REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe nie zabraniają cesji umowy leasingu. Nie regulują jednak skutków takiej cesji. Zgodnie z wykładnią Ministra Finansów cesja umowy leasingu oznacza konieczność sprawdzenia, czy na dzień jej dokonania przekazana „pozostała” część umowy spełnia wymogi uznania za podatkową umowę leasingu.


Cesja umowy leasingu z leasingobiorcy na osobę trzecią w trakcie trwania umowy leasingu jest dopuszczalna. Przepisy nie regulują jej skutków podatkowych. Przypomnijmy, że wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania (art. 509 k.c.). Przelew nosi łacińską nazwę cessio, czyli „dobrowolne ustąpienie”, stąd właśnie potoczne określenie „cesja”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeszcze w 2005 r. pojawiały się interpretacje korzystne dla podatników, np. Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 listopada 2005 r. (nr 1471/DPD2/423-104/05/AB). Ta interpretacja dopuszcza dokonywanie cesji zasadniczo bez ograniczeń. Od 2007 r. sytuacja uległa jednak niekorzystnej zmianie.

Obecnie, zdaniem MF, w przypadku cesji umowy leasingu niezbędne jest ustalenie, czy umowa ta stanowi dla nowego leasingobiorcy nadal podatkową umowę leasingu. Stanowisko to można znaleźć w najnowszych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 sierpnia 2008 r. (nr ILPB3/423-275/08-2/EK):

W przypadku gdy na dzień cesji umowy leasingu nie będą spełnione warunki wynikające z powołanego w zdaniu poprzednim przepisu [17b ust. 1], zastosowanie znajdą ogólne zasady wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 17l tej ustawy, w myśl którego do opodatkowania stron umowy zawartej na czas nieoznaczony lub na czas oznaczony, lecz niespełniającej warunków, określonych m.in. w art. 17b ust. 1 pkt 2, stosuje się przepisy, o których mowa w art. 12-16, właściwe dla umów najmu i dzierżawy.

REKLAMA

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 21 lipca 2008 r., nr IP-PB3-423-648/08-2/JB:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, fakt, że Kodeks cywilny w przypadku umowy leasingu dopuszcza możliwość przejęcia przez nowego korzystającego wszystkich praw i obowiązków poprzedniego korzystającego bez rozwiązywania umowy leasingowej, nie oznacza, że dokonana cesja będzie miała analogiczne skutki na gruncie prawa podatkowego. Prawo podatkowe nie dopuszcza przeniesienia uprawnień podatkowych z jednego korzystającego/finansującego na drugiego korzystającego/finansującego w wyniku umowy cesji, gdyż sytuacja taka nie została przewidziana w rozdziale 14 działu III Ordynacji podatkowej. Również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują na możliwość zmian stron umowy leasingu.

A zatem przystąpienie do umowy leasingu nowego korzystającego oznacza, iż w pełni uzasadniona staje się konieczność zbadania, czy na dzień cesji umowa ta stanowi dla tego podmiotu podatkową umowę leasingową. Jeszcze raz należy podkreślić, że nie można kontynuować podatkowej umowy leasingowej w sytuacji, gdy korzystającym został nowy podatnik i przystępuje on do umowy, jako nowa jej strona, i której okres obowiązywania jest już krótszy niż w momencie podpisywania jej przez poprzedniego korzystającego.

Należy podkreślić, że dokonanie cesji nie powoduje u dotychczasowego korzystającego konieczności dokonania korekty kosztów. Warunkiem jest, by wydatki na raty leasingowe spełniały wymogi do uznania ich za koszt na zasadach ogólnych. Tak właśnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 lipca 2008 r., nr IPPB1/415-544/08-2/ES:

Oznacza to, że przy braku wyłączenia wydatku na mocy art. 23 ww. ustawy [16 CIT] - możliwość jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zależna jest od wykazania przez podatnika istnienia bezpośredniego związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. W art. 23 [16 CIT] ustawodawca nie wymienia wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów kosztów odpowiadających wartości już spłaconych rat leasingowych, w przypadku gdy korzystający dokona cesji umowy na osobę trzecią.

Stanowisko dotyczące cesji było kilkakrotnie i konsekwentnie podtrzymywane przez Ministra Finansów. Wywołuje ono jednak sporo wątpliwości. Konieczność ponownego badania cech umowy leasingu na dzień cesji prowadzi do wniosku, że w aspekcie podatkowym mamy do czynienia z nową umową, co jednak w oczywisty sposób stoi w sprzeczności z instytucją cesji. Warto zauważyć, że z punktu widzenia fiskusa na skutek dokonania cesji umowy leasingu nie powstają żadne inne skutki podatkowe od tych, które powstałyby, gdyby do cesji nie doszło. Jeden podmiot traci prawo do nabycia przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy po cenie preferencyjnej oraz prawo do zaliczania rat leasingowych do swoich kosztów podatkowych (ponieważ już ich nie będzie płacił), inny natomiast te uprawnienia zyskuje. Żaden przepis podatkowy nie zakazuje także dokonania cesji umowy leasingu.

Niestety, żadna ze wskazanych interpretacji nie została zaskarżona do sądu administracyjnego. Dlatego ocena podatkowych skutków cesji umowy leasingu inna niż forsowana przez MF będzie dla podatników ryzykowna.

PRZYKŁAD

Spółka GAWLEAS zawarła jako finansujący dwie umowy leasingu samochodów osobowych ze spółką CITY-TRANSPORT. Czas trwania pierwszej umowy strony określiły na 4 lata, drugiej zaś tylko na 3 lata. W obu przypadkach w chwili zawarcia umowy te spełniały wymogi ustawowe przewidziane dla leasingu operacyjnego. Po 2 latach od zawarcia umów, na wniosek CITY-TRANSPORT spowodowany zmianą podstawowej działalności, dokonana została cesja obu umów leasingu na spółkę TAXI-BUSIK (nowy korzystający).

Stosując się do stanowiska organów podatkowych, należy na moment cesji ustalić, czy umowy te stanowią podatkowe umowy leasingowe. W przypadku drugiej umowy odpowiedź jest z całą pewnością negatywna - pozostały do jej zakończenia okres (1 rok) jest bowiem krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji samochodu osobowego, który wynosi 2 lata. Pierwsza umowa spełnia ten warunek (wciąż pozostały 2 lata jej trwania z pierwotnych czterech), jednak jest raczej nieprawdopodobne, aby przy ustaleniu rat na równym poziomie w całym czasie trwania umowy TAXI-BUSIK miał jeszcze do spłacenia kwotę stanowiącą co najmniej równowartość wartości początkowej samochodu. Tym samym nie został spełniony warunek konieczny dla uznania umowy za podatkową umowę leasingu operacyjnego.

Oznacza to, że TAXI-BUSIK nie będzie miał prawa do nabycia samochodów po zakończeniu umowy po cenie niższej niż rynkowa. W tym przypadku rozliczenia podatkowe stron w czasie trwania umowy nie ulegną zmianie - płacone opłaty leasingowe będą odpowiednio kosztem podatkowym TAXI-BUSIK oraz przychodem GAWLEAS.

Skutki w VAT

W przypadku użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od raty lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Przy czym suma kwot w całym okresie użytkowania dotycząca jednego samochodu lub pojazdu nie może przekroczyć kwoty 6000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT).

Nowelizacja ustawy o VAT obowiązująca od 1 grudnia 2008 r. nie wprowadziła zmian w tym zakresie. Artykuł 86 ust. 3 ustawy o VAT pozostaje w dotychczasowym brzmieniu.

W związku z tym powstaje pytanie: czy w razie cesji leasingu nowy korzystający ma prawo dokonywać odliczenia, nawet wtedy gdy poprzedni leasingobiorca dokonał odliczenia w ramach powyższego limitu? Tak, nowy korzystający może odliczać VAT - także do limitu 60%.

Stanowisko to potwierdził w pełni Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 29 sierpnia 2008 r., nr ITPP1/443-499/08/MS, stwierdzając:

należy uznać, iż w sytuacji cesji samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego Wnioskodawca, przejmując umowę leasingu operacyjnego, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za ponoszone opłaty leasingowe tylko wówczas, gdy przedmiot leasingu będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym (przy spełnieniu warunków wynikających z art. 86 nie występują ograniczenia wynikające z art. 881ustawy o podatku od towarów i usług) - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej zakup przedmiotowego samochodu (nie więcej niż 6000 zł).

Tak więc nowego korzystającego obowiązuje nowy limit bez względu na wielkość odliczeń dokonanych przez poprzedniego korzystającego.

Sama cesja umowy leasingu nie będzie także skutkować koniecznością dokonania przez ustępującego korzystającego korekty VAT naliczonego. Potwierdza to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 lipca 2008 r., nr IP-PP2-443-791/08-2/SAP:

Istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest uzależnione od tego, czy usługi zostały zakupione przez Spółkę w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ww. ustawy. (...) Jednocześnie z wniosku nie wynika, aby w sprawie zaistniały przesłanki do zastosowania uregulowań zawartych w przepisie art. 912ww. ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż cesja leasingu na podmiot trzeci nie pociągnie za sobą konieczności skorygowania naliczonego podatku VAT.

Cesja wierzytelności leasingowych

Od cesji umowy leasingu należy odróżnić cesję należności z tytułu leasingu, która jest przewidziana w przepisach ustawy o pdop i wyraźnie uregulowana. W sytuacji gdy finansujący przeniósł na rzecz osoby trzeciej wierzytelności z tytułu opłat wynikających z umowy leasingu operacyjnego (tylko!) oraz jednocześnie nie została przeniesiona na osobę trzecią własność przedmiotu umowy leasingu, to kosztem finansującego jest zapłacone osobie trzeciej wynagrodzenie lub dyskonto. Jednocześnie przychodem finansującego nie będą kwoty wypłacone przez osobę trzecią z tytułu przeniesienia wierzytelności, lecz opłaty ponoszone przez korzystającego na rzecz osoby trzeciej w dniu wymagalności zapłaty.

Przychód należy określić w terminie płatności poszczególnych rat, co pozwoli unikać negatywnego podatkowo zjawiska jednorazowego uzyskania wysokiego przychodu przy jednoczesnym rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy leasingu w relatywnie długim okresie zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych. W praktyce oznacza to, że dotychczasowy finansujący określa swój przychód w taki sposób jak w sytuacji, gdyby do umowy cesji w ogóle nie doszło.

PRZYKŁAD

Spółka GAWLEAS jako finansujący zawarła na okres 3 lat dwie umowy leasingu operacyjnego samochodów osobowych ze spółką CITY-TRANSPORT (wartość początkowa jednego samochodu to 30 000 zł). W związku z niekorzystnymi zmianami na rynku oraz problemami finansowymi obydwu spółek po upływie 2 lat dokonano restrukturyzacji umów poprzez:

1) cesję I umowy leasingu na nowego korzystającego,

2) sprzedaż wierzytelności GAWLEAS z tytułu pozostałych rat leasingowych z II umowy na rzecz banku za kwotę 12 000 zł, z jednoczesną zapłatą 10% dyskonta.

W momencie restrukturyzacji pozostał 1 rok do zakończenia umów, a w obu przypadkach CITY-TRANSPORT pozostało do zapłaty po 12 000 zł (12 rat x 1000 zł).

Skutki podatkowe powyższych zmian będą następujące:

• umowa

W chwili dokonania cesji nie spełnia koniecznych wymogów (wartość początkowa przekracza znacznie sumę pozostałych do zapłaty rat) i nowy korzystający nie nabędzie prawa do nabycia samochodu po cenie preferencyjnej. Dotychczasowe rozliczenia przychodów i kosztów podatkowych stron pozostaną bez zmian.

• II umowa

Otrzymane 10 800 zł (czyli 12 000 zł po potrąceniu 1200 zł na rzecz banku) nie stanowi przychodu GAWLEAS od razu (art. 17k updop). Przychodem co miesiąc (zgodnie z terminami płatności rat) będzie natomiast 1000 zł (kwota płaconej przez CITY-TRANSPORT, teraz już na rzecz banku, raty), comiesięcznym kosztem zaś 100 zł (czyli proporcjonalna, 1/12 część zapłaconego dyskonta).

Zapłacone dyskonto będzie kosztem podatkowym GAWLEAS. GAWLEAS pozostał właścicielem samochodu, może więc powiększyć swoje koszty także o dokonywane odpisy amortyzacyjne.

• art. 17b, art. 17k, art. 17l ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 86 ust. 1 i 7, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

 

 

1 Nowelizacja ustawy o VAT obowiązująca od 1 grudnia 2008 r. wprowadziła zmiany w treści art. 88. Po zmianach zrezygnowano z ograniczenia odliczenia VAT naliczonego od wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.

2 Nowelizacja ustawy o VAT obowiązująca od 1 grudnia 2008 r. wprowadziła zmiany w treści art. 91 ustawy o VAT. Zmiany te mają jednak charakter doprecyzowujący. Zatem również po nowelizacji nie wystąpi obowiązek korekty VAT naliczonego, jeżeli nie zmieni się prawo do odliczenia - przyp. red.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA