REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość ubezpieczenia zależy od zakresu działalności

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia zależy od formalnego przedmiotu działalności spółki audytorskiej. Ubezpieczyć się trzeba nie później niż w dniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych. Może się okazać, że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą o biegłych rewidentach.

Powstające nowe spółki audytorskie często na wyrost określają zakres swojej działalności. Takie działanie pozwala im uniknąć zbędnych formalności przy rozszerzaniu katalogu oferowanych usług oraz dodatkowych kosztów związanych ze zmianą umowy spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Może to jednak okazać się nieopłacalne ze względu na konieczność wykupienia odpowiedniej polisy OC.

- Kiedy i w jakim zakresie należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie, jeżeli w umowie spółki podany został cały zakres działalności przewidziany w art. 10 ust. 1 i 3 ustawy o biegłych rewidentach - pyta nasz czytelnik. Dodaje, że nie zamierza od razu prowadzić wszystkich rodzajów działalności.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na zadane przez Gazetę Prawna pytanie w tym zakresie wyjaśnia, że zgodnie z ar. 12 ust. 3 ustawy o biegłych rewidentach podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych obowiązane są dokonać ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z prowadzoną działalnością. Termin powstania obowiązku ubezpieczenia nie zależy od faktycznego rozpoczęcia wykonywania określonego rodzaju działalności, ale od wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Stanowi o tym par. 3 rozporządzenia ministra finansów z 2 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych (Dz.U. nr 211, poz. 2062), zgodnie z którym obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisu na taką listę.

REKLAMA

- Dodać przy tym należy, że brak wykonywania pewnych określonych czynności z zakresu wskazanego w art. 10 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie skutkuje niższą minimalną sumą gwarancyjną ubezpieczenia OC, która, zgodnie z par. 4 ww. rozporządzenia, jest określana oddzielnie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności - wyjaśnia resort finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w kwestii terminu powstania obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności doradztwa podatkowego Ministerstwo informuje, że zgodnie z par. 3 rozporządzenia ministra finansów w tym zakresie (Dz.U. nr 211, poz. 2065) obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym.

Jak przypomina Jacek Stefański, adwokat ze spółki Michałowski Stefański Adwokaci ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie przewiduje obowiązek ubezpieczenia się podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie odpowiedzialności cywilnej. Jest to ubezpieczenie obowiązkowe. Jego zakres definiują przepisy wykonawcze do ustawy - par. 4 ust. 1. rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

- Przepisy te uzależniają wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC od formalnego przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Zgodnie z par. 3 rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu wpisania na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych - wyjaśnia nasz rozmówca.

Dodaje, że na podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych ciąży - od daty uzyskania wpisu na listę - ustawowy obowiązek ubezpieczenia się w zakresie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC. Zakres tego ubezpieczenia nie zależy od faktycznego prowadzenia działalności, a związany jest z określonym formalnie (np. w umowie spółki) przedmiotem działalności. Jeśli obejmuje on inne rodzaje aktywności niż podstawowe badanie sprawozdań finansowych, np. usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych, to minimalna suma gwarancyjna będzie większa.

Jacek Stefański podkreśla, że datą, od której należy liczyć obowiązek zwiększenia ubezpieczenia, może być data wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, jeśli już w tej dacie podmiot uprawniony wskazał w przedmiocie działalności dodatkowy zakres działalności obok podstawowego - badania sprawozdań finansowych, lub data po uzyskaniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, od której podmiot ten wprowadził formalnie taki rodzaj działalności.

- Stąd ze względu na treść par. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia istotne dla określania dat nie będzie podjęcie faktycznej działalności w dodatkowych sferach aktywności gospodarczej, a data, w której ten rodzaj działalności został uwzględniony w dokumentach korporacyjnych podmiotu, np. spółki.

Z kolei Jacek Pawlik, doradca podatkowy, wiceprezes stowarzyszenia Libertas, podkreśla, że ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie określa, że obowiązek ubezpieczenia OC mają podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych w związku z prowadzoną działalnością.

- Należy tu podkreślić, że wyraźnie ustawodawca zawarł w ustawie określenie prowadzoną działalnością wskazując, że daną działalność trzeba prowadzić, żeby podlegała obowiązkowi ubezpieczenia. Czyli, mimo że podmiot uprawniony ma zarejestrowany określony przedmiot swojej działalności, np. cały dozwolony ustawą, to obowiązkowe ubezpieczenie obejmować będzie ten zakres działalności, który będzie w danym momencie prowadzony - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że pewne nieporozumienie może wprowadzić par. 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC podmiotów uprawnionych, który określa, że terminem powstania obowiązku ubezpieczenia jest dzień wpisania na listę podmiotów uprawnionych. Według Jacka Pawlika zapis ten wykracza poza delegację ustawową, gdyż termin ten został określony w oderwaniu od zapisu ustawy dotyczącego prowadzonej działalności. A co będzie, gdy podmiot się zarejestruje i przez jakiś czas nie będzie wykonywał (prowadził) żadnej działalności.

- Lepiej zostało to rozwiązane w rozporządzeniu ministra finansów dotyczącym obowiązkowego ubezpieczenia podmiotów wykonujących czynności doradztwa podatkowego - podkreśla ekspert. Tam obowiązek powstaje nie z terminem wpisu na listę doradców podatkowych czy podmiotów uprawnionych do doradztwa podatkowego, a w przeddzień rozpoczęcia wykonywania przez te podmioty czynności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki ubezpieczeniowe firm audytorskich

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA