REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo podatkowe w Księstwie Lichtensteinu

REKLAMA

Księstwo Lichtensteinu, niewielkie państwo, położone w Alpach na granicy z Austrią od wschodu i ze Szwajcarią od zachodu i południa, znane jako kraj oferujący konkurencyjne zasady opodatkowania i stabilny system prawny. Z tego względu stanowi ono jedno z większych światowych centrów finansowych, gdzie liczne spółki holdingowe i instytucje finansowe zdecydowały się ustanowić swoje siedziby.

 

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczasowy system podatkowy Księstwa Lichtensteinu funkcjonował w zasadzie bez zmian przez ostatnie 60 lat. Do początku stycznia  2011 roku, obowiązywała jedna i w zasadzie nie zmieniana ustawa podatkowa z 1961 roku.

Nowa ustawa podatkowa wprowadza min. liniowy podatek dochodowy od osób prawnych na poziomie 12,5% wartości dochodów netto, znosi podatek od kapitału i podatek kuponowy (wynoszący 4% wartości rezerw kapitałowych).

Począwszy od stycznia 2011 r. przyjęta została generalna zasada, że wszystkie osoby prawne, posiadające siedzibę w Księstwie Lichtensteinu, podlegają podatkowi od całości osiągniętych dochodów netto, tym samym zrównane zostały zasady opodatkowania osób prawnych prowadzących działalność handlową i spółek holdingowych, które operacyjnej działalności handlowej nie prowadzą w ogóle.

REKLAMA

Nowa ustawa podatkowa oferuje jedynie przywilej podatkowy dla tzw. prywatnych grup kapitałowych, które prowadzą wyłącznie działalność inwestycyjną i spełniają szereg warunków, szczegółowo opisanych w ustawie podatkowej.  Objęte przywilejem prywatne grupy kapitałowe podlegają wyłącznie podatkowi dochodowemu w stałej wysokości 1.200 franków szwajcarskich rocznie, bez względu na wartość osiąganego dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywilej taki udzielany jest decyzją organów podatkowych wyłącznie na wniosek osoby prawnej, która spełnia wszystkie poniżej wskazane warunki:

1) zgodnie z treścią statutu nie prowadzi żadnej działalności handlowej, w szczególności jeżeli przedmiotem jej działalności jest wyłącznie nabywanie, utrzymywanie, zarządzanie i rozporządzanie instrumentami finansowymi lub uczestniczenie w innych osobach prawnych, a za dokonywanie takich czynności nie otrzymuje wynagrodzenia ani prowizji,

2) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem obrotu publicznego ani giełdowego, a posiadaczami udziałów lub jednostek uczestnictwa w niej i beneficjentami tej osoby prawnej są wyłącznie osoby fizyczne,

3) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem publicznej oferty ani obrotu giełdowego,

4) oferta nabycia udziałów lub jednostek uczestnictwa w tej osobie prawnej nie jest i nie była przedmiotem reklamy,

5) statut danej osoby prawnej zakłada, że ta osoba prawna jest związana powyżej wskazanymi ograniczeniami dotyczącymi prywatnych grup kapitałowych.

Pozostałe osoby prawne zobowiązane są do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 12,5% wartości dochodu, pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu, jednakże nie mniej niż 1.200 franków szwajcarskich (z obowiązku zapłaty podatku w minimalnej zwolnieni zostali wyłącznie mali podatnicy).

Nowa ustawa podatkowa znosi także podatek od spadków i darowizn.

Poza reformą podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2011 r. w Księstwie Lichtensteinu wprowadzono także zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmianie uległy stawki VAT: podstawowa stawka podatku od towarów i usług wzrosła z 7,6% do 8%, stawka podatku od towarów podstawowych wzrosła z 2,4% do 2,5%, a stawka podatku od usług turystycznych z 3,6% do 3,8%.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA