REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi mają moralny obowiązek stosowania Kodeksu etyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks etyki wydany przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce nie jest dokumentem obowiązującym księgowych na podstawie ustawowych przepisów.

Kodeks etyki dla księgowych nie jest obowiązkowy. Dlaczego jednak warto go przestrzegać?

REKLAMA

REKLAMA

- Co to znaczy, że Kodeks etyki jest lub nie jest obowiązkowy? Obowiązek ma wiele odcieni znaczeniowych. Jeżeli mówimy o obowiązku prawnym, to Kodeks etyki zawodowej w rachunkowości rzeczywiście w tym znaczeniu obowiązku nie może być rozpatrywany. Jeżeli jednak mówimy o obowiązku moralnym, to kodeks ten obowiązuje absolutnie wszystkie osoby zajmujące się rachunkowością. Sam fakt, że uczestniczą w czynnościach księgowych, podatkowych i innych publicznoprawnych czy też w czynnościach wspomagających zarządzanie, sprawia, że zobowiązane są nie tylko do profesjonalnego, ale także etycznego ich wykonywania.

Jednak, żeby wzmocnić świadomość zasad etycznych koniecznych do respektowania w obszarze zawodów związanych z rachunkowością, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce prowadzi listę sygnatariuszy tego kodeksu. Sygnatariusze, którzy składają stosowną deklarację w SKwP, podpisują się w sensie moralnym pod zasadami zawartymi w kodeksie i informują otoczenie o respektowaniu zawodowych zasad etycznych. Sami - w ten sposób - nakładają na siebie obowiązek stosowania kodeksu w swojej działalności. Pierwszym sygnatariuszem jest SKwP i wszyscy jego członkowie.

O jakich zasadach powinni więc pamiętać księgowi?

- Kodeks przedstawia dziewięć zasad. Dotyczą one: kompetencji zawodowych, wysokiej jakości pracy, niezależności zawodowej, odpowiedzialności za przygotowywane i prezentowane informacje z zakresu rachunkowości, właściwego postępowania w relacjach z osobami, jednostkami i instytucjami powiązanymi z nimi zawodowo, właściwego postępowania w przypadkach sporu i sprzeczności interesów, właściwego postępowania w szczególnych sytuacjach jednostki prowadzącej rachunkowość, zachowania tajemnicy zawodowej, właściwego oferowania usług z dziedziny rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które z nich są najważniejsze?

- W moim przeświadczeniu zasad etycznych nie można stopniować. Przeżywając dylemat etyczny w praktyce, nie powinno się rozwiązywać go, przykładając do problemu zasady etyczne w jakiejś ustalonej kolejności. Należy je stosować jednocześnie i ewentualnie stwierdzać, że danej sytuacji one nie dotyczą. Drogą eliminacji wykrystalizuje się więc ta zasada etyki, która pomoże nam podjąć właściwe kroki lub ustalić dobre rozwiązanie trudnej moralnie sytuacji.

Które z zasad nie są przestrzegane przez księgowych i z czego to wynika?

REKLAMA

- Po pierwsze, w żadnym razie nie powinno się uogólniać i mówić: księgowi nie przestrzegają zasad etyki. Są tacy, którzy nie przestrzegają! Większość jednak to ludzie z gruntu odpowiedzialni, świadomi ważności swojej pracy i znaczenia jej wiarygodności, z założenia i z przekonania pragnący wykonywać swój zawód w sposób profesjonalny i zgodny z etyką. Śmiem twierdzić, że właśnie takich osób zajmujących się rachunkowością jest znacznie więcej niż osób, dla których etyka jest obca lub którym zdarza się o niej zapominać.

Po drugie, trudno mi autorytatywnie jednoznacznie wskazać zasady, które nie są przestrzegane przez osoby zajmujące się rachunkowością. Jeżeli lista zasad etyki obejmuje dziewięć zasad, to znaczy, że praktyka dostarcza dowodów na to, że wszystkie dziewięć może być łamane i dlatego kodeks je uwypukla, o nich przypomina. Brzmienie zasad wyznacza obszary (sytuacje), w których rodzić się może zagrożenie lub pokusa nieetycznego zachowania. Mogą być one spowodowane chęcią wzbogacania się, strachem, ale także i ignorancją. Aby minimalizować zagrożenie wynikające z faktu ignorowania etyki, trzeba o niej mówić, przypominać, wskazywać na jej znaczenie dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Trzeba poruszyć sumienia, a to nie zawsze jest takie proste. Wierzę jednak w prawdziwość stwierdzenia: kropla drąży skałę.

Co powinno się zmienić w postępowaniu księgowych?

- O potrzebie zmian można mówić w postępowaniu tylko tych księgowych, którzy mają coś na sumieniu! Oni sami najlepiej wiedzą, co zrobić, aby grać fair play. W takiej nieetycznej sytuacji raczej każdy czuje swoisty dyskomfort. Dlatego powinno się zidentyfikować i zrozumieć jego przyczyny, wyjaśnić otwarcie sytuację, co często może być wystarczające i bardzo skuteczne! W innych przypadkach trzeba mieć odwagę wybrać i zacząć od nowa, będąc bogatszym o nowe doświadczenie. Zachęcam wszystkich czytelników Gazety Prawnej do zapoznania się z Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (www.skwp.pl). Sami państwo przekonajcie się o tym, że jego przestrzeganie najzwyczajniej w świecie po prostu się opłaca! Potrzebna jest tylko wewnętrzna akceptacja zasad w nim zawartych, a etyczne postępowanie (obok profesjonalizmu) stanie się niekwestionowanym atrybutem zawodu wykonywanego w obszarze rachunkowości.

Fot. Wojciech Górski


Rozmawiała Agnieszka Pokojska

• prof. dr hab. Anna Karmańska przewodnicząca Komisji Etyki i Profesjonalizmu Zawodu Księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, członek Rady Naukowej Stowarzyszenia, pracownik Katedry Rachunkowości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA