REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy premiach w akcjach można uniknąć podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Na przyznaniu pracownikom premii w formie akcji firmy można zaoszczędzić na podatkach. W pewnych sytuacjach pracodawca może nie odprowadzać podatku i składek ZUS. Pracownik nie zapłaci podatku od akcji do czasu ich zbycia.

Wraz z końcem roku część przedsiębiorców będzie wypłacać swoim pracownikom premie świąteczne. Oprócz premii gotówkowej lub rzeczowej jedną z form premiowania może być przyznanie akcji, co może być korzystne z punktu widzenia podatkowego.

REKLAMA

Mariusz Gotowicz, doradca podatkowy prowadzący Kancelarię Doradztwa Podatkowego w Bydgoszczy, zauważa, że sposób, w jaki firma pozyskała akcje oraz w jakiej formie przekazała je swoim pracownikom, skutkuje różnymi obowiązkami rozliczeniowymi.

Kontrowersyjny przychód

Przepisy ustawy o PIT określają, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opinii Pawła Stańczyka, starszego konsultanta w PricewaterhouseCooper, istnieje wiele argumentów wskazujących, że przyznanie akcji pracownikom po cenach preferencyjnych lub nieodpłatnie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

Z drugiej strony, jak podkreśla Paweł Stańczyk, jeszcze niedawno organy podatkowe prezentowały dość liberalne stanowisko, że taki dochód powstawał dopiero w chwili zbycia tych akcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie trudno już uzyskać interpretację podatkową potwierdzającą takie korzystne stanowisko. Co ciekawe, liberalne stanowisko w tej sprawie zaprezentował ostatnio WSA w Warszawie w wyroku z 15 września 2009 r. - dodaje Paweł Stańczyk.

Akcje nowej emisji

Przy spełnieniu określonych warunków istnieje możliwość korzystnego opodatkowania przekazania akcji. Określa to art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Mariusz Gotowicz tłumaczy, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Jego zdaniem w tej sytuacji pracodawca nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego oraz składek na system ubezpieczeń społecznych. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji przez pracowników, który należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych rozliczony przez pracownika na druku PIT-38.

 

REKLAMA

Tym samym ustawa o PIT odsuwa moment opodatkowania akcji nowo wyemitowanych przez osoby uprawnione do czasu sprzedaży tych akcji. W opinii Arkadiusza Michaliszyna, doradcy podatkowego w CMS Cameron McKenna, regulacja ta jest jednak mało elastyczna, ponieważ obejmuje tylko sytuacje, w których spółka sama emituje akcje bezpośrednio na rzecz uprzywilejowanych pracowników oraz sytuacje, w których spółka emituje akcje na rzecz innej spółki ze wskazaniem sposobu zadysponowania tymi akcjami na rzecz pracowników.

- Odroczenie momentu osiągnięcia przychodu do chwili sprzedaży akcji nie będzie miało zastosowania do sytuacji, w której spółka skupuje swoje akcje (np. na giełdzie) w celu ich preferencyjnego wydania pracownikom czy menedżerom - dodaje ekspert.

Plan motywacyjny

Pracodawcy w ramach programów motywacyjnych mogą przekazać swoim pracownikom opcje na akcje, a także prawa do akcji, warranty subskrypcyjne oraz inne instrumenty finansowe. Instrumenty te nie są wymienione w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Czy to oznacza, że pracownik, otrzymując je, osiąga przychód ze stosunku pracy?

Artur Oleś, doradca podatkowy, wiceprezes KSK doradcy, odpowiada, że powstanie przychodu jest uzależnione od faktu zbywalności otrzymanych instrumentów (opcje na akcje są z reguły niezbywalne).

- Przychód powstaje, tylko gdy pracownik może swobodnie rozporządzać otrzymanym instrumentem i przysporzenie z tego tytułu ma skonkretyzowany wymiar finansowy. Dochodem w takim przypadku jest nadwyżka wartości rynkowej nad odpłatnością poniesioną przez pracownika - dodaje ekspert.

Osiąganie korzyści

Premiowanie pracowników poprzez przyznanie im akcji będzie podatkowo korzystne dla pracowników, wówczas jeżeli uda się przeprowadzić emisję lub zbycie akcji na warunkach określonych w ustawie o PIT. Zdaniem Artura Olesia, jeśli pracodawca przekazuje akcje bez zachowania warunku określonego w PIT, to dochód uzyskany z tego źródła jest dochodem uzyskanym ze stosunku pracy, co skutkuje odprowadzeniem podatku dochodowego oraz składek ubezpieczeniowych.

Mariusz Gotowicz dodaje, że premiowanie pracowników, a szczególnie kadry zarządzającej, akcjami, ukierunkowuje ich działania na maksymalizację zysku spółki.

Z kolei Arkadiusz Michaliszyn wskazuje, że dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość wynagrodzenia pracownika bez angażowania środków spółki. Koszty ponoszą obecni akcjonariusze spółki w postaci rozdrobnienia aktywów firmy.

- Należy jednak pamiętać o drugiej stronie medalu. Zwykłe wynagrodzenie wypłacone pracownikowi stanowi koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Emisja własnych akcji już nie - stwierdza Arkadiusz Michaliszyn.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA