Reklamacja w księgach rachunkowych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.
Ewidencja księgowa zdarzeń związanych z reklamacją
Reklamacja jest zgłoszeniem przez nabywcę towaru do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi lub towaru skargi zazwyczaj na złą jakość nabytego towaru lub wykonanej usługi, ale również m.in. na nieprawidłowość żądanej przez sprzedającego kwoty. Reklamacja często wiąże się z koniecznością wymiany towaru lub jego naprawy na koszt sprzedającego i jest dokonywana z wykorzystaniem instytucji rękojmi lub gwarancji, opisanych w Kodeksie cywilnym lub ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Nie wdając się w rozważania dotyczące różnic między gwarancją a rękojmią, należy stwierdzić, że ostatecznie towar może zostać zwrócony, wymieniony, sprzedany po obniżonej cenie lub może podlegać naprawie. Każde z tych zdarzeń wymaga różnego ujęcia w księgach rachunkowych sprzedawcy, a gdy nabywcą jest przedsiębiorca, również w księgach rachunkowych nabywcy.
Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji
Zwrot towaru
W przypadku uznania reklamacji przez sprzedawcę i zwrotu towaru sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą sprzedaż. Tryb i warunki wystawiania faktur korygujących regulują od stycznia 2014 r. przepisy ustawy o VAT. Został w niej zachowany dotychczasowy wymóg posiadania potwierdzonej przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się bowiem pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK poleca artykuł: "Ewidencja księgowa zdarzeń związanych z reklamacją w księgach sprzedawcy i nabywcy" >>
Z artykułu dowiesz się m.in., jak ewidencjonować w księgach rachunkowych dostawcy i nabywcy zdarzenia związane z reklamacją, takie jak:
- zwrot towaru
- wymiana towaru
- naprawa towaru przez sprzedawcę
- obniżenie ceny w wyniku uznania reklamacji
Jak wykazać zakup kasy fiskalnej w ewidencji księgowej
Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat