REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi mają moralny obowiązek stosowania Kodeksu etyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks etyki wydany przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce nie jest dokumentem obowiązującym księgowych na podstawie ustawowych przepisów.

Kodeks etyki dla księgowych nie jest obowiązkowy. Dlaczego jednak warto go przestrzegać?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Co to znaczy, że Kodeks etyki jest lub nie jest obowiązkowy? Obowiązek ma wiele odcieni znaczeniowych. Jeżeli mówimy o obowiązku prawnym, to Kodeks etyki zawodowej w rachunkowości rzeczywiście w tym znaczeniu obowiązku nie może być rozpatrywany. Jeżeli jednak mówimy o obowiązku moralnym, to kodeks ten obowiązuje absolutnie wszystkie osoby zajmujące się rachunkowością. Sam fakt, że uczestniczą w czynnościach księgowych, podatkowych i innych publicznoprawnych czy też w czynnościach wspomagających zarządzanie, sprawia, że zobowiązane są nie tylko do profesjonalnego, ale także etycznego ich wykonywania.

Jednak, żeby wzmocnić świadomość zasad etycznych koniecznych do respektowania w obszarze zawodów związanych z rachunkowością, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce prowadzi listę sygnatariuszy tego kodeksu. Sygnatariusze, którzy składają stosowną deklarację w SKwP, podpisują się w sensie moralnym pod zasadami zawartymi w kodeksie i informują otoczenie o respektowaniu zawodowych zasad etycznych. Sami - w ten sposób - nakładają na siebie obowiązek stosowania kodeksu w swojej działalności. Pierwszym sygnatariuszem jest SKwP i wszyscy jego członkowie.

O jakich zasadach powinni więc pamiętać księgowi?

REKLAMA

- Kodeks przedstawia dziewięć zasad. Dotyczą one: kompetencji zawodowych, wysokiej jakości pracy, niezależności zawodowej, odpowiedzialności za przygotowywane i prezentowane informacje z zakresu rachunkowości, właściwego postępowania w relacjach z osobami, jednostkami i instytucjami powiązanymi z nimi zawodowo, właściwego postępowania w przypadkach sporu i sprzeczności interesów, właściwego postępowania w szczególnych sytuacjach jednostki prowadzącej rachunkowość, zachowania tajemnicy zawodowej, właściwego oferowania usług z dziedziny rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które z nich są najważniejsze?

- W moim przeświadczeniu zasad etycznych nie można stopniować. Przeżywając dylemat etyczny w praktyce, nie powinno się rozwiązywać go, przykładając do problemu zasady etyczne w jakiejś ustalonej kolejności. Należy je stosować jednocześnie i ewentualnie stwierdzać, że danej sytuacji one nie dotyczą. Drogą eliminacji wykrystalizuje się więc ta zasada etyki, która pomoże nam podjąć właściwe kroki lub ustalić dobre rozwiązanie trudnej moralnie sytuacji.

Które z zasad nie są przestrzegane przez księgowych i z czego to wynika?

- Po pierwsze, w żadnym razie nie powinno się uogólniać i mówić: księgowi nie przestrzegają zasad etyki. Są tacy, którzy nie przestrzegają! Większość jednak to ludzie z gruntu odpowiedzialni, świadomi ważności swojej pracy i znaczenia jej wiarygodności, z założenia i z przekonania pragnący wykonywać swój zawód w sposób profesjonalny i zgodny z etyką. Śmiem twierdzić, że właśnie takich osób zajmujących się rachunkowością jest znacznie więcej niż osób, dla których etyka jest obca lub którym zdarza się o niej zapominać.

Po drugie, trudno mi autorytatywnie jednoznacznie wskazać zasady, które nie są przestrzegane przez osoby zajmujące się rachunkowością. Jeżeli lista zasad etyki obejmuje dziewięć zasad, to znaczy, że praktyka dostarcza dowodów na to, że wszystkie dziewięć może być łamane i dlatego kodeks je uwypukla, o nich przypomina. Brzmienie zasad wyznacza obszary (sytuacje), w których rodzić się może zagrożenie lub pokusa nieetycznego zachowania. Mogą być one spowodowane chęcią wzbogacania się, strachem, ale także i ignorancją. Aby minimalizować zagrożenie wynikające z faktu ignorowania etyki, trzeba o niej mówić, przypominać, wskazywać na jej znaczenie dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Trzeba poruszyć sumienia, a to nie zawsze jest takie proste. Wierzę jednak w prawdziwość stwierdzenia: kropla drąży skałę.

Co powinno się zmienić w postępowaniu księgowych?

- O potrzebie zmian można mówić w postępowaniu tylko tych księgowych, którzy mają coś na sumieniu! Oni sami najlepiej wiedzą, co zrobić, aby grać fair play. W takiej nieetycznej sytuacji raczej każdy czuje swoisty dyskomfort. Dlatego powinno się zidentyfikować i zrozumieć jego przyczyny, wyjaśnić otwarcie sytuację, co często może być wystarczające i bardzo skuteczne! W innych przypadkach trzeba mieć odwagę wybrać i zacząć od nowa, będąc bogatszym o nowe doświadczenie. Zachęcam wszystkich czytelników Gazety Prawnej do zapoznania się z Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (www.skwp.pl). Sami państwo przekonajcie się o tym, że jego przestrzeganie najzwyczajniej w świecie po prostu się opłaca! Potrzebna jest tylko wewnętrzna akceptacja zasad w nim zawartych, a etyczne postępowanie (obok profesjonalizmu) stanie się niekwestionowanym atrybutem zawodu wykonywanego w obszarze rachunkowości.

Fot. Wojciech Górski


Rozmawiała Agnieszka Pokojska

• prof. dr hab. Anna Karmańska przewodnicząca Komisji Etyki i Profesjonalizmu Zawodu Księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, członek Rady Naukowej Stowarzyszenia, pracownik Katedry Rachunkowości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA