REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT dla samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

■ Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o VAT. Jak rozumieć nową definicję samochodu?- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia samochodu. Definicje takie zawarte są w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W przypadku ustawy o VAT można mówić raczej o określeniu warunków, jakie musi spełnić dany samochód, aby możliwe było pełne odliczenie VAT w związku z jego nabyciem, użytkowaniem w ramach umowy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a także w przypadku zakupu paliwa do jego napędu. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji ustawy o VAT jest likwidacja tzw. wzoru Lisaka i próba wprowadzenia m.in. kryterium konstrukcyjnego pojazdu jako decydującego o możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego.
■ Na czym zatem polegało odliczenie VAT przed nowelizacją ustawy?

– Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego uzależniona była od tego, czy dany samochód miał ładowność wyższą niż określoną wzorem Lisaka. Jedyną zmienną w tym wzorze była liczba siedzeń, a zatem im tych siedzeń samochód miał więcej, tym większą musiał mieć ładowność, aby można było dokonać pełnego odliczenia podatku. Dopuszczalna ładowność samochodu oraz liczba miejsc siedzących wynikać musiała ze świadectwa homologacji na dany typ samochodu, co w praktyce powodowało liczne problemy dla podatników, w sytuacji gdy samochód został kupiony „z drugiej ręki”, sprowadzony został z zagranicy lub też został wyprodukowany wiele lat temu, zanim powstały przepisy wprowadzające homologacje dla samochodów. Niektóre typy samochodów miały określoną w homologacji liczbę miejsc siedzących, np. 2/5, i niejasne było, która z tych liczb winna zostać wstawiona do wzoru.

REKLAMA

Autopromocja
■ A co zmieniła nowelizacja?

– Nowe regulacje wprowadzają inny podział samochodów. Główną zasadą jest ograniczenie odliczenia do 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł, dla samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. A contrario, pełne odliczenie przysługuje wszystkim pojazdom samochodowym o masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Ograniczenie odliczenia nie dotyczy jednak pojazdów samochodowych, które ze względu na swoją konstrukcję co do zasady wykorzystywane są głównie w prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to pojazdów samochodowych klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van, które posiadają jeden rząd siedzeń oddzielony od części towarowej ścianą lub trwałą przegrodą. Ograniczenia nie stosuje się również do pojazdów posiadających więcej niż jeden rząd siedzeń w przypadku gdy, najprościej mówiąc, trwale odgrodzona część pojazdu jest dłuższa niż odpowiednio wyliczona połowa długości pojazdu, pojazdów, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdów posiadających kabinę kierowcy i część ładunkową w postaci oddzielnych elementów pojazdu. Pełne odliczenie przysługiwać będzie także, podobnie jak obecnie, w przypadku pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób oraz wszelkich pojazdów samochodowych, w sytuacji gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż samochodów lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu i innych podobnych umów. Ograniczenie odliczeń nie dotyczy także pojazdów specjalnych, choć w tym przypadku nowelizacja wprowadziła enumeratywną listę przeznaczeń, stanowiącą załącznik do ustawy, które umożliwiają pełne odliczenie. Przykładowo można wskazać na samochody pomocy drogowej, wszelkie pojazdy służące do utrzymania czystości i przejezdności dróg, bankowozy i inne.

Spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów.
■ Nowe zasady odliczania VAT od samochodów były powszechnie krytykowane, zwłaszcza z uwagi na ich skomplikowanie. Wyjaśnijmy, co te zmiany oznaczają dla podatników.

– Konsekwencją tych zmian dla podatników jest przede wszystkim to, że niektóre typy samochodów stały się samochodami, przy zakupie lub użytkowaniu których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku, inne zaś straciły taką właściwość.

■ Jak nową definicję stosować w praktyce?

– Istotną zmianą, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o VAT, jest zapis, iż spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów. Usunięto więc wymóg posiadania homologacji wydanej dla danego typu pojazdu. Jest to rozwiązanie niewątpliwie korzystne dla tych podatników, którzy dotychczas mieli trudności z uzyskaniem tego dokumentu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskanie potwierdzenia cech technicznych pojazdu w drodze dodatkowego badania technicznego istotne jest także dla podatników, którzy wprawdzie nabyli pojazd przed wejściem w życie omawianych zmian, ale chcieliby dokonywać odliczeń podatku w związku z zakupem paliwa do tych samochodów. Badanie takie powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli, czyli do 1 czerwca 2006 r. Osoby korzystające już na podstawie umowy leasingu i podobnych umów z pojazdów, które po wejściu w życie zmian nie będą uprawniały do pełnego odliczenia, powinny pamiętać o zarejestrowaniu tych umów w urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r. Wówczas podatnicy tacy będą mogli dokonywać odliczeń na dotychczasowych zasadach. Pamiętajmy także, że choć nowelizacja ustawy wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2005 r., większość przepisów regulujących kwestie związane z samochodami wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia zmian w Dzienniku Ustaw.

Z Bartoszem Raszem, doradcą podatkowym, ekspertem Działu Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku oraz Rafałem Stokrockim, starszym konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA