REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo podatkowe w Księstwie Lichtensteinu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Księstwo Lichtensteinu, niewielkie państwo, położone w Alpach na granicy z Austrią od wschodu i ze Szwajcarią od zachodu i południa, znane jako kraj oferujący konkurencyjne zasady opodatkowania i stabilny system prawny. Z tego względu stanowi ono jedno z większych światowych centrów finansowych, gdzie liczne spółki holdingowe i instytucje finansowe zdecydowały się ustanowić swoje siedziby.

 

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczasowy system podatkowy Księstwa Lichtensteinu funkcjonował w zasadzie bez zmian przez ostatnie 60 lat. Do początku stycznia  2011 roku, obowiązywała jedna i w zasadzie nie zmieniana ustawa podatkowa z 1961 roku.

Nowa ustawa podatkowa wprowadza min. liniowy podatek dochodowy od osób prawnych na poziomie 12,5% wartości dochodów netto, znosi podatek od kapitału i podatek kuponowy (wynoszący 4% wartości rezerw kapitałowych).

Począwszy od stycznia 2011 r. przyjęta została generalna zasada, że wszystkie osoby prawne, posiadające siedzibę w Księstwie Lichtensteinu, podlegają podatkowi od całości osiągniętych dochodów netto, tym samym zrównane zostały zasady opodatkowania osób prawnych prowadzących działalność handlową i spółek holdingowych, które operacyjnej działalności handlowej nie prowadzą w ogóle.

Nowa ustawa podatkowa oferuje jedynie przywilej podatkowy dla tzw. prywatnych grup kapitałowych, które prowadzą wyłącznie działalność inwestycyjną i spełniają szereg warunków, szczegółowo opisanych w ustawie podatkowej.  Objęte przywilejem prywatne grupy kapitałowe podlegają wyłącznie podatkowi dochodowemu w stałej wysokości 1.200 franków szwajcarskich rocznie, bez względu na wartość osiąganego dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywilej taki udzielany jest decyzją organów podatkowych wyłącznie na wniosek osoby prawnej, która spełnia wszystkie poniżej wskazane warunki:

1) zgodnie z treścią statutu nie prowadzi żadnej działalności handlowej, w szczególności jeżeli przedmiotem jej działalności jest wyłącznie nabywanie, utrzymywanie, zarządzanie i rozporządzanie instrumentami finansowymi lub uczestniczenie w innych osobach prawnych, a za dokonywanie takich czynności nie otrzymuje wynagrodzenia ani prowizji,

2) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem obrotu publicznego ani giełdowego, a posiadaczami udziałów lub jednostek uczestnictwa w niej i beneficjentami tej osoby prawnej są wyłącznie osoby fizyczne,

3) udziały lub jednostki uczestnictwa w tej osobie prawnej nie są przedmiotem publicznej oferty ani obrotu giełdowego,

4) oferta nabycia udziałów lub jednostek uczestnictwa w tej osobie prawnej nie jest i nie była przedmiotem reklamy,

5) statut danej osoby prawnej zakłada, że ta osoba prawna jest związana powyżej wskazanymi ograniczeniami dotyczącymi prywatnych grup kapitałowych.

Pozostałe osoby prawne zobowiązane są do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 12,5% wartości dochodu, pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu, jednakże nie mniej niż 1.200 franków szwajcarskich (z obowiązku zapłaty podatku w minimalnej zwolnieni zostali wyłącznie mali podatnicy).

Nowa ustawa podatkowa znosi także podatek od spadków i darowizn.

Poza reformą podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2011 r. w Księstwie Lichtensteinu wprowadzono także zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmianie uległy stawki VAT: podstawowa stawka podatku od towarów i usług wzrosła z 7,6% do 8%, stawka podatku od towarów podstawowych wzrosła z 2,4% do 2,5%, a stawka podatku od usług turystycznych z 3,6% do 3,8%.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA