REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo podatkowe w Księstwie Lichtensteinu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Księstwo Lichtensteinu, niewielkie państwo, położone w Alpach na granicy z Austrią od wschodu i ze Szwajcarią od zachodu i południa, znane jako kraj oferujący konkurencyjne zasady opodatkowania i stabilny system prawny. Z tego względu stanowi ono jedno z większych światowych centrów finansowych, gdzie liczne spółki holdingowe i instytucje finansowe zdecydowały się ustanowić swoje siedziby.

 

REKLAMA

Dotychczasowy system podatkowy Księstwa Lichtensteinu funkcjonował w zasadzie bez zmian przez ostatnie 60 lat. Do początku stycznia  2011 roku, obowiązywała jedna i w zasadzie nie zmieniana ustawa podatkowa z 1961 roku.

Nowa ustawa podatkowa wprowadza min. liniowy podatek dochodowy od osób prawnych na poziomie 12,5% wartości dochodów netto, znosi podatek od kapitału i podatek kuponowy (wynoszący 4% wartości rezerw kapitałowych).

Począwszy od stycznia 2011 r. przyjęta została generalna zasada, że wszystkie osoby prawne, posiadające siedzibę w Księstwie Lichtensteinu, podlegają podatkowi od całości osiągniętych dochodów netto, tym samym zrównane zostały zasady opodatkowania osób prawnych prowadzących działalność handlową i spółek holdingowych, które operacyjnej działalności handlowej nie prowadzą w ogóle.

Nowa ustawa podatkowa oferuje jedynie przywilej podatkowy dla tzw. prywatnych grup kapitałowych, które prowadzą wyłącznie działalność inwestycyjną i spełniają szereg warunków, szczegółowo opisanych w ustawie podatkowej.  Objęte przywilejem prywatne grupy kapitałowe podlegają wyłącznie podatkowi dochodowemu w stałej wysokości 1.200 franków szwajcarskich rocznie, bez względu na wartość osiąganego dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywilej taki udzielany jest decyzją organów podatkowych wyłącznie na wniosek osoby prawnej, która spełnia wszystkie poniżej wskazane warunki:

1) zgodnie z treścią statutu nie prowadzi żadnej działalności handlowej, w szczególności jeżeli przedmiotem jej działalności jest wyłącznie nabywanie, utrzymywanie, zarządzanie i rozporządzanie instrumentami finansowymi lub uczestniczenie w innych osobach prawnych, a za dokonywanie takich czynności nie otrzymuje wynagrodzenia ani prowizji,

2) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem obrotu publicznego ani giełdowego, a posiadaczami udziałów lub jednostek uczestnictwa w niej i beneficjentami tej osoby prawnej są wyłącznie osoby fizyczne,

3) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem publicznej oferty ani obrotu giełdowego,

4) oferta nabycia udziałów lub jednostek uczestnictwa w tej osobie prawnej nie jest i nie była przedmiotem reklamy,

5) statut danej osoby prawnej zakłada, że ta osoba prawna jest związana powyżej wskazanymi ograniczeniami dotyczącymi prywatnych grup kapitałowych.

Pozostałe osoby prawne zobowiązane są do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 12,5% wartości dochodu, pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu, jednakże nie mniej niż 1.200 franków szwajcarskich (z obowiązku zapłaty podatku w minimalnej zwolnieni zostali wyłącznie mali podatnicy).

Nowa ustawa podatkowa znosi także podatek od spadków i darowizn.

Poza reformą podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2011 r. w Księstwie Lichtensteinu wprowadzono także zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmianie uległy stawki VAT: podstawowa stawka podatku od towarów i usług wzrosła z 7,6% do 8%, stawka podatku od towarów podstawowych wzrosła z 2,4% do 2,5%, a stawka podatku od usług turystycznych z 3,6% do 3,8%.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA