REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość preferencji podatkowych wyniosła 73,8 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2010 r. wartość preferencji podatkowych w Polsce wyniosła 73,8 mld zł, co stanowiło 5,2 proc. PKB - wynika z opublikowanego raportu Ministerstwa Finansów. Rok wcześniej było to 65,9 mld zł, czyli 4,9 proc. PKB.

Grabowski zaznaczył, że jako "preferencję" przyjęto każde odstępstwo od standardu opodatkowania. W VAT takim standardem jest np. podstawowa, 23-proc. stawka podatku, co oznacza, że preferencją są stawki obniżone.

REKLAMA

Autopromocja

"Wartość preferencji wzrosła we wszystkich podatkach, jednak największy wzrost o 29,7 proc. wystąpił w podatku dochodowym od osób prawnych, o 2,3 mld zł" - napisano w raporcie.

REKLAMA

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział podczas środowej konferencji prasowej, że wzrost wartości preferencji nie wynikał ze zmian w prawie podatkowym. Wskazał, że w 2010 r. firmy zaczęły rozliczać straty, co przełożyło się na istotny wzrost preferencji podatkowych w CIT. "Wyniki w roku 2008 były jeszcze bardzo dobre, natomiast w roku 2009 część przedsiębiorców miała straty, które mogli rozliczać w roku 2010" - wyjaśnił.

W raporcie wskazano, że preferencje w PIT miały wartość 18,6 mld zł, co stanowi 1,3 proc. PKB. "Najwyższą pozycję wśród preferencji funkcjonujących w PIT uzyskała ulga na dzieci - 5,7 mld zł, i łączne opodatkowanie dochodów małżonków - 2,9 mld zł. Wartość preferencji w PIT w stosunku do 2009 r. wzrosła o 16 proc." - informuje raport.

Według Grabowskiego wzrost wartości preferencji w PIT wynikał w głównej mierze ze wzrostu wynagrodzeń, co umożliwiło pełniejsze korzystanie z ulg podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister powiedział, że resort wziął także pod uwagę szacunki dotyczące zwolnień z opodatkowania pomocy społecznej, czego wcześniej nie robiono. "To nie oznacza, że taki instrument nie jest potrzebny. Trudno sobie wyobrazić, by opodatkować pomoc społeczną udzielaną z budżetu" - zaznaczył.

Wzrost konsumpcji w 2010 r. sprawił, że wzrosła wartość preferencji w podatkach pośrednich. Wiceminister poinformował, że za ponad 34 proc. wartości wszystkich preferencji odpowiadają preferencje w podatku od towarów i usług.

 

Obniżona 7-proc. stawka VAT na roboty budowlano - montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego ograniczyła wpływy do budżetu państwa o 9,9 mld zł, co stanowiło 0,7 proc. PKB.

REKLAMA

Grabowski poinformował, że nowe preferencje, które pojawiły się w 2010 r., związane były z usuwaniem skutków powodzi i zwolnieniem podatkowym dotyczącym EURO 2012 dla podmiotów akredytowanych przez UEFA. Zwrócił uwagę na preferencje w podatkach od nieruchomości. Wskazał, że resort uzyskał informacje z 2,5 tysiąca polskich gmin.

"85 proc. gmin stosuje zwolnienia podatkowe, natomiast połowa gmin w Polsce różnicuje stawki podatkowe. Gdyby nie te preferencje, dochody z tego podatku (od nieruchomości - PAP), które wynoszą 15 mld zł, byłyby mniej więcej o 16 proc. wyższe" - powiedział. W sumie z powodu różnych preferencji podatkowych dochody samorządów zostały uszczuplone o 6,5 mld zł.

Z kolei obniżona stawka akcyzy dla paliw z zawartością biokomponentów kosztowała budżet 1,1 mld zł, co stanowiło 2 proc. ogólnych wpływów z akcyzy. Natomiast wartość preferencji związanych ze specjalnymi strefami ekonomicznymi wyniosła 1,5 mld zł.

Zgodnie z raportem w polskim systemie podatkowym w 2010 r. zidentyfikowano 489 preferencji podatkowych; w podatkach dochodowych - 205, z czego 145 dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). 195 preferencji dotyczyło VAT, 16 - podatku akcyzowego, a 70 - podatków lokalnych.

Według ubiegłorocznego raportu wskutek różnych przywilejów podatkowych wpływy państwa w 2009 r. były niższe o 65,9 mld zł, co stanowiło 4,9 proc. PKB. Resort "zidentyfikował" w sumie 473 preferencje podatkowe, w tym 402 w podatkach państwowych i samorządowych. W Niemczech preferencje podatkowe stanowiły 0,74 proc. PKB, ale w Wielkiej Brytanii 12,79 proc.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA