REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo podatkowe w Księstwie Lichtensteinu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Księstwo Lichtensteinu, niewielkie państwo, położone w Alpach na granicy z Austrią od wschodu i ze Szwajcarią od zachodu i południa, znane jako kraj oferujący konkurencyjne zasady opodatkowania i stabilny system prawny. Z tego względu stanowi ono jedno z większych światowych centrów finansowych, gdzie liczne spółki holdingowe i instytucje finansowe zdecydowały się ustanowić swoje siedziby.

 

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczasowy system podatkowy Księstwa Lichtensteinu funkcjonował w zasadzie bez zmian przez ostatnie 60 lat. Do początku stycznia  2011 roku, obowiązywała jedna i w zasadzie nie zmieniana ustawa podatkowa z 1961 roku.

Nowa ustawa podatkowa wprowadza min. liniowy podatek dochodowy od osób prawnych na poziomie 12,5% wartości dochodów netto, znosi podatek od kapitału i podatek kuponowy (wynoszący 4% wartości rezerw kapitałowych).

Począwszy od stycznia 2011 r. przyjęta została generalna zasada, że wszystkie osoby prawne, posiadające siedzibę w Księstwie Lichtensteinu, podlegają podatkowi od całości osiągniętych dochodów netto, tym samym zrównane zostały zasady opodatkowania osób prawnych prowadzących działalność handlową i spółek holdingowych, które operacyjnej działalności handlowej nie prowadzą w ogóle.

Nowa ustawa podatkowa oferuje jedynie przywilej podatkowy dla tzw. prywatnych grup kapitałowych, które prowadzą wyłącznie działalność inwestycyjną i spełniają szereg warunków, szczegółowo opisanych w ustawie podatkowej.  Objęte przywilejem prywatne grupy kapitałowe podlegają wyłącznie podatkowi dochodowemu w stałej wysokości 1.200 franków szwajcarskich rocznie, bez względu na wartość osiąganego dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywilej taki udzielany jest decyzją organów podatkowych wyłącznie na wniosek osoby prawnej, która spełnia wszystkie poniżej wskazane warunki:

1) zgodnie z treścią statutu nie prowadzi żadnej działalności handlowej, w szczególności jeżeli przedmiotem jej działalności jest wyłącznie nabywanie, utrzymywanie, zarządzanie i rozporządzanie instrumentami finansowymi lub uczestniczenie w innych osobach prawnych, a za dokonywanie takich czynności nie otrzymuje wynagrodzenia ani prowizji,

2) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem obrotu publicznego ani giełdowego, a posiadaczami udziałów lub jednostek uczestnictwa w niej i beneficjentami tej osoby prawnej są wyłącznie osoby fizyczne,

3) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem publicznej oferty ani obrotu giełdowego,

4) oferta nabycia udziałów lub jednostek uczestnictwa w tej osobie prawnej nie jest i nie była przedmiotem reklamy,

5) statut danej osoby prawnej zakłada, że ta osoba prawna jest związana powyżej wskazanymi ograniczeniami dotyczącymi prywatnych grup kapitałowych.

Pozostałe osoby prawne zobowiązane są do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 12,5% wartości dochodu, pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu, jednakże nie mniej niż 1.200 franków szwajcarskich (z obowiązku zapłaty podatku w minimalnej zwolnieni zostali wyłącznie mali podatnicy).

Nowa ustawa podatkowa znosi także podatek od spadków i darowizn.

Poza reformą podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2011 r. w Księstwie Lichtensteinu wprowadzono także zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmianie uległy stawki VAT: podstawowa stawka podatku od towarów i usług wzrosła z 7,6% do 8%, stawka podatku od towarów podstawowych wzrosła z 2,4% do 2,5%, a stawka podatku od usług turystycznych z 3,6% do 3,8%.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA