REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi mają moralny obowiązek stosowania Kodeksu etyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks etyki wydany przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce nie jest dokumentem obowiązującym księgowych na podstawie ustawowych przepisów.

Kodeks etyki dla księgowych nie jest obowiązkowy. Dlaczego jednak warto go przestrzegać?

REKLAMA

- Co to znaczy, że Kodeks etyki jest lub nie jest obowiązkowy? Obowiązek ma wiele odcieni znaczeniowych. Jeżeli mówimy o obowiązku prawnym, to Kodeks etyki zawodowej w rachunkowości rzeczywiście w tym znaczeniu obowiązku nie może być rozpatrywany. Jeżeli jednak mówimy o obowiązku moralnym, to kodeks ten obowiązuje absolutnie wszystkie osoby zajmujące się rachunkowością. Sam fakt, że uczestniczą w czynnościach księgowych, podatkowych i innych publicznoprawnych czy też w czynnościach wspomagających zarządzanie, sprawia, że zobowiązane są nie tylko do profesjonalnego, ale także etycznego ich wykonywania.

Jednak, żeby wzmocnić świadomość zasad etycznych koniecznych do respektowania w obszarze zawodów związanych z rachunkowością, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce prowadzi listę sygnatariuszy tego kodeksu. Sygnatariusze, którzy składają stosowną deklarację w SKwP, podpisują się w sensie moralnym pod zasadami zawartymi w kodeksie i informują otoczenie o respektowaniu zawodowych zasad etycznych. Sami - w ten sposób - nakładają na siebie obowiązek stosowania kodeksu w swojej działalności. Pierwszym sygnatariuszem jest SKwP i wszyscy jego członkowie.

O jakich zasadach powinni więc pamiętać księgowi?

- Kodeks przedstawia dziewięć zasad. Dotyczą one: kompetencji zawodowych, wysokiej jakości pracy, niezależności zawodowej, odpowiedzialności za przygotowywane i prezentowane informacje z zakresu rachunkowości, właściwego postępowania w relacjach z osobami, jednostkami i instytucjami powiązanymi z nimi zawodowo, właściwego postępowania w przypadkach sporu i sprzeczności interesów, właściwego postępowania w szczególnych sytuacjach jednostki prowadzącej rachunkowość, zachowania tajemnicy zawodowej, właściwego oferowania usług z dziedziny rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które z nich są najważniejsze?

- W moim przeświadczeniu zasad etycznych nie można stopniować. Przeżywając dylemat etyczny w praktyce, nie powinno się rozwiązywać go, przykładając do problemu zasady etyczne w jakiejś ustalonej kolejności. Należy je stosować jednocześnie i ewentualnie stwierdzać, że danej sytuacji one nie dotyczą. Drogą eliminacji wykrystalizuje się więc ta zasada etyki, która pomoże nam podjąć właściwe kroki lub ustalić dobre rozwiązanie trudnej moralnie sytuacji.

Które z zasad nie są przestrzegane przez księgowych i z czego to wynika?

- Po pierwsze, w żadnym razie nie powinno się uogólniać i mówić: księgowi nie przestrzegają zasad etyki. Są tacy, którzy nie przestrzegają! Większość jednak to ludzie z gruntu odpowiedzialni, świadomi ważności swojej pracy i znaczenia jej wiarygodności, z założenia i z przekonania pragnący wykonywać swój zawód w sposób profesjonalny i zgodny z etyką. Śmiem twierdzić, że właśnie takich osób zajmujących się rachunkowością jest znacznie więcej niż osób, dla których etyka jest obca lub którym zdarza się o niej zapominać.

Po drugie, trudno mi autorytatywnie jednoznacznie wskazać zasady, które nie są przestrzegane przez osoby zajmujące się rachunkowością. Jeżeli lista zasad etyki obejmuje dziewięć zasad, to znaczy, że praktyka dostarcza dowodów na to, że wszystkie dziewięć może być łamane i dlatego kodeks je uwypukla, o nich przypomina. Brzmienie zasad wyznacza obszary (sytuacje), w których rodzić się może zagrożenie lub pokusa nieetycznego zachowania. Mogą być one spowodowane chęcią wzbogacania się, strachem, ale także i ignorancją. Aby minimalizować zagrożenie wynikające z faktu ignorowania etyki, trzeba o niej mówić, przypominać, wskazywać na jej znaczenie dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Trzeba poruszyć sumienia, a to nie zawsze jest takie proste. Wierzę jednak w prawdziwość stwierdzenia: kropla drąży skałę.

Co powinno się zmienić w postępowaniu księgowych?

- O potrzebie zmian można mówić w postępowaniu tylko tych księgowych, którzy mają coś na sumieniu! Oni sami najlepiej wiedzą, co zrobić, aby grać fair play. W takiej nieetycznej sytuacji raczej każdy czuje swoisty dyskomfort. Dlatego powinno się zidentyfikować i zrozumieć jego przyczyny, wyjaśnić otwarcie sytuację, co często może być wystarczające i bardzo skuteczne! W innych przypadkach trzeba mieć odwagę wybrać i zacząć od nowa, będąc bogatszym o nowe doświadczenie. Zachęcam wszystkich czytelników Gazety Prawnej do zapoznania się z Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (www.skwp.pl). Sami państwo przekonajcie się o tym, że jego przestrzeganie najzwyczajniej w świecie po prostu się opłaca! Potrzebna jest tylko wewnętrzna akceptacja zasad w nim zawartych, a etyczne postępowanie (obok profesjonalizmu) stanie się niekwestionowanym atrybutem zawodu wykonywanego w obszarze rachunkowości.

Fot. Wojciech Górski


Rozmawiała Agnieszka Pokojska

• prof. dr hab. Anna Karmańska przewodnicząca Komisji Etyki i Profesjonalizmu Zawodu Księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, członek Rady Naukowej Stowarzyszenia, pracownik Katedry Rachunkowości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA