REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2011 r. w gabinetach lekarskich i kancelariach prawników pojawią się kasy fiskalne

REKLAMA

Lekarze i prawnicy zaczną używać kas fiskalnych w 2011 r. - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski. Eksperci uważają, że pomysł jest hasłem wyborczym, ale przyznają, że kasy dyscyplinują do bardziej rzetelnego rozliczania podatku.

Wprowadzenie kas fiskalnych m.in. w gabinetach lekarskich i u prawników przewiduje przedstawiony w ubiegłym tygodniu przez premiera Donalda Tuska Plan Rozwoju i Konsolidacji Finansów 2010-2011. Zdaniem jego autorów, rozszerzenie listy zawodów objętych obowiązkiem stosowania kas fiskalnych zmniejszy szarą strefę i zwiększy wpływy z podatków dochodowych.

REKLAMA

Autopromocja

"Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku powinniśmy wydać odpowiednie rozporządzenie. Przewidujemy, że wejdzie w życie w 2011 r., np. w kwietniu"- poinformował Maciej Grabowski.

Jego zdaniem, koszty refundacji zakupu nowych kas mogą sięgnąć w 2011 r. ok. 120 mln zł, ale zrekompensują je wyższe wpływy z podatku dochodowego. "Liczymy, że wprowadzenie kas spowoduje wzrost wielkości transakcji ujawnianych przez podatników" - powiedział. Wyjaśnił, że nie ma planów objęcia VAT usług medycznych (korzystają one ze zwolnienia).

Menedżer z PricewaterhouseCoopers Tomasz Rolewicz uważa, że wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania obrotów przez lekarzy i prawników "to gra niewarta świeczki", spowoduje natomiast u nich dodatkowe obowiązki administracyjne. Jego zdaniem resort finansów mógłby uzyskać dodatkowe wpływy do budżetu, ale dopiero po wprowadzeniu kolejnych zmian, np. VAT na usługi medyczne.

REKLAMA

"To może być następny krok ministerstwa. Niewykluczone, że najpierw fiskus chce sprawdzić jakie są rzeczywiste dochody grup podatkowych, które nie muszą jeszcze stosować kas. Ich wprowadzenie na pewno zdyscyplinuje podatników do bardziej rzetelnego rozliczania podatku dochodowego" - powiedział. Zaznaczył, że zarówno w przypadku prawników, jak i lekarzy, kontrolerzy będą mieć niewielkie możliwości sprawdzenia, czy ewidencja jest prowadzona prawidłowo. Dlatego plan może nie przynieść zamierzonych korzyści dla budżetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doradca podatkowy z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy Andrzej Nikończyk uważa, że wprowadzenie kas do kancelarii prawnych i gabinetów lekarskich jest z jednej strony hasłem wyborczym, z drugiej jednak utrudniłoby podatnikom zaniżanie obrotów.

"Duża część podatników czuje, że prawnicy i lekarze prowadzący własne gabinety są premiowani podatkowo, bo nie muszą stosować kas. Tym bardziej, że grupy te są postrzegane jako dobrze sytuowane" - powiedział doradca podatkowy.

Andrzej Nikończyk zwrócił uwagę, że refundacja przez państwo wydatku na zakup kasy (do 700 zł, nie więcej niż 90 proc. ceny kasy) w przypadku prawników będzie wiązała się z nieco niższymi wpływami z VAT do budżetu (podatnik ma możliwość większego odliczenia podatku naliczonego).

W przypadku lekarzy państwo będzie musiało dokonać bezpośredniego zwrotu pieniędzy, co będzie oznaczać dla budżetu konkretny wydatek. Usługi medyczne są bowiem zwolnione z VAT, więc lekarze nie będą mogli go odliczyć.

"Jest jednak powszechne przekonanie, że lekarze nie wykazują całości dochodów w prywatnych gabinetach, a ich obroty pozostają poza kontrolą. Trzeba rozważyć, czy przychód dla budżetu wynikający z tego, że lekarze będą stosować kasy będzie adekwatny do wydatków poniesionych przez budżet" - ocenił doradca podatkowy.

Według niego wprowadzenie kas w gabinetach musi się wiązać z szerszą zmianą przepisów regulujących funkcjonowanie kas. Ich stosowanie nie będzie już bowiem związane z VAT-em, a podatkiem dochodowym.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA