REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kontrole odstraszą przed podrabianiem wyrobów budowlanych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 30 grudnia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r., Nr 114, poz. 760).

REKLAMA

Autopromocja

Potrzeba dokonania zmian i uzupełnień legislacyjnych zawartych w nowelizacji, a dotyczących zasad i procedur kontroli, powstała ze względu na nasilające się zjawisko podrabiania wyrobów budowlanych. Coraz częściej do ich produkcji używa się składników o obniżonej jakości w stosunku do tej deklarowanej przez producenta. Celem nowelizacji jest zatem przeciwdziałanie tego typu praktykom poprzez eliminację z rynku wyrobów niespełniających zadeklarowanych parametrów. Efektem nowelizacji ma być wzmocnienie ochrony konsumentów, jak również ugruntowanie pozycji uczciwych producentów na rynku budowlanym.

Do tej pory producent, który sprzedawał podrobione wyroby uzyskiwał szereg korzyści: ponosił mniejsze koszty surowca (z uwagi na zastosowaną ilość i jakość), oraz mniejsze koszty związane z wyposażeniem i funkcjonowaniem laboratoriów zakładowych, a także wykazywał brak odrzutów z produkcji. Konsekwencją takich nieuczciwych działań była możliwość nienaturalnego obniżania cen i wypieranie z rynku rzetelnych producentów. Konsumenci natomiast nieświadomie budowali swoje domy z materiałów słabej jakości, co skutkowało pogorszeniem bezpieczeństwa i wzrostem kosztów ich użytkowania. Podniesienie skuteczności nadzoru nad rynkiem wyrobów budowlanych wydaje się zatem doskonałą receptą na poprawę tej sytuacji.

Najważniejszą zmianą w przepisach, jaką wprowadza nowelizacja, jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego kontroli wyrobu budowlanego w celu ustalenia, czy wyrób rzeczywiście posiada deklarowane przez producenta właściwości użytkowe. Takim badaniom mogą być poddawane wyroby budowlane zabezpieczone przed dalszym przekazywaniem u producenta, importera lub sprzedawcy. To istotne ułatwienie, ponieważ do tej pory badanie było niemożliwe, jeżeli z przedstawionych dokumentów związanych z oceną zgodności wyrobu wynikało, że wyrób spełnia wymagania określone w ustawie. Ponadto, badanie dotyczyło tylko producenta. Nowelizacja umożliwi tym samym skuteczniejszą kontrolę i eliminowanie wyrobów budowlanych o właściwościach gorszych niż deklarowane w dokumentach na każdym etapie obrotu.

Niezwykle istotnym jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego na mocy decyzji skierowanej do sprzedawcy, nakazanie wycofania z obrotu wyrobu budowlanego niespełniającego wymagań wynikających z ustawy, jeżeli producent lub importer tego wyrobu ma siedzibę poza terytorium Polski. Wprowadzenie tych regulacji przyczyni się do skuteczniejszego eliminowania z rynku wyrobów budowlanych niespełniających wymagań, a pochodzących z innych państw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym rozwiązaniem jest również postanowienie, zgodnie z którym w czasie przeprowadzania kontroli nie jest już konieczna obecność kontrolowanego przedsiębiorcy. Do tego celu może on upoważnić wybraną przez siebie osobę. Tym samym organy nadzoru zyskały skuteczną broń przeciwko uchylaniu się lub uniemożliwianiu kontroli poprzez rozmyślną nieobecność kontrolowanego w trakcie trwania stosownych czynności. (art. 1 pkt 7 lit. a) nowelizacji.

Podsumowując, wejście w życie nowelizacji, w wyniku zwiększenia intensywności i skuteczności działań organów kontrolnych, powinno przyczynić się do wzmocnienia ochrony nabywców wyrobów budowlanych przed nabywaniem wyrobów niebezpiecznych lub wyrobów o gorszych właściwościach użytkowych niż deklarowane przez producenta. Na nowelizacji zyskają także bez wątpienia uczciwi producenci, ponieważ nowe narzędzia w rękach organów kontrolnych mają na celu zmarginalizowanie nieuczciwej konkurencji. Nasuwają się jednocześnie pytania: ile czasu zajmie urzędnikom uzdrowienie sytuacji na rynku wyrobów budowlanych, na ile nakładane sankcje okażą się dotkliwe, by przedsiębiorcy zrezygnowali ze stosowania nieuczciwych praktyk i czy producenci „oryginalnych” wyrobów budowlanych nie wykorzystają tej sytuacji do nadmiernego podwyższenia cen?

Patrycja Dzięgielewska

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA