REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Muzyka w firmie - jak rozliczyć?

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu działalności gospodarczych muzyka jest niezbędnym elementem. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców, dla których miejsce obsługi klienta jest bardzo istotne, np. restauracja, pub, biuro, gabinet, salon, sklep. Przedsiębiorca, który chce publicznie odtwarzać muzykę dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej powinien znać zasady jej legalnego odtwarzania.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

Odtwarzanie muzyki, a prawo autorskie


Utwory muzyczne, jako przejaw działalności twórczej podlegają ochronie przewidzianej w przepisach o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Odtwarzanie muzyki przez przedsiębiorcę w miejscu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i dla jej potrzeb wiąże się z korzystaniem z majątkowych praw autorskich. Nie ma przy tym znaczenia, jakim urządzeniem posługuje się przedsiębiorca do odtwarzania muzyki (np. radioodbiornikiem, odtwarzaczem płyt, komputerem, smartfonem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, aby legalnie odtwarzać utwory muzyczne w miejscu działalności gospodarczej i dla jej potrzeb, należy z reguły zawrzeć umowę zwaną licencją (wyjątki od tej zasady opisane są poniżej). Umowa ta powinna być zawarta z osobą, która dysponuje, bądź zarządza majątkowymi prawami autorskimi do konkretnego utworu (twórcą, producentem, wykonawcą, itp.), a jej postanowienia powinny określać sposób, w jaki przedsiębiorca może korzystać z utworu. Zawarcie tego rodzaju umowy może wiązać się z koniecznością ustalenia wynagrodzenia dla posiadacza majątkowych praw autorskich lub zarządzającego nimi.


Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi


Oczywiście zawieranie umowy z każdym wykonawcą z osobna byłoby w praktyce bardzo trudne, dlatego przepisy zezwalają na zawieranie porozumień z tzw. organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Są to stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, które mają na celu zbiorowe zarządzanie i ochronę praw autorskich powierzonych im przez twórców będących ich członkami. Ochroną praw twórców muzycznych zajmują się następujące organizacje:

- ZAiKS - stowarzyszenie autorów,

- STOART - Związek Artystów Wykonawców,

- SAWP - Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych,

- ZPAV - Związek Producentów Audio-Video (reprezentujący producentów fonogramów i wideogramów).

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi są uprawnione do udzielania zbiorowych licencji na korzystanie z praw autorskich, którymi zarządzają. Przedsiębiorca chcący publicznie odtwarzać muzykę w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej powinien zawrzeć stosowną umowę, która wiąże się z koniecznością uiszczania miesięcznej opłaty na rzecz takiej organizacji. Opłaty te ustalane są przez same organizacje w postaci tabel wynagrodzeń, które obowiązują pod warunkiem zatwierdzenia ich przez Komisję Prawa Autorskiego działającą przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego (np. opłata na rzecz STOART za odtwarzanie muzyki w lokalu usługowym o powierzchni powyżej 50 m2 wynosi 175,30 zł miesięcznie).


Licencja nie zawsze jest potrzebna


Przepisy prawa autorskiego przewidują jednak sytuacje, w których odtwarzanie utworów muzycznych może mieć miejsce bez konieczności uzyskania na to licencji. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, do najistotniejszych z takich sytuacji należą:

- odtwarzanie muzyki na osobisty użytek, tj. nie dla potrzeb prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej,

- korzystanie w miejscu ogólnodostępnym z odbiornika radiowego lub telewizyjnego, o ile nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych.

Korzystanie z utworu muzycznego na własny użytek oznacza, że przedsiębiorca może odtwarzać muzykę, w taki sposób, aby nie była ona dostępna publicznie, w szczególności aby nie mogli jej jednocześnie słuchać klienci. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracę w biurze niedostępnym dla klientów umilać sobie muzyką z plików MP3 lub radiem.

Z kolei korzystanie z odbiornika radiowego lub telewizyjnego może być dozwolone bez opłat nawet w sytuacjach, w których odbywa się to publicznie. Nie może to jednak rodzić po stronie przedsiębiorcy korzyści majątkowych. Tak sformułowany przepis jest dość problematyczny, ponieważ odtwarzanie muzyki może (ale nie musi) wpłynąć na nastrój klientów zachęcając ich do większych zakupów, co byłoby równoznaczne z osiąganiem korzyści majątkowych z odtwarzania muzyki w każdym przypadku. Istotny zatem jest cel, który przeważa. Jeśli przedsiębiorca jest w stanie udowodnić, że muzyka bardziej służy pracownikom, niż klientom, wówczas można mówić o braku korzyści majątkowych z odtwarzania muzyki. O taką interpretację może pokusić się np. właściciel salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego, który odtwarza muzykę z radia słyszalną zarówno dla pracowników, jak i klientów.


Jak ograniczyć koszty odtwarzania muzyki?


Przedsiębiorcy chcący zminimalizować koszty w związku z odtwarzaniem muzyki w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej mogą to zrobić korzystając z następujących sposobów:

- odtwarzanie muzyki na podstawie licencji udzielonej przez jednego lub kilku twórców i wykonawców, którzy nie są zrzeszeni w organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi,

- odtwarzanie muzyki z serwisów internetowych, które zezwalają na ich publiczne odtwarzanie stosując niższe ceny, niż oferują wymienione powyżej organizacje,

- odtwarzanie muzyki z Internetu na podstawie licencji niewymagającej opłat (creative commons).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA