REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zasad odliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów o VAT warto kupić i odliczyć podatek m.in. od większość samochodów terenowych, minivanów czy niektórych samochodów kombi o dużej ładowności. Z zakupem natomiast samochodów uznawanych za osobowe lepiej poczekać do wejścia w życie nowych regulacji - uważają eksperci.

Zdecydowanie warto poczekać na nowe przepisy w przypadku zakupu samochodów, które po 1 maja 2004 r. dawały prawo do odliczenia tylko 50 proc. VAT (nie więcej niż 5 tys. zł.). Według nowych przepisów będzie to 60 proc. podatku, nie więcej niż 6 tys. zł. Do tej kategorii należy zdecydowana większość samochodów używanych jako osobowe – wyjaśnił „GP” Jerzy Martini, doradca podatkowy z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. Jak wyjaśnił, mogą zdarzyć się również przypadki, gdy samochody, w stosunku do których do tej pory istniało ograniczenie w prawie do odliczenia podatku, po wejściu w życie nowych przepisów będą dawały pełne prawo do odliczenia (niektóre samochody mające jeden rząd siedzeń).

REKLAMA

Autopromocja

– W odniesieniu jednak do niektórych samochodów, które według przepisów obowiązujących po 1 maja 2004 r. dawały prawo do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego przy zakupie, według nowych przepisów prawo do odliczenia podatku zostanie ograniczone do 60 proc. kwoty podatku, nie więcej niż 6 tys. zł.

Jaka była sprzedaż

Według szacunków Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ub.r. sprzedano około 80 tys. samochodów dających prawo do pełnego odliczenia VAT, czyli z tzw. kratką. W porównaniu z wcześniejszymi latami nastąpił więc spadek, gdyż wtedy sprzedaż wynosiła około 100 tys. takich pojazdów.

REKLAMA

Abstrahując od niezgodności takiego rozwiązania z VI Dyrektywą, oczywiście warto dokonać zakupów i odliczenia podatku od takich samochodów przed wejściem w życie nowych przepisów (przed upływem 90 dni, licząc od 1 czerwca 2005 r.). Do kategorii tej zalicza się m.in. większość samochodów terenowych, minivanów czy niektóre samochody kombi o dużej ładowności. Warto zauważyć, że zakup takich samochodów przed wejściem w życie nowych przepisów pozwoli na odliczenie całości podatku przy ich zakupie, po zmianie przepisów podatnicy nie będą jednak w świetle ustawy VAT mieli prawa do odliczenia VAT od paliwa – wyjaśnił Jerzy Martini.

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, przedsiębiorcy, którzy planują zakup za gotówkę tzw. samochodów z kratką, powinni się pospieszyć. – Obowiązujące obecnie regulacje wciąż dają możliwość pełnego odliczenia VAT przy ich kupnie. Przepisy znowelizowanej ustawy o VAT, ograniczające tę możliwość, wejdą w życie pod koniec sierpnia bieżącego roku.

Jeszcze bardziej powinni się pospieszyć ci przedsiębiorcy, którzy auta z kratką zamierzają wziąć w leasing. Aby móc skorzystać z pełnego odliczenia, umowa leasingowa musi zostać zarejestrowana w urzędzie skarbowym do 15 czerwca bieżącego roku – podkreślił Wojciech Drzewiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stwierdził, nadchodzące zmiany będą skutkować chwilowym wzrostem sprzedaży samochodów z kratką. Po wejściu w życie nowych przepisów ich sprzedaż praktycznie się skończy.

REKLAMA

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, zupełnie inaczej mogą zachować się ci przedsiębiorcy, którzy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej chcą kupić samochód osobowy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku takich samochodów przedsiębiorcy mogą odliczyć 50 proc. VAT, jednak nie więcej niż 5 tys. zł. Według nowych unormowań będzie możliwe odliczenie 60 proc. VAT, nie więcej niż 6 tys. zł.

W opinii Jakuba Boberskiego z Działu Podatkowego Rödl & Partner, Oddział we Wrocławiu, nowa konstrukcja przepisów dotycząca kwalifikacji samochodów, z uwagi na wieloznaczność pojęć, z pewnością powodować będzie wątpliwości co do tego, jakie samochody zakwalifikować można do ciężarowych, a jakie będą samochodami osobowymi.

– Tak więc nowa definicja, czy też sposób kwalifikacji samochodów, zasadniczo wpłynie na uznanie danych samochodów za osobowe bądź ciężarowe. Już specyfika tzw. wzoru Lisaka skutkowała dla samochodów o charakterze wybitnie ciężarowym – przykład renault kangoo – zakwalifikowaniem ich jako osobowe. Obecnie ofiarą nowych przepisów staną się przykładowo ford mondeo combi oraz ford galaxy, które w oparciu o wzór Lisaka uznane były za samochody ciężarowe, a według nowych przepisów staną się osobowymi. Podobnie sytuacja wyglądać będzie z oplem combo tur van, zafirą van, czy też skodą fabia combi premia. Nowe przepisy dotyczące samochodów nie wpłyną na kwalifikację części samochodów, takich przykładowo jak: opel agila van, czy corsa van. Samochody te były i pozostaną w dalszym ciągu samochodami ciężarowymi – uważa Jakub Boberski.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA