REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT dla samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

■ Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o VAT. Jak rozumieć nową definicję samochodu?

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia samochodu. Definicje takie zawarte są w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W przypadku ustawy o VAT można mówić raczej o określeniu warunków, jakie musi spełnić dany samochód, aby możliwe było pełne odliczenie VAT w związku z jego nabyciem, użytkowaniem w ramach umowy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a także w przypadku zakupu paliwa do jego napędu. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji ustawy o VAT jest likwidacja tzw. wzoru Lisaka i próba wprowadzenia m.in. kryterium konstrukcyjnego pojazdu jako decydującego o możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego.
■ Na czym zatem polegało odliczenie VAT przed nowelizacją ustawy?

– Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego uzależniona była od tego, czy dany samochód miał ładowność wyższą niż określoną wzorem Lisaka. Jedyną zmienną w tym wzorze była liczba siedzeń, a zatem im tych siedzeń samochód miał więcej, tym większą musiał mieć ładowność, aby można było dokonać pełnego odliczenia podatku. Dopuszczalna ładowność samochodu oraz liczba miejsc siedzących wynikać musiała ze świadectwa homologacji na dany typ samochodu, co w praktyce powodowało liczne problemy dla podatników, w sytuacji gdy samochód został kupiony „z drugiej ręki”, sprowadzony został z zagranicy lub też został wyprodukowany wiele lat temu, zanim powstały przepisy wprowadzające homologacje dla samochodów. Niektóre typy samochodów miały określoną w homologacji liczbę miejsc siedzących, np. 2/5, i niejasne było, która z tych liczb winna zostać wstawiona do wzoru.

REKLAMA

Autopromocja
■ A co zmieniła nowelizacja?

– Nowe regulacje wprowadzają inny podział samochodów. Główną zasadą jest ograniczenie odliczenia do 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł, dla samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. A contrario, pełne odliczenie przysługuje wszystkim pojazdom samochodowym o masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Ograniczenie odliczenia nie dotyczy jednak pojazdów samochodowych, które ze względu na swoją konstrukcję co do zasady wykorzystywane są głównie w prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to pojazdów samochodowych klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van, które posiadają jeden rząd siedzeń oddzielony od części towarowej ścianą lub trwałą przegrodą. Ograniczenia nie stosuje się również do pojazdów posiadających więcej niż jeden rząd siedzeń w przypadku gdy, najprościej mówiąc, trwale odgrodzona część pojazdu jest dłuższa niż odpowiednio wyliczona połowa długości pojazdu, pojazdów, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdów posiadających kabinę kierowcy i część ładunkową w postaci oddzielnych elementów pojazdu. Pełne odliczenie przysługiwać będzie także, podobnie jak obecnie, w przypadku pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób oraz wszelkich pojazdów samochodowych, w sytuacji gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż samochodów lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu i innych podobnych umów. Ograniczenie odliczeń nie dotyczy także pojazdów specjalnych, choć w tym przypadku nowelizacja wprowadziła enumeratywną listę przeznaczeń, stanowiącą załącznik do ustawy, które umożliwiają pełne odliczenie. Przykładowo można wskazać na samochody pomocy drogowej, wszelkie pojazdy służące do utrzymania czystości i przejezdności dróg, bankowozy i inne.

Spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów.
■ Nowe zasady odliczania VAT od samochodów były powszechnie krytykowane, zwłaszcza z uwagi na ich skomplikowanie. Wyjaśnijmy, co te zmiany oznaczają dla podatników.

– Konsekwencją tych zmian dla podatników jest przede wszystkim to, że niektóre typy samochodów stały się samochodami, przy zakupie lub użytkowaniu których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku, inne zaś straciły taką właściwość.

■ Jak nową definicję stosować w praktyce?

– Istotną zmianą, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o VAT, jest zapis, iż spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów. Usunięto więc wymóg posiadania homologacji wydanej dla danego typu pojazdu. Jest to rozwiązanie niewątpliwie korzystne dla tych podatników, którzy dotychczas mieli trudności z uzyskaniem tego dokumentu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskanie potwierdzenia cech technicznych pojazdu w drodze dodatkowego badania technicznego istotne jest także dla podatników, którzy wprawdzie nabyli pojazd przed wejściem w życie omawianych zmian, ale chcieliby dokonywać odliczeń podatku w związku z zakupem paliwa do tych samochodów. Badanie takie powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli, czyli do 1 czerwca 2006 r. Osoby korzystające już na podstawie umowy leasingu i podobnych umów z pojazdów, które po wejściu w życie zmian nie będą uprawniały do pełnego odliczenia, powinny pamiętać o zarejestrowaniu tych umów w urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r. Wówczas podatnicy tacy będą mogli dokonywać odliczeń na dotychczasowych zasadach. Pamiętajmy także, że choć nowelizacja ustawy wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2005 r., większość przepisów regulujących kwestie związane z samochodami wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia zmian w Dzienniku Ustaw.

Z Bartoszem Raszem, doradcą podatkowym, ekspertem Działu Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku oraz Rafałem Stokrockim, starszym konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych limitach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

REKLAMA