REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System akcyzowy EMCS od 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie informacji umieszczanych w systemie EMCS PL oraz w e-AD. Wejście w życie rozporządzenia jak i uruchomienie nowego systemu zaplanowane jest na początek 2011 r.

Projektowane rozporządzenie stanowi nową regulację wynikającą z ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Rozporządzenie określa:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- szczegółowy zakres informacji, które nie są automatycznie zapewnione przez system, a które powinny być dostarczone do systemu oraz przypadki, w których informacje takie powinny być dostarczone;

- dane pozostawione do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej, wymienione w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. WE L 197 z 29.07.2009, str. 24-64), które umieszcza się obowiązkowo w e-AD lub w dokumencie zastępującym e-AD;

- sposób komunikowania się użytkowników z systemem, w szczególności sposób podpisywania dokumentów przesyłanych do systemu oraz sposób dostępu do systemu przez użytkowników;

REKLAMA

- strukturę lokalnego numeru referencyjnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- warunki i sposób dostarczenia danych przez podmioty właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, celem wprowadzenia ich do systemu.

W rozporządzeniu wyszczególniono informacje, które nie są automatycznie zapewnione przez system, a które powinny być dostarczone, tj. informacje dotyczące:

- zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku braku możliwości dokonania elektronicznego zamknięcia przemieszczenia w systemie, obowiązku zapłaty akcyzy w związku ze stwierdzonymi ubytkami przemieszczanych wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, a także informacje dotyczące przerwania przemieszczenia, w szczególności w przypadku całkowitego zniszczenia lub utraty tych wyrobów, które są dostarczane do Systemu przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

- nieprzesłania w terminie raportu odbioru lub zamiaru odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych lub odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych, w szczególności gdy wyroby wskazane w e-AD nie odpowiadają zamówieniu, które. są dostarczane do systemu przez podmiot odbierający;

- nieotrzymania w terminie raportu odbioru, które są dostarczane do systemu przez podmiot wysyłający.

 

Rozporządzenie określa, że poza danymi obligatoryjnymi określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r., w e-AD lub w dokumencie zastępującym e-AD umieszcza się:

- datę faktury;

- czas wysyłki;

- numer VAT podmiotu gospodarczego będącego gwarantem i numer akcyzowy, w przypadku gdy podmiot ten jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego;

- nazwę podmiotu gospodarczego będącego pierwszym przewoźnikiem, adres jego siedziby oraz numer VAT;

- numer VAT organizatora transportu.

Dane te są niezbędne dla zapewnienia właściwej pracy systemu, w szczególności służą możliwości elektronicznego zajęcia zabezpieczenia, a także uzyskaniu pełnej informacji o przemieszczeniu.

Podmioty, które będą używały systemu EMCS PL zobowiązane są do złożenia do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosku o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z systemem. Wniosek powinien zawierać niezbędne dane, które będą identyfikowały podmiot wnioskujący oraz podmiot, który będzie wprowadzał dane do systemu. W szczególności wniosek określa także sposób komunikacji z systemem oraz listę osób uprawnionych do przesyłania komunikatów do systemu. Przykładowy wzór wniosku zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministra Finansów.

Ponadto, przedmiotowe rozporządzenie określa procedury w przypadku do niedostępności systemu EMCS PL spowodowanej awarią lub innymi problemami technicznymi.

Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., tj. z zachowaniem vacatio legis. Termin wejścia w życie tych przepisów skorelowany jest z terminem wejścia w życie systemu EMCS PL.

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA