REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można ubiegać się o zwrot podatku

Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty nieposiadające siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Polski w niektórych sytuacjach mają prawo ubiegania się o zwrot VAT, jaki zapłacili w związku z wydatkami poniesionymi w kraju.

 

 

Zwrot podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje sobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Podmiot taki musi jednak spełnić wiele wymogów.

Warunki do spełnienia

Szczegółowo zostały one określone w przepisach rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom. Do najważniejszych zaliczyć należy:

- podmiot ubiegający się o zwrot VAT musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności;

- nie może być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce;

- nie może wykonuje on na terytorium Polski sprzedaży, czyli odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Od zasady zakazu wykonywania na terytorium Polski sprzedaży wprowadzono jednak kilka odstępstw. Świadczenie określonego rodzaju usług nie pozbawia podmiotu możliwości ubiegania się o zwrot podatku. Są to, m.in:

- usługi transportowe i usługi pomocnicze związane bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy,

- usługi w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczone na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym,

- usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne usługi świadczone na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym,

- usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu,

- usługi ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usługi związane z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych,

- dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca.

Należy zwrócić uwagę, iż zwrot podatku przysługuje również podmiotom zagranicznym świadczącym na terytorium kraju usługi elektroniczne na rzecz osób niepodlegającym opodatkowaniu VAT. Dotyczyć on może nabywanych towarów i usług, które są związane wyłącznie ze świadczeniem usług elektronicznych przez te podmioty.

Zwrot nie zawsze możliwy

Należy zaznaczyć, iż nie od każdego zakupy możliwe jest dokonanie zwrotu VAT. Przepis par. 3 rozporządzenia stanowi, iż przysługuje on podmiotom uprawnionym, jeśli zgodnie z przepisami ustawy oraz odpowiednimi aktami wykonawczymi przysługuje podatnikom zwrot lub prawo do pomniejszania podatku. Konieczne jest w tym miejscu zwrócenie uwagi na postanowienia art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ogólnie rzecz ujmując, na jego podstawie nie jest możliwe ubieganie się o zwrot VAT od nabywanych przez podatnika:

- importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju uznawanym za raj podatkowy,

- towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego,

- paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych;

- z pewnymi wyjątkami usług noclegowych i gastronomicznych.

Konieczny wniosek

Podmiot uprawniony może wystąpić o zwrot podatku w odniesieniu do zakupów towarów, dokonywanych przez okres nie krótszy niż trzy miesiące i nie dłuższy niż rok kalendarzowy.

Ponadto ustawodawca zastrzegł także, iż kwota wnioskowanego zwrotu nie może być niższa niż wielkość stanowiąca równowartość w złotych:

- 200 euro - w przypadku gdy wniosek dotyczy okresu krótszego niż rok podatkowy, ale nie krótszego niż 3 miesiące;

- 25 euro - w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku podatkowego lub okresu krótszego niż ostatnie 3 miesiące tego roku.

Do przeliczenia kwot tych na walutę polską zastosować należy średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski obowiązujący w ostatnim dniu okresu, za jaki składany jest wniosek.

Prawidłowo wypełniony wniosek, którego wzór określony jest w załączniku do omawianego rozporządzenia, złożyć należy do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście do 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Sam wniosek jednak nie wystarczy. Konieczne jest złożenie wraz z nim:

- oryginałów faktur oraz dokumentów celnych, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku;

- oryginału zaświadczenia wskazującego, że podmiot uprawniony jest podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze zarejestrowanym w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności (wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 2 rozporządzenia). Zaświadczenie to jest wydawane przez organ podatkowy kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności podmiotu uprawnionego.

Warto tu zaznaczyć, iż jeśli podmiot uprawniony składa wniosek częściej niż jeden raz w roku podatkowym, nie jest konieczne każdorazowe dołączanie wniosku, pod warunkiem iż nie upłynął rok od dnia jego wystawienia, a także nie nastąpiły żadne zmiany w zakresie objętym zaświadczeniem.

Decyzja o zwrocie

Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia naczelnik urzędu skarbowego ma sześć miesięcy na rozpatrzenie przedmiotowego wniosku i dokonanie zwrotu tej kwoty. Okres ten liczy się od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami. W przypadku gdy zasadność zwrotu wymaga dodatkowej analizy, termin ten może zostać wydłużony do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. W praktyce zdarza się, iż postępowanie podatkowe dotyczące zwrotu trwa o wiele dłużej niż przewidziany w ustawie okres półroczny. W wielu sytuacjach podmioty zwlekają z uzupełnieniem wniosku, nie dostarczając w terminie brakujących dokumentów, np. tłumaczeń przysięgłych. Na termin rozpatrywania wniosków istotny wpływ ma także fakt, iż tylko jeden urząd skarbowy w Polsce zajmuje się ich rozpatrywaniem.

Warto zaznaczyć, iż zwrot podatku jest dokonywany w złotych polskich na rachunek bankowy podmiotu uprawnionego w kraju lub w kraju jego siedziby albo miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności.

Po dokonaniu zwrotu faktury będące podstawą naliczenia jego wysokości są zwracane wnioskującemu. W celu uniemożliwienia ich ponownego wykorzystania są one ostemplowane i przedziurkowane.

Na zakończenie należy dodać, iż kwoty zwrotu uzyskane nienależnie podlegają zwrotowi do urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami.


KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Rozporządzenie ministra finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. nr 89, poz. 851 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA