REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które zmiany ustawy o rachunkowości wpływają na sprawozdanie finansowe za 2008 r.

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie 2008 r. wprowadzono wiele zmian w ustawie o rachunkowości. Które z nich mają zastosowanie do sprawozdań finansowych za 2008 r.?

Ponieważ większość zmian wprowadzona w ustawie o rachunkowości weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2009 r. (i latach następnych), będziemy je sukcesywnie omawiać w trakcie 2009 r. W tym artykule omówimy zmiany, które mają zastosowanie do sprawozdań finansowych już za rok 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana 1 - wprowadzenie zupełnie nowej definicji „członka organu jednostki” (art. 3 ust. 1 pkt 5a)

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) członku organu jednostki - rozumie się przez to osobę fizyczną, pełniącą funkcję członka zarządu lub innego organu zarządzającego, członka rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego, jak również innego organu administrującego jednostki, powołaną do pełnienia tej funkcji zgodnie z postanowieniami umowy spółki, statutu lub innymi obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, (...)

Wprowadzenie definicji „członka organu jednostki” jest wynikiem spełnienia obowiązku dostosowania zakresu ustawy o rachunkowości do wymogów dyrektywy 2006/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. Dostosowanie polega na tym, że ustawa „uznaje” możliwość działania spółek europejskich czy spółdzielni europejskich. Funkcje zarządu i nadzoru w takich podmiotach może pełnić jeden tzw. organ administrujący. Znowelizowana ustawa o rachunkowości, dotychczas bazująca na regulacjach polskiego prawa spółek, dostosowuje rzeczywistość do nowych okoliczności (tj. pojawienia się takich spółek), stawiając członków organu administrującego obok członków zarządu i rad nadzorczych.

Definicja ta wprowadza jednocześnie do przepisów ustawy o rachunkowości (poprzez powiązanie art. 3 ust. 1 pkt 5a z art. 4a) nową grupę osób odpowiedzialnych za sporządzanie i publikację sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności jednostki. Owymi osobami odpowiedzialnymi są kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki.

REKLAMA

Zmiana 2 - zmiana definicji kierownika jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 6)

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) kierowniku jednostki - rozumie się przez to członka zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy - członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę. W przypadku spółki jawnej i spółki cywilnej za kierownika jednostki uważa się - wspólników prowadzących sprawy spółki, w przypadku spółki partnerskiej - wspólników prowadzących sprawy spółki albo zarząd, a w odniesieniu do spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej - komplementariuszy prowadzących sprawy spółki. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za kierownika jednostki uważa się tę osobę; przepis ten stosuje się odpowiednio do osób wykonujących wolne zawody. Za kierownika jednostki uważa się również likwidatora, a także syndyka lub zarządcę ustanowionego w postępowaniu upadłościowym (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W definicji „kierownika jednostki” uwzględniono nową definicję „członka organu jednostki”. Oprócz tej zmiany wprowadzono dość istotną zmianę dotyczącą syndyków i zarządców ustanowionych w postępowaniu upadłościowym. Wykreślenie z definicji warunku prowadzenia przez nich przedsiębiorstwa powoduje, że obecnie każdy syndyk lub zarządca jest uważany za kierownika jednostki (niezależnie od tego, czy prowadzi, czy też nie przedsiębiorstwo upadłego).

Zmiana 3 - odpowiedzialność za sprawozdanie finansowe jednostki (art. 4a)

Art. 4a. 1. Kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności spełniały wymagania przewidziane w niniejszej ustawie.

2. Kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki odpowiadają solidarnie wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem stanowiącym naruszenie obowiązku wynikającego z ust. 1.

Niezwykle istotną zmianą jest nałożenie na kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego wspólnej odpowiedzialności za sporządzenie i publikowanie (zgodnie z ustawą o rachunkowości) sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności jednostki. Uprzednio obowiązujące regulacje ustawy o rachunkowości nie nakładały na radę nadzorczą tego typu obowiązków. Przekłada się to w sposób bezpośredni na zakres odpowiedzialności cywilnoprawnej i karnej członków takiego organu. Odpowiedzialności podlega zarówno naruszenie obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności spółki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, jak i powstanie z tego powodu szkody. Sankcja za takie naruszenie przepisów zawarta jest w art. 77 ustawy o rachunkowości. Wskazuje się tam wyraźnie, że każdy, kto wbrew przepisom ustawy o rachunkowości nie sporządza sprawozdania finansowego, sporządza go niezgodnie z przepisami ustawy lub dopuszcza do zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Należy zwrócić uwagę, że według znowelizowanych przepisów członkowie rad nadzorczych muszą także „pilnować”, czy zostało przeprowadzone badanie sprawozdania finansowego. Artykuł 79 ustawy o rachunkowości wskazuje, że osoba, która wbrew przepisom ustawy nie poddaje sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego (w przypadku jednostek do tego zobowiązanych) jest naruszeniem przepisów ustawy o rachunkowości. W konsekwencji takie naruszenie prawa powoduje, że sprawozdanie finansowe nie spełniło wymagań przewidzianych w ustawie o rachunkowości (a właśnie między innymi za to odpowiadają członkowie rad nadzorczych według nowej regulacji art. 4a ustawy o rachunkowości).

Zmiana 4 - wprowadzenie obowiązku stosowania ładu korporacyjnego (art. 49 ust. 2 pkt 8)

Art. 49. 2. Sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o: (...),

8) stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w przypadku jednostek, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza obowiązek zamieszczenia w sprawozdaniu z działalności jednostki informacji o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w przypadku jednostek, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wprowadzenie obowiązku zamieszczenia informacji o ładzie korporacyjnym jest bezpośrednią konsekwencją konieczności wprowadzenia przepisów dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie papierów wartościowych. W dyrektywie tej zawarty został obowiązek podawania w sprawozdaniu z działalności lub w odrębnym dokumencie stosowanych przez jednostkę zasad ładu korporacyjnego. W Polsce (od 1 stycznia 2008 r.) obowiązują zasady ładu korporacyjnego pod nazwą „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW” (zostały one przyjęte przez Radę Nadzorczą Giełdy Papierów Wartościowych). Dokument ten, zawierający szczegółowy opis owych dobrych praktyk, można znaleźć na stronie internetowej Giełdy Papierów Wartościowych w specjalnej zakładce poświęconej zagadnieniu ładu korporacyjnego (www.corp-gov.gpw.pl).

Zmiana 5 - zwiększenie zakresu ujawnień w „Dodatkowych informacjach i objaśnieniach” (załącznik nr 1 „Dodatkowe informacje i objaśnienia” - ust. 4)

Dodatkowe informacje i objaśnienia obejmują w szczególności: (...)

4. Informacje o:

1) charakterze i celu gospodarczym zawartych przez jednostkę umów nieuwzględnionych w bilansie w zakresie niezbędnym do oceny ich wpływu na sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki,

2) istotnych transakcjach (wraz z ich kwotami) zawartych przez jednostkę na innych warunkach niż rynkowe ze stronami powiązanymi, przez które rozumie się jednostki powiązane oraz:

  a) osobę, która jest członkiem organu zarządzającego, nadzorującego lub administrującego jednostki lub jednostki z nią powiązanej, lub

  b) osobę, która jest małżonkiem lub osobą faktycznie pozostającą we wspólnym pożyciu, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia, przysposobionym lub przysposabiającym, osobą związaną z tytułu opieki lub kurateli w stosunku do którejkolwiek z osób będących członkami organu zarządzającego, nadzorującego lub administrującego jednostki lub jednostki z nią powiązanej, lub

  c) jednostkę kontrolowaną, współkontrolowaną lub inną jednostkę, na którą znaczący wpływ wywiera lub posiada w niej znaczącą ilość głosów, bezpośrednio albo pośrednio osoba, o której mowa w lit. a i b, lub

  d) jednostkę realizującą program świadczeń pracowniczych po okresie zatrudnienia, skierowany do pracowników jednostki lub innej jednostki będącej jednostką powiązaną w stosunku do tej jednostki

  - wraz z informacjami określającymi charakter tych transakcji. Informacje dotyczące poszczególnych transakcji mogą być zgrupowane według ich rodzaju, z wyjątkiem przypadku, gdy informacje na temat poszczególnych transakcji są niezbędne dla zrozumienia ich wpływu na sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki,

(...)

6) wynagrodzeniu biegłego rewidenta lub podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, wypłaconym lub należnym za rok obrotowy odrębnie za:

  a) obowiązkowe badanie rocznego sprawozdania finansowego,

  b) inne usługi poświadczające,

  c) usługi doradztwa podatkowego,

  d) pozostałe usługi; (...)

Według znowelizowanych przepisów dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego za 2008 r. należy uzupełnić o bardzo szczegółowe informacje dotyczące różnego rodzaju powiązań, pozycji bilansowych oraz wynagrodzenia biegłego rewidenta.

Celem ujawnienia „charakteru i celu gospodarczego zawartych przez jednostkę umów nieuwzględnionych w bilansie” jest przekazanie użytkownikom sprawozdania finansowego informacji o istotnym ryzyku i korzyściach wynikających z transakcji pozabilansowych, czyli wszelkich transakcji lub umów wiążących spółkę z innymi podmiotami, które nie są wykazane w bilansie. Przykładem umów nieuwzględnianych w bilansie, a których charakter i cel gospodarczy może mieć wpływ na sytuację finansową jednostki, są np. umowy outsorcingu czy też wszelkiego rodzaju umowy, które mają zabezpieczenie w aktywach.

Z kolei celem ujawnienia „istotnych transakcji (wraz z ich kwotami) zawartych przez jednostkę na innych warunkach niż rynkowe ze stronami powiązanymi” jest pomoc użytkownikom rocznych sprawozdań finansowych w ocenie sytuacji finansowej spółki, w szczególności sytuacji finansowej całej grupy kapitałowej, jeżeli spółka wchodzi w jej skład. Wymóg ujawniania informacji został rozszerzony w taki sposób, by objęci nim byli najważniejsi członkowie kierownictwa oraz małżonkowie członków organów spółki (jednakże tylko wtedy, gdy transakcje takie są istotne i zostały zawarte na warunkach odbiegających od warunków rynkowych).

Ostatnim elementem jest ujawnienie informacji o „wynagrodzeniu biegłego rewidenta lub podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych”. Jest to również efekt dostosowania polskich regulacji do dyrektyw UE (dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych). Ma na celu zwiększenie przejrzystości relacji między badaną spółką a biegłym rewidentem (podmiotem badającym).

• art. 3 ust. 1 pkt 5a, art. 3 ust. 1 pkt 6, art. 4a, art. 49 ust. 2 pkt 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1343

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA