REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty podatków na korzystającego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Sobczyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy raty leasingowe nie obejmują podatku od nieruchomości lub środków transportowych, możliwe jest ich przeniesienie na korzystającego. Wymagana jest jednak właściwa forma tej czynności.

 

Kwestią, która w dalszym ciągu budzi liczne kontrowersje, jest forma przenoszenia przy umowie leasingu przez finansującego na korzystającego kosztów podatku od nieruchomości i środków transportu. Zdaniem części organów podatkowych, przeniesienie takie powinno odbywać się zawsze w formie faktury ze stawką VAT właściwą dla umowy leasingu. Stanowisko to nie znajduje jednak uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. Przede wszystkim trzeba ustalić, jakie czynności wchodzą w zakres umowy leasingu, a co za tym idzie, jaka jest podstawa opodatkowania VAT. Z definicji obrotu zawartej w art. 29 ustawy o VAT wynika, że konieczne jest ustalenie, co jest, a co nie jest sprzedażą wykonywaną przez finansującego w ramach umowy leasingu.

Uchwała sądu

Przed określeniem w kodeksie cywilnym umowy leasingu oraz wprowadzeniem jej do ustaw podatkowych powstające na tym tle spory pomiędzy organami podatkowymi i podatnikami rozstrzygane były najczęściej na drodze sądowej. Najbardziej doniosła w tej kwestii okazała się uchwała Sądu Najwyższego z 15 października 1998 r., sygn. akt III ZP 8/98, opublikowana OSNCP 1999/10/234, która dotyczyła refakturowania ubezpieczenia na korzystającego.

W uchwale tej Sąd Najwyższy stwierdził, iż strony leasingu mogą postanowić, że obowiązek ubezpieczenia samochodu i koszt ubezpieczenia ponosi leasingobiorca lub leasingodawca i w tym ostatnim przypadku koszty te nie będą stanowiły elementu raty (opłaty) leasingowej. W konsekwencji Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że ubezpieczenie samochodu celem oddania go leasingobiorcy jest świadczeniem usługi, mimo że leasingodawca nie jest podmiotem uprawnionym do świadczenia usług ubezpieczeniowych. Zdaniem Sądu Najwyższego jest to usługa inna niż leasing. W doktrynie trafnie stwierdzono, że skoro cechą umowy leasingu w rozumieniu przepisów podatkowych jest odpłatne oddanie do korzystania rzeczy lub prawa majątkowego, to zobowiązanie leasingodawcy w ramach swobody umów do wykonania dodatkowych świadczeń na rzecz leasingobiorcy nie może oznaczać, że świadczenia te wchodzą w skład usługi leasingowej, a tym samym i opłaty (raty leasingowej).

Dlatego też Sąd Najwyższy stwierdził, że w przypadku umowy leasingu dopuszczalne jest refakturowanie towarzyszącej leasingowi usługi ubezpieczenia samochodu, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

- osobne zastrzeżenie w umowie leasingu o odrębnym rozliczeniu kosztów ubezpieczenia samochodu przez leasingodawcę,

- uwzględnienie przez leasingodawcę tej samej stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, które były określone na fakturze wystawionej przez ubezpieczyciela.

Podstawa podatku

Sytuacja uległa wyjaśnieniu z chwilą wprowadzenia umowy leasingu do kodeksu cywilnego oraz do ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 17b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, suma opłat leasingowych musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych, pomniejszonej o VAT. Tym samym podstawą opodatkowania VAT jest tylko uzgodnione w ratach wynagrodzenie pieniężne równe co najmniej cenie nabycia. Innymi słowy są to należności wynikające z harmonogramu płatności. Zasadzie swobody stron nie sprzeciwia się, aby raty leasingowe obejmowały również koszt podatku od nieruchomości czy środków transportu. W sytuacji jednak, kiedy raty leasingowe nie obejmują takich kosztów, należy się opowiedzieć za możliwością ich przenoszenia na korzystającego w formie właściwej dla dokumentowania danej czynności (refaktura, nota). Wniosek taki wypływa wprost z art. 7096 i 7097 par. 1 kodeksu cywilnego, a zwłaszcza z art. 17j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do sumy opłat leasingowych nie zalicza się podatków obciążających finansującego.

Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że ustawodawca zezwolił, aby pewne usługi nie stanowiły wprost elementów umowy leasingu. Takimi usługami, które mogą być świadczone przez finansującego, a następnie ich kosztem jest obciążany korzystający, są usługi ubezpieczenia czy też usługi (czynności) związane z zapłatą ciężarów o charakterze publicznym, np. podatku od środków transportu lub podatku od nieruchomości.

Ponoszenie opłat

Korzystający jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów związanych z własnością lub posiadaniem rzeczy. Pojęcie ciężary nie zostało bliżej sprecyzowane. Można jednak sądzić, że dotyczy to przede wszystkim obowiązku świadczeń publicznoprawnych, takich jak podatki i inne obciążenia. Ciężary te z mocy prawa przechodzą na korzystającego, mimo że w myśl ogólnych przepisów obciążają właściciela. Gdyby jednak obowiązek ten był zmuszony wykonywać finansujący, wówczas ma roszczenie zwrotne o te należności wobec korzystającego.

Przy takim brzmieniu przepisów niedopuszczalne jest porównywanie umowy leasingu do np. umowy najmu lub dzierżawy, w stosunku do których orzecznictwo konsekwentnie przyjmuje, że do podstawy opodatkowania VAT należy zaliczyć m in. podatek od nieruchomości. Nieuzasadnione jest również powoływanie się na przepisy unijnej dyrektywy, ponieważ przepisy te wskazują wprost, że do podstawy opodatkowania należy zaliczyć m.in. podatki czy koszty ubezpieczenia. Polski ustawodawca bowiem zarówno w przepisach kodeksu cywilnego, jak i ustaw podatkowych jednoznacznie wyłączył niektóre usługi (czynności) z podstawy opodatkowania VAT.

Usługi towarzyszące

Obecnie przepisy pozwalają na prawidłowe zakwalifikowanie usług wchodzących w skład umowy leasingu i tych, które można nazwać usługami towarzyszącymi umowie leasingu. Usługi towarzyszące mogą być pod pewnymi warunkami refakturowane ze stawką właściwą dla danej usługi. W sytuacji kiedy usługą towarzyszącą (czy raczej należy powiedzieć czynnością towarzyszącą) jest zapłata np. podatku od środków transportu lub podatku od nieruchomości, które nie podlegają ustawie o VAT, obciążenie korzystającego kosztami zapłaty podatku nie powinno następować na podstawie faktury tylko na podstawie noty obciążeniowej. Wniosek taki wynika nie tyle z faktu, że zapłata podatku nie jest obciążona VAT, ale z faktu, iż zapłata takiego podatku nie stanowi czynności wchodzącej w skład umowy leasingu.

CZY PRZENOSIĆ KOSZTY PODATKÓW

Podatek od środków transportu i podatek od nieruchomości mogą być przenoszone na korzystającego bez konieczności wystawiania faktury ze stawką właściwą dla danej umowy leasingu, o ile wynika to z umowy stron, a finansujący przenosi koszt podatków bez doliczania dodatkowych kwot.

CO NIE ZALICZA SIĘ DO OPŁAT LEASINGOWYCH

Do sumy opłat leasingowych, nie zalicza się podatków, w których obowiązek podatkowy ciąży na finansującym z tytułu własności lub posiadania środków trwałych, będących przedmiotem umowy leasingu, oraz składek na ubezpieczenie tych środków trwałych, jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że korzystający będzie ponosił ciężar tych podatków i składek niezależnie od opłat za używanie.


DARIUSZ SOBCZYŃSKI

radca prawny


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 17b ust. 1 pkt 2, art. 17j ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

- Art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Art. 7096 -7097 par. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA