REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok ETS w sprawie roamingu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów (sprawa C-58/08).

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r., będące przedmiotem wyroku ETS (dalej „rozporządzenie”),  zostało przyjęte na podstawie art. 95 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej „Traktat”), który umożliwia Wspólnocie przyjęcie środków prawodawczych w celu zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich w przypadku różnic mogących stanowić przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Rozporządzenie wprowadziło limity opłat stosowanych przez operatorów komórkowych za połączenia roamingowe, tj. połączenia odbierane i wykonywane przez użytkowników znajdujących się poza swą siecią. Początkowo, rozporządzenie miało obowiązywać do dnia 30 czerwca 2010 r. W czerwcu 2009 r. zostało ono jednak zmienione poprzez rozszerzenie zastosowania cen maksymalnych na sms-y i transmisję danych i przedłużenie obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2012 r.

Sprawa przed ETS dotyczyła czterech głównych operatorów europejskiej telefonii komórkowej: Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile i Orange, którzy zakwestionowali ważność rozporządzenia przed sądem krajowym w Wielkiej Brytanii. W toku rozpatrywania skargi, sąd ten postanowił zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym, czy rozporządzenie nie jest niezgodne z art. 95 Traktatu oraz czy w zakresie w jakim dotyczy cen detalicznych nie narusza zasady proporcjonalności i pomocniczości.

REKLAMA

Rozstrzygając sprawę ETS uznał, iż wcześniejsze ramy prawne nie dostarczały krajowym organom regulacyjnym wystarczających instrumentów, by podjąć skuteczne i zdecydowane środki w zakresie przeciwdziałania wysokim cenom usług roamingowych w rozliczeniach pomiędzy operatorami, co przekładało się również na wysokie ceny detaliczne, naliczane konsumentom. Co więcej, zbyt wysokie opłaty detaliczne były nie tylko wynikiem wysokich opłat hurtowych naliczanych pomiędzy operatorami, lecz także - w wielu przypadkach - wysokich marż nakładanych na klientów przez ich operatorów macierzystych. ETS miał na uwadze również fakt, że wprowadzenie limitów opłat na poziomie wspólnotowym uprzedziło i tak wysoce prawdopodobne wprowadzenie limitów opłat na poziomie państw członkowskich, co mogłoby naruszyć reguły konkurencji. Mając na uwadze powyższe argumenty, ETS uznał zatem, że rozporządzenie ma na celu poprawę warunków funkcjonowania rynku wspólnotowego i jest zgodne z art. 95 Traktatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ETS potwierdził również zgodność rozporządzenia z zasadami proporcjonalności i pomocniczości w zakresie detalicznych opłat roamingowych ze względu na ochronę konsumentów przed wysokim poziomem cen. Przed wejściem w życie rozporządzenia, stawki roamingu nie odzwierciedlały odpowiedniego stosunku kosztów takich usług do ich cen, a obniżenie jedynie stawek opłat w rozliczeniach pomiędzy operatorami nie gwarantowało obniżenia przez operatorów opłat detalicznych.

Podsumowując, ETS w swoim wyroku wsparł dotychczasowe działania Wspólnoty i powstrzymał dążenia operatorów telefonii komórkowej do ponownego zwiększenia opłat roamingowych.

Wyrok ten ma tym większe znaczenie, iż właśnie rozpoczęły się wakacje, tj. czas gdy wyjeżdżamy często poza granice Polski i korzystamy z roamingu. Dzięki temu, że ETS uznał, iż rozporządzenie jest ważne, możemy być spokojni, że opłaty za połączenia i smsy wykonywane w ramach roamingu na terenie Unii Europejskiej nie wzrosną.

Jest to bardzo dobra wiadomość, szczególnie biorąc pod uwagę opłaty za takie usługi sprzed kilku lat oraz porównując chociażby obecnie obowiązujące opłaty za połączenia roamingowe wykonywane poza Unią Europejską.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA