REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kontrole odstraszą przed podrabianiem wyrobów budowlanych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 30 grudnia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r., Nr 114, poz. 760).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potrzeba dokonania zmian i uzupełnień legislacyjnych zawartych w nowelizacji, a dotyczących zasad i procedur kontroli, powstała ze względu na nasilające się zjawisko podrabiania wyrobów budowlanych. Coraz częściej do ich produkcji używa się składników o obniżonej jakości w stosunku do tej deklarowanej przez producenta. Celem nowelizacji jest zatem przeciwdziałanie tego typu praktykom poprzez eliminację z rynku wyrobów niespełniających zadeklarowanych parametrów. Efektem nowelizacji ma być wzmocnienie ochrony konsumentów, jak również ugruntowanie pozycji uczciwych producentów na rynku budowlanym.

Do tej pory producent, który sprzedawał podrobione wyroby uzyskiwał szereg korzyści: ponosił mniejsze koszty surowca (z uwagi na zastosowaną ilość i jakość), oraz mniejsze koszty związane z wyposażeniem i funkcjonowaniem laboratoriów zakładowych, a także wykazywał brak odrzutów z produkcji. Konsekwencją takich nieuczciwych działań była możliwość nienaturalnego obniżania cen i wypieranie z rynku rzetelnych producentów. Konsumenci natomiast nieświadomie budowali swoje domy z materiałów słabej jakości, co skutkowało pogorszeniem bezpieczeństwa i wzrostem kosztów ich użytkowania. Podniesienie skuteczności nadzoru nad rynkiem wyrobów budowlanych wydaje się zatem doskonałą receptą na poprawę tej sytuacji.

Najważniejszą zmianą w przepisach, jaką wprowadza nowelizacja, jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego kontroli wyrobu budowlanego w celu ustalenia, czy wyrób rzeczywiście posiada deklarowane przez producenta właściwości użytkowe. Takim badaniom mogą być poddawane wyroby budowlane zabezpieczone przed dalszym przekazywaniem u producenta, importera lub sprzedawcy. To istotne ułatwienie, ponieważ do tej pory badanie było niemożliwe, jeżeli z przedstawionych dokumentów związanych z oceną zgodności wyrobu wynikało, że wyrób spełnia wymagania określone w ustawie. Ponadto, badanie dotyczyło tylko producenta. Nowelizacja umożliwi tym samym skuteczniejszą kontrolę i eliminowanie wyrobów budowlanych o właściwościach gorszych niż deklarowane w dokumentach na każdym etapie obrotu.

REKLAMA

Niezwykle istotnym jest umożliwienie organom nadzoru budowlanego na mocy decyzji skierowanej do sprzedawcy, nakazanie wycofania z obrotu wyrobu budowlanego niespełniającego wymagań wynikających z ustawy, jeżeli producent lub importer tego wyrobu ma siedzibę poza terytorium Polski. Wprowadzenie tych regulacji przyczyni się do skuteczniejszego eliminowania z rynku wyrobów budowlanych niespełniających wymagań, a pochodzących z innych państw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym rozwiązaniem jest również postanowienie, zgodnie z którym w czasie przeprowadzania kontroli nie jest już konieczna obecność kontrolowanego przedsiębiorcy. Do tego celu może on upoważnić wybraną przez siebie osobę. Tym samym organy nadzoru zyskały skuteczną broń przeciwko uchylaniu się lub uniemożliwianiu kontroli poprzez rozmyślną nieobecność kontrolowanego w trakcie trwania stosownych czynności. (art. 1 pkt 7 lit. a) nowelizacji.

Podsumowując, wejście w życie nowelizacji, w wyniku zwiększenia intensywności i skuteczności działań organów kontrolnych, powinno przyczynić się do wzmocnienia ochrony nabywców wyrobów budowlanych przed nabywaniem wyrobów niebezpiecznych lub wyrobów o gorszych właściwościach użytkowych niż deklarowane przez producenta. Na nowelizacji zyskają także bez wątpienia uczciwi producenci, ponieważ nowe narzędzia w rękach organów kontrolnych mają na celu zmarginalizowanie nieuczciwej konkurencji. Nasuwają się jednocześnie pytania: ile czasu zajmie urzędnikom uzdrowienie sytuacji na rynku wyrobów budowlanych, na ile nakładane sankcje okażą się dotkliwe, by przedsiębiorcy zrezygnowali ze stosowania nieuczciwych praktyk i czy producenci „oryginalnych” wyrobów budowlanych nie wykorzystają tej sytuacji do nadmiernego podwyższenia cen?

Patrycja Dzięgielewska

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA