REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenia darowizn na rzecz kościołów

REKLAMA

Jakakolwiek zmiana w tzw. ustawach kościelnych, w tym również zasad, na podstawie których odliczane są darowizny, możliwa jest jedynie po uprzednich negocjacjach Rady Ministrów z przedstawicielami poszczególnych kościołów, zakończonych dwustronnymi umowami - takie stanowisko przedstawiło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą odliczania tzw. darowizn kościelnych.

Darowizny kościelne budzą kontrowersje wśród części posłów. Przypomnijmy, że do Sejmu SDPL skierowało już projekt zakładający likwidację ulgi. Zmiany, choć mniej drastyczne, wprowadza projekt nowelizacji ustawy o PIT, rozciągając na darowizny kościelne obowiązek dokumentowania przewidziany dla „zwykłych” darowizn, w tym obowiązek wpłacenia darowanej kwoty na konto obdarowanego.

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwości w tym zakresie zgłosił też poseł Bogdan Lewandowski (SdPL). W interpelacji, odnosząc się do marcowej uchwały NSA (zob. „GP” z 15 marca i 4 kwietnia br.), zauważył, że stan prawny, w jakim dopuszcza się możliwość odliczania obok „zwykłych” limitowanych darowizn również darowizn kościelnych, które limitowane nie są, stanowi pole do nadużyć polegających na deklarowaniu fikcyjnych darowizn. Poseł zwraca uwagę, że od darczyńców nie są wymagane wiarygodne dowody dokonania darowizny kościelnej, a przepisy nie regulują jednoznacznie kwestii sprawozdania o przeznaczeniu darowizny.

Wnioskodawca pytał Ministerstwo Finansów, czy rozważa wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą w celu ograniczenia wysokości odliczeń z tytułu darowizn kościelnych oraz ewentualnego wprowadzenia przepisów ograniczających ryzyko zawierania fikcyjnych umów.

Odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu wiceminister finansów Jarosław Neneman. Przypomniał, że uzasadniając uchwałę NSA podkreślił, że jedynie zmiana przepisów ustaw regulujących stosunki państwo–kościół – w części dotyczącej darowizn – doprowadziłaby do ograniczenia omawianego odliczenia.

REKLAMA

Wiceminister potwierdził też, że w związku z tym zmiana od 1 stycznia 2004 r. stanu prawnego w zakresie limitowanych darowizn kościelnych, o których mowa jest w przepisach o PIT, nie pozbawia podatników prawa do korzystania z odliczenia darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą w pełnej wysokości. Co do zasady przepisy ustaw kościelnych nadal funkcjonują w obrocie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kwestii ewentualnej nowelizacji zauważył zaś, że stosownie do postanowień Konstytucji RP uchwalenie ustaw regulujących stosunki pomiędzy państwem a poszczególnymi kościołami poprzedza zawarcie umów. Obowiązek negocjowania rozwiązań prawnych dotyczących danego Kościoła akcentował też Trybunał Konstytucyjny. A zatem, wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą mającą na celu dokonanie zmiany w tzw. ustawach kościelnych byłoby możliwe tylko po uprzednich negocjacjach, zakończonych dwustronnymi umowami państwo – poszczególne kościoły.

Jarosław Neneman zapewnił też, że organy podatkowe dokonują wszelkich starań, aby wykluczyć możliwość korzystania z jakichkolwiek fikcyjnych odliczeń. A prawidłowość dokumentowania darowizn sprawdzana jest już w trakcie weryfikacji zeznań podatkowych.

Jak wynika z danych przedstawionych przez wiceministra Nenemana, za 2004 r. skontrolowano łącznie 138 podatników, którzy przekazali darowizny na kwotę 25 812 410 zł. Z tego u 7 kontrolowanych stwierdzono fikcyjną darowiznę. A bezpodstawne odliczenia wyniosły 2 244 000 zł.

Aleksandra Tarka
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA