REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zasad odliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów o VAT warto kupić i odliczyć podatek m.in. od większość samochodów terenowych, minivanów czy niektórych samochodów kombi o dużej ładowności. Z zakupem natomiast samochodów uznawanych za osobowe lepiej poczekać do wejścia w życie nowych regulacji - uważają eksperci.

Zdecydowanie warto poczekać na nowe przepisy w przypadku zakupu samochodów, które po 1 maja 2004 r. dawały prawo do odliczenia tylko 50 proc. VAT (nie więcej niż 5 tys. zł.). Według nowych przepisów będzie to 60 proc. podatku, nie więcej niż 6 tys. zł. Do tej kategorii należy zdecydowana większość samochodów używanych jako osobowe – wyjaśnił „GP” Jerzy Martini, doradca podatkowy z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. Jak wyjaśnił, mogą zdarzyć się również przypadki, gdy samochody, w stosunku do których do tej pory istniało ograniczenie w prawie do odliczenia podatku, po wejściu w życie nowych przepisów będą dawały pełne prawo do odliczenia (niektóre samochody mające jeden rząd siedzeń).

REKLAMA

Autopromocja

– W odniesieniu jednak do niektórych samochodów, które według przepisów obowiązujących po 1 maja 2004 r. dawały prawo do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego przy zakupie, według nowych przepisów prawo do odliczenia podatku zostanie ograniczone do 60 proc. kwoty podatku, nie więcej niż 6 tys. zł.

Jaka była sprzedaż

Według szacunków Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ub.r. sprzedano około 80 tys. samochodów dających prawo do pełnego odliczenia VAT, czyli z tzw. kratką. W porównaniu z wcześniejszymi latami nastąpił więc spadek, gdyż wtedy sprzedaż wynosiła około 100 tys. takich pojazdów.

Abstrahując od niezgodności takiego rozwiązania z VI Dyrektywą, oczywiście warto dokonać zakupów i odliczenia podatku od takich samochodów przed wejściem w życie nowych przepisów (przed upływem 90 dni, licząc od 1 czerwca 2005 r.). Do kategorii tej zalicza się m.in. większość samochodów terenowych, minivanów czy niektóre samochody kombi o dużej ładowności. Warto zauważyć, że zakup takich samochodów przed wejściem w życie nowych przepisów pozwoli na odliczenie całości podatku przy ich zakupie, po zmianie przepisów podatnicy nie będą jednak w świetle ustawy VAT mieli prawa do odliczenia VAT od paliwa – wyjaśnił Jerzy Martini.

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, przedsiębiorcy, którzy planują zakup za gotówkę tzw. samochodów z kratką, powinni się pospieszyć. – Obowiązujące obecnie regulacje wciąż dają możliwość pełnego odliczenia VAT przy ich kupnie. Przepisy znowelizowanej ustawy o VAT, ograniczające tę możliwość, wejdą w życie pod koniec sierpnia bieżącego roku.

Jeszcze bardziej powinni się pospieszyć ci przedsiębiorcy, którzy auta z kratką zamierzają wziąć w leasing. Aby móc skorzystać z pełnego odliczenia, umowa leasingowa musi zostać zarejestrowana w urzędzie skarbowym do 15 czerwca bieżącego roku – podkreślił Wojciech Drzewiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stwierdził, nadchodzące zmiany będą skutkować chwilowym wzrostem sprzedaży samochodów z kratką. Po wejściu w życie nowych przepisów ich sprzedaż praktycznie się skończy.

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, zupełnie inaczej mogą zachować się ci przedsiębiorcy, którzy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej chcą kupić samochód osobowy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku takich samochodów przedsiębiorcy mogą odliczyć 50 proc. VAT, jednak nie więcej niż 5 tys. zł. Według nowych unormowań będzie możliwe odliczenie 60 proc. VAT, nie więcej niż 6 tys. zł.

W opinii Jakuba Boberskiego z Działu Podatkowego Rödl & Partner, Oddział we Wrocławiu, nowa konstrukcja przepisów dotycząca kwalifikacji samochodów, z uwagi na wieloznaczność pojęć, z pewnością powodować będzie wątpliwości co do tego, jakie samochody zakwalifikować można do ciężarowych, a jakie będą samochodami osobowymi.

– Tak więc nowa definicja, czy też sposób kwalifikacji samochodów, zasadniczo wpłynie na uznanie danych samochodów za osobowe bądź ciężarowe. Już specyfika tzw. wzoru Lisaka skutkowała dla samochodów o charakterze wybitnie ciężarowym – przykład renault kangoo – zakwalifikowaniem ich jako osobowe. Obecnie ofiarą nowych przepisów staną się przykładowo ford mondeo combi oraz ford galaxy, które w oparciu o wzór Lisaka uznane były za samochody ciężarowe, a według nowych przepisów staną się osobowymi. Podobnie sytuacja wyglądać będzie z oplem combo tur van, zafirą van, czy też skodą fabia combi premia. Nowe przepisy dotyczące samochodów nie wpłyną na kwalifikację części samochodów, takich przykładowo jak: opel agila van, czy corsa van. Samochody te były i pozostaną w dalszym ciągu samochodami ciężarowymi – uważa Jakub Boberski.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA