REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przebiega leasing samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż nie ma ustawowego podziału na leasing operacyjny i finansowy, to konsekwencje podatkowe są różne, w zależności od rodzaju leasingu. Jakie są skutki podatkowe umów leasingowych?

 

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych odmiennie określono zasady rozliczania leasingu, w zależności od konstrukcji umowy, która oddaje przedsiębiorcy przedmiot leasingu. Przedsiębiorca może rozliczać wydatki związane z samochodem osobowym w ramach leasingu operacyjnego (bieżącego) lub leasingu kapitałowego (finansowego). Podział ten ma znaczenie dla określenia skutków podatkowych występujących zarówno po stronie finansującego, jak i korzystającego.

Leasing operacyjny

Przy umowie leasingu operacyjnego ustalone opłaty, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, pod warunkiem, że finansujący w dniu zawarcia umowy nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych: podmiotowego (np. nie jest jednostką budżetową), dla spółek z udziałem zagranicznym lub spółek działających w specjalnych strefach ekonomicznych. Jednocześnie umowa taka musi spełniać następujące warunki:

- została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

- suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Za normatywny okres amortyzacji rozumie się w odniesieniu do: środków trwałych - okres, w którym odpisy amortyzacyjne zrównują się z wartością początkową środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych - okres ustalony w przepisach podatkowych (np. od licencji na programy komputerowe 24 miesiące).

Nabycie auta

Jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu (operacyjnego) finansujący przenosi na korzystającego własność samochodu osobowego, będących przedmiotem tej umowy, przychodem ze sprzedaży jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży. Kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży jest rzeczywista wartość netto, czyli wartość początkowa zaktualizowana zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych.

Jeśli cena sprzedaży jest niższa od hipotetycznej wartości netto, czyli wartości początkowej, pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne obliczone według zasady degresywnej z uwzględnieniem współczynnika 3, przychód określa się w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Oznacza to, że w razie zaistnienia różnicy między ceną wykupu a hipotetyczną wartością netto samochodu ustala się przychód finansującego, czyli skutki obciążają tylko finansującego, a nie powodują powstania przychodu po stronie kupującego.

Wyłączenie z kosztów

Jednak to nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę przy wykupie poleasingowego samochodu osobowego. Dodatkowo należy mieć na uwadze zasady ogólne dotyczące zakupu środków transportu wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakup środka transportu, którego wartość przekracza 3,5 tys. zł, nie może być zaliczona bezpośrednio w koszty. Nabyty samochód osobowy o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlega amortyzacji. Ponadto zaliczenie odpisów amortyzacyjnych od samochodu osobowego, jak również wydatków związanych z jego ubezpieczeniem do kosztów uzyskania przychodów, podlega ograniczeniom. Nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 tys. euro oraz składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w części przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje 20 tys. euro przeliczone na złote wg kursu sprzedaży walut obcych, ogłaszanych przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Istnieje jeszcze inne ograniczenie przy zaliczaniu wydatków eksploatacyjnych związanych z samochodem osobowym. Wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu kosztów używania dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu. Podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Jednak w przypadku gdy samochód wykorzystywany jest na podstawie umowy leasingu, zasada ta nie ma zastosowania. Oznacza to, że podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w celu zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z ich eksploatacją, gdy używa pojazdu na podstawie umowy leasingu (niekupionego na firmę).

Leasing kapitałowy

Nieco inaczej przedstawia się sprawa zaliczenia do kosztów i przychodów wydatków związanych z wykorzystaniem samochodu osobowego w ramach leasingu kapitałowego. Do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania korzystającego nie zalicza się opłat leasingowych, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli między innymi umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy leasingu dokonuje korzystający. Leasing ten polega na oddaniu rzeczy w użytkowanie w zamian za raty leasingowe, gdzie przedmiot leasingu jest własnością finansującego, a amortyzuje go korzystający. W umowie leasingu może być zastrzeżenie o przeniesieniu tytułu własności do przedmiotu leasingu.

Zaletą tego typu leasingu jest to, że przedsiębiorca zwiększa wartość swojego majątku, nie ponosząc dodatkowych kosztów po zakończeniu okresu umowy, a zwiększona forma amortyzacji pozwala regulować koszty i dochody. Na leasingobiorcy spoczywa obowiązek utrzymania środka trwałego w sprawności technicznej. W przypadku leasingu finansowego przedmiot leasingu zaliczany jest do majątku leasingobiorcy i dlatego to leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Odliczenie VAT

Ograniczenia, które istnieją w przypadku nabycia samochodów osobowych w ramach leasingu, występują także w podatku od towarów i usług.

CZYM JEST PODATKOWA UMOWA LEASINGU

Przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana finansującym, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków drugiej stronie, zwanej korzystającym, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

JAKIE WARUNKI OKREŚLAJĄ LEASING OPERACYJNY

- umowa musi być zawarta na czas oznaczony, który stanowi co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji,

- suma opłat ustalonych w umowie, pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej przedmiotu umowy.

JAK ROZPOZNAĆ LEASING FINANSOWY

- umowa musi być zawarta na czas oznaczony,

- suma opłat ustalonych w umowie, pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej przedmiotu umowy,

- umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Spłacana rata w leasingu kapitałowym podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa stanowi koszt uzyskania przychodu u korzystającego, a część kapitałowa traktowana jest jak kapitał przy operacji kredytowej - obniża zysk po opodatkowaniu korzystającego. Dodatkowo korzystający ma prawo wykupu (przeniesienia wartości) rzeczy oddanej mu w leasing.

Do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat leasingowych w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

- umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony,

- suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,

- umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy leasingu dokonuje korzystający.

Jeżeli wysokość kwoty spłaty wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przypadających na poszczególne opłaty nie jest określona w umowie leasingu, ustala się ją proporcjonalnie do okresu trwania tej umowy.

Dodatkowo przy samochodach osobowych, podobnie jak w leasingu operacyjnym, ograniczeniu w zaliczeniu do kosztów podlegają wydatki do kwoty 20 tys. euro. Jeżeli umowa spełnia warunki leasingu kapitałowego to kosztami uzyskania przychodów dla korzystającego są:

- odpisy amortyzacyjne (od wartości nie większej niż równowartość 20 tys. euro) oraz część odsetkowa opłaty leasingowej,

- wydatki z tytułu eksploatacji, remontów, konserwacji, składki ubezpieczeniowe, jeżeli na podstawie umowy opłaca je korzystający (w granicach limitu, tj. w części przypadającej na równowartość 20 tys. euro).

Trzeba też wskazać, że wydatek z tytułu spłaty odsetek, będący częścią składową opłaty wstępnej przy zawarciu umowy leasingu kapitałowego na nabycie samochodu osobowego, należy uznać jako bezpośrednio związany z określonym przychodem. Będzie więc on stanowił koszt w momencie poniesienia, tj. w dacie dokonania płatności w tej części, jaka z zawartej umowy leasingu nie dotyczy spłaty wartości początkowej, czyli części kapitałowej.

W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i wspomnianych pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 tys. zł. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przedsiębiorca nie traci prawa do już dokonanych odliczeń w ramach limitu. Gdy w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego podatnik skorzystał z odliczeń podatku naliczonego zawartego w ratach leasingowych udokumentowanych fakturami VAT, wystawionymi przez innego podatnika VAT, to rozwiązanie umowy nie powoduje utraty prawa do wcześniejszych odliczeń. Nie trzeba dokonywać korekty (zwrotu) VAT odliczonego od rat leasingowych. Jednocześnie nabycie samochodów osobowych po zakończeniu umowy leasingu, zawartej pomiędzy przedsiębiorcą a leasingodawcą, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według limitu, czyli 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 tys. zł.


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl


Podstawa prawna

Art. 23 ust. 1 pkt 4, pkt 46-47 i ust. 3b oraz art. 23a-23j ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA