REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady uzyskiwania certyfikatu księgowego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o rachunkowości. Zmiany obejmą także zasady uzyskiwania certyfikatu księgowego. Od 2010 roku będzie trudniej go zdobyć. Co planuje ustawodawca?

Certyfikat księgowy, który uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, będzie wydawany tylko osobom, które przystąpią do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje zawodowe. Wprowadzenie takiej zasady od 1 stycznia 2008 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Nie oznacza to jednak, że od przyszłego roku nie będzie można ubiegać się o uprawnienia na dotychczasowych zasadach. Przepisy przejściowe umożliwiają otrzymanie certyfikatu bez egzaminu osobom, które złożą wniosek o jego wydanie do końca 2009 roku.

Jak jednak twierdzi prof. Zbigniew Luty, jest mało prawdopodobne, żeby ustawa została uchwalona jeszcze w tym roku. Może to oznaczać, że nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero z początkiem 2009 roku, a nie, jak zakładano, od stycznia 2008 r. Logiczne byłoby też przesunięcie daty obowiązywania przepisu przejściowego, czyli umożliwienie ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu do końca 2010 roku.

W przeciwnym razie osoby, które rozpoczną naukę na studiach podyplomowych z myślą o uzyskaniu certyfikatu księgowego na dotychczasowych zasadach, ukończyłyby je w momencie obowiązywania nowych reguł. Byłoby to wprowadzenie takich osób w błąd.

Potrzebny system kształcenia

- Do tej pory toczyła się walka z korporacjami, aby nie ograniczały dostępu do zawodu. Teraz barierą może być centralny regulator - twierdzi prof. Zbigniew Luty.

Jeżeli resort finansów będzie wydawał uprawnienia po przeprowadzanym egzaminie, stanie się czymś w rodzaju organu dopuszczającego do wykonywania zawodu.

Według eksperta, konieczne jest opracowanie systemu podnoszenia kwalifikacji księgowych, czyli przejścia zawodowego od okresu uzyskania magisterium z zakresu finansów i rachunkowości poprzez umiejętności księgowe do uprawnień biegłego rewidenta. Jeżeli system byłby opracowany i przyjęty w ustawie, rozwiązałoby to również kwestię uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

- Nie sądzę, aby sam egzamin był wystarczającym elementem zapewniającym jakość usług - uważa Zbigniew Luty.

Podkreśla, że konieczne jest wdrożenie standardów szkolenia, jak to jest w przypadku biegłych rewidentów w Wielkiej Brytanii czy Francji. W tych krajach instytuty księgowych wprowadziły element permanentnego szkolenia dla tej grupy zawodowej.

Składanie dokumentów

Nie można jednak wykluczyć, że nowelizacja ustawy zostanie przyjęta jeszcze w tym roku. Dlatego już teraz dokumenty do Ministerstwa Finansów mogą składać osoby, które posiadają odpowiednie wykształcenie i udokumentują trzyletnią praktykę w księgowości.

Małgorzata Gula, prezes Instytutu Rachunkowości i Podatków wyjaśnia, że doświadczeniem takim bez trudu mogą się wykazać wszystkie osoby pracujące w działach księgowych.

W obecnym stanie prawnym za praktykę uznaje się m.in. wykonywanie w ramach obowiązków zawodowych choćby jednej stosunkowo prostej czynności księgowej, np. dekretowania dowodów księgowych, wystawiania faktur czy kontrolowanie należności.

Ekspert twierdzi, że jeśli przy wykazaniu się tylko takim doświadczeniem księgowym osoba może otrzymać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to jest to bardzo poważne zagrożenie dla klientów takich biur rachunkowych i pracodawców zatrudniających takich fachowców.

- Kryteria uprawniające do otrzymania certyfikatu księgowego bez egzaminu powinny być zweryfikowane, zwłaszcza że certyfikat ten wydaje Ministerstwo Finansów - uważa nasza rozmówczyni.

Odpowiednie wykształcenie

Problemem może okazać się wykazanie odpowiedniego wykształcenia. Bezwzględnym warunkiem jest bowiem ukończenie uczelni mającej prawo do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych. Warto więc mieć świadomość, że większość szkół prywatnych nie posiada takich uprawnień. Można to sprawdzić na stronie internetowej: www.pan.pl/ck/.

Kolejny wymóg to ukończenie na takiej uczelni kierunku ekonomicznego o specjalności rachunkowość lub też studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości.

Możliwość ubiegania się o uprawnienia bez zdawania egzaminu uzyskały od niedawna osoby, które mają wykształcenie magisterskie ekonomiczne o specjalności innej niż rachunkowość, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym dla specjalności rachunkowość w danej uczelni.

Radca prawny Monika Drab-Grotowska, wykładowca na kursach przygotowujących do egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, podkreśla, że specjalizacja, o której mowa, to taka, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym dla specjalizacji rachunkowość.

- Warto pamiętać, że nie są uznawane za podstawowy kierunek kształcenia te specjalizacje ekonomiczne, w ramach których przedmioty z zakresu rachunkowości wykładane są jedynie w zakresie uzupełniającym - twierdzi Monika Drab-Grotowska.

Taki przepis w rozporządzeniu daje więc możliwość ubiegania się o certyfikat przede wszystkim absolwentom takich kierunków, jak sprawozdawczość czy rewizja finansowa.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Usługowe prowadzenia ksiąg rachunkowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA