REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok ETS w sprawie roamingu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów (sprawa C-58/08).

REKLAMA

Rozporządzenie nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r., będące przedmiotem wyroku ETS (dalej „rozporządzenie”),  zostało przyjęte na podstawie art. 95 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej „Traktat”), który umożliwia Wspólnocie przyjęcie środków prawodawczych w celu zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich w przypadku różnic mogących stanowić przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.

REKLAMA

Rozporządzenie wprowadziło limity opłat stosowanych przez operatorów komórkowych za połączenia roamingowe, tj. połączenia odbierane i wykonywane przez użytkowników znajdujących się poza swą siecią. Początkowo, rozporządzenie miało obowiązywać do dnia 30 czerwca 2010 r. W czerwcu 2009 r. zostało ono jednak zmienione poprzez rozszerzenie zastosowania cen maksymalnych na sms-y i transmisję danych i przedłużenie obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2012 r.

REKLAMA

Sprawa przed ETS dotyczyła czterech głównych operatorów europejskiej telefonii komórkowej: Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile i Orange, którzy zakwestionowali ważność rozporządzenia przed sądem krajowym w Wielkiej Brytanii. W toku rozpatrywania skargi, sąd ten postanowił zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym, czy rozporządzenie nie jest niezgodne z art. 95 Traktatu oraz czy w zakresie w jakim dotyczy cen detalicznych nie narusza zasady proporcjonalności i pomocniczości.

Rozstrzygając sprawę ETS uznał, iż wcześniejsze ramy prawne nie dostarczały krajowym organom regulacyjnym wystarczających instrumentów, by podjąć skuteczne i zdecydowane środki w zakresie przeciwdziałania wysokim cenom usług roamingowych w rozliczeniach pomiędzy operatorami, co przekładało się również na wysokie ceny detaliczne, naliczane konsumentom. Co więcej, zbyt wysokie opłaty detaliczne były nie tylko wynikiem wysokich opłat hurtowych naliczanych pomiędzy operatorami, lecz także - w wielu przypadkach - wysokich marż nakładanych na klientów przez ich operatorów macierzystych. ETS miał na uwadze również fakt, że wprowadzenie limitów opłat na poziomie wspólnotowym uprzedziło i tak wysoce prawdopodobne wprowadzenie limitów opłat na poziomie państw członkowskich, co mogłoby naruszyć reguły konkurencji. Mając na uwadze powyższe argumenty, ETS uznał zatem, że rozporządzenie ma na celu poprawę warunków funkcjonowania rynku wspólnotowego i jest zgodne z art. 95 Traktatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ETS potwierdził również zgodność rozporządzenia z zasadami proporcjonalności i pomocniczości w zakresie detalicznych opłat roamingowych ze względu na ochronę konsumentów przed wysokim poziomem cen. Przed wejściem w życie rozporządzenia, stawki roamingu nie odzwierciedlały odpowiedniego stosunku kosztów takich usług do ich cen, a obniżenie jedynie stawek opłat w rozliczeniach pomiędzy operatorami nie gwarantowało obniżenia przez operatorów opłat detalicznych.

Podsumowując, ETS w swoim wyroku wsparł dotychczasowe działania Wspólnoty i powstrzymał dążenia operatorów telefonii komórkowej do ponownego zwiększenia opłat roamingowych.

Wyrok ten ma tym większe znaczenie, iż właśnie rozpoczęły się wakacje, tj. czas gdy wyjeżdżamy często poza granice Polski i korzystamy z roamingu. Dzięki temu, że ETS uznał, iż rozporządzenie jest ważne, możemy być spokojni, że opłaty za połączenia i smsy wykonywane w ramach roamingu na terenie Unii Europejskiej nie wzrosną.

Jest to bardzo dobra wiadomość, szczególnie biorąc pod uwagę opłaty za takie usługi sprzed kilku lat oraz porównując chociażby obecnie obowiązujące opłaty za połączenia roamingowe wykonywane poza Unią Europejską.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA