REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenia darowizn na rzecz kościołów

REKLAMA

Jakakolwiek zmiana w tzw. ustawach kościelnych, w tym również zasad, na podstawie których odliczane są darowizny, możliwa jest jedynie po uprzednich negocjacjach Rady Ministrów z przedstawicielami poszczególnych kościołów, zakończonych dwustronnymi umowami - takie stanowisko przedstawiło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą odliczania tzw. darowizn kościelnych.

Darowizny kościelne budzą kontrowersje wśród części posłów. Przypomnijmy, że do Sejmu SDPL skierowało już projekt zakładający likwidację ulgi. Zmiany, choć mniej drastyczne, wprowadza projekt nowelizacji ustawy o PIT, rozciągając na darowizny kościelne obowiązek dokumentowania przewidziany dla „zwykłych” darowizn, w tym obowiązek wpłacenia darowanej kwoty na konto obdarowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości w tym zakresie zgłosił też poseł Bogdan Lewandowski (SdPL). W interpelacji, odnosząc się do marcowej uchwały NSA (zob. „GP” z 15 marca i 4 kwietnia br.), zauważył, że stan prawny, w jakim dopuszcza się możliwość odliczania obok „zwykłych” limitowanych darowizn również darowizn kościelnych, które limitowane nie są, stanowi pole do nadużyć polegających na deklarowaniu fikcyjnych darowizn. Poseł zwraca uwagę, że od darczyńców nie są wymagane wiarygodne dowody dokonania darowizny kościelnej, a przepisy nie regulują jednoznacznie kwestii sprawozdania o przeznaczeniu darowizny.

Wnioskodawca pytał Ministerstwo Finansów, czy rozważa wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą w celu ograniczenia wysokości odliczeń z tytułu darowizn kościelnych oraz ewentualnego wprowadzenia przepisów ograniczających ryzyko zawierania fikcyjnych umów.

Odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu wiceminister finansów Jarosław Neneman. Przypomniał, że uzasadniając uchwałę NSA podkreślił, że jedynie zmiana przepisów ustaw regulujących stosunki państwo–kościół – w części dotyczącej darowizn – doprowadziłaby do ograniczenia omawianego odliczenia.

REKLAMA

Wiceminister potwierdził też, że w związku z tym zmiana od 1 stycznia 2004 r. stanu prawnego w zakresie limitowanych darowizn kościelnych, o których mowa jest w przepisach o PIT, nie pozbawia podatników prawa do korzystania z odliczenia darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą w pełnej wysokości. Co do zasady przepisy ustaw kościelnych nadal funkcjonują w obrocie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kwestii ewentualnej nowelizacji zauważył zaś, że stosownie do postanowień Konstytucji RP uchwalenie ustaw regulujących stosunki pomiędzy państwem a poszczególnymi kościołami poprzedza zawarcie umów. Obowiązek negocjowania rozwiązań prawnych dotyczących danego Kościoła akcentował też Trybunał Konstytucyjny. A zatem, wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą mającą na celu dokonanie zmiany w tzw. ustawach kościelnych byłoby możliwe tylko po uprzednich negocjacjach, zakończonych dwustronnymi umowami państwo – poszczególne kościoły.

Jarosław Neneman zapewnił też, że organy podatkowe dokonują wszelkich starań, aby wykluczyć możliwość korzystania z jakichkolwiek fikcyjnych odliczeń. A prawidłowość dokumentowania darowizn sprawdzana jest już w trakcie weryfikacji zeznań podatkowych.

Jak wynika z danych przedstawionych przez wiceministra Nenemana, za 2004 r. skontrolowano łącznie 138 podatników, którzy przekazali darowizny na kwotę 25 812 410 zł. Z tego u 7 kontrolowanych stwierdzono fikcyjną darowiznę. A bezpodstawne odliczenia wyniosły 2 244 000 zł.

Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA