Koniec z limitami udzielanych licencji taksówkarskich
REKLAMA
REKLAMA
Do tej pory właściwe rady gmin i Rada m.st. Warszawy określały - najpóźniej do 30 listopada każdego roku - liczbę nowych licencji przeznaczonych do wydania na przyszły rok kalendarzowy. Jednocześnie, niedotrzymanie powyższego terminu oznaczało zachowanie dotychczasowej liczby licencji. Przykładowo w Warszawie w latach 2006 - 2007 nowe licencje taksówkowe udzielane były jedynie w miejsce uprawnień „odzyskanych”, gdyż stan ogólny licencji w ilości 7962 nie mógł ulec zmianie.
Aby zapobiec tego typu sytuacjom, została wprowadzona nowelizacja, która ma na celu zniesienie możliwości limitowania przyznawanych licencji taksówkowych. Uchylenie art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o transporcie drogowym spowodowało, że od 7 kwietnia 2011 r. transport drogowy taksówką może wykonywać każdy, kto spełni ustawowe warunki dostępu do zawodu i zda egzamin.
Nowelizacja doprecyzowuje także pojęcie przewozu okazjonalnego, który może być wykonywany pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 osób łącznie z kierowcą. Niemniej, w ramach wyjątku dopuszczalny jest przewóz okazjonalny pojazdami zabytkowymi niespełniającymi ww. kryterium. W przypadku, gdy podczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia polegające na wykonywaniu przewozu okazjonalnego samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego, kierowca pojazdu samochodowego realizujący przewóz drogowy podlega karze grzywny w wysokości 15 tys. zł.
REKLAMA
Wskazać przy tym należy, że nowelizacja przewiduje roczny okres dostosowawczy dla przedsiębiorców wykonujących przewozy okazjonalne. Mogą oni świadczyć usługi na dotychczasowych zasadach przez czas określony w licencji, nie dłużej jednak niż do 7 kwietnia 2012 r.
Podsumowując należy stwierdzić, że nowelizacja ujednolici świadczenie usług przewozowych samochodami osobowymi w Polsce i zniesie bariery dla przedsiębiorców zainteresowanych rozpoczęciem działalności w tym zakresie. W tym kontekście, nasuwają się wątpliwości, czy rozszerzenie kręgu taksówkarzy o nowych, czasem mniej doświadczonych kierowców, wpłynie na jakość świadczonych usług? Należy również zwrócić uwagę, iż takie rozwiązanie z pewnością może budzić sprzeciw dotychczasowych taksówkarzy, którzy stracą monopol na wykonywanie transportu drogowego taksówką.
Aneta Wrona-Kłoczko
aplikant radcowski
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA