REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość ubezpieczenia zależy od zakresu działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia zależy od formalnego przedmiotu działalności spółki audytorskiej. Ubezpieczyć się trzeba nie później niż w dniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych. Może się okazać, że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą o biegłych rewidentach.

Powstające nowe spółki audytorskie często na wyrost określają zakres swojej działalności. Takie działanie pozwala im uniknąć zbędnych formalności przy rozszerzaniu katalogu oferowanych usług oraz dodatkowych kosztów związanych ze zmianą umowy spółki.

REKLAMA

Autopromocja

Może to jednak okazać się nieopłacalne ze względu na konieczność wykupienia odpowiedniej polisy OC.

- Kiedy i w jakim zakresie należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie, jeżeli w umowie spółki podany został cały zakres działalności przewidziany w art. 10 ust. 1 i 3 ustawy o biegłych rewidentach - pyta nasz czytelnik. Dodaje, że nie zamierza od razu prowadzić wszystkich rodzajów działalności.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na zadane przez Gazetę Prawna pytanie w tym zakresie wyjaśnia, że zgodnie z ar. 12 ust. 3 ustawy o biegłych rewidentach podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych obowiązane są dokonać ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z prowadzoną działalnością. Termin powstania obowiązku ubezpieczenia nie zależy od faktycznego rozpoczęcia wykonywania określonego rodzaju działalności, ale od wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Stanowi o tym par. 3 rozporządzenia ministra finansów z 2 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych (Dz.U. nr 211, poz. 2062), zgodnie z którym obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisu na taką listę.

- Dodać przy tym należy, że brak wykonywania pewnych określonych czynności z zakresu wskazanego w art. 10 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie skutkuje niższą minimalną sumą gwarancyjną ubezpieczenia OC, która, zgodnie z par. 4 ww. rozporządzenia, jest określana oddzielnie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności - wyjaśnia resort finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w kwestii terminu powstania obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności doradztwa podatkowego Ministerstwo informuje, że zgodnie z par. 3 rozporządzenia ministra finansów w tym zakresie (Dz.U. nr 211, poz. 2065) obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym.

Jak przypomina Jacek Stefański, adwokat ze spółki Michałowski Stefański Adwokaci ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie przewiduje obowiązek ubezpieczenia się podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie odpowiedzialności cywilnej. Jest to ubezpieczenie obowiązkowe. Jego zakres definiują przepisy wykonawcze do ustawy - par. 4 ust. 1. rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

- Przepisy te uzależniają wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC od formalnego przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Zgodnie z par. 3 rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisania na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych - wyjaśnia nasz rozmówca.

Dodaje, że na podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych ciąży - od daty uzyskania wpisu na listę - ustawowy obowiązek ubezpieczenia się w zakresie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC. Zakres tego ubezpieczenia nie zależy od faktycznego prowadzenia działalności, a związany jest z określonym formalnie (np. w umowie spółki) przedmiotem działalności. Jeśli obejmuje on inne rodzaje aktywności niż podstawowe badanie sprawozdań finansowych, np. usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych, to minimalna suma gwarancyjna będzie większa.

Jacek Stefański podkreśla, że datą, od której należy liczyć obowiązek zwiększenia ubezpieczenia, może być data wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, jeśli już w tej dacie podmiot uprawniony wskazał w przedmiocie działalności dodatkowy zakres działalności obok podstawowego - badania sprawozdań finansowych, lub data po uzyskaniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, od której podmiot ten wprowadził formalnie taki rodzaj działalności.

- Stąd ze względu na treść par. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia istotne dla określania dat nie będzie podjęcie faktycznej działalności w dodatkowych sferach aktywności gospodarczej, a data, w której ten rodzaj działalności został uwzględniony w dokumentach korporacyjnych podmiotu, np. spółki.

Z kolei Jacek Pawlik, doradca podatkowy, wiceprezes stowarzyszenia Libertas, podkreśla, że ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie określa, że obowiązek ubezpieczenia OC mają podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych w związku z prowadzoną działalnością.

- Należy tu podkreślić, że wyraźnie ustawodawca zawarł w ustawie określenie prowadzoną działalnością wskazując, że daną działalność trzeba prowadzić, żeby podlegała obowiązkowi ubezpieczenia. Czyli, mimo że podmiot uprawniony ma zarejestrowany określony przedmiot swojej działalności, np. cały dozwolony ustawą, to obowiązkowe ubezpieczenie obejmować będzie ten zakres działalności, który będzie w danym momencie prowadzony - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że pewne nieporozumienie może wprowadzić par. 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC podmiotów uprawnionych, który określa, że terminem powstania obowiązku ubezpieczenia jest dzień wpisania na listę podmiotów uprawnionych. Według Jacka Pawlika zapis ten wykracza poza delegację ustawową, gdyż termin ten został określony w oderwaniu od zapisu ustawy dotyczącego prowadzonej działalności. A co będzie, gdy podmiot się zarejestruje i przez jakiś czas nie będzie wykonywał (prowadził) żadnej działalności.

- Lepiej zostało to rozwiązane w rozporządzeniu ministra finansów dotyczącym obowiązkowego ubezpieczenia podmiotów wykonujących czynności doradztwa podatkowego - podkreśla ekspert. Tam obowiązek powstaje nie z terminem wpisu na listę doradców podatkowych czy podmiotów uprawnionych do doradztwa podatkowego, a w przeddzień rozpoczęcia wykonywania przez te podmioty czynności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki ubezpieczeniowe firm audytorskich

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA