REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ubezpieczeniu społecznym rolników

Joanna Kalinowska

REKLAMA

Od 1 października br. zmienia się system ubezpieczenia społecznego rolników. Pomimo zapowiedzi jego gruntownego przebudowania, większość zasad została zachowana. Zmiany dotyczą głównie wymiaru składek na ubezpieczenia rolników.

Zmieniony system ubezpieczeń społecznych rolników będzie się opierał na miesięcznych, a nie kwartalnych rozliczeniach. Od października br. rolnik nie będzie już musiał opłacać składki za cały kwartał, jeśli faktycznie warunki do objęcia go ubezpieczeniem rolników będzie spełniać tylko przez część kwartału.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Miesięczny wymiar składek

Wskutek wprowadzenia miesięcznego charakteru ubezpieczenia społecznego rolnicy będą podlegać ubezpieczeniu od dnia objęcia ubezpieczeniami na mocy ustawy (lub na wniosek) do dnia, w którym przestaną spełniać warunki do podlegania tym ubezpieczeniom (np. sprzedadzą gospodarstwo rolne lub podejmą pracę, która powoduje obowiązek opłacania składek w ZUS). Oznacza to, że jeśli ubezpieczenia będą trwały krócej niż miesiąc, rolnicy zapłacą składki w wysokości proporcjonalnie obniżonej (tj. za część miesiąca).

Od października br. nie zmieni się jednak termin opłacania składek. Tak jak dotychczas składki za cały kwartał będą musiały zostać opłacone do ostatniego dnia pierwszego miesiąca tego kwartału (np. składki za 3 miesiące I kwartału danego roku muszą zostać opłacone do 31 stycznia tego roku). Gdy rolnik opłaci składki za trzy miesiące kwartału, a jego ubezpieczenie ustanie w trakcie kwartału, KRUS ustali nadpłatę i zaliczy ją na poczet zaległych lub bieżących składek. Jeśli takich nie będzie, KRUS zaliczy nadpłatę na poczet przyszłych składek albo je zwróci - na wniosek lub z urzędu.

Zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych rolników - zestawienie tabelaryczne

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatkowa składka

Rolnicy, którzy posiadają gospodarstwa rolne o powierzchni większej niż 50 ha przeliczeniowych, będą od października br. opłacać dodatkową składkę na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. Jej wysokość będzie zależeć od wielkości gospodarstwa rolnego i wyniesie:

• 12% emerytury podstawowej - obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,

• 24% emerytury podstawowej - obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych,

• 36% emerytury podstawowej - obszar użytków rolnych powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych,

• 48% emerytury podstawowej - obszar użytków rolnych powyżej 300 ha przeliczeniowych.

 

Wymienione grupy rolników otrzymają z KRUS decyzje w sprawie obowiązku opłacania dodatkowej składki i jej wysokości w terminie do 30 listopada 2009 r. Dodatkową składkę będą musieli opłacać w terminie, w którym opłacają pozostałe składki na ubezpieczenia rolników.

Korzyści dla rolników - przedsiębiorców

Ustawa nowelizująca system ubezpieczeń rolników wprowadza korzystną finansowo zmianę dla rolników (domowników), którzy jednocześnie prowadzą pozarolniczą działalność. Rolnik (domownik rolnika), który jednocześnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracuje przy wykonywaniu takiej działalności, może nadal opłacać składki w KRUS, jeśli spełnia warunki określone w art. 5a ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Składki w KRUS może więc nadal opłacać rolnik (domownik rolnika), który:

• podjął działalność lub współpracę w trakcie ubezpieczenia rolników po co najmniej 3-letnim okresie podlegania temu ubezpieczeniu z mocy ustawy,

• w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności/współpracy złożył w KRUS oświadczenie, że chce kontynuować ubezpieczenie społeczne rolników,

• nie spełnia warunków do objęcia ubezpieczeniami społecznymi w ZUS, np. jako pracownik, zleceniobiorca,

• nie ma prawa do emerytury, renty ani innych świadczeń z ubezpieczeń społecznych,

• udokumentuje, że należny podatek dochodowy za poprzedni rok podatkowy od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył kwoty 2835 zł (warunek nie dotyczy osób, które nie prowadziły działalności w ubiegłym roku).

Do końca września br. rolnik - przedsiębiorca musiał opłacać podwójne składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie. Od 1 października br. taki rolnik będzie opłacał składkę w podwójnej wysokości tylko na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

• ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników - Dz.U. Nr 79, poz. 667

Joanna Kalinowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA