REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość preferencji podatkowych wyniosła 73,8 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2010 r. wartość preferencji podatkowych w Polsce wyniosła 73,8 mld zł, co stanowiło 5,2 proc. PKB - wynika z opublikowanego raportu Ministerstwa Finansów. Rok wcześniej było to 65,9 mld zł, czyli 4,9 proc. PKB.

Grabowski zaznaczył, że jako "preferencję" przyjęto każde odstępstwo od standardu opodatkowania. W VAT takim standardem jest np. podstawowa, 23-proc. stawka podatku, co oznacza, że preferencją są stawki obniżone.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Wartość preferencji wzrosła we wszystkich podatkach, jednak największy wzrost o 29,7 proc. wystąpił w podatku dochodowym od osób prawnych, o 2,3 mld zł" - napisano w raporcie.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział podczas środowej konferencji prasowej, że wzrost wartości preferencji nie wynikał ze zmian w prawie podatkowym. Wskazał, że w 2010 r. firmy zaczęły rozliczać straty, co przełożyło się na istotny wzrost preferencji podatkowych w CIT. "Wyniki w roku 2008 były jeszcze bardzo dobre, natomiast w roku 2009 część przedsiębiorców miała straty, które mogli rozliczać w roku 2010" - wyjaśnił.

W raporcie wskazano, że preferencje w PIT miały wartość 18,6 mld zł, co stanowi 1,3 proc. PKB. "Najwyższą pozycję wśród preferencji funkcjonujących w PIT uzyskała ulga na dzieci - 5,7 mld zł, i łączne opodatkowanie dochodów małżonków - 2,9 mld zł. Wartość preferencji w PIT w stosunku do 2009 r. wzrosła o 16 proc." - informuje raport.

REKLAMA

Według Grabowskiego wzrost wartości preferencji w PIT wynikał w głównej mierze ze wzrostu wynagrodzeń, co umożliwiło pełniejsze korzystanie z ulg podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister powiedział, że resort wziął także pod uwagę szacunki dotyczące zwolnień z opodatkowania pomocy społecznej, czego wcześniej nie robiono. "To nie oznacza, że taki instrument nie jest potrzebny. Trudno sobie wyobrazić, by opodatkować pomoc społeczną udzielaną z budżetu" - zaznaczył.

Wzrost konsumpcji w 2010 r. sprawił, że wzrosła wartość preferencji w podatkach pośrednich. Wiceminister poinformował, że za ponad 34 proc. wartości wszystkich preferencji odpowiadają preferencje w podatku od towarów i usług.

 

Obniżona 7-proc. stawka VAT na roboty budowlano - montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego ograniczyła wpływy do budżetu państwa o 9,9 mld zł, co stanowiło 0,7 proc. PKB.

Grabowski poinformował, że nowe preferencje, które pojawiły się w 2010 r., związane były z usuwaniem skutków powodzi i zwolnieniem podatkowym dotyczącym EURO 2012 dla podmiotów akredytowanych przez UEFA. Zwrócił uwagę na preferencje w podatkach od nieruchomości. Wskazał, że resort uzyskał informacje z 2,5 tysiąca polskich gmin.

"85 proc. gmin stosuje zwolnienia podatkowe, natomiast połowa gmin w Polsce różnicuje stawki podatkowe. Gdyby nie te preferencje, dochody z tego podatku (od nieruchomości - PAP), które wynoszą 15 mld zł, byłyby mniej więcej o 16 proc. wyższe" - powiedział. W sumie z powodu różnych preferencji podatkowych dochody samorządów zostały uszczuplone o 6,5 mld zł.

Z kolei obniżona stawka akcyzy dla paliw z zawartością biokomponentów kosztowała budżet 1,1 mld zł, co stanowiło 2 proc. ogólnych wpływów z akcyzy. Natomiast wartość preferencji związanych ze specjalnymi strefami ekonomicznymi wyniosła 1,5 mld zł.

Zgodnie z raportem w polskim systemie podatkowym w 2010 r. zidentyfikowano 489 preferencji podatkowych; w podatkach dochodowych - 205, z czego 145 dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). 195 preferencji dotyczyło VAT, 16 - podatku akcyzowego, a 70 - podatków lokalnych.

Według ubiegłorocznego raportu wskutek różnych przywilejów podatkowych wpływy państwa w 2009 r. były niższe o 65,9 mld zł, co stanowiło 4,9 proc. PKB. Resort "zidentyfikował" w sumie 473 preferencje podatkowe, w tym 402 w podatkach państwowych i samorządowych. W Niemczech preferencje podatkowe stanowiły 0,74 proc. PKB, ale w Wielkiej Brytanii 12,79 proc.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA