REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy outsourcing likwidacji szkód podlega VAT

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że dla zwolnienia z VAT usług likwidacji szkód istotny jest rodzaj czynności, a nie status podmiotu, które je wykonuje. Zakłady ubezpieczeniowe same decydują o zakresie usług wykonywanych w ramach outsourcingu. Takie zlecenie może obejmować obsługę całego procesu likwidacji szkody lub poszczególnych jego etapów.


Zapraszamy na warsztaty:
Jak przygotować firmę do zmian w VAT w 2013 roku >>

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Gdy likwidacja obejmuje takie czynności, jak naprawa uszkodzonych rzeczy, wynajem samochodu zastępczego, rezerwacja miejsca w hotelu itp., to zdaniem MF takie usługi nie powinny korzystać ze zwolnienia z VAT. Nie spełniają wszystkich warunków określonych w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Natomiast czynności w zakresie rozpatrywania roszczeń, które są niezbędne i specyficzne dla usług ubezpieczeniowych, powinny być zwolnione z VAT. Ministerstwo uważa, że błędne jest stanowisko, iż usługi likwidacji szkód wykonywane na rzecz firm niebędących instytucjami ubezpieczeniowymi, powinny być opodatkowane VAT, a wykonywane na rzecz zakładów ubezpieczeniowych - zwolnione z tego podatku. Obecnie w Ministerstwie Finansów dokonywana jest analiza treści wydanych interpretacji indywidualnych, czy istnieją przesłanki dokonania ich ewentualnej zmiany w trybie art. 14e ustawy - Ordynacja podatkowa. Tak wynika z odpowiedzi MF na interpelację poselską nr 3115/12.

Odnosząc się do poruszonego przez pana posła zagadnienia likwidacji szkód, pragnę zauważyć, że nie istnieje prawna definicja tego pojęcia. Biorąc pod uwagę praktykę rynkową, można założyć, że pojęcie to obejmuje, w zależności od konkretnej sytuacji, różny zakres usług. Przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66, z późn. zm.), wymieniając rodzaje czynności ubezpieczeniowych, które mogą być zlecane przez zakład ubezpieczeń do wykonania innym podmiotom, nie ograniczają ściśle zakresu takiego zlecenia. W związku z tym zakłady ubezpieczeniowe same decydują o zakresie usług wykonywanych w ramach outsourcingu (zlecanych do wykonania podmiotom zewnętrznym). Takie zlecenie może obejmować obsługę całego procesu likwidacji szkody lub poszczególnych jego etapów.

Zatem w zależności od rodzaju i zakresu posiadanych przez osoby ubezpieczone polis ubezpieczeniowych, jak również od strategii ekonomicznej przyjętej przez zakłady ubezpieczeń, pojęcie likwidacji szkód może obejmować, w zależności od konkretnej sytuacji, różny zakres usług - przy czym w grę mogą tu wchodzić zarówno takie czynności, jak naprawa uszkodzonych rzeczy, wynajem samochodu zastępczego, rezerwacja miejsca w hotelu itp. (które nie spełniając wszystkich warunków określonych w art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, nie powinny korzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie), jak i czynności w zakresie rozpatrywania roszczeń (które z kolei, będąc niezbędne i specyficzne dla usług ubezpieczeniowych, powinny zostać objęte zwolnieniem, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 13 ustawy).

REKLAMA

Zamów czasopismo Biuletyn VAT >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

W moim przekonaniu trudno jest przy tym zgodzić się z przedstawionym w interpelacji pana posła stanowiskiem podmiotów gospodarczych, iż usługi likwidacji szkód wykonywane na rzecz firm niebędących instytucjami ubezpieczeniowymi powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zaś wykonywane na rzecz zakładów ubezpieczeniowych - zwolnione z tego podatku. Takie podejście nie jest bowiem zgodne z jedną z podstawowych zasad systemu podatku od wartości dodanej, czyli zasadą neutralności wyrażającą się w dążeniu do takiego samego traktowania czynności o podobnym charakterze.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 37 oraz ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oparte jest bowiem na obiektywnych przesłankach, a więc na charakterze wykonywanych czynności, nie jest ono zaś uzależnione od rodzaju podmiotu te czynności wykonującego.

(...) Obecnie w Ministerstwie Finansów dokonywana jest analiza treści wydanych interpretacji indywidualnych, czy istnieją przesłanki dokonania ich ewentualnej zmiany w trybie art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa.

Należy jednak podkreślić, że w przypadku interpretacji indywidualnych, z uwagi na niejednokrotnie bardzo złożony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wnioskach o ich wydanie, niezbędne jest właściwe określenie, czy zapadłe rozstrzygnięcia rzeczywiście dotyczą identycznych stanów faktycznych, bowiem dla uznania rozbieżności w interpretacjach indywidualnych kwestia tożsamości opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) nie może być sporna. Natomiast, jak już wcześniej wskazano, zakres i rodzaj powierzanych do wykonania przez zakłady ubezpieczeniowe podmiotom zewnętrznym czynności w ramach procesu likwidacji szkód może być bardzo różny i bardzo dużej ostrożności wymaga formułowanie założeń lub wniosków, że przedstawione w interpretacjach indywidualnych stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) są identyczne, a rozstrzygnięcia rozbieżne.

W sytuacji jednak, gdy analiza treści wydanych interpretacji indywidualnych wykaże, że w tych samych stanach faktycznych zostały wydane różne interpretacje, podejmę niezwłocznie stosowne działania przewidziane w ww. art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa.

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA