REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od października przedsiębiorca rozliczy podatki bez wizyty w urzędzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację VAT-7 za październik przedsiębiorcy będą mogli wysłać fiskusowi drogą elektroniczną. Również rozliczenie podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie już wymagało wizyty w urzędzie.


Ministerstwo Finansów chce rozszerzyć katalog dokumentów, które można przesłać bez konieczności uzyskiwania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oznacza to, że przedsiębiorca, który zdecyduje się na korzystanie z e-deklaracji dla celów zwykłych rozliczeń z fiskusem nie będzie musiał udawać się do urzędu, ani nawet na pocztę.

REKLAMA

 

 

Do tej pory możliwość złożenia deklaracji bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym była dostępna przede wszystkim dla podatników PIT. Inni podatnicy chcąc złożyć e-deklarację musieli dokonać zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Bezpieczny podpis elektroniczny jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis i sporządzany przy pomocy tylko jej dostępnych bezpiecznych urządzeń i danych. Użycie bezpiecznego podpisu elektronicznego daje gwarancję, że wszystkie zmiany wprowadzone w dokumencie po jego podpisaniu będą od razu widoczne. W odróżnieniu od zwykłego podpisu elektronicznego, podpis bezpieczny musi mieć określoną w przepisach strukturę oraz powstawać przy użyciu odpowiednich algorytmów kryptograficznych (tzw. kluczy prywatnych i publicznych). (...)

Bezpieczny podpis elektroniczny można kupić obecnie w jednej z pięciu firm świadczących usługi w tym zakresie (kwalifikowane podmioty świadczące usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego), wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki.”

- informacje zamieszczone na stronie Ministerstwa Gospodarki


VAT i PCC już od października

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z opublikowanym projektem rozporządzenia Ministra Finansów (zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone) zmiany mają dotyczyć tylko i wyłącznie osób fizycznych. Na uproszczenie mogą liczyć przedsiębiorcy składający deklaracje VAT (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) oraz osoby fizyczne składające deklarację PCC-3 (dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych). W przypadku VAT zmiany mają mieć zastosowanie do deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 30 września 2012 r. (czyli w przypadku deklaracji miesięcznych za październik, a deklaracji kwartalnych za IV kwartał). Osoby fizyczne, które dokonały czynności, z tytułu których są zobowiązane rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych (np. dokonały zakupu samochodu) będą mogły złożyć e-deklarację PCC, gdy czynność zostanie dokonana po 30 września br. (rozporządzenie ma wejść w życie 1 października 2012 r.).


Łatwiejsza też korekta


Co istotne, szykowane regulacje mają pozwolić także na złożenie korekt deklaracji (oraz samych deklaracji) drogą elektroniczną bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu. Ułatwienie to dotyczyć ma korekt oraz deklaracji VAT złożonych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r., a w przypadku deklaracji PCC związane ze zdarzeniem powodującym obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce po 31 grudnia 2011 r.

 


Ponad 1,2 mln podatników VAT


Jak podaje projektodawca, z ponad 1,6 mln podatników VAT 80% to osoby fizyczne. Oznacza to, że projektowane zmiany już w zakresie samego VAT-u może odczuć około 1,2 mln podatników. Trudno dokładnie stwierdzić, gdyż nie są podawane informacje, ilu przedsiębiorców będących osobami fizycznymi obecnie posiada bezpieczny podpis i korzysta z możliwości składania e-deklaracji. Nie wiadomo również, jak wiele osób zdecyduje się na skorzystanie z szykowanych uproszczeń, jednak można przypuszczać, że będzie to dość znaczna grupa (w przypadku PIT liczba korzystających z e-deklaracji rośnie z każdym rokiem; w 2012 r. wpłynęło ponad 2 mln zeznań PIT bez podpisu kwalifikowanego, co oznacza ponad 100-proc. przyrost w porównaniu z  rokiem 2011).


Kontakt z fiskusem w większości elektroniczny


Chociaż zmiany te nie oznaczają, że bezpieczny podpis elektroniczny nie będzie już przedsiębiorcom potrzebny w innych sytuacjach (np. dla składania deklaracji/informacji do ZUS), to należy je ocenić pozytywnie. Dla różnych deklaracji przewidziane są bowiem różne terminy, co oznacza, że przedsiębiorca niejednokrotnie nawet kilka razy w miesiącu odwiedza różne urzędy (nie tylko skarbowy, ale też ZUS), albo udaje się na pocztę. Proponowane zmiany oznaczają, że mogą mieć przynajmniej o jedną wizytę w miesiącu (lub kwartale - w zależności od wybranego okresu rozliczeniowego) mniej, a w urzędzie skarbowym mogą w zasadzie w ogóle nie bywać by dokonać rozliczeń (trzeba jednak liczyć się z wizytą w urzędzie np. w celu złożenia wyjaśnień albo innych deklaracji VAT, jak np. składana przez osoby niebędące podatnikami VAT w celu rozliczenia podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu).


Osoby prawne będą potrzebowały podpisu


Inaczej wygląda sytuacja osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z CIT dalej  muszą uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny, jeżeli chcą przesyłać e-deklaracje. Dotyczy to zarówno deklaracji  CIT, VAT, jak też innych składanych informacji czy deklaracji (w tym m.in. PCC). Planowane zmiany są skierowane bowiem wyłącznie do osób fizycznych.

Deklaracje/wnioski, które obecnie można złożyć bez stosowania bezpiecznego podpisu:

PIT - 16 wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej;

PIT-16Z - Informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej;

PIT-16A - Deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego;

PIT-19A - Deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego;

PIT-28 Roczne zeznanie dla osób, które wybrały opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

PIT-36 roczne zeznanie PIT dla przedsiębiorców;

PIT-36 L - roczne zeznanie dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie 19-proc. podatkiem linowym;

PIT-37 - roczne zeznanie dla osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami, uzyskujących przychody np. ze stosunku pracy;

PIT- 38 - roczne zeznanie dla osób uzyskujących przychody np. ze sprzedaży papierów wartościowych;

PIT-39 - roczne zeznanie dla osób, które uzyskały przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA