REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość ubezpieczenia zależy od zakresu działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia zależy od formalnego przedmiotu działalności spółki audytorskiej. Ubezpieczyć się trzeba nie później niż w dniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych. Może się okazać, że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą o biegłych rewidentach.

Powstające nowe spółki audytorskie często na wyrost określają zakres swojej działalności. Takie działanie pozwala im uniknąć zbędnych formalności przy rozszerzaniu katalogu oferowanych usług oraz dodatkowych kosztów związanych ze zmianą umowy spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Może to jednak okazać się nieopłacalne ze względu na konieczność wykupienia odpowiedniej polisy OC.

- Kiedy i w jakim zakresie należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie, jeżeli w umowie spółki podany został cały zakres działalności przewidziany w art. 10 ust. 1 i 3 ustawy o biegłych rewidentach - pyta nasz czytelnik. Dodaje, że nie zamierza od razu prowadzić wszystkich rodzajów działalności.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na zadane przez Gazetę Prawna pytanie w tym zakresie wyjaśnia, że zgodnie z ar. 12 ust. 3 ustawy o biegłych rewidentach podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych obowiązane są dokonać ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z prowadzoną działalnością. Termin powstania obowiązku ubezpieczenia nie zależy od faktycznego rozpoczęcia wykonywania określonego rodzaju działalności, ale od wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Stanowi o tym par. 3 rozporządzenia ministra finansów z 2 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych (Dz.U. nr 211, poz. 2062), zgodnie z którym obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisu na taką listę.

REKLAMA

- Dodać przy tym należy, że brak wykonywania pewnych określonych czynności z zakresu wskazanego w art. 10 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie skutkuje niższą minimalną sumą gwarancyjną ubezpieczenia OC, która, zgodnie z par. 4 ww. rozporządzenia, jest określana oddzielnie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności - wyjaśnia resort finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w kwestii terminu powstania obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności doradztwa podatkowego Ministerstwo informuje, że zgodnie z par. 3 rozporządzenia ministra finansów w tym zakresie (Dz.U. nr 211, poz. 2065) obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym.

Jak przypomina Jacek Stefański, adwokat ze spółki Michałowski Stefański Adwokaci ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie przewiduje obowiązek ubezpieczenia się podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie odpowiedzialności cywilnej. Jest to ubezpieczenie obowiązkowe. Jego zakres definiują przepisy wykonawcze do ustawy - par. 4 ust. 1. rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

- Przepisy te uzależniają wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC od formalnego przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Zgodnie z par. 3 rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisania na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych - wyjaśnia nasz rozmówca.

Dodaje, że na podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych ciąży - od daty uzyskania wpisu na listę - ustawowy obowiązek ubezpieczenia się w zakresie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC. Zakres tego ubezpieczenia nie zależy od faktycznego prowadzenia działalności, a związany jest z określonym formalnie (np. w umowie spółki) przedmiotem działalności. Jeśli obejmuje on inne rodzaje aktywności niż podstawowe badanie sprawozdań finansowych, np. usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych, to minimalna suma gwarancyjna będzie większa.

Jacek Stefański podkreśla, że datą, od której należy liczyć obowiązek zwiększenia ubezpieczenia, może być data wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, jeśli już w tej dacie podmiot uprawniony wskazał w przedmiocie działalności dodatkowy zakres działalności obok podstawowego - badania sprawozdań finansowych, lub data po uzyskaniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, od której podmiot ten wprowadził formalnie taki rodzaj działalności.

- Stąd ze względu na treść par. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia istotne dla określania dat nie będzie podjęcie faktycznej działalności w dodatkowych sferach aktywności gospodarczej, a data, w której ten rodzaj działalności został uwzględniony w dokumentach korporacyjnych podmiotu, np. spółki.

Z kolei Jacek Pawlik, doradca podatkowy, wiceprezes stowarzyszenia Libertas, podkreśla, że ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie określa, że obowiązek ubezpieczenia OC mają podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych w związku z prowadzoną działalnością.

- Należy tu podkreślić, że wyraźnie ustawodawca zawarł w ustawie określenie prowadzoną działalnością wskazując, że daną działalność trzeba prowadzić, żeby podlegała obowiązkowi ubezpieczenia. Czyli, mimo że podmiot uprawniony ma zarejestrowany określony przedmiot swojej działalności, np. cały dozwolony ustawą, to obowiązkowe ubezpieczenie obejmować będzie ten zakres działalności, który będzie w danym momencie prowadzony - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że pewne nieporozumienie może wprowadzić par. 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC podmiotów uprawnionych, który określa, że terminem powstania obowiązku ubezpieczenia jest dzień wpisania na listę podmiotów uprawnionych. Według Jacka Pawlika zapis ten wykracza poza delegację ustawową, gdyż termin ten został określony w oderwaniu od zapisu ustawy dotyczącego prowadzonej działalności. A co będzie, gdy podmiot się zarejestruje i przez jakiś czas nie będzie wykonywał (prowadził) żadnej działalności.

- Lepiej zostało to rozwiązane w rozporządzeniu ministra finansów dotyczącym obowiązkowego ubezpieczenia podmiotów wykonujących czynności doradztwa podatkowego - podkreśla ekspert. Tam obowiązek powstaje nie z terminem wpisu na listę doradców podatkowych czy podmiotów uprawnionych do doradztwa podatkowego, a w przeddzień rozpoczęcia wykonywania przez te podmioty czynności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki ubezpieczeniowe firm audytorskich

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA