REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT dla samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

■ Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o VAT. Jak rozumieć nową definicję samochodu?

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia samochodu. Definicje takie zawarte są w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W przypadku ustawy o VAT można mówić raczej o określeniu warunków, jakie musi spełnić dany samochód, aby możliwe było pełne odliczenie VAT w związku z jego nabyciem, użytkowaniem w ramach umowy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a także w przypadku zakupu paliwa do jego napędu. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji ustawy o VAT jest likwidacja tzw. wzoru Lisaka i próba wprowadzenia m.in. kryterium konstrukcyjnego pojazdu jako decydującego o możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego.
■ Na czym zatem polegało odliczenie VAT przed nowelizacją ustawy?

– Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego uzależniona była od tego, czy dany samochód miał ładowność wyższą niż określoną wzorem Lisaka. Jedyną zmienną w tym wzorze była liczba siedzeń, a zatem im tych siedzeń samochód miał więcej, tym większą musiał mieć ładowność, aby można było dokonać pełnego odliczenia podatku. Dopuszczalna ładowność samochodu oraz liczba miejsc siedzących wynikać musiała ze świadectwa homologacji na dany typ samochodu, co w praktyce powodowało liczne problemy dla podatników, w sytuacji gdy samochód został kupiony „z drugiej ręki”, sprowadzony został z zagranicy lub też został wyprodukowany wiele lat temu, zanim powstały przepisy wprowadzające homologacje dla samochodów. Niektóre typy samochodów miały określoną w homologacji liczbę miejsc siedzących, np. 2/5, i niejasne było, która z tych liczb winna zostać wstawiona do wzoru.

REKLAMA

REKLAMA

■ A co zmieniła nowelizacja?

– Nowe regulacje wprowadzają inny podział samochodów. Główną zasadą jest ograniczenie odliczenia do 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł, dla samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. A contrario, pełne odliczenie przysługuje wszystkim pojazdom samochodowym o masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Ograniczenie odliczenia nie dotyczy jednak pojazdów samochodowych, które ze względu na swoją konstrukcję co do zasady wykorzystywane są głównie w prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to pojazdów samochodowych klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van, które posiadają jeden rząd siedzeń oddzielony od części towarowej ścianą lub trwałą przegrodą. Ograniczenia nie stosuje się również do pojazdów posiadających więcej niż jeden rząd siedzeń w przypadku gdy, najprościej mówiąc, trwale odgrodzona część pojazdu jest dłuższa niż odpowiednio wyliczona połowa długości pojazdu, pojazdów, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdów posiadających kabinę kierowcy i część ładunkową w postaci oddzielnych elementów pojazdu. Pełne odliczenie przysługiwać będzie także, podobnie jak obecnie, w przypadku pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób oraz wszelkich pojazdów samochodowych, w sytuacji gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż samochodów lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu i innych podobnych umów. Ograniczenie odliczeń nie dotyczy także pojazdów specjalnych, choć w tym przypadku nowelizacja wprowadziła enumeratywną listę przeznaczeń, stanowiącą załącznik do ustawy, które umożliwiają pełne odliczenie. Przykładowo można wskazać na samochody pomocy drogowej, wszelkie pojazdy służące do utrzymania czystości i przejezdności dróg, bankowozy i inne.

Spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów.
■ Nowe zasady odliczania VAT od samochodów były powszechnie krytykowane, zwłaszcza z uwagi na ich skomplikowanie. Wyjaśnijmy, co te zmiany oznaczają dla podatników.

– Konsekwencją tych zmian dla podatników jest przede wszystkim to, że niektóre typy samochodów stały się samochodami, przy zakupie lub użytkowaniu których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku, inne zaś straciły taką właściwość.

■ Jak nową definicję stosować w praktyce?

– Istotną zmianą, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o VAT, jest zapis, iż spełnienie wymagań technicznych, od których uzależnione jest pełne odliczenie podatku, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów. Usunięto więc wymóg posiadania homologacji wydanej dla danego typu pojazdu. Jest to rozwiązanie niewątpliwie korzystne dla tych podatników, którzy dotychczas mieli trudności z uzyskaniem tego dokumentu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskanie potwierdzenia cech technicznych pojazdu w drodze dodatkowego badania technicznego istotne jest także dla podatników, którzy wprawdzie nabyli pojazd przed wejściem w życie omawianych zmian, ale chcieliby dokonywać odliczeń podatku w związku z zakupem paliwa do tych samochodów. Badanie takie powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli, czyli do 1 czerwca 2006 r. Osoby korzystające już na podstawie umowy leasingu i podobnych umów z pojazdów, które po wejściu w życie zmian nie będą uprawniały do pełnego odliczenia, powinny pamiętać o zarejestrowaniu tych umów w urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r. Wówczas podatnicy tacy będą mogli dokonywać odliczeń na dotychczasowych zasadach. Pamiętajmy także, że choć nowelizacja ustawy wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2005 r., większość przepisów regulujących kwestie związane z samochodami wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia zmian w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Z Bartoszem Raszem, doradcą podatkowym, ekspertem Działu Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku oraz Rafałem Stokrockim, starszym konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte biuro w Gdańsku rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA