REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady uzyskiwania certyfikatu księgowego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o rachunkowości. Zmiany obejmą także zasady uzyskiwania certyfikatu księgowego. Od 2010 roku będzie trudniej go zdobyć. Co planuje ustawodawca?

Certyfikat księgowy, który uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, będzie wydawany tylko osobom, które przystąpią do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje zawodowe. Wprowadzenie takiej zasady od 1 stycznia 2008 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Nie oznacza to jednak, że od przyszłego roku nie będzie można ubiegać się o uprawnienia na dotychczasowych zasadach. Przepisy przejściowe umożliwiają otrzymanie certyfikatu bez egzaminu osobom, które złożą wniosek o jego wydanie do końca 2009 roku.

Jak jednak twierdzi prof. Zbigniew Luty, jest mało prawdopodobne, żeby ustawa została uchwalona jeszcze w tym roku. Może to oznaczać, że nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero z początkiem 2009 roku, a nie, jak zakładano, od stycznia 2008 r. Logiczne byłoby też przesunięcie daty obowiązywania przepisu przejściowego, czyli umożliwienie ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu do końca 2010 roku.

W przeciwnym razie osoby, które rozpoczną naukę na studiach podyplomowych z myślą o uzyskaniu certyfikatu księgowego na dotychczasowych zasadach, ukończyłyby je w momencie obowiązywania nowych reguł. Byłoby to wprowadzenie takich osób w błąd.

Potrzebny system kształcenia

- Do tej pory toczyła się walka z korporacjami, aby nie ograniczały dostępu do zawodu. Teraz barierą może być centralny regulator - twierdzi prof. Zbigniew Luty.

Jeżeli resort finansów będzie wydawał uprawnienia po przeprowadzanym egzaminie, stanie się czymś w rodzaju organu dopuszczającego do wykonywania zawodu.

Według eksperta, konieczne jest opracowanie systemu podnoszenia kwalifikacji księgowych, czyli przejścia zawodowego od okresu uzyskania magisterium z zakresu finansów i rachunkowości poprzez umiejętności księgowe do uprawnień biegłego rewidenta. Jeżeli system byłby opracowany i przyjęty w ustawie, rozwiązałoby to również kwestię uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

- Nie sądzę, aby sam egzamin był wystarczającym elementem zapewniającym jakość usług - uważa Zbigniew Luty.

Podkreśla, że konieczne jest wdrożenie standardów szkolenia, jak to jest w przypadku biegłych rewidentów w Wielkiej Brytanii czy Francji. W tych krajach instytuty księgowych wprowadziły element permanentnego szkolenia dla tej grupy zawodowej.

Składanie dokumentów

Nie można jednak wykluczyć, że nowelizacja ustawy zostanie przyjęta jeszcze w tym roku. Dlatego już teraz dokumenty do Ministerstwa Finansów mogą składać osoby, które posiadają odpowiednie wykształcenie i udokumentują trzyletnią praktykę w księgowości.

Małgorzata Gula, prezes Instytutu Rachunkowości i Podatków wyjaśnia, że doświadczeniem takim bez trudu mogą się wykazać wszystkie osoby pracujące w działach księgowych.

W obecnym stanie prawnym za praktykę uznaje się m.in. wykonywanie w ramach obowiązków zawodowych choćby jednej stosunkowo prostej czynności księgowej, np. dekretowania dowodów księgowych, wystawiania faktur czy kontrolowanie należności.

Ekspert twierdzi, że jeśli przy wykazaniu się tylko takim doświadczeniem księgowym osoba może otrzymać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to jest to bardzo poważne zagrożenie dla klientów takich biur rachunkowych i pracodawców zatrudniających takich fachowców.

- Kryteria uprawniające do otrzymania certyfikatu księgowego bez egzaminu powinny być zweryfikowane, zwłaszcza że certyfikat ten wydaje Ministerstwo Finansów - uważa nasza rozmówczyni.

Odpowiednie wykształcenie

Problemem może okazać się wykazanie odpowiedniego wykształcenia. Bezwzględnym warunkiem jest bowiem ukończenie uczelni mającej prawo do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych. Warto więc mieć świadomość, że większość szkół prywatnych nie posiada takich uprawnień. Można to sprawdzić na stronie internetowej: www.pan.pl/ck/.

Kolejny wymóg to ukończenie na takiej uczelni kierunku ekonomicznego o specjalności rachunkowość lub też studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości.

Możliwość ubiegania się o uprawnienia bez zdawania egzaminu uzyskały od niedawna osoby, które mają wykształcenie magisterskie ekonomiczne o specjalności innej niż rachunkowość, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym dla specjalności rachunkowość w danej uczelni.

Radca prawny Monika Drab-Grotowska, wykładowca na kursach przygotowujących do egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, podkreśla, że specjalizacja, o której mowa, to taka, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym dla specjalizacji rachunkowość.

- Warto pamiętać, że nie są uznawane za podstawowy kierunek kształcenia te specjalizacje ekonomiczne, w ramach których przedmioty z zakresu rachunkowości wykładane są jedynie w zakresie uzupełniającym - twierdzi Monika Drab-Grotowska.

Taki przepis w rozporządzeniu daje więc możliwość ubiegania się o certyfikat przede wszystkim absolwentom takich kierunków, jak sprawozdawczość czy rewizja finansowa.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Usługowe prowadzenia ksiąg rachunkowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA