firmę). Ale uwaga! Są podmioty, które bez względu na wysokość obrotu nie mogą skorzystać z takiego zwolnienia. Należą do nich między innymi przedsiębiorcy świadczący usługi prawnicze oraz usługi doradcze. Oznacza to, że takie osoby od początku swojej działalności muszą doliczać VAT do świadczonych przez siebie usług (korzystając jednocześnie z prawa do odliczenia, gdy dokonują zakupów związanych z ich opodatkowaną działalnością).

 


Prawnik na etacie VAT-u nie płaci


Tak więc problem ewentualnego opodatkowania nieodpłatnych świadczeń dotyczy tych podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Ustawa wymienia natomiast aktywności zawodowe, które nie mieszczą się w zakresie działalności gospodarczej, a tym samym osoby, które ją wykonują nie są podatnikami VAT. Należy do nich między innymi praca na podstawie umowy o pracę. Tak więc gdy prawnik, zatrudniony na przykład w kancelarii (podatnikiem VAT jest w takiej sytuacji kancelaria będąca np. spółką komandytową), jednocześnie poza etatem nieodpłatnie świadczy pomoc prawną i dokonuje tego we własnym imieniu (np. aplikant - adwokat nie może wykonywać praktyki na podstawie umowy o pracę), to również takie świadczenie nie podlega opodatkowaniu VAT-em, na co wskazują wyjaśnienia Ministerstwa Finansów. Należy więc przyjąć, że podobnie będzie wyglądała sytuacja, gdy taką nieodpłatną pomoc świadczy np. radca prawny zatrudniony w firmie (jeśli jednocześnie obok etatu nie prowadzi własnej działalności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nieodpłatnie = odpłatnie


Skoro opodatkowaniu podlegają tylko odpłatne świadczenia usług, to skąd te wątpliwości? Otóż wynikają one z dość przewrotnej (ale odpowiadające dyrektywie unijnej) definicji odpłatnego świadczenia usług. Zgodnie z ustawą o VAT, odpłatnym świadczeniem usług jest także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Kreowanie pozytywnego wizerunku mieści się w celu działalności


Kluczowe miejsce w tej definicji zajmuje właśnie cel takiego świadczenia. To od niego zależy, czy konkretna czynność będzie opodatkowana VAT, czy też nie. Tak też wskazują wyjaśnienia opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: „(...) Świadczenie pomocy prawnej za zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym - w szczególności na rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna. Działalność taka kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Zatem należy uznać, iż tak określona działalność pro bono wpisuje się, co do zasady, w zakres prowadzonej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...).” Takie wyjaśnienia mogą doprowadzić do tego, że w organizowanych akcjach pro bono weźmie udział więcej prawników, nie obawiając się negatywnych skutków podatkowych sowich działań. Dzięki temu bezpłatna pomoc prawna świadczona na przykład przez kancelarie, będzie dla drobnych przedsiębiorców bardziej dostępna.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA