REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty podatków na korzystającego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Sobczyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy raty leasingowe nie obejmują podatku od nieruchomości lub środków transportowych, możliwe jest ich przeniesienie na korzystającego. Wymagana jest jednak właściwa forma tej czynności.

 

Kwestią, która w dalszym ciągu budzi liczne kontrowersje, jest forma przenoszenia przy umowie leasingu przez finansującego na korzystającego kosztów podatku od nieruchomości i środków transportu. Zdaniem części organów podatkowych, przeniesienie takie powinno odbywać się zawsze w formie faktury ze stawką VAT właściwą dla umowy leasingu. Stanowisko to nie znajduje jednak uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. Przede wszystkim trzeba ustalić, jakie czynności wchodzą w zakres umowy leasingu, a co za tym idzie, jaka jest podstawa opodatkowania VAT. Z definicji obrotu zawartej w art. 29 ustawy o VAT wynika, że konieczne jest ustalenie, co jest, a co nie jest sprzedażą wykonywaną przez finansującego w ramach umowy leasingu.

Uchwała sądu

Przed określeniem w kodeksie cywilnym umowy leasingu oraz wprowadzeniem jej do ustaw podatkowych powstające na tym tle spory pomiędzy organami podatkowymi i podatnikami rozstrzygane były najczęściej na drodze sądowej. Najbardziej doniosła w tej kwestii okazała się uchwała Sądu Najwyższego z 15 października 1998 r., sygn. akt III ZP 8/98, opublikowana OSNCP 1999/10/234, która dotyczyła refakturowania ubezpieczenia na korzystającego.

W uchwale tej Sąd Najwyższy stwierdził, iż strony leasingu mogą postanowić, że obowiązek ubezpieczenia samochodu i koszt ubezpieczenia ponosi leasingobiorca lub leasingodawca i w tym ostatnim przypadku koszty te nie będą stanowiły elementu raty (opłaty) leasingowej. W konsekwencji Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że ubezpieczenie samochodu celem oddania go leasingobiorcy jest świadczeniem usługi, mimo że leasingodawca nie jest podmiotem uprawnionym do świadczenia usług ubezpieczeniowych. Zdaniem Sądu Najwyższego jest to usługa inna niż leasing. W doktrynie trafnie stwierdzono, że skoro cechą umowy leasingu w rozumieniu przepisów podatkowych jest odpłatne oddanie do korzystania rzeczy lub prawa majątkowego, to zobowiązanie leasingodawcy w ramach swobody umów do wykonania dodatkowych świadczeń na rzecz leasingobiorcy nie może oznaczać, że świadczenia te wchodzą w skład usługi leasingowej, a tym samym i opłaty (raty leasingowej).

Dlatego też Sąd Najwyższy stwierdził, że w przypadku umowy leasingu dopuszczalne jest refakturowanie towarzyszącej leasingowi usługi ubezpieczenia samochodu, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

- osobne zastrzeżenie w umowie leasingu o odrębnym rozliczeniu kosztów ubezpieczenia samochodu przez leasingodawcę,

- uwzględnienie przez leasingodawcę tej samej stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, które były określone na fakturze wystawionej przez ubezpieczyciela.

Podstawa podatku

Sytuacja uległa wyjaśnieniu z chwilą wprowadzenia umowy leasingu do kodeksu cywilnego oraz do ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 17b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, suma opłat leasingowych musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych, pomniejszonej o VAT. Tym samym podstawą opodatkowania VAT jest tylko uzgodnione w ratach wynagrodzenie pieniężne równe co najmniej cenie nabycia. Innymi słowy są to należności wynikające z harmonogramu płatności. Zasadzie swobody stron nie sprzeciwia się, aby raty leasingowe obejmowały również koszt podatku od nieruchomości czy środków transportu. W sytuacji jednak, kiedy raty leasingowe nie obejmują takich kosztów, należy się opowiedzieć za możliwością ich przenoszenia na korzystającego w formie właściwej dla dokumentowania danej czynności (refaktura, nota). Wniosek taki wypływa wprost z art. 7096 i 7097 par. 1 kodeksu cywilnego, a zwłaszcza z art. 17j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do sumy opłat leasingowych nie zalicza się podatków obciążających finansującego.

Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że ustawodawca zezwolił, aby pewne usługi nie stanowiły wprost elementów umowy leasingu. Takimi usługami, które mogą być świadczone przez finansującego, a następnie ich kosztem jest obciążany korzystający, są usługi ubezpieczenia czy też usługi (czynności) związane z zapłatą ciężarów o charakterze publicznym, np. podatku od środków transportu lub podatku od nieruchomości.

Ponoszenie opłat

Korzystający jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów związanych z własnością lub posiadaniem rzeczy. Pojęcie ciężary nie zostało bliżej sprecyzowane. Można jednak sądzić, że dotyczy to przede wszystkim obowiązku świadczeń publicznoprawnych, takich jak podatki i inne obciążenia. Ciężary te z mocy prawa przechodzą na korzystającego, mimo że w myśl ogólnych przepisów obciążają właściciela. Gdyby jednak obowiązek ten był zmuszony wykonywać finansujący, wówczas ma roszczenie zwrotne o te należności wobec korzystającego.

Przy takim brzmieniu przepisów niedopuszczalne jest porównywanie umowy leasingu do np. umowy najmu lub dzierżawy, w stosunku do których orzecznictwo konsekwentnie przyjmuje, że do podstawy opodatkowania VAT należy zaliczyć m in. podatek od nieruchomości. Nieuzasadnione jest również powoływanie się na przepisy unijnej dyrektywy, ponieważ przepisy te wskazują wprost, że do podstawy opodatkowania należy zaliczyć m.in. podatki czy koszty ubezpieczenia. Polski ustawodawca bowiem zarówno w przepisach kodeksu cywilnego, jak i ustaw podatkowych jednoznacznie wyłączył niektóre usługi (czynności) z podstawy opodatkowania VAT.

Usługi towarzyszące

Obecnie przepisy pozwalają na prawidłowe zakwalifikowanie usług wchodzących w skład umowy leasingu i tych, które można nazwać usługami towarzyszącymi umowie leasingu. Usługi towarzyszące mogą być pod pewnymi warunkami refakturowane ze stawką właściwą dla danej usługi. W sytuacji kiedy usługą towarzyszącą (czy raczej należy powiedzieć czynnością towarzyszącą) jest zapłata np. podatku od środków transportu lub podatku od nieruchomości, które nie podlegają ustawie o VAT, obciążenie korzystającego kosztami zapłaty podatku nie powinno następować na podstawie faktury tylko na podstawie noty obciążeniowej. Wniosek taki wynika nie tyle z faktu, że zapłata podatku nie jest obciążona VAT, ale z faktu, iż zapłata takiego podatku nie stanowi czynności wchodzącej w skład umowy leasingu.

CZY PRZENOSIĆ KOSZTY PODATKÓW

Podatek od środków transportu i podatek od nieruchomości mogą być przenoszone na korzystającego bez konieczności wystawiania faktury ze stawką właściwą dla danej umowy leasingu, o ile wynika to z umowy stron, a finansujący przenosi koszt podatków bez doliczania dodatkowych kwot.

CO NIE ZALICZA SIĘ DO OPŁAT LEASINGOWYCH

Do sumy opłat leasingowych, nie zalicza się podatków, w których obowiązek podatkowy ciąży na finansującym z tytułu własności lub posiadania środków trwałych, będących przedmiotem umowy leasingu, oraz składek na ubezpieczenie tych środków trwałych, jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że korzystający będzie ponosił ciężar tych podatków i składek niezależnie od opłat za używanie.


DARIUSZ SOBCZYŃSKI

radca prawny


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 17b ust. 1 pkt 2, art. 17j ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

- Art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Art. 7096 -7097 par. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA