REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kontrole odstraszą przed podrabianiem wyrobów budowlanych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 30 grudnia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r., Nr 114, poz. 760).

REKLAMA

REKLAMA

Potrzeba dokonania zmian i uzupełnień legislacyjnych zawartych w nowelizacji, a dotyczących zasad i procedur kontroli, powstała ze względu na nasilające się zjawisko podrabiania wyrobów budowlanych. Coraz częściej do ich produkcji używa się składników o obniżonej jakości w stosunku do tej deklarowanej przez producenta. Celem nowelizacji jest zatem przeciwdziałanie tego typu praktykom poprzez eliminację z rynku wyrobów niespełniających zadeklarowanych parametrów. Efektem nowelizacji ma być wzmocnienie ochrony konsumentów, jak również ugruntowanie pozycji uczciwych producentów na rynku budowlanym.

Do tej pory producent, który sprzedawał podrobione wyroby uzyskiwał szereg korzyści: ponosił mniejsze koszty surowca (z uwagi na zastosowaną ilość i jakość), oraz mniejsze koszty związane z wyposażeniem i funkcjonowaniem laboratoriów zakładowych, a także wykazywał brak odrzutów z produkcji. Konsekwencją takich nieuczciwych działań była możliwość nienaturalnego obniżania cen i wypieranie z rynku rzetelnych producentów. Konsumenci natomiast nieświadomie budowali swoje domy z materiałów słabej jakości, co skutkowało pogorszeniem bezpieczeństwa i wzrostem kosztów ich użytkowania. Podniesienie skuteczności nadzoru nad rynkiem wyrobów budowlanych wydaje się zatem doskonałą receptą na poprawę tej sytuacji.

REKLAMA

Najważniejszą zmianą w przepisach, jaką wprowadza nowelizacja, jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego kontroli wyrobu budowlanego w celu ustalenia, czy wyrób rzeczywiście posiada deklarowane przez producenta właściwości użytkowe. Takim badaniom mogą być poddawane wyroby budowlane zabezpieczone przed dalszym przekazywaniem u producenta, importera lub sprzedawcy. To istotne ułatwienie, ponieważ do tej pory badanie było niemożliwe, jeżeli z przedstawionych dokumentów związanych z oceną zgodności wyrobu wynikało, że wyrób spełnia wymagania określone w ustawie. Ponadto, badanie dotyczyło tylko producenta. Nowelizacja umożliwi tym samym skuteczniejszą kontrolę i eliminowanie wyrobów budowlanych o właściwościach gorszych niż deklarowane w dokumentach na każdym etapie obrotu.

Niezwykle istotnym jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego na mocy decyzji skierowanej do sprzedawcy, nakazanie wycofania z obrotu wyrobu budowlanego niespełniającego wymagań wynikających z ustawy, jeżeli producent lub importer tego wyrobu ma siedzibę poza terytorium Polski. Wprowadzenie tych regulacji przyczyni się do skuteczniejszego eliminowania z rynku wyrobów budowlanych niespełniających wymagań, a pochodzących z innych państw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym rozwiązaniem jest również postanowienie, zgodnie z którym w czasie przeprowadzania kontroli nie jest już konieczna obecność kontrolowanego przedsiębiorcy. Do tego celu może on upoważnić wybraną przez siebie osobę. Tym samym organy nadzoru zyskały skuteczną broń przeciwko uchylaniu się lub uniemożliwianiu kontroli poprzez rozmyślną nieobecność kontrolowanego w trakcie trwania stosownych czynności. (art. 1 pkt 7 lit. a) nowelizacji.

Podsumowując, wejście w życie nowelizacji, w wyniku zwiększenia intensywności i skuteczności działań organów kontrolnych, powinno przyczynić się do wzmocnienia ochrony nabywców wyrobów budowlanych przed nabywaniem wyrobów niebezpiecznych lub wyrobów o gorszych właściwościach użytkowych niż deklarowane przez producenta. Na nowelizacji zyskają także bez wątpienia uczciwi producenci, ponieważ nowe narzędzia w rękach organów kontrolnych mają na celu zmarginalizowanie nieuczciwej konkurencji. Nasuwają się jednocześnie pytania: ile czasu zajmie urzędnikom uzdrowienie sytuacji na rynku wyrobów budowlanych, na ile nakładane sankcje okażą się dotkliwe, by przedsiębiorcy zrezygnowali ze stosowania nieuczciwych praktyk i czy producenci „oryginalnych” wyrobów budowlanych nie wykorzystają tej sytuacji do nadmiernego podwyższenia cen?

Patrycja Dzięgielewska

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA