REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od października przedsiębiorca rozliczy podatki bez wizyty w urzędzie

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację VAT-7 za październik przedsiębiorcy będą mogli wysłać fiskusowi drogą elektroniczną. Również rozliczenie podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie już wymagało wizyty w urzędzie.


Ministerstwo Finansów chce rozszerzyć katalog dokumentów, które można przesłać bez konieczności uzyskiwania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oznacza to, że przedsiębiorca, który zdecyduje się na korzystanie z e-deklaracji dla celów zwykłych rozliczeń z fiskusem nie będzie musiał udawać się do urzędu, ani nawet na pocztę.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Do tej pory możliwość złożenia deklaracji bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym była dostępna przede wszystkim dla podatników PIT. Inni podatnicy chcąc złożyć e-deklarację musieli dokonać zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Bezpieczny podpis elektroniczny jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis i sporządzany przy pomocy tylko jej dostępnych bezpiecznych urządzeń i danych. Użycie bezpiecznego podpisu elektronicznego daje gwarancję, że wszystkie zmiany wprowadzone w dokumencie po jego podpisaniu będą od razu widoczne. W odróżnieniu od zwykłego podpisu elektronicznego, podpis bezpieczny musi mieć określoną w przepisach strukturę oraz powstawać przy użyciu odpowiednich algorytmów kryptograficznych (tzw. kluczy prywatnych i publicznych). (...)

Bezpieczny podpis elektroniczny można kupić obecnie w jednej z pięciu firm świadczących usługi w tym zakresie (kwalifikowane podmioty świadczące usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego), wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki.”

- informacje zamieszczone na stronie Ministerstwa Gospodarki


VAT i PCC już od października

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z opublikowanym projektem rozporządzenia Ministra Finansów (zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone) zmiany mają dotyczyć tylko i wyłącznie osób fizycznych. Na uproszczenie mogą liczyć przedsiębiorcy składający deklaracje VAT (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) oraz osoby fizyczne składające deklarację PCC-3 (dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych). W przypadku VAT zmiany mają mieć zastosowanie do deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 30 września 2012 r. (czyli w przypadku deklaracji miesięcznych za październik, a deklaracji kwartalnych za IV kwartał). Osoby fizyczne, które dokonały czynności, z tytułu których są zobowiązane rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych (np. dokonały zakupu samochodu) będą mogły złożyć e-deklarację PCC, gdy czynność zostanie dokonana po 30 września br. (rozporządzenie ma wejść w życie 1 października 2012 r.).


Łatwiejsza też korekta


Co istotne, szykowane regulacje mają pozwolić także na złożenie korekt deklaracji (oraz samych deklaracji) drogą elektroniczną bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu. Ułatwienie to dotyczyć ma korekt oraz deklaracji VAT złożonych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r., a w przypadku deklaracji PCC związane ze zdarzeniem powodującym obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce po 31 grudnia 2011 r.

 


Ponad 1,2 mln podatników VAT


Jak podaje projektodawca, z ponad 1,6 mln podatników VAT 80% to osoby fizyczne. Oznacza to, że projektowane zmiany już w zakresie samego VAT-u może odczuć około 1,2 mln podatników. Trudno dokładnie stwierdzić, gdyż nie są podawane informacje, ilu przedsiębiorców będących osobami fizycznymi obecnie posiada bezpieczny podpis i korzysta z możliwości składania e-deklaracji. Nie wiadomo również, jak wiele osób zdecyduje się na skorzystanie z szykowanych uproszczeń, jednak można przypuszczać, że będzie to dość znaczna grupa (w przypadku PIT liczba korzystających z e-deklaracji rośnie z każdym rokiem; w 2012 r. wpłynęło ponad 2 mln zeznań PIT bez podpisu kwalifikowanego, co oznacza ponad 100-proc. przyrost w porównaniu z  rokiem 2011).


Kontakt z fiskusem w większości elektroniczny


Chociaż zmiany te nie oznaczają, że bezpieczny podpis elektroniczny nie będzie już przedsiębiorcom potrzebny w innych sytuacjach (np. dla składania deklaracji/informacji do ZUS), to należy je ocenić pozytywnie. Dla różnych deklaracji przewidziane są bowiem różne terminy, co oznacza, że przedsiębiorca niejednokrotnie nawet kilka razy w miesiącu odwiedza różne urzędy (nie tylko skarbowy, ale też ZUS), albo udaje się na pocztę. Proponowane zmiany oznaczają, że mogą mieć przynajmniej o jedną wizytę w miesiącu (lub kwartale - w zależności od wybranego okresu rozliczeniowego) mniej, a w urzędzie skarbowym mogą w zasadzie w ogóle nie bywać by dokonać rozliczeń (trzeba jednak liczyć się z wizytą w urzędzie np. w celu złożenia wyjaśnień albo innych deklaracji VAT, jak np. składana przez osoby niebędące podatnikami VAT w celu rozliczenia podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu).


Osoby prawne będą potrzebowały podpisu


Inaczej wygląda sytuacja osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z CIT dalej  muszą uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny, jeżeli chcą przesyłać e-deklaracje. Dotyczy to zarówno deklaracji  CIT, VAT, jak też innych składanych informacji czy deklaracji (w tym m.in. PCC). Planowane zmiany są skierowane bowiem wyłącznie do osób fizycznych.

Deklaracje/wnioski, które obecnie można złożyć bez stosowania bezpiecznego podpisu:

PIT - 16 wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej;

PIT-16Z - Informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej;

PIT-16A - Deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego;

PIT-19A - Deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego;

PIT-28 Roczne zeznanie dla osób, które wybrały opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

PIT-36 roczne zeznanie PIT dla przedsiębiorców;

PIT-36 L - roczne zeznanie dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie 19-proc. podatkiem linowym;

PIT-37 - roczne zeznanie dla osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami, uzyskujących przychody np. ze stosunku pracy;

PIT- 38 - roczne zeznanie dla osób uzyskujących przychody np. ze sprzedaży papierów wartościowych;

PIT-39 - roczne zeznanie dla osób, które uzyskały przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstw Finansów i Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA