REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy premiach w akcjach można uniknąć podatku

Przemysław Molik

REKLAMA

Na przyznaniu pracownikom premii w formie akcji firmy można zaoszczędzić na podatkach. W pewnych sytuacjach pracodawca może nie odprowadzać podatku i składek ZUS. Pracownik nie zapłaci podatku od akcji do czasu ich zbycia.

Wraz z końcem roku część przedsiębiorców będzie wypłacać swoim pracownikom premie świąteczne. Oprócz premii gotówkowej lub rzeczowej jedną z form premiowania może być przyznanie akcji, co może być korzystne z punktu widzenia podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mariusz Gotowicz, doradca podatkowy prowadzący Kancelarię Doradztwa Podatkowego w Bydgoszczy, zauważa, że sposób, w jaki firma pozyskała akcje oraz w jakiej formie przekazała je swoim pracownikom, skutkuje różnymi obowiązkami rozliczeniowymi.

Kontrowersyjny przychód

Przepisy ustawy o PIT określają, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opinii Pawła Stańczyka, starszego konsultanta w PricewaterhouseCooper, istnieje wiele argumentów wskazujących, że przyznanie akcji pracownikom po cenach preferencyjnych lub nieodpłatnie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

REKLAMA

Z drugiej strony, jak podkreśla Paweł Stańczyk, jeszcze niedawno organy podatkowe prezentowały dość liberalne stanowisko, że taki dochód powstawał dopiero w chwili zbycia tych akcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie trudno już uzyskać interpretację podatkową potwierdzającą takie korzystne stanowisko. Co ciekawe, liberalne stanowisko w tej sprawie zaprezentował ostatnio WSA w Warszawie w wyroku z 15 września 2009 r. - dodaje Paweł Stańczyk.

Akcje nowej emisji

Przy spełnieniu określonych warunków istnieje możliwość korzystnego opodatkowania przekazania akcji. Określa to art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Mariusz Gotowicz tłumaczy, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Jego zdaniem w tej sytuacji pracodawca nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego oraz składek na system ubezpieczeń społecznych. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji przez pracowników, który należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych rozliczony przez pracownika na druku PIT-38.

 

Tym samym ustawa o PIT odsuwa moment opodatkowania akcji nowo wyemitowanych przez osoby uprawnione do czasu sprzedaży tych akcji. W opinii Arkadiusza Michaliszyna, doradcy podatkowego w CMS Cameron McKenna, regulacja ta jest jednak mało elastyczna, ponieważ obejmuje tylko sytuacje, w których spółka sama emituje akcje bezpośrednio na rzecz uprzywilejowanych pracowników oraz sytuacje, w których spółka emituje akcje na rzecz innej spółki ze wskazaniem sposobu zadysponowania tymi akcjami na rzecz pracowników.

- Odroczenie momentu osiągnięcia przychodu do chwili sprzedaży akcji nie będzie miało zastosowania do sytuacji, w której spółka skupuje swoje akcje (np. na giełdzie) w celu ich preferencyjnego wydania pracownikom czy menedżerom - dodaje ekspert.

Plan motywacyjny

Pracodawcy w ramach programów motywacyjnych mogą przekazać swoim pracownikom opcje na akcje, a także prawa do akcji, warranty subskrypcyjne oraz inne instrumenty finansowe. Instrumenty te nie są wymienione w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Czy to oznacza, że pracownik, otrzymując je, osiąga przychód ze stosunku pracy?

Artur Oleś, doradca podatkowy, wiceprezes KSK doradcy, odpowiada, że powstanie przychodu jest uzależnione od faktu zbywalności otrzymanych instrumentów (opcje na akcje są z reguły niezbywalne).

- Przychód powstaje, tylko gdy pracownik może swobodnie rozporządzać otrzymanym instrumentem i przysporzenie z tego tytułu ma skonkretyzowany wymiar finansowy. Dochodem w takim przypadku jest nadwyżka wartości rynkowej nad odpłatnością poniesioną przez pracownika - dodaje ekspert.

Osiąganie korzyści

Premiowanie pracowników poprzez przyznanie im akcji będzie podatkowo korzystne dla pracowników, wówczas jeżeli uda się przeprowadzić emisję lub zbycie akcji na warunkach określonych w ustawie o PIT. Zdaniem Artura Olesia, jeśli pracodawca przekazuje akcje bez zachowania warunku określonego w PIT, to dochód uzyskany z tego źródła jest dochodem uzyskanym ze stosunku pracy, co skutkuje odprowadzeniem podatku dochodowego oraz składek ubezpieczeniowych.

Mariusz Gotowicz dodaje, że premiowanie pracowników, a szczególnie kadry zarządzającej, akcjami, ukierunkowuje ich działania na maksymalizację zysku spółki.

Z kolei Arkadiusz Michaliszyn wskazuje, że dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość wynagrodzenia pracownika bez angażowania środków spółki. Koszty ponoszą obecni akcjonariusze spółki w postaci rozdrobnienia aktywów firmy.

- Należy jednak pamiętać o drugiej stronie medalu. Zwykłe wynagrodzenie wypłacone pracownikowi stanowi koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Emisja własnych akcji już nie - stwierdza Arkadiusz Michaliszyn.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA