REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór biegłego rewidenta - cena nie może być dominującym kryterium

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Wybór biegłego rewidenta - cena nie może być dominującym kryterium
Wybór biegłego rewidenta - cena nie może być dominującym kryterium

REKLAMA

REKLAMA

Świadomy, poprzedzony zebraniem informacji o potencjalnych wykonawcach badania sprawozdania finansowego – tym powinien cechować się wybór biegłego rewidenta. Kierowanie się ceną jako jedynym kryterium jest niewłaściwe i pozbawia korzyści płynących ze współpracy z audytorem.

Przemyślany wybór audytora to korzyść dla przedsiębiorcy

Dopasowanie oczekiwań co do formy i zakresu komunikacji między biegłym i jednostką w trakcie badania, zrozumienie i akceptacja proponowanej metodologii przeprowadzenia audytu, dostosowanie doświadczenia audytora do specyfiki badanej jednostki, to tylko niektóre korzyści  świadomego i przemyślanego wyboru biegłego rewidenta. Specjalizacja i znajomość branży czasami może choć nie musi mieć istotnego znaczenia w zakresie prawidłowej oceny sprawozdania finansowego jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy branża jednostki badanej wymaga dość specyficznej wiedzy na temat regulacji prawnych, pominięcie tego elementu w procesie wyboru biegłego rewidenta może jednak nie tylko osłabić jakość badania, ale także wytworzyć barierę niepewności, co do wyników badania przeprowadzonego przez biegłego rewidenta. – wyjaśnia Krzysztof Burnos, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i międzynarodowej grupy roboczej FEE ds. corporate governance, która opracowała przewodnik dot. dobrych praktyk procesu wyboru biegłego rewidenta.

Jeżeli firma oczekuje stałej obecności biegłego rewidenta na badaniu, a zastosowany model audytu opiera się jedynie na nadzorze nad zespołem audytorskim, wtedy może być to zalążek nieporozumienia, który nie sprzyja efektywności badania.

Dobry wybór rewidenta, czyli jaki?

Za wybór biegłego rewidenta w jednostce odpowiadają organy zatwierdzające sprawozdanie finansowe jednostki i nadzorujące działania zarządu oraz funkcjonowanie jednostki. Proces ten może angażować, w zależności od obowiązujących zasad corporate governance, akcjonariuszy, udziałowców, rady nadzorcze, komitety audytu, zewnętrzne organy regulacyjne itp.

REKLAMA

Co do zasady, jak każdy proces decyzyjny, wybór biegłego rewidenta obejmuje zebranie odpowiednich informacji o potencjalnych wykonawcach badania sprawozdania finansowego, ich analizę według określonych kryteriów oraz dokonanie ostatecznego wyboru na podstawie wyników analizy. Dobrą praktyką jest dokumentowanie tego procesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z jednej strony, zbieranie ofert i sporządzenie uzasadnienia wyboru to budowanie w jednostce dobrej praktyki corporate governance. Z drugiej strony, umożliwienie organom nadzorczym rozliczenia się z podejmowanych decyzji i doskonalenia tego procesu w przyszłości – wyjaśnia ekspert Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Dobry wybór audytora nie może opierać się wyłącznie na ofertach przesłanych pocztą lub emailem. Oferty stanowią zaledwie początek procesu prowadzącego do poznania potencjalnego wykonawcy badania. Kolejnym etapem powinno być spotkanie z biegłym rewidentem, który odpowiadać będzie za wykonanie badania.

Podczas takiego spotkania właściciele czy organy nadzorcze jednostki uzyskać mogą odpowiedzi na  dodatkowe pytania z zakresu kwalifikacji czy doświadczenia biegłego rewidenta, stosowanej metodologii wykonywania badań, zamierzonej wielkości zespołu audytorskiego, terminów wykonania badania, zamierzonego podejścia do określonych obszarów sprawozdania finansowego – wyjaśnia Krzysztof Burnos. Niestety bardzo często nie dochodzi do spotkań z biegłymi rewidentami w procesie ich wyboru. Główną tego przyczyną jest stale niewystarczająca wiedza jednostek na temat samego procesu badania sprawozdań finansowych jak i postrzeganie badania przez większość organów nadzorczych jako obowiązku ustawowego, który należy po prostu wypełnić.

Wysokość ceny to kryterium niewystarczające

Kierowanie się przy wyborze biegłego rewidenta ceną jako jedynym kryterium jest niewłaściwe. Stosowanie wyłącznie kryterium ceny świadczy o niskim poziomie profesjonalizmu organów nadzorczych jednostki badanej. Często dramatycznie niski poziom ceny powinien stanowić kluczową przesłankę odrzucenia otrzymanej oferty przez profesjonalną radę nadzorczą. Waga ceny w zbiorze zastosowanych kryteriów stanowić powinna ok. 20 – 30 proc.

Przykładowymi dodatkowymi kryteriami, jakie powinny zostać zastosowane w procesie wyboru biegłego rewidenta są ryzyka, z jakimi wiąże się badane sprawozdania finansowe. Zwłaszcza specyficzne środowisko sprawozdawczości finansowej, ryzyka związane z nietypowymi, złożonymi transakcjami, branża, szczególne regulacje prawne, rozproszenie geograficzne jednostki, przewidywany czas realizacji badania, zastosowane zasady sprawozdawczości finansowej, zakres komunikacji z radą nadzorczą czy audytorem grupy (jeśli jednostka należy do grupy kapitałowej). Wszystkie zidentyfikowane czynniki ryzyka powinny zostać „przekute” na wymagania stawiane biegłemu rewidentowi. 

Przykładowo krótki okres realizacji zlecenia może wymagać dysponowania w krótszym czasie odpowiednio większymi zasobami.

Oczywiście krótszy okres badania nie może sam w sobie stanowić ograniczenia badania, o którym mowa w KSRF. Specyfika określonych warunków prawnych działalności jednostek wymagać może posiadania lub dostępu do wiedzy na temat szczególnych kwestii. Przykładem może być działalność w specjalnych strefach ekonomicznych czy działalność funduszy inwestycyjnych – mówi Krzysztof Burnos.

Jednak brak doświadczenia biegłego rewidenta w określonych branżach nie musi być podstawą do wyeliminowania go z procesu wyboru jeżeli zapewni on, że ma dostęp do odpowiednich ekspertów zewnętrznych i jest w stanie skompletować zespół posiadający odpowiednie kompetencje. Takich dodatkowych informacji rada nadzorcza czy też właściciele jednostki dowiedzieć się mogą jedynie podczas spotkań z biegłymi rewidentami oferującymi badanie sprawozdań finansowych.

Dobre praktyki w jednym dokumencie

Federacja Europejskich Księgowych (FEE – Fédération des Experts Comptables Européens) opracowała dokument zawierający dobre praktyki procesu wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego. Dokument jest odpowiedzią na oczekiwane przez regulatora unijnego podniesienie jakości badań i wzmocnienie niezależności biegłego rewidenta. Przewodnik to efekt pracy wielu środowisk. Dokument oparty jest z jednej strony na już funkcjonujących regułach wyboru w części firm, z drugiej na wiedzy biegłych rewidentów, jak wybór taki powinien wyglądać. Upowszechnianie dobrych praktyk corporate governance jest szczególnie istotne w obliczu nowych regulacji i wzmocnienia obowiązków i odpowiedzialności organów nadzorczych jednostek badanych i dotyczy zarówno jednostek dużych jak i małych.

W krajach członkowskich Unii Europejskiej trwają prace nad wdrożeniem postanowień unijnej reformy rynku audytorskiego. Polski ustawodawca na dostosowanie krajowego prawa do nowych wytycznych ma czas do połowy 2016 roku. Już teraz wiadomo jednak, że procedury wyboru biegłego powinny zostać rozwinięte tak aby cena nie stanowiła jedynego i dominującego kryterium wyboru.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA