REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy?

REKLAMA

Rejestracja transakcji, identyfikacja klientów, weryfikacja i monitoring danych – tak sprawdzają swoich klientów biura księgowe, które należą do instytucji obowiązanych w tzw. ustawie o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy.


Ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu nakłada na wszystkie instytucje finansowe i kredytowe, w tym prowadzące przekazy pieniężne, oraz podmioty zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg obowiązki, które mają zapewnić przejrzystość transakcji finansowych. Instytucje wymienione w ustawie, w tym banki, biura notarialne i księgowe muszą rejestrować transakcje o równowartości oraz powyżej 15 tys. euro. Instytucje określone w ustawie muszą również zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej osoby, co do których istnieje podejrzenie, że obracają pieniędzmi pochodzącymi z przestępstw. Zgłoszone muszą zostać również transakcje na mniejsze kwoty, ale które mogą być ze sobą powiązane, np. numerem konta, czy osobą dokonującą wpłaty.

REKLAMA

Autopromocja


Ustawa dla wszystkich biur księgowych


Przepisy ustawy dotyczą wszystkich instytucji obowiązanych, w tym firm świadczących usługi prowadzenia ksiąg, takich jak centra finansowo-księgowe, czy biura rachunkowe. - Często właściciele małych biur rachunkowych myślą, że ustawa ich nie dotyczy, bo nie obracają kwotami, o których mowa w ustawie. Jednak każde biuro rachunkowe, które zajmuje się usługowym prowadzeniem ksiąg, ma obowiązek przestrzegać zapisów ustawy - podkreśla Alicja Gajewska, Specjalista ds. Administracji z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Biura rachunkowe, podobnie jak inne instytucje obowiązane ustawą, muszą wprowadzić wewnętrzne procedury kontroli, które określają zasady postępowania i metody weryfikacji klientów. Wszyscy pracownicy mają również obowiązek odbycia szkolenia z zakresu weryfikacji klientów i ich transakcji. Wiele instytucji zainstalowało w tym celu odpowiednie systemy informatyczne, które mają ułatwić monitorowanie obrotów finansowych.

 

Dzięki ustawie zwiększa się przejrzystość transakcji finansowych, co wpływa na walkę z wprowadzaniem do obrotu pieniędzy pochodzących z przestępstw i finansowaniem terroryzmu. - Rozwiązania proponowane w ustawie są dobre i faktycznie pomagają zwalczać pranie brudnych pieniędzy. Jednak same przepisy nie wystarczą - największy nacisk powinien być kładziony na kontrolę, czy są one przestrzegane - ocenia Alicja Gajewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nieprzestrzeganie przepisów ustawy wiąże się z wysokimi karami. Na firmę, która nie przeprowadzi szkoleń dla swoich pracowników może zostać nałożona kara finansowa do 100 tys. zł. Niezarejestrowanie transakcji równej lub powyżej 15 tys. euro i brak procedur wewnętrznych może kosztować firmę nawet 750 tys. zł.

Realizacja zapisów ustawy wzmacnia system walki z praniem brudnych pieniędzy i przyczynia się do ograniczenia możliwości finansowania terroryzmu. Aktywny udział w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu pieniędzy pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku i zaufania do biura rachunkowego jako instytucji odpowiedzialnej. Przestrzeganie zapisów ustawy to obowiązek biur rachunkowych, dlatego wybierając firmę, która ma zająć się naszymi finansami, warto zwrócić uwagę na to, czy nie zapomina ona o swoich zobowiązaniach względem prawa.

Centrum Finansowo-Ksiegowe Ekkom

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA