REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencję wyrobów akcyzowych należy uzgadniać z urzędem celnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Minister finansów postępował zgodnie z konstytucją nakazując uzgadnianie z urzędem celnym sposobu prowadzenia ewidencji unijnych towarów opodatkowanych akcyzą.

Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny (TK) dnia 26 maja 2009 r., rozpatrując pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego. Trybunał odpowiadając na wątpliwości NSA potwierdził, że przepisy w tym zakresie są zgodne z konstytucją (sygn. P 58/07).

REKLAMA

Spór rozstrzygnięty przez TK dotyczył rozporządzenia ministra finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (D.U. Nr 74 poz. 668), które nakłada na kupującego wyroby w UE tzw. zharmonizowane (paliwo, gaz, alkohol, papierosy) podlegające akcyzie, obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu celnego sposobu prowadzenia ewidencji tych zakupów. Trybunał orzekł, że naczelnik musi taką ewidencję pisemnie zatwierdzić.

REKLAMA

Obowiązek uzgadniania zasad ewidencji z urzędem celnym zakwestionowała spółka z Krakowa, która zwróciła się do właściwego sobie Naczelnika Urzędu Celnego z prośbą o interpretację przepisów rozporządzenia ministra finansów określającego ten obowiązek.

Spółka otrzymała odpowiedź dla siebie negatywną, gdyż naczelnik urzędu potwierdził konieczność takich uzgodnień. Spółka złożyła więc zażalenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). Po oddaleniu zażalenia przez WSA, spółka zaskarżyła je do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), twierdząc, że "obowiązek ustalania z naczelnikiem urzędu celnego sposobu prowadzenia ewidencji kupionych w UE towarów akcyzowych został nałożony przez ministra finansów bez upoważnienia ustawowego”.

NSA mając wątpliwości w tej materii, zwrócił się o wyjaśnienie sprawy przez TK. Sędziowie NSA nie byli pewni, czy rozporządzenie jest zgodne z art. 55 ust. 3 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym i konstytucją (art. 2 i 217).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybunał orzekła, że minister finansów, wydając rozporządzenie nakładające obowiązek uzgadniania z urzędem celnym sposobu prowadzenia ewidencji unijnych wyrobów opodatkowanych akcyzą, działał zgodnie z obowiązującym prawem.

W uzasadnieniu orzeczenia sędzia Maria Gintowt-Jankowicz podkreśliła, że upoważnienie ustawowe dawało ministrowi finansów prawo do określenia sposobu prowadzenia ewidencji towarów akcyzowych, tj. trybu postępowania, formy i metody pozwalającej na osiągnięcie założonego celu. Obowiązek uzgadniania wzoru ewidencji, sposobu jej prowadzenia i programu komputerowego to nic innego jak sprawdzenie, czy określone w rozporządzeniu elementy zostały zaproponowane przez podatnika. Nie ma tutaj miejsca na dowolność.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA