REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT dla samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

■ Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o VAT. Jak rozumieć nową definicję samochodu?- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia samochodu. Definicje takie zawarte są w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W przypadku ustawy o VAT można mówić raczej o określeniu warunków, jakie musi spełnić dany samochód, aby możliwe było pełne odliczenie VAT w związku z jego nabyciem, użytkowaniem w ramach umowy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a także w przypadku zakupu paliwa do jego napędu. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji ustawy o VAT jest likwidacja tzw. wzoru Lisaka i próba wprowadzenia m.in. kryterium konstrukcyjnego pojazdu jako decydującego o możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego.
■ Na czym zatem polegało odliczenie VAT przed nowelizacją ustawy?

– Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego uzależniona była od tego, czy dany samochód miał ładowność wyższą niż określoną wzorem Lisaka. Jedyną zmienną w tym wzorze była liczba siedzeń, a zatem im tych siedzeń samochód miał więcej, tym większą musiał mieć ładowność, aby można było dokonać pełnego odliczenia podatku. Dopuszczalna ładowność samochodu oraz liczba miejsc siedzących wynikać musiała ze świadectwa homologacji na dany typ samochodu, co w praktyce powodowało liczne problemy dla podatników, w sytuacji gdy samochód został kupiony „z drugiej ręki”, sprowadzony został z zagranicy lub też został wyprodukowany wiele lat temu, zanim powstały przepisy wprowadzające homologacje dla samochodów. Niektóre typy samochodów miały określoną w homologacji liczbę miejsc siedzących, np. 2/5, i niejasne było, która z tych liczb winna zostać wstawiona do wzoru.

REKLAMA

■ A co zmieniła nowelizacja?

– Nowe regulacje wprowadzają inny podział samochodów. Główną zasadą jest ograniczenie odliczenia do 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł, dla samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. A contrario, pełne odliczenie przysługuje wszystkim pojazdom samochodowym o masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Ograniczenie odliczenia nie dotyczy jednak pojazdów samochodowych, które ze względu na swoją konstrukcję co do zasady wykorzystywane są głównie w prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to pojazdów samochodowych klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van, które posiadają jeden rząd siedzeń oddzielony od części towarowej ścianą lub trwałą przegrodą. Ograniczenia nie stosuje się również do pojazdów posiadających więcej niż jeden rząd siedzeń w przypadku gdy, najprościej mówiąc, trwale odgrodzona część pojazdu jest dłuższa niż odpowiednio wyliczona połowa długości pojazdu, pojazdów, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdów posiadających kabinę kierowcy i część ładunkową w postaci oddzielnych elementów pojazdu. Pełne odliczenie przysługiwać będzie także, podobnie jak obecnie, w przypadku pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób oraz wszelkich pojazdów samochodowych, w sytuacji gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż samochodów lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu i innych podobnych umów. Ograniczenie odliczeń nie dotyczy także pojazdów specjalnych, choć w tym przypadku nowelizacja wprowadziła enumeratywną listę przeznaczeń, stanowiącą załącznik do ustawy, które umożliwiają pełne odliczenie. Przykładowo można wskazać na samochody pomocy drogowej, wszelkie pojazdy służące do utrzymania czystości i przejezdności dróg, bankowozy i inne.

Spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów.
■ Nowe zasady odliczania VAT od samochodów były powszechnie krytykowane, zwłaszcza z uwagi na ich skomplikowanie. Wyjaśnijmy, co te zmiany oznaczają dla podatników.

– Konsekwencją tych zmian dla podatników jest przede wszystkim to, że niektóre typy samochodów stały się samochodami, przy zakupie lub użytkowaniu których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku, inne zaś straciły taką właściwość.

■ Jak nową definicję stosować w praktyce?

– Istotną zmianą, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o VAT, jest zapis, iż spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów. Usunięto więc wymóg posiadania homologacji wydanej dla danego typu pojazdu. Jest to rozwiązanie niewątpliwie korzystne dla tych podatników, którzy dotychczas mieli trudności z uzyskaniem tego dokumentu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskanie potwierdzenia cech technicznych pojazdu w drodze dodatkowego badania technicznego istotne jest także dla podatników, którzy wprawdzie nabyli pojazd przed wejściem w życie omawianych zmian, ale chcieliby dokonywać odliczeń podatku w związku z zakupem paliwa do tych samochodów. Badanie takie powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli, czyli do 1 czerwca 2006 r. Osoby korzystające już na podstawie umowy leasingu i podobnych umów z pojazdów, które po wejściu w życie zmian nie będą uprawniały do pełnego odliczenia, powinny pamiętać o zarejestrowaniu tych umów w urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r. Wówczas podatnicy tacy będą mogli dokonywać odliczeń na dotychczasowych zasadach. Pamiętajmy także, że choć nowelizacja ustawy wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2005 r., większość przepisów regulujących kwestie związane z samochodami wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia zmian w Dzienniku Ustaw.

Z Bartoszem Raszem, doradcą podatkowym, ekspertem Działu Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku oraz Rafałem Stokrockim, starszym konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA