REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Muzyka w firmie - jak rozliczyć?

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu działalności gospodarczych muzyka jest niezbędnym elementem. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców, dla których miejsce obsługi klienta jest bardzo istotne, np. restauracja, pub, biuro, gabinet, salon, sklep. Przedsiębiorca, który chce publicznie odtwarzać muzykę dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej powinien znać zasady jej legalnego odtwarzania.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Odtwarzanie muzyki, a prawo autorskie


Utwory muzyczne, jako przejaw działalności twórczej podlegają ochronie przewidzianej w przepisach o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Odtwarzanie muzyki przez przedsiębiorcę w miejscu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i dla jej potrzeb wiąże się z korzystaniem z majątkowych praw autorskich. Nie ma przy tym znaczenia, jakim urządzeniem posługuje się przedsiębiorca do odtwarzania muzyki (np. radioodbiornikiem, odtwarzaczem płyt, komputerem, smartfonem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, aby legalnie odtwarzać utwory muzyczne w miejscu działalności gospodarczej i dla jej potrzeb, należy z reguły zawrzeć umowę zwaną licencją (wyjątki od tej zasady opisane są poniżej). Umowa ta powinna być zawarta z osobą, która dysponuje, bądź zarządza majątkowymi prawami autorskimi do konkretnego utworu (twórcą, producentem, wykonawcą, itp.), a jej postanowienia powinny określać sposób, w jaki przedsiębiorca może korzystać z utworu. Zawarcie tego rodzaju umowy może wiązać się z koniecznością ustalenia wynagrodzenia dla posiadacza majątkowych praw autorskich lub zarządzającego nimi.


Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi


Oczywiście zawieranie umowy z każdym wykonawcą z osobna byłoby w praktyce bardzo trudne, dlatego przepisy zezwalają na zawieranie porozumień z tzw. organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Są to stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, które mają na celu zbiorowe zarządzanie i ochronę praw autorskich powierzonych im przez twórców będących ich członkami. Ochroną praw twórców muzycznych zajmują się następujące organizacje:

- ZAiKS - stowarzyszenie autorów,

- STOART - Związek Artystów Wykonawców,

- SAWP - Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych,

- ZPAV - Związek Producentów Audio-Video (reprezentujący producentów fonogramów i wideogramów).

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi są uprawnione do udzielania zbiorowych licencji na korzystanie z praw autorskich, którymi zarządzają. Przedsiębiorca chcący publicznie odtwarzać muzykę w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej powinien zawrzeć stosowną umowę, która wiąże się z koniecznością uiszczania miesięcznej opłaty na rzecz takiej organizacji. Opłaty te ustalane są przez same organizacje w postaci tabel wynagrodzeń, które obowiązują pod warunkiem zatwierdzenia ich przez Komisję Prawa Autorskiego działającą przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego (np. opłata na rzecz STOART za odtwarzanie muzyki w lokalu usługowym o powierzchni powyżej 50 m2 wynosi 175,30 zł miesięcznie).


Licencja nie zawsze jest potrzebna


Przepisy prawa autorskiego przewidują jednak sytuacje, w których odtwarzanie utworów muzycznych może mieć miejsce bez konieczności uzyskania na to licencji. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, do najistotniejszych z takich sytuacji należą:

- odtwarzanie muzyki na osobisty użytek, tj. nie dla potrzeb prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej,

- korzystanie w miejscu ogólnodostępnym z odbiornika radiowego lub telewizyjnego, o ile nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych.

REKLAMA

Korzystanie z utworu muzycznego na własny użytek oznacza, że przedsiębiorca może odtwarzać muzykę, w taki sposób, aby nie była ona dostępna publicznie, w szczególności aby nie mogli jej jednocześnie słuchać klienci. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracę w biurze niedostępnym dla klientów umilać sobie muzyką z plików MP3 lub radiem.

Z kolei korzystanie z odbiornika radiowego lub telewizyjnego może być dozwolone bez opłat nawet w sytuacjach, w których odbywa się to publicznie. Nie może to jednak rodzić po stronie przedsiębiorcy korzyści majątkowych. Tak sformułowany przepis jest dość problematyczny, ponieważ odtwarzanie muzyki może (ale nie musi) wpłynąć na nastrój klientów zachęcając ich do większych zakupów, co byłoby równoznaczne z osiąganiem korzyści majątkowych z odtwarzania muzyki w każdym przypadku. Istotny zatem jest cel, który przeważa. Jeśli przedsiębiorca jest w stanie udowodnić, że muzyka bardziej służy pracownikom, niż klientom, wówczas można mówić o braku korzyści majątkowych z odtwarzania muzyki. O taką interpretację może pokusić się np. właściciel salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego, który odtwarza muzykę z radia słyszalną zarówno dla pracowników, jak i klientów.


Jak ograniczyć koszty odtwarzania muzyki?


Przedsiębiorcy chcący zminimalizować koszty w związku z odtwarzaniem muzyki w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej mogą to zrobić korzystając z następujących sposobów:

- odtwarzanie muzyki na podstawie licencji udzielonej przez jednego lub kilku twórców i wykonawców, którzy nie są zrzeszeni w organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi,

- odtwarzanie muzyki z serwisów internetowych, które zezwalają na ich publiczne odtwarzanie stosując niższe ceny, niż oferują wymienione powyżej organizacje,

- odtwarzanie muzyki z Internetu na podstawie licencji niewymagającej opłat (creative commons).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA